Kaveri lainailee rahaa, muttei maksa ikinä takaisin...
Mulla on yksi kaveri, joka lainailee multa sillon tällöin rahaa. Ihan pieniä summia siis, maksimissaan yleensä 20 e. Usein lainailut tapahtuu esim. kahvilareissulla, kun kaverilta on jäänyt lompakko kotiin/miehen autoon/työpaikalle. Lupaa aina maksaa ihan ensi tilassa. Ikinä se ei kuitenkaan maksa, vaikka aika usein nähdään, kun miltei naapureina asutaan. Tuntuu tosi hassulta pyydellä takaisin muutaman euron lainoja, en oikein kehtaa niistä muistuttaa. Mutta tarvitsisin kyllä kaikki pennoseni, oon tällä hetkellä opiskelija, eikä rahaa todellakaan ole liikaa. Kaverilla on huomattavasti parempi rahatilanne. Yritän nykyisin olla lainaamatta, mikäli vain mahdollista, mutta aika vaikeaan se on, kun toinen kahvilassa jo tilattuaan toteaa, ettei rahaa olekaan. Mitä tekisitte sijassani?
Kommentit (13)
Sano että sulla on nyt toukka tilanne. Ja tarviisit lainat takaisin.
Mainitseppa seuraavan kerran jo kahvilaan tms. mennessänne, että et aio lainata rahaa.
Tarkoitat siis että sinä lainaat kaverillesi rahaa. Jos se on ongelma, niin älä lainaa.
Älä mene kahvilaan sen kanssa. Älä lainaa rahaa enää. Tuollaisia loisia on maa täynnä.
Ei se sitä "vahingossa ja ajattelemattomuuttaan" tee, ollen muka oikeesti ns. hassunhauska tyyppi, joka nyt vaan "unohtelee". Ihan suunniteltu juttu, tunnen paljon tällaisia tapauksia. "Multa puuttuu euro, että saisin kahvin" jne. Sanopa joskus, että "tarjoopa sä nyt vuorostas", niin näet miten otsa menee ryppyyn...
Ihan yhtä epärehellistä, kuin lainata kerralla isompi summa, ja jättää maksamatta. Jos menee puolin ja toisin näin, että tiedetään missä mennään, niin ihan eri juttu.
Miten kauan tuota on tapahtunut? Sanot että seuraava yhtäpitkä jakso sinä maksat kahvit. Sanot että olet laskenut että kertoja on esim. 20-100 sen verran mikä on totuudenmukaista
Loppuisiko kaveruus/ystävyys?
Nauroin liikaa toukka tilanteelle
Toukkatilanteeseen vetoaminen voisi kyllä olla hyvä keino.
Ota kahvilaan mukaan vain sen verran rahaa kuin itse tarvitset. Jos kaverisi pummaa rahaa, sanot, että otit vain käteistä vähän tällä kertaa mukaan. Sinuna kyllä muistuttaisin kaveria noista veloista, sillä hän on vain voinut ne unohtaa. Toisinaan minullekin käy niin vahingossa, vaikka yleensä olen tiukka raha-asioissa.
Käyttää sinua hyväkseen. Lopeta se kynnysmattona oleminen ja ilmoita, ettet lainaa senttiäkään ennen kuin edelliset lainat on maksettu takaisin.
On kaverin oma ongelma, jos ei muka löydy tilauksen jälkeen rahaa.