Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mulla menee sanat ja krjainet sekaisin?

Vierailija
28.09.2006 |

Siis näin kun kirjotan tännekin (10sormijärjestelmä), niin " oikolukiessa" huomaa, että kirjaimet on väärinpiän. Sattuuko sulle semmosta?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukihäriö tia uum vama aihettaa sölkätyustä

Vierailija
2/2 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Miksi mulla menee sanat ja kirjaimet..." Menevätkö ne vain kirjoittaessasi näppäimistöllä? Lukihäiriötä voi epäillä (lukivaikeus) jos sen monista ilmenemismuodoista tunnistat : kaksoiskonsonantit tuottavat vaikeuksia, eli jää kahdesta k:sta toinen pois; kukka onkin kuka jne. Sekaantua voi b-d,b-p,t-d,k-g,nk-ng. Numerot kenties vaihtavat paikkaa, käsiala vaikeasti luettavaa, lyhyen ja pitkän vokaalin eroittaminen, ääneen lukeminen vastenmielistä,lukeminen hidasta,tekstissä rivien löytäminen hidasta, kirjaimet tuntuvat hyppivän paperilla, itse luetun tekstin ymmärtäminen vaikeaa, sama teksti toisen lukemana täysin ymmärrettävää, nopea väsyminen, pään ja silmien särkyä lukiessa, vaikea ehtiä lukea TV:n tekstejä, huonommuuden tunne suhteessa toisiin. Jos jollain on lukihäiriö, se ei estä esim. ylioppilaskirjoituksiin osallistumista, kun se on ilmoitettu etukäteen ja asia huomioidaan . Apua saa myös yhdistyksiltä, jotka pitävät kokousia ym. johon voi osallistua ja saada tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla