Tuleeko esikouluun samanlaiset kuravaatteet kuin päiväkodissa?
Siis kumisaappaat, henkselihaalarit ja kurarukkasetko edelleen aina märällä kelillä? Voisi ostella jo valmiiksi.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:53"] [quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 21:10"] [quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:52"] Kumpparit, sadetakki ja vyötärömalliset kurahousut. Tai sama kai tuo millaiset ne on, kunhan lapsi haluaa ne pukea eli hommaa vaikka henkselihousut, jos lapselle kelpaa. [/quote] Olen kuullut, että henkselihousut on käytännössä paremmat, koska vyötäröhousut valuu eikä ne suojaa yhtään takkia. [/quote] Ainakin rukalla vyötäröhousut on ihan huonot, koska niissä ei ole lahkeissa ollenkaan kuminauhoja, ei saappaan varren ympärille eikä saappaan alle. [/quote] Oikeesti? Siis lasten housuissakin? Aika outoa. Onhan tuo nyt kurahousun perusominaisuus, että lahkeet laitetaan saappaisiin tiiviisti kiinni. [/quote] On niissä lahkeissa napit, joilla voi vähän kaventaa lahjetta, mutta kun menee vähän hiekkaa väliin, niin eihän ne pysy kiinni. Ja jos ei ole juuri oikea koko, niin lahkeet joko viistää maata tai nousee saappaanvarren yli. En ymmärrä, miksi rukka ei laita lasten kokohin kuminauhoja ja lenkkejä. [/quote] Eli esikoululaiselle ilmeisesti järkevintä hankkia ne henkselihousut? [/quote] Niin kauan kun lapsi käyttää kurahousuja nimenomaan kurahousuina, eikä vain sateella sadetakin kanssa, niin silloin henkselihousut on paremmat.
[/quote]
Onko vyötäröhousissa mitään etua, tai siis että miksi jotkut niitä lapsille hankkii?
[/quote]
En keksi mitään etua. Esikoinen sai oman pihan kuraleikkeihin ekat vyötäröhousut kakkosluokan keväällä, koska henkselihousuja ei ollut enää sopivia kokoja. Minusta henkselihousut oli paljon paremmat.
[/quote]meillä etu oli se että järjettömät itkupotkuraivarit loppui! Kun ne Kurikset kerran oli silkkaa kidutusta, niin vähän "kevyempi" versio oli parempi. Ja kyllä ne meillä toimi! Niiden pitää olla vaan tarpeeksi isot, jotta saa kunnolla ylös.
Ohi alkuperäisen kysymyksen, mutta totesin, että annanpa tänään lapseni päiväkotiin palautetta, että kiitos kun suorastaan kannustatte kuraleikkeihin sadesäällä!
Eskarilaiset saavat kyllä valita, jos ei ole ihan älyttömän märkää, että laittavatko kurikset vai leikkivätkö niin etteivät sotke itseään. 95% lapsista on kuravaatteissa...
Koululainenkin vielä vapaa-aikana haluaa usein olla lätäkköleikissä, tekee patoja, puroja jne. Osaa kyllä jo aika siististi olla, mutta laittaa vastustelematta kuriksetkin jalkaansa tarvittaessa.
Terv. Äiti 40v, joka rakastaa kuraleikkejä lasten kanssa
Ärsyttävä kurajankkaaja voisi jo lopettaa. Eiköhän ap jo saanut vastauksen, että riippuu kovasti esikoulusta, millaiset kuravaatteet tarvitaan vai tarvitaanko ollenkaan.
Ja jankkaajalle vielä: Lapset pitävät kuralillusta pienenä, siksi heitä OPETETAAN, että kuraan ei saa mennä. Koululaiset ovat tämän NORMAALISTI oppineet ja innostuvat muunlaisista leikeistä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:08"]
Ärsyttävä kurajankkaaja voisi jo lopettaa. Eiköhän ap jo saanut vastauksen, että riippuu kovasti esikoulusta, millaiset kuravaatteet tarvitaan vai tarvitaanko ollenkaan.
Ja jankkaajalle vielä: Lapset pitävät kuralillusta pienenä, siksi heitä OPETETAAN, että kuraan ei saa mennä. Koululaiset ovat tämän NORMAALISTI oppineet ja innostuvat muunlaisista leikeistä.
[/quote]
Väitätkö ihan vakavissaan, että jotain puroja pihalla tekevä lapsi on jotenkin epänormaali? Lapselle OPETETAAN säähän ja leikkeihin sopivien varusteiden käyttö, eikä suinkaan kielletä leikkimistä. Tarhassa tädit hoitavat varustevalinnat, kouluikäisen puolestaan pitää jo itse ymmärtää, että jos haluaa leikkiä leikkejä, joissa vaatteet kuraantuu, silloin puetaan kurahousut ja kurarukkaset ym. Kouluikäiselle ei siis pidä autoritaarisesti pakottaa kuravaatteita "varmuuden vuoksi", vaan lapsi tekee itse valinnan: jos haluan leikkiä kuraleikkejä, silloin on puettava kuravaatteet. Jos en halua pukea kuravaatteita, silloin en voi leikkiä kuraleikkejä.
Itse kyllä paljon mieluummin näkisin lapsen leikkimässä pihalla, vaikka sittten itsensä kuraten, kuin pelaavan sisällä tietokoneella.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:08"]
[/quote]
Väitätkö ihan vakavissaan, että jotain puroja pihalla tekevä lapsi on jotenkin epänormaali? Lapselle OPETETAAN säähän ja leikkeihin sopivien varusteiden käyttö, eikä suinkaan kielletä leikkimistä. Tarhassa tädit hoitavat varustevalinnat, kouluikäisen puolestaan pitää jo itse ymmärtää, että jos haluaa leikkiä leikkejä, joissa vaatteet kuraantuu, silloin puetaan kurahousut ja kurarukkaset ym. Kouluikäiselle ei siis pidä autoritaarisesti pakottaa kuravaatteita "varmuuden vuoksi", vaan lapsi tekee itse valinnan: jos haluan leikkiä kuraleikkejä, silloin on puettava kuravaatteet. Jos en halua pukea kuravaatteita, silloin en voi leikkiä kuraleikkejä.
Itse kyllä paljon mieluummin näkisin lapsen leikkimässä pihalla, vaikka sittten itsensä kuraten, kuin pelaavan sisällä tietokoneella.
[/quote]
Mulla oli sitten ilmeisesti "autoritäärinen" äiti, koska eipä kyselty, mitä haluan. Olin alaluokilla kiltti ja ujo ja lyhyt ja ikäistäni nuoremman näköinen enkä uskaltanut sanoa vastaan vaatteista enkä juuri muustakaan. Keväällä ja syksyllä piti melkein aina koulun jälkeen laittaa ulos kurahaalarit ja kyllä se oli koululaisesta aika kurjaa! Kai se oli äidin mielestä käytännöllistä eikä hän tiennyt, että en tykännyt niistä, koska en uskaltanut sanoa.
On aika erilaisia eskareita ja erilaisia koulun pihoja. Alakoulun yhteydessä asfalttipihalla ei varmaan tarvita täyttä kuravarustusta ja ei välttämättä ole tiloja kuravaatteiden säilytykseen eikä kurapesualtaita ja -suihkuja. Päiväkodin yhteydessä olevassa eskarissa touhutaan ihan kuin muutenkin päiväkodissa eli kuravaatteet ok. Vähitellen pitää vaan siirtyä siihen suuntaan, että itse osaa pukea ja riisua kaikki vaatteet ja kiinnittää lenksut ja napit, hoitajat ei enää auta joka asiassa. Alakouluikäiset eli ekaluokasta alkaen ei kyllä käytännössä enää kuravaatteita enää käytä ja lujassa tuntuu olevan sitten ulkohousujenkaan pito sisävaatteiden päällä alakoulun loppuvuosina vaan farkuilla ja verkkareilla sinnitellään, oli keli mikä tahansa....
Kuravaatteista on haittaa ainoastaan lasten vanhemmille. Lapset joutuvat leikkimään sateessa ja miksi heidän pitää kastella vaatteet märiksi ja sitten haisevat hielle ja märille vaatteille luokassa?
Luulisi koulunkin tajuavan sen, että sadevaatteet koululaisille ja jos ei ole tilaa niin muovipussissa niitä voi säilyttää tunnin aikana. Opettajien ei tarvitse haistella lasten hikisiä ja märkiä vaatteita. Lapset myös tulevat kipeäksi kun joutuvat pitämään hikisiä ja märkiä vaatteita yllään koulussa, kun eivät saa käyttää koulussa sadevaatteita.
Ne ehtivät kuivuamaan hieman ja kannattaa muistaa oikea pukeutuminen sadevaatteiden alle. Kuraleikeillä leikkiminen ei ole vaarallista. Ei sentään ole ulkona yhdessä paikassa kylmissään.