Opettajien joukkopako on käynnistynyt.
Kunnassamme on ollut useita aineenopettajan paikkoja auki viimeisen parin vuoden aikana. Yhteenkään ei olla saatu pätevää hakijaa. Hommiin on onneksi saatu edes vähän asioista perillä olevia ihmisiä aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan. Töistä on lähtenyt useampi pätevä opettaja muualle. Sillä kykyprofiililla, jolla valmistuu esimerkiksi matematiikan, fysiikan ja kemian opettajaksi, pääsee paremmille palkoille muissa töissä. Samalla pääsee eroon vittuilevista teineistä ja heidän hankalista huoltajistaan.
Työnkuva on paisunut viimeisen kymmenen vuoden aikana aivan tolkuttomasti. Lisää palkkaa tai pakollisten työtehtävien vähentämistä ei ole saatu. Opetustuntien määrät ovat pysyneet samana, vaikka pakollisia virkatehtäviä on jatkuvasti lisää ja lisää.
Opettajille tosiaan maksetaan palkkaa vain oppitunneista ja muutamasta muusta työnantajan määräämästä tunnista viikkoa kohti. Loput työstä, jota voi olla miten paljon tahansa tehdään omalla ajalla. Esimerkiksi luokanvalvojalle maksetaan tunti viikossa luokanvalvojan tehtävistä. Hankalan ryhmän kanssa voi kulua kymmenen tuntia viikossa kaikkeen säätämiseen. Rehtori voi kuitenkin määrätä opettajan tekemään loput luokanvalvojan tehtävät, koska ne ovat virkatehtäviä. Palkan saat silti vain tunnista.
Opetushallitus tuottaa opettajille jatkuvalla syötöllä uusia työtehtäviä, joista ei mitään korvausta tipu. Esimerkiksi lukion opetussuunnitelmat on uudistettu vain muutaman vuoden välein. Opettaja reppanat joutuvat joka kerta tekemään oppituntien materiaalit uusiksi (valmista käyttökelpoista materiaalia on lähinnä alakouluun). Oppituntien ja tehtäväpakettien valmistelusta saatava korvaus kuuluu oppitunnin pitämisestä tulevaan korvaukseen. Tuplaantunut suunnittelutyön määrä ei näy palkassa mitenkään, koska palkan perusteena ovat vain oppitunnit. Yläkoulun puolella opettajien pitäisi nyt räätälöidä uusiin päättöarvioinnin kriteereihin sopivat suoritukset. Siinä on aivan valtava työ.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas päinvastainen ongelma. Olen aineenopettaja, mutta vapaita paikkoja opettamieni aineiden opettajalle ei ole omassa kaupungissani eikä edes lähimaillakaan. Riittäisi kun olisi edes siedettävän automatkan päässä. Mutta ei, kaikki avoimet paikat on jossain hevon peessä. Itse en työpaikan perässä aio muuttaa, koska täällä on koko perhe ja elämä, tänne olen asettunut enkä halua aloittaa tyhjästä uudessa kaupungissa. Vanhemmat ja sisarukset ovat myös niin iso osa elämää, etten halua muuttaa niin kauas ettei heitä pystyisi näkemään kuin harvoin.
Siis olet aikuinen ihminen, joka roikkuu lapsuudenperheessään niin, että mieluummin olet työtön kuin muutat työn perässä? Ei sinulla taida pikkurahasta olla pulaa, jos pystyt tuollaisen valinnan tekemään.
Hyvä opet!! Kaikki opettajat lakkoon!! Mitä olemme ilman opettajia, hä??? Kuka hoitaa ja kasvattaa ja opettaa lapsiamme jos ei opettajat ja tärkeät ja merkittävät avustajat?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se opettajan palkka yhtä oppituntia kohden sitten on? Täällä on varmaan asiasta oikeasti tietäviä vastaamassa.
Virassa olevalla opettajalla on kuukausipalkka, sitä ei lasketa tuntipalkkana. Päiväpalkaksi voidaan jaotella noin satanen, joten voihan sen toki jaotella tunneiksi. Olen koululla aina klo 8-16 työskentelemässä, joten mitä siitä sitten tulee, 12 euroa.
Eli opettajan kuukausipalkka olisi vain noin 2100e. Onko oikeasti?
Mutta näiltä pitkiltä lomilta virassa olevahan saa myös palkan.
Epäpätevän opettajan palkka voi olla. Mutta muutenhan tuo palkka olisi alle tessin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas päinvastainen ongelma. Olen aineenopettaja, mutta vapaita paikkoja opettamieni aineiden opettajalle ei ole omassa kaupungissani eikä edes lähimaillakaan. Riittäisi kun olisi edes siedettävän automatkan päässä. Mutta ei, kaikki avoimet paikat on jossain hevon peessä. Itse en työpaikan perässä aio muuttaa, koska täällä on koko perhe ja elämä, tänne olen asettunut enkä halua aloittaa tyhjästä uudessa kaupungissa. Vanhemmat ja sisarukset ovat myös niin iso osa elämää, etten halua muuttaa niin kauas ettei heitä pystyisi näkemään kuin harvoin.
Sitten pitää vain elää päätöksensä kanssa ja tehdä muita hommia tai opesijaisuuksia.
Kai jokainen tolkullinen selvittää suunnittelemansa alan työmahdollisuudet suunnitellulla asuinalueella?
Vierailija kirjoitti:
Opettaja istuu viisi/kuusi vuotta yliopistossa ja saa palkaksi melkeinpä lähihoitajan palkkaa. Kuka hullu siihen hommaan enää lähtee??
Palkka ei ole läheskään ainoa asia, mikä työssä on merkityksellistä. Opettajalla on ihan pikkusen paremmat työajat kuin lähihoitajalla. Ei ole yövuoroja, työpäivät alkaa aikaisintaan klo. 8 ja loppuu viimeistään klo 15-16. Koko kesä lomaa, samoin kaikki koulujen loma-ajat, pitkä joululoma, pääsiäisloma, hiihtoloma, syysloma.
Itse osaan ainakin arvostaa näitä asioita erittäin paljon oltuani koko opiskeluaikani töissä mäkkärissä. Se vasta oli hirveää orjaduunia, aamuyötä palvella henkihieverissä ja hiki hatussa niitä beereista pilkun jälkeen valuvia kännikaloja, jotka örvelsivät tiskillä ja raivosivat kun ruoka ei tullut heti. Sitten kun ovet viimein saatiin kiinni, niin kaksi tuntia siivousta hirveän yövuoron päälle. Never again.
Jos opettajien lomia lyhennetään, jatkuu tietenkin oppilaiden lukuvuosi. Ei tosiaankaan ole vaihtoehto, kun jo nyt toukokuussa odottavat kesälomaa kuin kuuta nousevaa! Toisaalta jos lomia lyhennetään merkittävästi, lähden muihin hommiin! En viitsi olla apinatarhassa yhtään nykyistä enempää. T.27 vuotta aineenopettajana
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanovat että on pitkät lomat, niin okei, mitä se auttaa? Jos olet henkisesti ja esim kehitysvammaispuolella työskentelevien opejen kohdalla myös fyysisesti aivan loppu, mitä se pari kk lomaa tekee? Palkka ei paljon motivoi, se vaan masentaa. Lomalla sitten mahdollisesti perheellisenä ihmisenä hoidat kotia ja lapsia. Ei se ole lomaa.
No eihän se oma koti ja perhe kenelläkään palkansaajalla katoa loman alkaessa. Loma on aina lomaa, kun aamulla ei tarvitse työpaikalle lähteä.
Vaihda ammattia ja katso, miltä neljän viikon kesäloma maistuu vaikka lähärin ammattissa. Alkaa kummasti 15 viikon vuotuiset vapaa-ajat olemaan kohdillaan.
Tee jotain äläkä valita. Aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet aikuinen ihminen, joka roikkuu lapsuudenperheessään niin, että mieluummin olet työtön kuin muutat työn perässä? Ei sinulla taida pikkurahasta olla pulaa, jos pystyt tuollaisen valinnan tekemään.
Surullista, että jonkun mielestä yhteisöllisyys ja lämpimät perhesuhteet ovat "lapsuudenperheessä roikkumista". Mutta tällainenhan tämä Suomen kulttuuri nykyään on, kaikkien pitäisi olla mahdollisimman yksinäisiä erakkoja eikä perhe saisi olla tärkeä. Ystäviä korkeintaan saa nähdä, mutta esim. vanhat vanhemmat pitää unohtaa ja käydä katsomassa pari kertaa vuodessa.
Muualla maailmassa ja esim. Keski-Euroopassa tällaista asennetta pidettäisiin todella kylmänä ja epäsosiaalisena, siellä on täysin normaalia että mummot ja papat asuvat jopa asuvat yhdessä aikuisten lastensa kanssa. Mulle perhe (koko perhe, mukaan lukien vanhemmat, sisarukset, puoliso, lapset, ihan kaikki) on paljon tärkeämpi asia kuin joku ura tai työpaikka, jonka takia pitäisi muuttaa kauas niistä ihmisistä jotka mulle eniten merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja istuu viisi/kuusi vuotta yliopistossa ja saa palkaksi melkeinpä lähihoitajan palkkaa. Kuka hullu siihen hommaan enää lähtee??
Palkka ei ole läheskään ainoa asia, mikä työssä on merkityksellistä. Opettajalla on ihan pikkusen paremmat työajat kuin lähihoitajalla. Ei ole yövuoroja, työpäivät alkaa aikaisintaan klo. 8 ja loppuu viimeistään klo 15-16. Koko kesä lomaa, samoin kaikki koulujen loma-ajat, pitkä joululoma, pääsiäisloma, hiihtoloma, syysloma.
Itse osaan ainakin arvostaa näitä asioita erittäin paljon oltuani koko opiskeluaikani töissä mäkkärissä. Se vasta oli hirveää orjaduunia, aamuyötä palvella henkihieverissä ja hiki hatussa niitä beereista pilkun jälkeen valuvia kännikaloja, jotka örvelsivät tiskillä ja raivosivat kun ruoka ei tullut heti. Sitten kun ovet viimein saatiin kiinni, niin kaksi tuntia siivousta hirveän yövuoron päälle. Never again.
Lomat ovatkin ainoa "etuus", mikä opettajilla on pitempi kuin yksityisellä puolella. Muuten työ on perseestä ja muuttuu vaikeammaksi koko ajan. Kun joku ei tule toimeen yhden tai kahden lapsensa ongelmien kanssa, opettajan pitäisi selvitä satojen oppilaiden kanssa. Voitte miettiä, jaksaisitteko ja haluaisitteko sitä päivästä ja vuodesta toiseen. Itsellä noin 120 oppilasta, joiden oppimisesta ja jatko-opintokelpoisuudesta olen virkavastuussa. Työ seuraa myös usein kotiin, kun koulussa kaikkea ei ehdi tekemään. Opettajilla ei ole omaa työhuonetta, jossa suunnitella ja korjata töitä, koska luokkia käyttää moni muukin. Olisi ihana paiskata työpäivän jälkeen ovi kiinni, ja ei tarvitsisi miettiä koskaan työasioita, mutta sitä ylellisyyttä ei ole! Tämä kommenttina niille, että työpäivät ovat lyhyitä, kun oppitunteja on vähän.
Psykologisesti ajateltuna ihminen ei ylipääänsä ole luotu tälläiseen oravanpyöräelämään, jossa elämme. Siksi burnoutteja ja masennusta on enemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajia on paljon työttöminä Jyväskylän Oulun, Tampereen ja Turun seudulla puolentoista tunnin matkasäteellä. Erityisesti kielten opettajia on liikaa. Biologian opettajan
yhteen virkaan on usein 200 hakijaa ympäri Suomen. Myös luokanopettajista on alkanut tulla liikatarjontaa, mutta sijaisuuksia saa sentään aina. Pieniä lukioita lopetetaan, samoin alakouluja ympäri Suomen, joten virkoja ei juuri tule. Lastentarhanooettajat lukevat äkkiä päälle luokanopettajan tutkinnon täydennysopintoina ja siirtyvät alakouluun. Opettajia on liikaa.Ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, ja ei ainakaan erityisopettajia. Pitkin vuotta huudellaan kouluihin erityisopettajia, kun paikkoihin ei välttämättä ole yhtään hakijaa. Tai ainakaan pätevää. Tiedän tosin vain joidenkin koulujen arkea, mutta yhdessäkään niistä ei ole kaikki erityisopettajat päteviä.
Täällä oli aiemmin hyvä ketju Jani Sievisen pestistä. Siinä tuli alan ulkopuolisellekin selväksi, mitä se erityisopettajan työ on. Päteviä ei saada ja toisaalta se muodollinen pätevyyskään ei takaa onnistumista itse työssä, joka pohjaa vahvasti opettajan persoonaan. Epäpätevä voi siis juuri tuossa erityisopettajan hommassa pärjätä paremmin kuin pätevä, joka ei vaan osaa käsitellä vaikeita nuoria.
Todella pelottavia uutisia on koulumaailmasta kuulunut. Ehkä eniten on järkyttänyt lukutaidon ja suomen kielen osaamisen rapautuminen. Ei ymmärretä ihan tavallisiakaan sanoja, ei osata lukea käyttöohjeita jne. Se lahjakas aines toki porskuttaa, vaikka kärsii rauhattomuudesta, mutta heistäkin taitaa valtaosa hakeutua jonkinlaiseen painotukseen heti kun vaan onnistuu, jos vanhemmat ovat yhtään hereillä. Ja hyvä niin.
Todella paljon tuntuu menevän päin mäntyä nykyisessä koululaitoksessa! Ja taitaa tämä kehitys alkaa jo sieltä päiväkodista, kun kouluun tulee oppilaita, joilla ei ole valmiuksia koulunkäynnistä suoriutua.
Eikä vanhempia saisi todellakaan syyllistää siitä, että yrittävät pelastaa edes oman lapsensa. Ei voi olettaa, että kukaan haluaa uhrata lahjakkaan lapsensa apulaisopettajaksi häirikköluokkaan. Niillä lahjakkaillakin lapsilla on oikeus oppimiseen omalla tasollaan, turha kiukutella jos heidät pelastetaan kielikylvyn tai painotuksen kautta, jotta pääsevät nauttimaan opiskelurauhasta!
Minun kiltistä tytöstä yritettiin tehdä häirikköpoikien (!!!) apuopettajaa.
Tokan keväällä shoppailimme painotetun luokan nopeammin kuin kukaan ehti edes kissaa sanoa.
Minuk tyttöni ei ratkaise eikä hänen saa edes olettaa ratkaisevan muiden perheiden ongelmaryppäitä, ei edes välillisesti. Muistakaakin se.
Moni ihminen traumatisoituisi opettajan työstä. Varsinkin erityisluokalla.
Kiltit eivät pärjää opettajan työssä. Muistakaa avustajatkin että ette anna muiden pompottaa teitä tai teettää teillä omia hommiaan!
Kouluunkin on tullut markkinaliberalismin puhe, että oppilaat ja vanhempansa ovat asiakkaita, joiden yksilölliset toiveet on toteutettava. Se ei ole helppoa eikä mahdollista, kun aineenopettajalla voi olla 100-200 oppilasta opetettavana lukuvuoden aikana. Kaiken maailman tukipapareiden täyttäminen ja palaverointi vaan lisääntyy koko ajan. Tehostettua ja erityistä tukea tarvitsee yhä useampi. Jokin on mennyt perustavanlaatuisesti pieleen, kun ns, tavallinen oppilas on jo harvinaisuus!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajia on paljon työttöminä Jyväskylän Oulun, Tampereen ja Turun seudulla puolentoista tunnin matkasäteellä. Erityisesti kielten opettajia on liikaa. Biologian opettajan
yhteen virkaan on usein 200 hakijaa ympäri Suomen. Myös luokanopettajista on alkanut tulla liikatarjontaa, mutta sijaisuuksia saa sentään aina. Pieniä lukioita lopetetaan, samoin alakouluja ympäri Suomen, joten virkoja ei juuri tule. Lastentarhanooettajat lukevat äkkiä päälle luokanopettajan tutkinnon täydennysopintoina ja siirtyvät alakouluun. Opettajia on liikaa.Ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, ja ei ainakaan erityisopettajia. Pitkin vuotta huudellaan kouluihin erityisopettajia, kun paikkoihin ei välttämättä ole yhtään hakijaa. Tai ainakaan pätevää. Tiedän tosin vain joidenkin koulujen arkea, mutta yhdessäkään niistä ei ole kaikki erityisopettajat päteviä.
Täällä oli aiemmin hyvä ketju Jani Sievisen pestistä. Siinä tuli alan ulkopuolisellekin selväksi, mitä se erityisopettajan työ on. Päteviä ei saada ja toisaalta se muodollinen pätevyyskään ei takaa onnistumista itse työssä, joka pohjaa vahvasti opettajan persoonaan. Epäpätevä voi siis juuri tuossa erityisopettajan hommassa pärjätä paremmin kuin pätevä, joka ei vaan osaa käsitellä vaikeita nuoria.
Todella pelottavia uutisia on koulumaailmasta kuulunut. Ehkä eniten on järkyttänyt lukutaidon ja suomen kielen osaamisen rapautuminen. Ei ymmärretä ihan tavallisiakaan sanoja, ei osata lukea käyttöohjeita jne. Se lahjakas aines toki porskuttaa, vaikka kärsii rauhattomuudesta, mutta heistäkin taitaa valtaosa hakeutua jonkinlaiseen painotukseen heti kun vaan onnistuu, jos vanhemmat ovat yhtään hereillä. Ja hyvä niin.
Todella paljon tuntuu menevän päin mäntyä nykyisessä koululaitoksessa! Ja taitaa tämä kehitys alkaa jo sieltä päiväkodista, kun kouluun tulee oppilaita, joilla ei ole valmiuksia koulunkäynnistä suoriutua.
Eikä vanhempia saisi todellakaan syyllistää siitä, että yrittävät pelastaa edes oman lapsensa. Ei voi olettaa, että kukaan haluaa uhrata lahjakkaan lapsensa apulaisopettajaksi häirikköluokkaan. Niillä lahjakkaillakin lapsilla on oikeus oppimiseen omalla tasollaan, turha kiukutella jos heidät pelastetaan kielikylvyn tai painotuksen kautta, jotta pääsevät nauttimaan opiskelurauhasta!
Tokan keväällä shoppailimme painotetun luokan nopeammin kuin kukaan ehti edes kissaa sanoa.
Minuk tyttöni ei ratkaise eikä hänen saa edes olettaa ratkaisevan muiden perheiden ongelmaryppäitä, ei edes välillisesti. Muistakaakin se.
Meillä sama jo päiväkodissa! Luojan kiitos tämä tapaus on sellainen, ettei pääse aloittamaan eskaria yhdessä samanikäisten kanssa, niin koulupolut eriytyvät kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se painotusopetuskaan aina niin rauhallista ole. Minun poikani joutui painotusopetuksessa istumaan äänekkään ja manipulatiivisen häirikkötytön viereen.
Ja opettajan on vaikeaa ratkoa luokan ongelmia, kun vastassa on rivi ”minun lapseni ansaitsee vain parasta” -vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että jonkun mielestä yhteisöllisyys ja lämpimät perhesuhteet ovat "lapsuudenperheessä roikkumista". Mutta tällainenhan tämä Suomen kulttuuri nykyään on, kaikkien pitäisi olla mahdollisimman yksinäisiä erakkoja eikä perhe saisi olla tärkeä. Ystäviä korkeintaan saa nähdä, mutta esim. vanhat vanhemmat pitää unohtaa ja käydä katsomassa pari kertaa vuodessa.
Muualla maailmassa ja esim. Keski-Euroopassa tällaista asennetta pidettäisiin todella kylmänä ja epäsosiaalisena, siellä on täysin normaalia että mummot ja papat asuvat jopa asuvat yhdessä aikuisten lastensa kanssa. Mulle perhe (koko perhe, mukaan lukien vanhemmat, sisarukset, puoliso, lapset, ihan kaikki) on paljon tärkeämpi asia kuin joku ura tai työpaikka, jonka takia pitäisi muuttaa kauas niistä ihmisistä jotka mulle eniten merkitsee.
Toki, mutta eleletkö sitten yhteiskunnan varoilla? Minusta se ei ole oikein.
Mistä johtuu yhä useamman lapsen kyvyttömyys olla koulussa?! Ei jakseta kuunnella, puhua omalla puheenvuorolla, kunnioittaa muiden koskenattomuutta jne.jne. Tilanne on paha ja pahenee koko ajan! Ei vartoiden palkkaaminen kouluun pitäisi olla tabu. Siellä pitäisi olla psykiatri ja poliisikin välillä paikalla.
Juttelin just valmistuneen luokanopettajan kanssa, joka samantien lähti muihin tehtäviin. Sanoi, että moni kurssikaveri tekee niin. Ala tuntuu pienipalkkaiselta kaikkeen vastuuseen nähden. Peruskoulusta on tullut sosiaalityön jatke, ja opettajasta joku kummallinen kaiken työn hoitaja, jolle muut ammattiryhmät käyvät vähän kertomassa miten toimia, kun he eivät itse ”ehdi” ottaa vastuuta. Paritonnia käteen saa paljon paljon vähemmän kuormittavista ammateista, niin miksi jäädä näännyttämään itsensä?
Mitä luulet, että muut työssäkäyvät tekevät? Meilläkin on perheitä. Itselläni on 5 viikkoa lomaa koko vuoden aikana. Sinun logiikalla se ei ole lomaa, kun pitää perhettä hoitaa.