Oletteko selvittäneet paljon tulette saamaan perintöä
kun vanhemmistanne aika jättää? Oletteko jo suunnitelleet, mihin käytätte rahat?
Paljon tulette saamaan, brutto vai netto?
Kommentit (23)
Selvittäneet? No pahapa sitä on selvittää, kun isä on hylännyt. Sieltä tulee nolla euroa tai tosi paljon tai jotain siltä väliltä.
[quote author="melba" time="31.07.2015 klo 12:11"]Tiedän vanhempieni omaisuuden määrän (koska hoidan nykyään heidän raha-asiansa, kun eivät enää itse jaksa), mutta että perinnön määrän, niin sitä en kyllä tiedä. Sen tiedän, että joka kuukausi menee tällä hetkellä miinukselle reippaasti, sillä yksistään kotihoidon maksut ovat niin suuret, että miinukelle mennään ja reippaasti ja minusta se on kyllä ihan ok, koska omaan hoitoon sitä rahaa kyllä tarvitaan! Täytyy myöntää, että kyllä minulle kuitenkin tuli yllätyksenä, että yksistään se, että kotihoitaja käy lyhyesti kahdesti päivässä voi maksaa enemmän kuin normaalin ihmisen nettopalkka.
Vanhemmillani on vielä useita kymppitonneja asuntovelkaakin jäljellä, joten jos nyt jotain perin, niin velkaisen asunnon sitten, mutta jos ottavat omaan hoitoonsa käänteistä asuntolainaa, niin voi olla, ettei jää mitään.
[/quote]
Jos nyt kuolen niin joku perii velkaisen asuntoni. Velkaa on 30 000 e ja asunto 250 000 e, joten ei ihan paska diili. Eli tuo ei kerro yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 12:14"]
Tiedän, että perintöä ei jää lainkaan. Vanhemmillani ei ole edes omistusasuntoa. Eipä sillä, että asiaa sen kummemmin haluaisin ajatellakaan.
[/quote]
Sama homma. Irtaimistoa jää mutta ei mitenkään arvokasta. Mutta eipä sillä tosiaan ole väliä.
Jeesus, mikä kysymys!!!
Joo, en ole selvittänyt ja toivottavasti ei tarvitse ihan heti selvitellä, vaan vanhempani saisivat nauttia pitkään eläkepäivistään. He ovat kai aika normivarakkaita, kerrostalokolmio Hgin keskustassa (ennen okt kauempana), pieni loma-asunto Länsi-Suomessa ja uudehko matkavene, vähän kalliimpi auto, pari polkupyörää ja pankissa muutama kymppitonni (en ole kysynyt, oletan, voi olla enemmänkin. Isäni myi yrityksensä joku vuosi sitten ja äitinikin on saanut jotain pieniä perintöjä). Eli hyvin tulevat toimeen ja tällä hetkellä molemmat terveitä, se tärkeintä minulle.
Jaa...valitettavasti perintö tuli kun olin vasta 15.En tiedä mihin meni,elämiseen kai.En odottaisi kovin innokkaasti tuota asiaa.Tajuatko yhtään miten iso työ perunkirjoituksissa yms. on?Pahimmillaan joudut palkkaamaan lakimiehen.
Ja mistä sen voi tietää? Minä ainkain uskon ja toivon, että vanhempani käyttävät itse keräämänsä varallisuuden itsensä parhaaseen mahdolliseen hoitoon ja palvelujen ostoon kun vaivoja alkaa tulla. Todennäköisesti se on myös ainoa vaihtoehto, jos toisena vaihtoehtona on roikkua henkihieverissä kunnallisen puolen leikkausjonoissa kuukausikaupalla buranan voimalla (heh) ja sen jälkeen kotiutua vaikka ei ole kotikuntoinen ja koti on toipilaalle turvaton paikka ilman kunnollista kotiapua.
Uskon siis, että kun perinnönjaon aika tulee, nykyisestä omaisuudesta on realisoitu suurin osa vanhempieni hyvään vanhuuteen, ja se on hyvä.
Mä veikkaan että noin vähän alle miljoona. Mutta toivottavasti isä käyttää rahansa itseensä eikä säästele yhtää.
En ole. Asia ei kiinnosta minua tippaakaan, enkä ole euroakaan perintöä vailla. Ns. "normiperintö" (omakotitalo yms.) olisi joskus tulossa, mutta olen kannustanut vanhempiani käyttämään omat rahansa mahdollisimman tarkkaan vielä omana elinaikanaan. Toivottavasti pistävät kiinteän omaisuutensa rahaksi ja käyttävät omaksi hyödykseen ja ilokseen.
Tiedätkö, ei kiinnosta.
Mä elän elämääni nyt, en odota saavani perintöjä ja vasta sitten, toisten tienaamilla rahoilla, saan omaisuutta.
Inhoan ihmisiä, jotka kuola valuen odottavat perintöä, jonka pääsevät heti tuhlaamaan.
Tuskin juuri mitään, maksimmissaan muutam kymmenentuhatta. Vanhemmat vasta 70-v ja nykymenolla joutuvat realisoimaan omaisuuttaan saadakseen itselleen tarvitsemaansa hoitoa, joten iso osa nykyisestä omaisuudesta ( asunto +mökki / pariskunta) tulee katoamaan terveydenhoitokuluihin seuraavan 10-20 vuoden aikana. Ja jakajiakin on 2/pariskunta eli mitään isoa ei tosiaankaan ole tulossa.
Olisihan se kiva olla miljoonaperijä..
30 hehtaaria metsää, eli tonttimaata Tampereen naapurikunnasta. Ei mitään käsitystä arvosta.
Omista vanhemmistani en tiedä, paljonko heiltä olisi jäämässä vai jättäisivätkö mitään. Voi olla, että nostaisivat tilit tyhjiksi ja tekisivät kämpästä sisustuksineen juhannuskokon :D. Sen sijaan äitini muutama viikko sitten kertoi paljonko suunnilleen tulen saamaan perintöä kun mummusta aika jättää. Sitä vähän jo odotellessa, ei kovasti mummu itsekään nauti dementikon elämästään enää :/.
No en odota innolla enkä ole suunnitellut, sehän tarkoittaa että silloin vanhempani/ isovanhempani kuolevat. Ja pitää sumplia kaikkea ja palkata lakimiehiä ja hyhhyh, toivottavasti tuhlaavat vaan kaiken pois.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:30"]
kun vanhemmistanne aika jättää? Oletteko jo suunnitelleet, mihin käytätte rahat?
Paljon tulette saamaan, brutto vai netto?
[/quote] Olemme jo sisarusteni kanssa sopineet, että emme jaa vanhempiemme kuolinpesää vaan saa mennä lyhentämättömänä seuraavalle sukupolvelle.
Ihanne olisi, jos mitän ei jäisi, mutta koska on taot ja huvit ja maaomaisuutta yms. niin niin onnekkaasti tuskin käy.
En tätä halua miettiä enempää. Isältä jäi n. 70 000 meille siskoille. Äiti elää vielä, onneksi. Minä perin hänet ainoana lapsena, sisko siis isän ekasta liitosta. Kaksi asunotoa yht.n. 550 000- 600 000, osakkeita vajaa 400 000 ( tämän hetken arvo, voi tietenkin muuttua) siiäpä ne. Todennäköisesti testamentissa muistettu lapsia ja he saavat suurimman mahdollisen verottoman osuuden. Tällä hetkellä kai 20 000 on se mistä veroa joutuu maksamaan. Eli noista mun perinnöistä - 60 000
Perintöä saadessa olet itse tavallisesti jo sen ikäinen, että sen merkitystä ei jaksa enää ajatella. Ei vaikuta enää elämään.
Niin, on jo tullut omalta puolelta kaikki 8mol. vanhemmat kuolleet) ja vaimon puolelta tullut ennakkona maatila ja vielä tulee lähinnä asunto ja rahaa.
Ei niitä pilven reunalle mukaan saa.
Tiedän vanhempieni omaisuuden määrän (koska hoidan nykyään heidän raha-asiansa, kun eivät enää itse jaksa), mutta että perinnön määrän, niin sitä en kyllä tiedä. Sen tiedän, että joka kuukausi menee tällä hetkellä miinukselle reippaasti, sillä yksistään kotihoidon maksut ovat niin suuret, että miinukelle mennään ja reippaasti ja minusta se on kyllä ihan ok, koska omaan hoitoon sitä rahaa kyllä tarvitaan! Täytyy myöntää, että kyllä minulle kuitenkin tuli yllätyksenä, että yksistään se, että kotihoitaja käy lyhyesti kahdesti päivässä voi maksaa enemmän kuin normaalin ihmisen nettopalkka.
Vanhemmillani on vielä useita kymppitonneja asuntovelkaakin jäljellä, joten jos nyt jotain perin, niin velkaisen asunnon sitten, mutta jos ottavat omaan hoitoonsa käänteistä asuntolainaa, niin voi olla, ettei jää mitään.
Tiedän, että perintöä ei jää lainkaan. Vanhemmillani ei ole edes omistusasuntoa. Eipä sillä, että asiaa sen kummemmin haluaisin ajatellakaan.
Varmaan velat. Voinko muuten menetellä jotenkin perinnön kanssa että en ota sitä tms. sillä en haluaisi loppuelämäni menevän pilalle vanhempieni vuoksi?
Miehen perintö on meidän perheessä pahiten pelätty asia. Hänen vanhemmillaan on pikkupaikkakunnalla ja syrjäkylällä molemmissa homeinen omakotitalo. Sieltä on tulossa sellainen työleiri, jossa voi sairastua ja mitään rahaa ei varmaan jää niistä tönöistä, jos ne nyt kehtaa ylipäätään tontin hinnalla jollekin myydä, kun purkukulujakin niistä varmaan tulee.