Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan sairastanut rintasyöpää tai epäilty sellaista?

Vierailija
28.09.2006 |

Minua häiritsee rinnan lähellä oleva kova pahkura. Pääsen lääkäriin vasta puolentoista viikon päästä, enkä tiedä edes milloin tuo on ilmestynyt, voi olla että on ollut vain pari päivää ja on vain joku rasvapatti tms ihan harmiton ja itsestään katoava.

Haluaisinkin kuulla millaisia ne " oikeat kasvaimet" sitten on? Onko ne pehmeitä vai kovia? Entä kuinka nopeasti ne on poistettu/miten edetty löydöksen jälkeen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin etsiä tietoa netistä ja kyllä paljon löytyy aiheesta, mutta missään ei kerrota miltä se kasvain sitten tuntuu. Vai onko ne sitten erilaisia siitä syöpätyypistä riippuen? AP

Vierailija
2/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isohko patti on ja kova. Kuin luuta. Luulen että minun pattini on jotenkin luussa kiinnikin. Ei ole kyllä yhtään pienentynyt näinä päivinä kun olen tunnustellut, eikä jousta minnekään suuntaan. Huh huh. Alkaa jännittää ja se lääkäri on vasta viikon päästä maanantaina.

Ei olisi oikein varaa mennä yksityiselle, kun sitten jos jotain onkin, pitäisi ne tutkimuksetkin suorittaa sitä kautta. Eli itse lääkärimaksu ei hirvitä vaan ne koepalat sun muut maksut.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen peukalon pään kokoinen. Rintaa pitää lääkärin mukaan tunnustella painamalla kädellä rintakehää vasten, ei puristamalla rintaa sormien välissä. Mun patti oli irtonainen, sellainen muljahteleva. Lääkäri sanoi, että usein näkee jo ihosta, onko syöpä vai ei. Patilleni löytyi vain latinankielinen nimi, sen verran harvinainen tapaus se oli. Ultralla tutkittiin.

Vierailija
4/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei se varmaankaan ole päivistä kiinni. Tutkimukset kestävät, samoin tulosten saaminen joka tapauksessa siihen päälle. Yksityisellä nuo mahdolliset toimenpiteet tulevat hyvin kalliiksi, eikä siellä sen kummempia lääkäreitäkään ole.

Tsemppiä ap!

Vierailija
5/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patti ei todellakaan liiku minnekään. Iho on minusta suht normaali, mutta onhan tuohon lähelle ilmaantunut muutama valkoinen piste. Olisikohan 6kpl, mutta tuskin ne mihinkään syöpään viittaavat. Tämä minun pattini on n 3*6cm.

Enpä kai sinne yksityiselle mene, vaikka mieli tekisi. Tiedän että ei tässä vaiheessa voi kuitenkaan muuta kuin odottaa. Helpottaisi vaan kuulla jonkun lääkärin suusta, ettei se luultavasti olekaan mitään. Mitenkähän jaksaisi kärvistellä vielä reilun viikon?

AP

Vierailija
6/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Syöpäkasvain ei arista kosketettaessa

Vierailija
7/14 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin lääkäri sanoi, että syöpäpatti on monesti kova ja kiinni alustassaan, eli se ei siis " luista pois" sormien alta, kun sitä tunnustelee. Tämä on mun mielestä ihan hyvä neuvo, että käy näyttämässä tommoset patit, koska rinnathan muutenkin on täynnä jos minkälaista muhkuraa ja sidekudosta.

Vierailija
8/14 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kova ja kiinni alustassaan. Ei kai kumminkaan ole ihan helppo sanoa. Mun tuttu kävi näyttämässä, arveltiin kuvien perusteella vaarattomaksi, mutta otettiin näytepala. Senkin tulos oli, että vaaraton. Tuli raskaaksi ja asia mietitytti. Päätti leikkauttaa sen pois ja olikin hänellä syöpä. Raskaus keskeytettiin ja tuttuni parani syövästään. Avioerokin sitten vielä tuli. Nyt hän voi jo paremmin. On kumminkin hänellä yksi lapsi, asunto ja hyvä vakityö ja tervekin on taas. (olen kertonut tämän täällä ennenkin.)

Vierailija
9/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pattisi on varmaan kylkiluu!

Vierailija
10/14 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20-vuotias silloin. Olin aloittanut yliopistossa opiskelemisen ja menin YTHS:n terveystarkastukseen. Ensin terveydenhoitaja löysi sen tunnustelemalla, sitten jouduin mammografiaan, jonka jälkeen passittivat vielä ohutneulanäytteeseen. Ohutneulanäytteen tulos oli, että mahdollisesti karsinogeeninen.

Jouduin melko pian jääleikekeopsiaan, joka tarkoittaa sitä, että patologi on paikalla tutkimassa onko kasvain karsinogeeninen (syöpää) vai ei. Minulle sanottiin, että jos leikkauksessa todetaan kasvaimen olevan syöpää minulta voidaan poistaa toinen rinta ja imusolmukkeet kainalosta. Sitten lääkäri piirteli tussilla merkkejä rintaani ja minä ihmettelin mielessäni, että mitä v...ua tässä tapahtuu.

Kun heräsin nukutuksesta, hoitaja sanoi, että kasvain oli hyvälaatuinen sidekudoskasvain (fibroadenoma), mutta se poistettin silti, koska se olisi voinut muuttua pahalaatuiseksi.

Pitäisköhän sitä käydä taas tarkistuttamassa rintansa? Olen yrittänyt itsekin tunnustella, mutta minulla on muutenkin sellainen paukkuinen rintakudos, että siitä on vaikea mitään tuntea.

Vierailija
11/14 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko jouduitko odottelemaan tutkimusten välillä kauan? Tämä odotus kun ei oikein sovi minulle, nytkin tuli nukuttua aika huonosti. Kaappasin lapsen sängystään kainalooni yöllä, kun oli niin paha olla.

Miehelle näytin pattia vasta tänään ja sanoi että kyllä hänkin sen tuntee selvästi, eikä keksi selitystä sille :(

Ja edellinen :) olisikin kylkiluu pahus noin ylös kivunnut. Luulta tuo tuntuisi, mutta eipä sille löydy vastinkappaletta toiselta puolelta.

Huoh, nyt aamupalaa lapselle laittamaan... Taisi Himpulatkin loppua jo.

AP

Vierailija:

Olin 20-vuotias silloin. Olin aloittanut yliopistossa opiskelemisen ja menin YTHS:n terveystarkastukseen. Ensin terveydenhoitaja löysi sen tunnustelemalla, sitten jouduin mammografiaan, jonka jälkeen passittivat vielä ohutneulanäytteeseen. Ohutneulanäytteen tulos oli, että mahdollisesti karsinogeeninen.

Jouduin melko pian jääleikekeopsiaan, joka tarkoittaa sitä, että patologi on paikalla tutkimassa onko kasvain karsinogeeninen (syöpää) vai ei. Minulle sanottiin, että jos leikkauksessa todetaan kasvaimen olevan syöpää minulta voidaan poistaa toinen rinta ja imusolmukkeet kainalosta. Sitten lääkäri piirteli tussilla merkkejä rintaani ja minä ihmettelin mielessäni, että mitä v...ua tässä tapahtuu.

Kun heräsin nukutuksesta, hoitaja sanoi, että kasvain oli hyvälaatuinen sidekudoskasvain (fibroadenoma), mutta se poistettin silti, koska se olisi voinut muuttua pahalaatuiseksi.

Pitäisköhän sitä käydä taas tarkistuttamassa rintansa? Olen yrittänyt itsekin tunnustella, mutta minulla on muutenkin sellainen paukkuinen rintakudos, että siitä on vaikea mitään tuntea.

Vierailija
12/14 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotus kerran on noin raastavaa etkä saa kunnolla nukuttua. Luulisi, että heillä olisi jonkinlaisia päivystysaikoja, niin että pääsisit näyttämään pattiasi lääkärille. Käyhän tuollainen murehtiminenkin jo terveyden päälle...

Vierailija
13/14 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitänyt odottaa pääsyä monta päivää.

Omalta lääkäriasemalta en viitsinyt edes kysyä, koska tiedän että siellä on todella pitkät jonot, enkä usko heidänkään päästävän minua päivystysasiakkaaksi. :/ Eli odotettava on vaan.

AP

Vierailija
14/14 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa rinnasta löytyneistä pateista ei ole mitään vakavaa! Ja toisaalta jos tämä nyt on vakavaa, niin on hyvä, että lähdit liikkeelle heti patin huomattuasi (enempäähän et voisi tehdä).

Älä hätäile nyt turhia, vietä hauska vkloppu lasten kanssa ja rentoudu :) Tiedän, että ei ole helppoa unohtaa asiaa, mutta kuten sanoin, niin et voi itse tehdä tuon enempää. Odottele ihan rauhassa lääkäriä, kyllä asia siellä sit alkaa selvitä.

Hauskaa vkloppua sinulle ja perheellesi!