Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kartanonrouva vastaa kysymyksiin viiinilasillisen ajan.

Vierailija
30.07.2015 |

Antakaa palaa!

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kartanonrouvilla kummituskertomuksia? :)

Vierailija
62/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun kartanoa = todella vanhaa taloa haja-asutusalueelta harkitsisi ostavansa, mihin seikkoihin pitäisi kiinnittää huomiota? Jos vertaa vaikka normiomakotitaloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:34"]

Tälläkin yksi kartanonrouva :) onko sulla sama efekti kuin mulla, että sellaset puolitutut, esim naapurit, kohtelevat sua kuin olisit jotain erikoista ja parempaa kuin muut? 

Milloin kartanosi on rakennettu? Mun on 1800-l puolenvälin maissa.

[/quote]

Etkö oikeasti ole parempi kuin muut? Minä olen naapurustossa ainoa tohtori.
[/quote]
No en pidä itseäni muita parempana mitenkään. Lapsena opin, että maaseudulla pitää puhaltaa yhteen hiileen, oli sitten mökistä tai kartanosta.

Vierailija
64/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:29"]Olitko eilen mukana tämän kesän kartanovieralulla Honkolassa? kyselee toinen kartanonrouva [/quote] Onko se joku hevosjuttu? Me ei tunneta heitä ollenkaan.

[/quote]

Ei todellakaan pelkkä hevosjuttu (toki niitäkin hetki pihassa ihailtiin) vaan kepeä kartanolaisten kahvikekkeri. Etkö saanut kutsua? Harmi, meillä oli ihan mukavaa Christinen kanssa.
[/quote]
Joo ei tullut kutsua. Ja suoraan sanoen en ole mistään kartanovierailusta koskaan kuullutkaan. Honkolan tiedän kyllä mutta kuten sanoin, emme ole tekemisissä.

Vierailija
65/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:54"]Mitä Jeesus merkitsee sinulle? :)
[/quote]
Jouluna rakennetaan aina vanha italialainen seimi meidän alakerran eteishalliin. Ja Jeesus on minulle se nukke siellä kätkyeessä. Ollut ihan lapsesta asti.

Vierailija
66/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvat, ikänne? Minun on 38 v.

Vierailija
67/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huollatte vanhoja rakennuksia, onko arkkitehti mukana?

Vierailija
68/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:39"]Minua kiinnostaisi se Chiantin nimi. Itse vetelen täällä Italiassa (en kartanossa) proseccoa, joka on perhetuttavan tuottamaa. [/quote] No kävin täyttämässä lasini ja tarkistin nimen: Cantine Fratelli Bellini Ruffino Riserva.

[/quote]

Näyttää olevan perinteinen tuottaja. Ostitko Alkosta? Itse kävin tuolla Firenzen alueella viime vuonna, mutta Fienzestä etelään. Pysyin Firenzen ja Sienan välillä, mikä on sitä klassisinta chianti-aluetta, vaikken niin chiantista välitäkään.

Minun juomani viinit ovat Veneton alueelta. Hieman helpommin lähetyttäviä, mutta käytännössä 'käsintehtyjä'. Olen myös hieman vuodenaika uskollinen. Näin kesällä, kun on lähes päivittäin 30 astetta, juon vaaleita viinejä tai rosatoa (roseeviinin kaltaista) ja talvella enemmän punaviinejä.

Vierailija
69/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:03"]Ei oo kysymyksiä mutta tulin kertomaan että pelkkä otsikko sai hymyn huulilleni, ja minulla on toden totta ollut paska päivä. Kiitos!
[/quote]
Kiva kuulla! Ota sinäkin viiniä! Kyllä se siitä!

Vierailija
70/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa rakennuksissa on jatkuvasti työtä. Se tarkoittaa myös isoja ylläpitokustannuksia. Pitää olla tuloja, jotta voi ylläpitää. Kyllä. Asiantuntijoiden avustuksella remontoidaan vanhaa. Vanhaa pitää kunnioittaa, siinä on se hienous.

Vierailija
71/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:07"]Millainen on vaatekaappisi? Tai onko sinulla vaatehuone, millaine? Löydätkö aina sopiviva vaatteita omistasi?
[/quote]
Mulla on ihan walk-in! Ja kaksi suurta vaatekaappia sen lisäksi. Mutta harmillisen vähän vaatteita. Kuljen farkuissa ja villapuseroissa ja öljykangastakeissa. Kun olin kunballa töissä mulla oli työvaatteet, niin tarvitsi todella vähän vaatteita. Juhlavaatteet on erikseen muttei niitäkään niin paljon ole.

Vierailija
72/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:10"]Onko teillä uima-allas, sauna ja tilaa ponille?
[/quote]
Uima-allasta ei ole, saunoja on neljä ja ponille on tilaa mutta lapset ei ratsasta vaan ajaa mieluummin rallia pellolla.

Vierailija
73/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on rakennuksia kyllä, ei uima-allasta eikä vaatehuonetta. Mutta vaatteet on laadukkaita ja eläimistä pidetään huolta. Päivällisiä järjestän usein ja sherryäkin tykkään nauttia. Hyväntekeväisyys on osa elämääni.

Vierailija
74/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:12"]Mikä lämmitys teillä on? Kartanon huoltokulut/kk? Pakko tämäkin kysyä, että onko teidän kartanoon salaojat vedetty ja koska?
[/quote]
Meillä oli päärakennuksessa vanha keskuslämmitysjärjestelmä 1930-luvulta. Se purettiin talon peruskorjauksen yhteydessä kohta 20 vuotta sitten. Tilalle asennettiin sähkölämmitys. Alakerran suuret huoneet lämmitetään 6 asteeseen talvella, koska perheemme asuu yläkerran 6 huoneen huoneistossa, joka pidetään lämpimänä. Tarvittaessa lämmitetään lisää toimivilla kaakeliuuneilla (kaikki uunit eivät toimi) esim jouluksi jota vietetään alakerrassa. Hoitokustannukset ovat siinä 2000-4000 € kuussa, riippuen vuodenajasta yms. Piha ja rakennusten ympäristö on salaojitettu peruskorjauksen yhteydessä.

Vierailija
75/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:14"]Onko teillä kartanonrouvilla kummituskertomuksia? :)
[/quote]
Aloittajan kartanossa ei kummittele. Olen kyllä kuullut paljon kummitustarinoita lapsuudenkodistani :(

Vierailija
76/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kummittele. Onneksi.

Vierailija
77/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:34"]Tälläkin yksi kartanonrouva :) onko sulla sama efekti kuin mulla, että sellaset puolitutut, esim naapurit, kohtelevat sua kuin olisit jotain erikoista ja parempaa kuin muut?  Milloin kartanosi on rakennettu? Mun on 1800-l puolenvälin maissa. [/quote] No jos ottaa sellaisen roolin. Mun anoppi järjesti rouvalounaita ympäristön naisille. Siis yhdistysihmisille ja tällaisille. Mä taas olen ollut kunnalla töissä niin ihmiset tuntee mut paremmin sen kautta.

[/quote]

Älä nyt täällä" Kartanon Rouvien" palstalla kerro että olet ollut kunnalla töissä:)! Sehän tarkoittaa jotain köyhien taviksien juttuja, Kelan rahan päälle 9e/pvä.

Vierailija
78/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:15"]Jos ja kun kartanoa = todella vanhaa taloa haja-asutusalueelta harkitsisi ostavansa, mihin seikkoihin pitäisi kiinnittää huomiota? Jos vertaa vaikka normiomakotitaloon.
[/quote]
Enpä osaa sanoa. Ehkä katon kunto on se kaikkein tärkein juttu, lämmitys ja putket tulee heti perässä.

Vierailija
79/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:24"]Rouvat, ikänne? Minun on 38 v.
[/quote]
42 aloittaja :)

Vierailija
80/95 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 22:39"]Minua kiinnostaisi se Chiantin nimi. Itse vetelen täällä Italiassa (en kartanossa) proseccoa, joka on perhetuttavan tuottamaa. [/quote] No kävin täyttämässä lasini ja tarkistin nimen: Cantine Fratelli Bellini Ruffino Riserva.

[/quote]

Näyttää olevan perinteinen tuottaja. Ostitko Alkosta? Itse kävin tuolla Firenzen alueella viime vuonna, mutta Fienzestä etelään. Pysyin Firenzen ja Sienan välillä, mikä on sitä klassisinta chianti-aluetta, vaikken niin chiantista välitäkään.

Minun juomani viinit ovat Veneton alueelta. Hieman helpommin lähetyttäviä, mutta käytännössä 'käsintehtyjä'. Olen myös hieman vuodenaika uskollinen. Näin kesällä, kun on lähes päivittäin 30 astetta, juon vaaleita viinejä tai rosatoa (roseeviinin kaltaista) ja talvella enemmän punaviinejä.
[/quote]
Meidän perheessä mies ostaa viinit ja minä juon ne. Sellainen työnjako! No joo, varmaan tämäkin on saatu joltain tuttavilta. Kun ollaan veneilemässä tykkään juoda valkoviiniä mutta nyt kun on sateista ja koleaa, niin chiantia.