Kartanonrouva vastaa kysymyksiin viiinilasillisen ajan.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:03"]
Ei oo kysymyksiä mutta tulin kertomaan että pelkkä otsikko sai hymyn huulilleni, ja minulla on toden totta ollut paska päivä. Kiitos!
[/quote]ihan olisi voinut olla minun kirjoittama kommentti - aivan samat sanat ja tunnelmat!
Kartanonrouvia on palstalla heti vaikka kuinka monta, eikä kukaan epäile. Mutta annas olla, jos joku lääkäri uskaltautuu kirjoittamaan palstalle, niin heti seuraavassa kommenteissa on, ettei tällä palstalla lääkäreitä ole.
t. kartanonrouva nro 6, joka on myös lääkäri
Kyllä minä uskon ja tiedän että kartannrouvia on -tunnenkin sellaisia- mutta hiukan epäilyttää että ihanko totta samaan aikaan on useampikin kartanonrouva av:lla..
Mutta aivan sama, nautin vielä kolmannen lasillisen helposti lähestyttävän Veneton alueen Amaronea ja nautin omasta 1900-luvun alussa rakennetun "Kartanon" tunnelmasta ;)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:25"]Miten huollatte vanhoja rakennuksia, onko arkkitehti mukana?
[/quote]
Rakennussuojelulaki edellyttää että ELY ja Museovirasto ovat aktiivisesti mukana. Ja vaikka kaikki rakennuksemme eivät suojelun piiriin kuulukaan, olemme saaneet ssuantuntijoilta hyviä neuvoja. Olen itse opiskellut aikuisena toisen ammatin taidehistorian ja konservoinnin aloilta ja siitä on hyötyä myös.
Jumanklavita, täähän on ihan kaariutriota koko lanka!
Onko teillä kartanonrouvilla palvelijoita? Kuka valmistaa aterianne? Kuka puettaa teidät? Kuka hoitaa puutarhaanne? Onko kartanonherralla nuoria naisia "viihdyttäjinä"?
Voitko laatia testamentin jossa jätät kaiken omaisuuden minulle?
Miten tällainen köyhä yksinhuoltaja pääsisi kartanonrouvaksi?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:09"]Onko teillä kartanonrouvilla palvelijoita? Kuka valmistaa aterianne? Kuka puettaa teidät? Kuka hoitaa puutarhaanne? Onko kartanonherralla nuoria naisia "viihdyttäjinä"?
[/quote]
Aloittajalla ei ole palvelijoita. Kustannus- ja mukavuussyistä perheemme asuu kartanon päärakennuksen yläkerrassa, joka käsittää kuusi huonetta, keittiön ja kaksi kylpyhuonetta. Ne siivotaan itse perheen voimin ihan tavalliseen tapaan. Alakerran suuret huoneet siivotaan muutamaan kertaan vuodessa ja silloin palkataan apuvoimia. Hoidan itse myös vihannesviljelmät ja hyötypuutarhan joista saatu tuotto käytetään talon ja puutarhan kunnossapitoon. Mieheni hoitaa meidän omat noin 150 ha metsät. Loput maat omistaa osakeyhtiö jossa mieheni ja hänen sisaruksensa ovat osakkaina. Henkilökuntaa yhtiöllä on 4-5 joista pari asuu kartanon rakennuksissa. He hoitavat varsinaisen maatalouden tilalla. Mieheni työskentelee kodin ulkopuolella ja minä olen opiskellut viimeiset 4 vuotta kodinhoidon ym ohella. Aikaisemmin olin siis kunnalla terveydenhoitajana. Nyt olisi tarkoitus keskittyä kokonaan kartanon hoitoon. Ei siis mitenkään kauhean glamuurista meidän elämä.
Minulla on hieman stereotyyppinen näkemys kartanonrouvistan kun en ole irl koskaan tavannut, ainakaan että tietäisin, ja heti tuli mieleen että ap ja kartano ovat tämäntyylisiä paitsi ap nainen
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:12"]Voitko laatia testamentin jossa jätät kaiken omaisuuden minulle?
[/quote]
No enpä voi!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:05"]Jumanklavita, täähän on ihan kaariutriota koko lanka!
[/quote]
Itse asiassa nykyajan kartanoelämä on hyvin kaukana kaikesta kartanoromantiikasta. Muistan kun lapsena ihmettelin sitä vieraiden ihmisten hössötystä. Pidän maalaiselämästä enkä viihdy kaupungissa. Olen todella käytännönläheinen ihminen enkä mikään prinsessa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:25"]Minulla on hieman stereotyyppinen näkemys kartanonrouvistan kun en ole irl koskaan tavannut, ainakaan että tietäisin, ja heti tuli mieleen että ap ja kartano ovat tämäntyylisiä paitsi ap nainen
http://images4.fanpop.com/image/photos/23400000/Lord-of-the-Manor-severus-and-lucius-beneath-the-masks-23409705-992-560.jpg
[/quote]
No onhan meillä koiria ja antiikkihuonekaluja eli siinä mielessä kyllä :)
Tämä kartanonrouva menee nyt yöpuulle. Oli mukava keskustella, ehkäpä joskus taas! Huomiset askareet odottavat, parasta nukkua nyt. *haukotus. Hyvät yöt kaikille, kartanolla tai ilman.
[quote author="ExoPol" time="30.07.2015 klo 22:30"]Mikä on kartanonrouva?
[/quote]
Anteeksi täysin off topic mutta mistä tuo nimesi tulee? T. Mietityttänyt jo kauan :D