Siis MIKSI ei (nuoret?) äidit imetä?!
Olen itsekin nuori, esikoisen sain 21v ja toisen heti perään ja esikoista imetin 8kk, ja nyt imetän kuopusta.
Nyt olen lähiaikoina tavannut monta nuorta äitiä, joiden pienet vauvat syövät ainoastaan korviketta. Eilenkin tapasin yhden jolla 5-viikkoinen vauva ja täysin korvikkeella. Ei minun päähäni mahdu, miksi ei imetetä, EDES pari ensi kuukautta. Ymmärrän sen jos ei pysty imettämään, mutta tuskinpa heillä kaikilla se on ollut syynä. Onko se vaan mukavuudenhalua ja itsekkyyttä, kun korvikkeella vauva pysyy kauemmin tyytyväisenä? Ja vauvan saa hoitoon jo heti pienenä? Onko nuorilla äideillä sellainen käsitys, että korvike on tasavertainen vaihtoehto imettämiselle, ja sen kuin valitset alusta asti, HALUATKO SINÄ imettää vai antaa korviketta. Kyllähän se vauva korvikkeellakin kasvaa, mutta mielestäni se on itsekästä jos ei edes halua yrittää imettää, edes ensikuukaudet, kun äidinmaito olisi vauvalle tärkeää. Niin ja eihän tämä pelkästään nuoria äitejä koske, mutta tällainen käsitys minulle on tullut että nuoret äidit antaa suoraan korviketta.
Kommentit (27)
Nyt meinasin heittää kiven kaivoon toisen kohdalla. Poika todella atooppinen ja imetys rajoittaa mun syömistä. No aloitin Herbalifen syönnin ja pellavansiemanöljyn ottamisen, toivoen, että imetyksen kautta niistä olisi pojalle hyötyä.
Siksi imetys jatkuu, ja kun olen syönyt noita, ei enää yö heräämiset ole vaikeita ja aamulla olo on pirteä =)
Sain esikoiseni täytettyäni 16,imetin sillon 7kk ja toisen lapsen sain 17vuotiaana ja imetin 6½kk. Olen tyytyväinen itseeni vaikka jonkun mielestä nuo imetysajat on tosi lyhkäsiä...
kylläpäs sinä imetit!!! peräti muutamia kuukausia... Sinulla ei ole varaa arvostella ketään!!!
minä olen kaikkia neljää imettänyt 2 vuotta ja täysimetyksellä ovat olleet 6-8 kk jokainen.
ja sit lypsin 8viikkoa. Kun vauva oli 4 viikkoa niin soitin neuvolaan ja pyysin voisinko tulla sinne saamaan opastusta niin vastaus tädiltä " kyllä se meille kuuluisi, mutta nyt ei yksinkertaisesti riitä aikaa. Voit hyvillä mielin antaa korviketta vauvalle" ... Onneksi jaksoin vielä toisen kuukauden pumppailla maitoa. Sit olin ihan kypsä touhuun ja siirryin korvikkeeseen.
Niin ja kerran yritin myös imetystukipuhelimeen soittaa, mut sieltä automaatti(?) vastasi ja käski myöhemmin soittaa uudelleen... olin niin väsynyt valvomisista etten saanut aikaiseksi uudelleen soittaa.
Eli meillä näin.. olisin kyllä halunnut imettää =( ja ikää mulla 23-vuotta.
vaikka olen imettänyt lapsiani vuoden ikään.
Minulla oli lähes jatkuvasti ongelmia molempien vauvojen imetyksen kanssa ainakin puolen vuoden ikään asti. Kumpikin rimpuilivat kovasti tissillä ja saivat rintaraivareita 2-6kk iässä. Imetys muualla kuin omassa makuuhuoneessa onnistui harvoin. Lisäksi oli suihkutissit ja vauvat söivät parhaiten lähinnä puolinukuksissa. Olin vielä jälkeenpäin ajatellen niin " jäärä" , etten halunnut korviketta antaa pullosta ekaan puoleen vuoteen. Joten elämä näiden imetysoneglmien takia oli välillä aika ankeaakin.
Jälkeenpäin ajtellen monelta itkulta olisi säästytty, jos sitä korviketta olisin antanut.
Minä en kyllä tukea ole saanut neuvolasta imetykseen.
Olen imettänyt neuvolan tätien mukaan liian pitkään. kiinteää pitäisi antaa jo 4-6 kk iässä,. Itse olen täysimettänyt paljon pidempään.
imetystä olen jatkanut uhkarohkeasti 2 vuotta, vaikka taas tädit sanovat, että vuoden korvilla täytyisi lopettaa.
kannattaa vaan imettää, vaikka neuvolassa tai hammashoitolassa sanottaisiin mitä vain. Totta kai imetys on paljon parempi kuin korvike. Ja sitä kannattaa jatkaa 2 vuotta. Työssä käynti onnistuu ihan hyvin, vaikka onkin lapsi tissillä.
Sama juttu muissakin asioissa, esim, potalle opettelulla. Neuvolassa on tietyt normit, jota ne tyrkyttävät kaikille. Mutta onneksi on omat aivot, jotka valitettavasti aika monelta äidiltä unohtuvat, niilläkin voi ajatella. Äiti tuntee kaikista parhaiten lapsensa. Neuvolan tehtävänä olisi enemminkin tukea äitiä äidin omassa tilanteessa ja tavoissa, eikä tyrkyttää listojen mukaisia ikäsuosituksia. Ei neuvolatäteihin ole pakko uskoa, hyvät äidit.
" Miksi äidit ei imetä..." Joillakin on ajatus siitä että jos äiti tupakoi niin ei kenties ole hyvä imettää. Olen kuullut että tupakoija voi imettää omaa lastaan, koska vauva on jo sikiöaikana tottunut nikotiiniin ja äidinmaidon hyödyt ovat paremmat kuin äidin tupakoinnin haitat, eli kannattaa imettää vaikka tupakoi. Myös tupakoivan äidinmaito sisältää mm. tauriinia, suolistoinfektioiden suojaamiseksi. On myös ollut tietoa julkisesti kuinka tutkimuksissa on todettu rintamaidossa olevan paljon myrkkyjä jo ympäristöstä ja luonnosta lähteneenä, ei kai silloin tee mieli imettää kun lukee pitoisuuksia eri myrkyistä. Kun tulee myös positiivista tietoa, kuten esim. että heti synnytyksen jälkeen rinnasta tuleva vetinen maito onkin erittäin terveellistä ravintoa vauvalleen, antaa sitä mielellään että hänen ensihetkensä alkaisivat kunnolla. Se ei ole vettä pelkästään, vaikka näyttää vetiseltä, siinä on tarpeellista vauvalle. Keskosille sekä pienille sairaille on hyvä jos äidinmaitoa olisi annettavana edes toisen äidin luovutusmaitona.