Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaja, miten toimit kylässä kahvipöydässä?

Vierailija
30.07.2015 |

Muut laihduttajat, miten toimitte kylässä kahvipöydässä? Lähes poikkeuksettahan on siis tarjolla piirakkaa/kakkua/pullaa/keksiä, miten kieltäytyä kohteliaasti näistä tarjottavista? Jos vieraita on useampo, kukaan ei ehkä huomaa syömättömyyttäni, mutta jos olen yksin tai miehen kanssa, aina syntyy soppa siitä kun en syö. Ja en tosiaan viitsi ihmisille puhua dieetistäni, sillä yritän laihduttaa normaalipainon sisällä, ja siitä seuraisi vain kyselyä, päivittelyä jne enkä halua saada huomiota osakseni tämän takia. Toinen ongelma on se, jos joku tulee käymään kahvilla. Miten tarjota vieraalle jotain, ilman että teen numeroa siitä etten itse syö? Jos sulatan esim. muutaman piirakkapalan, totta kai vieras huomaa etten minä syö, eikä ota itsekään. Eikä kuitenkaan kehtaisi vieraille pelkkää salaattia, riisikakkuja ja porkkanoita syöttää. Dippivihanneksetkin pelkästään aika köyhä vaihtoehto. Muut laihduttajat, miten toimitte?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaiken

Vierailija
22/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:57"]

Helppoa. Syön sen pullan verran vähemmän kotona. En ramppaa joka päivä pullakahveilla ja kylässä muutenkaan, joten ei muutama kyläpulla mun laihdutusta kaada. Kylässä on kohteliasta syödä, jos jotain tarjotaan. Tai jos on hyvin tuttu kyläpaikka, voi sanoa jo etukäteen että älä laita mitään pullia, koska olen dieetillä.

[/quote]

Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, miksi pitäisi syödä "kohteliaisuudesta"

[/quote]

Mun mielestä kohteliaisuus on itsessään ihan järkevä syy. En kuole yhdestä pullapalasta, ja tarjoajalle tulee hyvä mieli kun mä syön mitä se on laittanut. Eikö ole järkevää ilahduttaa kanssaihmisiään?

[/quote]

Kai sitä nyt voi toista ilahduttaa muutenkin, kuin syömällä. Ainakin minua voi ilahduttaa monella muullakin tavalla, enkä ota henkilökohtaisena loukkauksena jos joku miettii enemmä  syömisiään ja ei ota pullaa kahvin kera. Tärkeämpää on se yhdessäolo. Toki jos kyseessä olisi juhlat, ja vieraat ei maistaisi leipomuksiani, niin ottaisin vähän nokkiinsa. Mutta jos kyseessä on arkipäiväinen verukekahvittelu (eli tullaan "kahville", kun halutaan muuten vaan nähdä toista), niin on mielestäni aivan normaalia että vieraat itse päättävät ottavatko tarjottavia vai ei. Ei se niin mustavalkoista ole, että aina kahvin kanssa pitäisi syödä jotain, kun ollaan oikeasti tultu vain seurustelemaan. Juhlat sitten erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:57"] Helppoa. Syön sen pullan verran vähemmän kotona. En ramppaa joka päivä pullakahveilla ja kylässä muutenkaan, joten ei muutama kyläpulla mun laihdutusta kaada. Kylässä on kohteliasta syödä, jos jotain tarjotaan. Tai jos on hyvin tuttu kyläpaikka, voi sanoa jo etukäteen että älä laita mitään pullia, koska olen dieetillä. [/quote] Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, miksi pitäisi syödä "kohteliaisuudesta" [/quote] Sori, mutta kyllä se vaan on epäkohteliasta jättää syömättä, jos toinen SInua varten leiponut ja nähnyt vaivaa.

[/quote]

Ennemmin on epäkohteliasta leipoa vieraan tietämättä ja sitten vielä vaatia syömään.

Vierailija
24/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:28"]

Jos laskennallisesti energiavaje on päivittäin 500kcal, se tarkoittaa, että ihminen laihtuu noin 500g viikossa. Jos käy kerran viikossa kylässä ja syö kahvipöydässä pullan (olettaen, että ei vähennä muuta syömistä kyseiseltä päivältä) joka sisältää 250kcal, niin laskennallisesti pullan syömisen vuoksi laihtuu 72g vähemmän kyseisellä viikolla. Ja huom, se yksi pulla ei siis lihota 72g, koska pullankin syömisen jälkeen ollaan edelleen miinuskaloreilla (ellei sitten pidä tosi pientä vajetta), joskin sitä miinusta tulee vain hitusen verran vähemmän.

Eipä sitä satunnaista kahvipöytäherkkua kannata stressata siis sen enempää, kerta sen vaikutus on ihan olematon, kuten ylläoleva esimerkki osoittaa.

[/quote]

Laihtuminen ei ole noin yksinkertaista matikkaa. Ihminen ei ole kone.

[/quote]

Siksi siinä lukeekin "laskennallisesti". Mutta varmaan ymmärsit, että esimerkin oli tarkoitus hahmottaa yhden satunnaisesti syödyn pullan hyvin vähäistä vaikutusta laihdutuksen?

Vierailija
25/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää on se, mitä syöt arkena. Ehkä helpoimmalla pääset, kun otat vaikka yhden pullasiivun tms. tarjolla onkaan ja sitten vain toteat emännälle, että kiitos tämä riittää.

Vierailija
26/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuskuurini ei kaadu yhteen pulla- tai kakkupalaan.

Vierailija
27/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on av-mammoilla taas "first world problems"... Hankkikaa elämä tai oikeita ongelmia.

Vierailija
28/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:04"]

Ei tarvi tehdä syömisistä suurta numeroa. Kylässä otan pullasiivun, tai sitten en ota. Olen jo aikuinen ihminen eikä minun tarvitse selitellä syömisiäni kenellekään. Ei ole kukaan ruvennut tivaamaan, ehkä liikutaan sitten ihan eri piireissä? Jos joku tulee kylään, keitän kahvit. Jos on yllätysvieras, saa pelkkää kahvia. jos tiedän etukäteen, käyn kaupasta keksipaketin tai pullaa tms.

Eikös se ihmisten näkeminen ja jutteleminen ole se tärkein juttu, eikä se, mitä tarjottavaa on, tai onko mitään tai kuka mitäkin syö!?

[/quote]

Hollantilaisilla on kuulemma tapana tarjota paljasta kahvia. Suomalaisilla ei ole ollut, joten vieraasi saattaa olettaa saavansa jotain kahvin seuraksi, ja vieraiden lähtemistä nälkäisenä on ollut tapana pitää kylmyytenä. Mikset kysy, haluaako toinen voileipää tai hedelmän? 

Ehkä meillä olisi aihetta kehitellä kevyempiä ja vaivattomampia tarjottavia, jos laihduttaminen on maan tapa. Kahvipöytäperinne itsessään olisi arvokas. Tässä maassa ollaan niin itseriittoisia muutenkin, että jos jokainen kulkee vain omissa eväissään, emme kohta ymmärrä ollenkaan, mihin muita ihmisiä tarvitaan. Se ei ole se ihmisideaali, jonka minä olisin halunnut nähdä nousevan.

[/quote]

Luitko tekstiäni ollenkaan, ajatuksella? Yllätysvieras tuskin odottaa saavansa kahvileipää, vai mitä? Ja kuten kirjoitin, totta kai haluan ilahduttaa vierasta tarjottavalla, jos vain tiedän etukäteen hänen tulostaan. Jos joku soittaa ovikelloa, en todellakaan lähde siltä seisomalta kauppaan! :D

Mikähän muuten mahtaa olla se ihmisideaali, jonka odotat nousevan?

[/quote]

Luin. Nimenomaan yllätysvieraalla saattaa olla nälkä, jos hän on pistäytynyt hetken mielijohteesta. Omissa piireissäni usein osoitetaan yllätysvieraan mieluisuutta nimenomaan huolehtimalla tämän syömisestä, jos aikajana sen sallii. Kirjoitin voileivästä, en kahvileivästä. Jos talossa ei voitaleipää ole, tarjoan jotain muuta.

Muistelen, että kiinalaisten perustervehdyksen konkreettinen käännös kuuluu "joko olet syönyt". Ihmisideaalini on sosiaalisuutensa hyväksyvä olento, joka ymmärtää olevansa vastuussa paitsi ympäristöstä, niin myös ihmisympäristöstä. Näinkö sellaisen nousun - no en.

Tilalle tuli ihmisen arkkityypiksi neuroottinen ikiteini, joka ei halua olla kenellekään vastuussa tai mitään velkaa, mutta jolle toiset ovat koko ajan aivan kaiken velkaa. Ja nyt tämä teini haluaa luoda sosiaalisen ympäristön, jossa hän on korkeintaan vastuussa koiralleen, jos sitäkään. Tällainen ihmistyyppi on pelkkä taakka ympäristölle, sekä sosiaaliselle että fyysiselle. Tietysti hän on taakka myös itselleen, mutta pelkää liikaa halutakseen muuttua.

Vierailija
29/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:57"]

Helppoa. Syön sen pullan verran vähemmän kotona. En ramppaa joka päivä pullakahveilla ja kylässä muutenkaan, joten ei muutama kyläpulla mun laihdutusta kaada. Kylässä on kohteliasta syödä, jos jotain tarjotaan. Tai jos on hyvin tuttu kyläpaikka, voi sanoa jo etukäteen että älä laita mitään pullia, koska olen dieetillä.

[/quote]

Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, miksi pitäisi syödä "kohteliaisuudesta"
[/quote]

Sori, mutta kyllä se vaan on epäkohteliasta jättää syömättä, jos toinen SInua varten leiponut ja nähnyt vaivaa.

Vierailija
30/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:53"]

Laihdutuskuurini ei kaadu yhteen pulla- tai kakkupalaan.

[/quote]

Ei mullakaan, tai ei siis vaikuttanut kun vuosia sitten laihdutin, pystyin ottamaan jokun palan kyllä, ja sehän riittää ihan hyvin. Tosaalta en ole koskaan ravannut kylässä niin paljoa, että olisi koitunut ongelmaksi.

Vierailija
31/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kenties porvoolaisella dieetilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi