Aloitteleva autoilija av-mamma kysyy että kun ruuhkassa pitää ajaa niin
jos ajan vaikka kolmosvaihteella ja sitten edessä ajajat alkavat ajamaan hitaammin ja jarruttamaan ja minä myös ja sitten joudun ihan pysähtymään. Voinko lähteä sillä kolmosvaihteella taas liikkeelle vai pitääkö vaihtaa ykkösvaihde aina kun auto on pysähtynyt?
Entä millä vaihteella on hyvä rullata silleen hitaasti eteenpäin? Just ruuhkassa jne? Eikö se tehdä kytkimellä pelkästään?
Mitä tapahtuu jos ajan vaikka kolmosvaihteella, pysähdyn ja painan kaasua? Lähteekö auto eteenpäin sillä kolmosvaihteella?
Kommentit (28)
Mitä tapahtuu jos on nelosvaihteella ja vaihtaa ykköselle?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:23"]Miten vapaalla liikutaan? Vaihdekeppi siihen keskelle tököttämään ja painetaanko kaasua vai kytkintä vai kuinka?
[/quote]
Annetaan rullata vapaasti, ei kosketa polkimiin ennem vaihteen laittoa/jarrutusta. Mut harvemmim kai nykyään liikutaan vapaalla, meinaatko moottorijarrutusta kuitenkin?
Siis oletko ollut yhdelläkään ajotunnilla vielä?
Kyllä nuo tulevat heti selväksi. Turha täällä on kysellä, miten kytkintä ja vaihteita käytetään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:23"]Miten vapaalla liikutaan? Vaihdekeppi siihen keskelle tököttämään ja painetaanko kaasua vai kytkintä vai kuinka? [/quote] Annetaan rullata vapaasti, ei kosketa polkimiin ennem vaihteen laittoa/jarrutusta. Mut harvemmim kai nykyään liikutaan vapaalla, meinaatko moottorijarrutusta kuitenkin?
[/quote]
Ainakin autokoulun ekologisen ajon vaiheessa opetettiin rullaamaan vapaalla aina, kun edessä näkyi punaiset / punaiseksi vaihtumassa olevat liikennevalot. Tämähän toki ärsyttää sitten niitä takanatulijoita, joilla on kiire ajaa täyttä vauhtia valoihin odottelemaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:31"]
Mitä tapahtuu jos on nelosvaihteella ja vaihtaa ykköselle?
[/quote]
Riippuu nopeudesta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:23"]Miten vapaalla liikutaan? Vaihdekeppi siihen keskelle tököttämään ja painetaanko kaasua vai kytkintä vai kuinka? [/quote] Annetaan rullata vapaasti, ei kosketa polkimiin ennem vaihteen laittoa/jarrutusta. Mut harvemmim kai nykyään liikutaan vapaalla, meinaatko moottorijarrutusta kuitenkin?
[/quote]
Ainakin autokoulun ekologisen ajon vaiheessa opetettiin rullaamaan vapaalla aina, kun edessä näkyi punaiset / punaiseksi vaihtumassa olevat liikennevalot. Tämähän toki ärsyttää sitten niitä takanatulijoita, joilla on kiire ajaa täyttä vauhtia valoihin odottelemaan.
[/quote]
Minulle opetettiin moottorijarrutus, eli kaasu ylös ja antaa rullata vaihde päällä. Kortti ollut 8 vuotta. -19-
Mitäs mieltä olet käyttämäsi autokoulun teoriaopetuksen tasosta, jos ei vielä ole selvinnyt vaihteiston tarkoitus?
Sinä maksat autokoululle siitä että ne opettavat sinua. Autokoulu ei ole mikään viranomainen, joka vain perii maksuja jotta saat kortin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:00"]Kiitos asiallisista vastauksista teille numerot 2 ja 7! :)
Kaikki muut, olettepa te ilkeitä :( Minä olen autokoulussa! Osasitteko te ajaa jo ennen autokoulua? Pian on ensimmäinen ajotunti.
t. Ap
[/quote]
No et sitten voinut mainita noinkin tärkeää seikkaa aloituksessasi. Opit kyllä kaikki asiat autokoulussa ja ajoharjoittelussa, älä stressaa etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:31"] [quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:23"]Miten vapaalla liikutaan? Vaihdekeppi siihen keskelle tököttämään ja painetaanko kaasua vai kytkintä vai kuinka? [/quote] Annetaan rullata vapaasti, ei kosketa polkimiin ennem vaihteen laittoa/jarrutusta. Mut harvemmim kai nykyään liikutaan vapaalla, meinaatko moottorijarrutusta kuitenkin? [/quote] Ainakin autokoulun ekologisen ajon vaiheessa opetettiin rullaamaan vapaalla aina, kun edessä näkyi punaiset / punaiseksi vaihtumassa olevat liikennevalot. Tämähän toki ärsyttää sitten niitä takanatulijoita, joilla on kiire ajaa täyttä vauhtia valoihin odottelemaan. [/quote] Minulle opetettiin moottorijarrutus, eli kaasu ylös ja antaa rullata vaihde päällä. Kortti ollut 8 vuotta. -19-
[/quote]
Opetettiin minulle sekin. Kortti ollut 10 vuotta. -21-
Liikenteen sekaan et pääse, ennen kuin hallitset perusajamisen ja vaihteen vaihdon. Autokoulun opeilla on jotkut tietyt vakiopaikat, missä opetellaan ensin, esim. joku iso rauhallinen parkkipaikka tai kenttä, missä saa ajaa autolla. Ykkönen on aina liikkeellelähtövaihde. Autokoulussa ei ole kokeneita kuskeja, harva on oikeasti harjoitellut ensin ja jos onkin, niin suurin osa heistäkin tosi vähän.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:55"]Ei lähde kolmosella vaan sammuu. Ykkösellä kannattaa vyöryttää jos edetään kävelyvauhtia.
[/quote]
Kyllä bensa-autonkin saa kolmosella liikkeelle. Sun vaan pitää hallita kytkimen käyttö helkkarin tarkasti.
Nim. Kolmos vaihteella mäkilähdön tehnyt autokoulussa. :D Ja maikkaki oli hetken ihmeissään, et mites helkkaris tää on mahollista, mut oli se.
Alotetaan ykkösestä ja sitten vähän kiihdytellään pikkuhiljaa vauhtia ja sitten kun tuntuu sopivalta niin voidaan varovaisesti vaihtaa kakkoseen...
Kyllä se siitä.
Ei lähde kolmosella vaan sammuu. Ykkösellä kannattaa vyöryttää jos edetään kävelyvauhtia.
Oletko ihan tosissasi suorittanut ajokortin? Manuualivaihteisella vielä?
Miten oot saanut kortin, kun sulla ei ole mitään hajua autolla ajamisesta???
Kakkosella voi onnistua, mutta ei kolmosella. Kyllä opit tuntemaan oman autosi vaihteet ajan kanssa, rauhassa vaan.
Kiitos asiallisista vastauksista teille numerot 2 ja 7! :)
Kaikki muut, olettepa te ilkeitä :( Minä olen autokoulussa! Osasitteko te ajaa jo ennen autokoulua? Pian on ensimmäinen ajotunti.
t. Ap
Miten vapaalla liikutaan? Vaihdekeppi siihen keskelle tököttämään ja painetaanko kaasua vai kytkintä vai kuinka?