Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaja, miten toimit kylässä kahvipöydässä?

Vierailija
30.07.2015 |

Muut laihduttajat, miten toimitte kylässä kahvipöydässä? Lähes poikkeuksettahan on siis tarjolla piirakkaa/kakkua/pullaa/keksiä, miten kieltäytyä kohteliaasti näistä tarjottavista? Jos vieraita on useampo, kukaan ei ehkä huomaa syömättömyyttäni, mutta jos olen yksin tai miehen kanssa, aina syntyy soppa siitä kun en syö. Ja en tosiaan viitsi ihmisille puhua dieetistäni, sillä yritän laihduttaa normaalipainon sisällä, ja siitä seuraisi vain kyselyä, päivittelyä jne enkä halua saada huomiota osakseni tämän takia. Toinen ongelma on se, jos joku tulee käymään kahvilla. Miten tarjota vieraalle jotain, ilman että teen numeroa siitä etten itse syö? Jos sulatan esim. muutaman piirakkapalan, totta kai vieras huomaa etten minä syö, eikä ota itsekään. Eikä kuitenkaan kehtaisi vieraille pelkkää salaattia, riisikakkuja ja porkkanoita syöttää. Dippivihanneksetkin pelkästään aika köyhä vaihtoehto. Muut laihduttajat, miten toimitte?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tarjottavia, mutten joka sorttia. Laihduttaessa opettelen uusia elämäntapoja ja koska en aio olla koko loppuelämääni ilman kahvileipää, niin harjoittelen jo laihdutuksen aikana ottamaan vähän pienempiä annoksia. Saatan ottaa kylässä kahvileipää jopa silloin, kun ei edes tee mieli. Sekin opettaa, että herkkujen syötni on yleensä vain tapa, eikä mikään oikea tarve. En kyläile kuitenkaan joka päivä, joten satunnaisesti syötynä sillä 300kcal kakkupalalla ei ole laihdutukseni lopputuloksen kannalta minkäälaista merkitystä.

Vierailija
2/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 1pullan ja Sanon en Jaksa enempä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon vain kahvin ja sillä siisti.

Vierailija
4/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee asiasta numeroa enkä selittele. Sanon kohteliaasti: "Kiitos, kahvi riittää"  Sitten alan puhua jostain muusta asiasta.

Vierailija
5/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoan kotona tarvittavan määrän että voin syödä kylässä kun sellainen kyläily jossa syödään tai juodaan kahvit + leivonnaisia on kuitenkin niin satunnaista ja tiedossa yleensä etukäteen. Valikoin pöydästä myös niitä vähän kevyempiä vaihtoehtoja jos mahdollista.

Vierailija
6/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hankalaa.. se otetaan niin herkästi loukkauksena, etenkin paksummat ihmiset kokevat sen olevan "big deal" jos et ota heidän kanssa pullaa kahvin kanssa.

Vierailija
7/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskennallisesti energiavaje on päivittäin 500kcal, se tarkoittaa, että ihminen laihtuu noin 500g viikossa. Jos käy kerran viikossa kylässä ja syö kahvipöydässä pullan (olettaen, että ei vähennä muuta syömistä kyseiseltä päivältä) joka sisältää 250kcal, niin laskennallisesti pullan syömisen vuoksi laihtuu 72g vähemmän kyseisellä viikolla. Ja huom, se yksi pulla ei siis lihota 72g, koska pullankin syömisen jälkeen ollaan edelleen miinuskaloreilla (ellei sitten pidä tosi pientä vajetta), joskin sitä miinusta tulee vain hitusen verran vähemmän.

Eipä sitä satunnaista kahvipöytäherkkua kannata stressata siis sen enempää, kerta sen vaikutus on ihan olematon, kuten ylläoleva esimerkki osoittaa.

Vierailija
8/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vedota johonkin muuhunkin kuin laihdutuskuuriin. Voi vaikka sanoa kokeilevansa lääkärin kehotuksesta ruokavaliota, jossa ei syödä maitoa/viljaa/sokeria tms.

Vierailija
9/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:28"]

Jos laskennallisesti energiavaje on päivittäin 500kcal, se tarkoittaa, että ihminen laihtuu noin 500g viikossa. Jos käy kerran viikossa kylässä ja syö kahvipöydässä pullan (olettaen, että ei vähennä muuta syömistä kyseiseltä päivältä) joka sisältää 250kcal, niin laskennallisesti pullan syömisen vuoksi laihtuu 72g vähemmän kyseisellä viikolla. Ja huom, se yksi pulla ei siis lihota 72g, koska pullankin syömisen jälkeen ollaan edelleen miinuskaloreilla (ellei sitten pidä tosi pientä vajetta), joskin sitä miinusta tulee vain hitusen verran vähemmän.

Eipä sitä satunnaista kahvipöytäherkkua kannata stressata siis sen enempää, kerta sen vaikutus on ihan olematon, kuten ylläoleva esimerkki osoittaa.

[/quote]

Laihtuminen ei ole noin yksinkertaista matikkaa. Ihminen ei ole kone.

Vierailija
10/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Syön sen pullan verran vähemmän kotona. En ramppaa joka päivä pullakahveilla ja kylässä muutenkaan, joten ei muutama kyläpulla mun laihdutusta kaada. Kylässä on kohteliasta syödä, jos jotain tarjotaan. Tai jos on hyvin tuttu kyläpaikka, voi sanoa jo etukäteen että älä laita mitään pullia, koska olen dieetillä.

Vierailija
11/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kylässä pullan, mutta seuraavana päivänä uin kilsan sijaan kaksi kilsaa. Näillä mennään. Jo 41 vuotta normaalipainoisena.

Vierailija
12/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:57"]

Helppoa. Syön sen pullan verran vähemmän kotona. En ramppaa joka päivä pullakahveilla ja kylässä muutenkaan, joten ei muutama kyläpulla mun laihdutusta kaada. Kylässä on kohteliasta syödä, jos jotain tarjotaan. Tai jos on hyvin tuttu kyläpaikka, voi sanoa jo etukäteen että älä laita mitään pullia, koska olen dieetillä.

[/quote]

Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, miksi pitäisi syödä "kohteliaisuudesta"

Vierailija
13/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi tehdä syömisistä suurta numeroa. Kylässä otan pullasiivun, tai sitten en ota. Olen jo aikuinen ihminen eikä minun tarvitse selitellä syömisiäni kenellekään. Ei ole kukaan ruvennut tivaamaan, ehkä liikutaan sitten ihan eri piireissä? Jos joku tulee kylään, keitän kahvit. Jos on yllätysvieras, saa pelkkää kahvia. jos tiedän etukäteen, käyn kaupasta keksipaketin tai pullaa tms.

Eikös se ihmisten näkeminen ja jutteleminen ole se tärkein juttu, eikä se, mitä tarjottavaa on, tai onko mitään tai kuka mitäkin syö!?

Vierailija
14/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän keittiövaakaa, jolla voin punnita pullasiivuni. Kun tiedä painon, otan puhelimen esille ja katson kalorilaskurista, kuinka paljon kaloreita ko. pullapala sisältää. Kauhistelen suureen ääneen lukemaa ja pistän pullan takaisin tarjoiluvadille. Käyn myös suurieleisesti katsomassa kahvipaketin kyljestä, kuinka paljon kaloreita yksi kahvikupillinen sisältää. Lopulta pyydän vain lasillisen vettä, kun ei koko talosta kerran mitään terveellisempää löydy.

Vierailija
15/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:04"]

Ei tarvi tehdä syömisistä suurta numeroa. Kylässä otan pullasiivun, tai sitten en ota. Olen jo aikuinen ihminen eikä minun tarvitse selitellä syömisiäni kenellekään. Ei ole kukaan ruvennut tivaamaan, ehkä liikutaan sitten ihan eri piireissä? Jos joku tulee kylään, keitän kahvit. Jos on yllätysvieras, saa pelkkää kahvia. jos tiedän etukäteen, käyn kaupasta keksipaketin tai pullaa tms.

Eikös se ihmisten näkeminen ja jutteleminen ole se tärkein juttu, eikä se, mitä tarjottavaa on, tai onko mitään tai kuka mitäkin syö!?

[/quote]

Hollantilaisilla on kuulemma tapana tarjota paljasta kahvia. Suomalaisilla ei ole ollut, joten vieraasi saattaa olettaa saavansa jotain kahvin seuraksi, ja vieraiden lähtemistä nälkäisenä on ollut tapana pitää kylmyytenä. Mikset kysy, haluaako toinen voileipää tai hedelmän? 

Ehkä meillä olisi aihetta kehitellä kevyempiä ja vaivattomampia tarjottavia, jos laihduttaminen on maan tapa. Kahvipöytäperinne itsessään olisi arvokas. Tässä maassa ollaan niin itseriittoisia muutenkin, että jos jokainen kulkee vain omissa eväissään, emme kohta ymmärrä ollenkaan, mihin muita ihmisiä tarvitaan. Se ei ole se ihmisideaali, jonka minä olisin halunnut nähdä nousevan.

Vierailija
16/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:57"]

[/quote]

Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, miksi pitäisi syödä "kohteliaisuudesta"

[/quote]

Mun mielestä kohteliaisuus on itsessään ihan järkevä syy. En kuole yhdestä pullapalasta, ja tarjoajalle tulee hyvä mieli kun mä syön mitä se on laittanut. Eikö ole järkevää ilahduttaa kanssaihmisiään?

Vierailija
17/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saavun vieraiden kahvipöytien ääreen, niin otan oikein ison palan täytekakkua ja mähkin sen antaumuksella naamariini ja juhlistan ihanaa rehevää naiseuttani kertoen kaikille, miten ihanaa on olla tällainen täyteläinen ja kokonainen nainen.

Vierailija
18/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:04"]

[/quote]

Hollantilaisilla on kuulemma tapana tarjota paljasta kahvia. Suomalaisilla ei ole ollut, joten vieraasi saattaa olettaa saavansa jotain kahvin seuraksi, ja vieraiden lähtemistä nälkäisenä on ollut tapana pitää kylmyytenä. Mikset kysy, haluaako toinen voileipää tai hedelmän? 

Ehkä meillä olisi aihetta kehitellä kevyempiä ja vaivattomampia tarjottavia, jos laihduttaminen on maan tapa. Kahvipöytäperinne itsessään olisi arvokas. Tässä maassa ollaan niin itseriittoisia muutenkin, että jos jokainen kulkee vain omissa eväissään, emme kohta ymmärrä ollenkaan, mihin muita ihmisiä tarvitaan. Se ei ole se ihmisideaali, jonka minä olisin halunnut nähdä nousevan.

[/quote]

Luitko tekstiäni ollenkaan, ajatuksella? Yllätysvieras tuskin odottaa saavansa kahvileipää, vai mitä? Ja kuten kirjoitin, totta kai haluan ilahduttaa vierasta tarjottavalla, jos vain tiedän etukäteen hänen tulostaan. Jos joku soittaa ovikelloa, en todellakaan lähde siltä seisomalta kauppaan! :D

Mikähän muuten mahtaa olla se ihmisideaali, jonka odotat nousevan?

Vierailija
19/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan mielelläni kyläpaikassa kakkua tai pullaa jos tarjolla on. Katselen sitten kotona sen verran tarkemmin syömisiäni. Käyn vaa'alla kerran viikossa, joten jos vaikka keskiviikkoiltana yhden kakkupalan syön, ehdin sen ennen sunnuntaita kuluttaa pois tavalla tai toisella. 1-2 krt kuussa pidän oikein herkkupäivänkin, jolloin saan syödä herkkuja kohtuudella ilman että stressaan niiden takia muuten kiristämällä ruokavaliota. Ei ole vielä kertaakaan jotkut kakkupalat kylässä laihdutusta kaataneet.

Vierailija
20/31 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:25"]

Paastoan kotona tarvittavan määrän että voin syödä kylässä kun sellainen kyläily jossa syödään tai juodaan kahvit + leivonnaisia on kuitenkin niin satunnaista ja tiedossa yleensä etukäteen. Valikoin pöydästä myös niitä vähän kevyempiä vaihtoehtoja jos mahdollista.

[/quote]

Tämä on itselleni 20kg laihduttaneena järjetön tapa, vaikka toki ymmärrän sen. Minun mielestä on hölmöä, että pitää kotona jättää syömättä terveellinen ruoka (tai syödä sitä vähemmän), jotta vieraiden luona ei loukkaa ketään jättämällä herkut väliin. Sitten jos käyn yhteensä sukulaisten ja kavereiden luona 3-4 kertaa viikossa kylässä, niin kyllähän se oikeasti alkaa jo olla hölmöä paastota jotta saa syötyä sen pullan. Toki ihan ok tapa jos käy harvemmin kylässä.

Mä sanoin ihan suoraan, että olen dieetillä. Olin tuolloin lievästi ylipainoinen, joten ajattelin niin, että ne jotka loukkaantuu, ei kyllä oikeasti minusta niin välitäkkään. Ap:lle suosittelen, että sanot olevasi vehnättömällä ruokavaliolla hetken, koska esim suolistosi reistailee tms. Jos on oikeasti herkkujen kanssa ongelmia ollut, niin ei siinä välttämättä edes kaikille ole sitä kohtuutta, pitää vain hetkeksi lopettaa herkut kokonaan jotta himo häviää. Ruokaankin voi tulla riippuvaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi