Miksi ujoudesta puhutaan kuin
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:49"] Onhan se nyt jo diagnosoitu persoonallisuushäiriö: estynyt persoonallisuus. Kannattaa hoitaa itseään. [/quote] Eivät ole sama asia. [/quote] Eivät ole, mutta moni persoonallisuushäiriöstä tai sos. tilanteiden pelosta kärsivä ajattelee olevansa "vain ujo".
[/quote]
Niin? Sekään ei tarkoita että monet ujot olisivat todellisuudessa persoonallisuushäiriöitä. ja tässä nyt väitettiin että ujous on yhtä kuin estynyt persoonallisuushäiriö, johon vastasin että ei ole.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:41"]
En halua olla näin sairaalloisen ujo. En uskalla käydä edes kaupassa ruuhka aikaan vaan menen aina sinne 7 aamulla kun aukeavat ettei ole kuin minä tai pari asiakasta. En uskalla edes soittaa jos minun on soitettava johonkin terveyskeskukseen, huoltomiehelle, talonmiehelle tai hammaslääkäriin. Ja sinä vielä kysyt tuollaista? ಠ_ಠ
[/quote]
Ei tuo ole ujoutta vaan sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
[/quote]
Ja sellainen voi kehittyä ihmiselle, jota ei koskaan rohkaista,, koska hänen "pitää saada olla ujo".
Niin, ja älä viitsi tulla kirjoittamaan, etten mukamas ymmärrä sosiaalisten tilanteiden pelkoja olevan muillakin kuin ujoilla.
[/quote]
En viitsikään. Sen sijaan kirjoitan että sosiaalisten tilanteiden pelkoja on runsaasti myös niillä, joita on "rohkaistu" käyttäytymään luonteensa vastaisesti ja jotka eivät ole saaneet tukea olla juuri sellaisia kuin ovat, esimerkiksi ujoja.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:58"]
Minua pidetään salaperäisenä,kiehtovana,osin ujouteni takia. Minusta viehättävä luonteenpiirre. En ole suuna päänä joka paikassa. Sekin ärsyttää että ujoja pidetään usein epäsosiaalisina. Olen tarkkailija luonne. Annan puheenvuoron myös muille.
[/quote]
Miksi luoda tuollaisia vastakkainasetteluja: "olen ujo, joten en ole suuna päänä", "olen ujo, joten osaan antaa puheenvuoron muille"?
Ei tarvitse olla ujo osatakseen antaa puheenvuoro muille.
Ihmeellistä itsensäylentämistä koko kommenttisi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:38"]
Koska nyt eletään pinnallista aikakautta jossa vain kauniit ja rohkeat kelpaavat. Kaikkien muiden pitää muuttua tai lakata olemasta. Surullista.
[/quote]
Ujo voi kyllä olla sekä kaunis että rohkeakin, ihan mitä tahansa, karismaattinenkin, mutta ujo on silti ujo temperamentiltaan. Onhan esim. artisteissa näistä edellä mainituista esimerkkejä. Silloin jokin muu palo on vain ajanut ujouden edelle. Yleisesti ottaen sellaisista ihmisistä ujon pitää päästä eroon, jotka pakottavat muuttumaan. Ne jotka eivät pakota muuttumaan, saavat kukoistamaan seurassaan. Ne jotka pakottavat, rikkovan pahimmassa tapauksessa mielen.
[/quote]
En sanonut ettei ujo voi olla kaunis. Sanoin että nyt eletään aikaa jolloin vain tietynlaiset ihmiset kelpaavat. Pinnallista aikaa jolloin ulkoinen show on tärkeää. Sisälukutaitoa, hyvät ihmiset.
[/quote]
Minulla on sitä, jopa rivien välistä onnistuu sanoisinko aika hyvin. Jospa luet oman kirjoituksesi toistamiseen, niin näet miksi vastasin siihen juuri siten miten tein. Ihan vain selvyyden vuoksi.
[/quote]
Kaikille muille kirjoitukseni oli ihan selvä.
[/quote]
Mielenkiintoinen väite. Ja mistäköhän sinulle se selvisi, kun et ole välttämättä tietoinen kaikkien täällä pelkästään näitä tekstejä lukevien, ei niitä kommentoivien, kymmenien ja kymmenien ihmisten mielipiteistä ja tulkinnoista. Minuun ei yhtään pure simppeli tyyli, jossa otetaan heti joukko jopa kuvitteellisia henkilöitä taustatueksi tyylillä "Kuule kaikki muutkin ajattelee ja tekee nyt näin, vain sinä et. Olet väärä. Minä voitin." Se saa minut ajattelemaan, no... Että siis millainen ihminen ei uskalla olla oman mielipiteensä takana ihan yksin? Millainen ihminen haalii vaikka sitten kuvitteellisenkin sosiaalista johonkin suuntaan pakottavan, painetta tuottavan taustajoukon voimaannuttamaan pienen itsensä jossain keskustelussa? Niin, mielestäni... vähän munaton. Mutta enää en sinulle vastaa, sanot mitä sanot.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:05"]Tällä hetkellä näyttää, että eniten huomiota saavat ne jotka pitävät kovinta ääntä, eivät ne, jotka perustelevat viisaimmin
[/quote]
Tuossa ei ole kyse ujoudesta.
Moni ujo tässä ketjussa todella riitaisa. Opetelkaa tykkäämään itsestänne niin on helpompi tykätä toisistakin. Vain kaksi kirjoittajaa kertoo hyväksyvänsä itsensä...
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:45"]
Minä en koe ujoutta huonoksi asiaksi, niin kuin ilmeisesti monet muut ujot. Koen huonoksi vain se että nykyään pitäisi aina antaa heti kaikkensa eikä saa rauhassa katsella ja tutustua. Olen hyvä näin.
[/quote]
Ja se ilmeisesti häiritsee miinuspeukuttajaa? Kasva aikuiseksi ja lakkaa kadehtimasta, ikävää ettet sinä pidä itsestäsi.
[/quote]
Sinun diagnoosisi ei kyllä ole ujous vaan hyökkäävyys. Miten sinä ne yhteen sovitat?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:11"]
Koska nyt eletään pinnallista aikakautta jossa vain kauniit ja rohkeat kelpaavat. Kaikkien muiden pitää muuttua tai lakata olemasta. Surullista.
[/quote]
Ujo voi kyllä olla sekä kaunis että rohkeakin, ihan mitä tahansa, karismaattinenkin, mutta ujo on silti ujo temperamentiltaan. Onhan esim. artisteissa näistä edellä mainituista esimerkkejä. Silloin jokin muu palo on vain ajanut ujouden edelle. Yleisesti ottaen sellaisista ihmisistä ujon pitää päästä eroon, jotka pakottavat muuttumaan. Ne jotka eivät pakota muuttumaan, saavat kukoistamaan seurassaan. Ne jotka pakottavat, rikkovan pahimmassa tapauksessa mielen.
[/quote]
En sanonut ettei ujo voi olla kaunis. Sanoin että nyt eletään aikaa jolloin vain tietynlaiset ihmiset kelpaavat. Pinnallista aikaa jolloin ulkoinen show on tärkeää. Sisälukutaitoa, hyvät ihmiset.
[/quote]
Minulla on sitä, jopa rivien välistä onnistuu sanoisinko aika hyvin. Jospa luet oman kirjoituksesi toistamiseen, niin näet miksi vastasin siihen juuri siten miten tein. Ihan vain selvyyden vuoksi.
[/quote]
[/quote]
Mielenkiintoinen väite. Ja mistäköhän sinulle se selvisi, kun et ole välttämättä tietoinen kaikkien täällä pelkästään näitä tekstejä lukevien, ei niitä kommentoivien, kymmenien ja kymmenien ihmisten mielipiteistä ja tulkinnoista. Minuun ei yhtään pure simppeli tyyli, jossa otetaan heti joukko jopa kuvitteellisia henkilöitä taustatueksi tyylillä "Kuule kaikki muutkin ajattelee ja tekee nyt näin, vain sinä et. Olet väärä. Minä voitin." Se saa minut ajattelemaan, no... Että siis millainen ihminen ei uskalla olla oman mielipiteensä takana ihan yksin? Millainen ihminen haalii vaikka sitten kuvitteellisenkin sosiaalista johonkin suuntaan pakottavan, painetta tuottavan taustajoukon voimaannuttamaan pienen itsensä jossain keskustelussa? Niin, mielestäni... vähän munaton. Mutta enää en sinulle vastaa, sanot mitä sanot.
[/quote]
Hmm, no vaikka peukutusten määrästä?
Mielenkiintoista että otat tämän kilpailuna, joka pitää voittaa. Et enää edes vastaa, koska haluat sanoa viimeisen sanan. Kas tässä sinulle voitto! *ojentaa kultalautasella* Saat luovutusvoiton koska keskustelutaitosi ei riitä enää muuhun kuin haukkumaan munattomaksi. Olet varmaan kokenut pahoja asioita, minkä takia hyökkäät muita vastaan ja haukut ja näet kaiken kilpailuna. Hyvä että kestät yksinäisyytesi niin hyvin että seisot yksin mielipiteidesi takana. Toivotan sinulla parempia huomisia, vielä se päivä paistaa sinne sinun risukasaasikin! Toivottavasti pääset yli vihasta ja alat pitää itsestäsi. Ujous on hyvä asia. Kun hyväksyt itsesi voit ehkä hyväksyä maailmankin. :)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:17"]
Minä en koe ujoutta huonoksi asiaksi, niin kuin ilmeisesti monet muut ujot. Koen huonoksi vain se että nykyään pitäisi aina antaa heti kaikkensa eikä saa rauhassa katsella ja tutustua. Olen hyvä näin.
[/quote]
Ja se ilmeisesti häiritsee miinuspeukuttajaa? Kasva aikuiseksi ja lakkaa kadehtimasta, ikävää ettet sinä pidä itsestäsi.
[/quote]
Sinun diagnoosisi ei kyllä ole ujous vaan hyökkäävyys. Miten sinä ne yhteen sovitat?
[/quote]
Kas, itse miinuspeukuttaja ilmoittautui. Onko huono päivä?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 11:58"]
Minua pidetään salaperäisenä,kiehtovana,osin ujouteni takia. Minusta viehättävä luonteenpiirre. En ole suuna päänä joka paikassa. Sekin ärsyttää että ujoja pidetään usein epäsosiaalisina. Olen tarkkailija luonne. Annan puheenvuoron myös muille.
[/quote]
Miksi luoda tuollaisia vastakkainasetteluja: "olen ujo, joten en ole suuna päänä", "olen ujo, joten osaan antaa puheenvuoron muille"?
Ei tarvitse olla ujo osatakseen antaa puheenvuoro muille.
Ihmeellistä itsensäylentämistä koko kommenttisi.
[/quote]
Ihmeellistä riidanhaastamista sinun kommenttisi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:05"]Tällä hetkellä näyttää, että eniten huomiota saavat ne jotka pitävät kovinta ääntä, eivät ne, jotka perustelevat viisaimmin
[/quote]
Tuossa ei ole kyse ujoudesta.
[/quote]
Niin ei. Ajatuksena tässä kirjoituksessa olikin vain jotenkin yhdeltä kantilta kuvata siten, miksi jotkut haluaisivat muuttaa hiljaisemmat/ujommat/rauhallisemmat puheliaammiksi/äänekkäämmiksi ts. toisenlaiseksi, ei esittää määritelmää ujoudesta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taidan tietää tän tyypin. Ootko sama joka yhdessä ketjussa jankkasi pateettinen-sanan käytöstä? Sama tyyli, sama raivo ja lopuksi alat haukkua muita kirjoittajia. Palstaraivooja tunnistettu!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Palstalääkäri joka diagnooseja heität ja miinuspeukkua painat, kerrotko meille mitä väärää on siinä että hyväksyy oman ujoutensa? Sen haluaisin kuulla.
Ei uskois että ujoudesta tulee ketju jossa ihmiset haastaa riitaa ja haukkuu. Vain av-palstalla mahdollista. :D :D Teidän todellinen ongelma ei olekaan ujous vaan joku ihan muu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Palstalääkäri joka diagnooseja heität ja miinuspeukkua painat, kerrotko meille mitä väärää on siinä että hyväksyy oman ujoutensa? Sen haluaisin kuulla.
[/quote]
Tarvitseeko se selityksiä? Epävarmoja ihmisiä suututtaa jos joku on tasapainossa. Tää palsta on kuuluisa epävarmoista ja epävakaista palstalaisista..........
[/quote]
Kaikkensa antamisella ja minkään antamisella on aste-ero. Jos et anna yhtään mitään, voitko syyttää muita omituisista reaktioista?
Sitä paitsi olet väärässä. Kaikkensa heti antaviakin katsotaan pitkään. Ääripäät herättävät aina huomiota harvinaisuudellaan, puhuttiin pituudesta tai temperamentista. Miksi sitä vastaan pitää aina yrittää tapella?
Ääripäillä on oikeus olla olemassa ja vaatia hyvää kohtelua. Mutta sitten on nämä tyypit, jotka ripustautuvat siihen, etteivät voi tehdä yhtään mitään itse pärjätäkseen paremmin muiden kanssa.
Kulttuuri on valunut lähemmäs amerikkalaista mallia tässä maassa, koska ihmisillä on kiire, eikä olla jatkuvasti tekemisissä samojen tyyppien kanssa, jotka opittaisiin sitten tuntemaan kunnolla ajan kanssa. Eli ujo joutuu nykyisin näkemään enemmän vaivaa pystyäkseen pitämään oman elämänlaatunsa ennallaan. On asiassa harmittavia puolia, mutta hyviäkin. Sairaalloisen ujo tai tosiaan estynyt persoonallisuus pystyy saamaan apua helpommin, koska sitä on saatavilla. Räiskyvien tyyppien taas on helpompi hengittää. Kai heilläkin siihen oikeus on?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kerron. Tässä ketjussa on kirjoittanut niitäkin, jotka ovat hyväksyneet ujoutensa. Heille se tarkoittaa, että hyväksytään myös se, että siitä voi olla haittaa joissain tilanteissa, ja että niitä haittoja voi minimoida. Ei olla defensiivisiä, vaan otetaan elämästä kaikki irti.
Sitten taas kirjoittaa niitä, jotka juhlivat ujoutta möykkynä, jossa ei ole mitään muutettavaa. Eli palvotaan sitä. Samaan hengenvetoon vaaditaan ei-ujoja muuttamaan omaa käytöstään ja seisomaan päällään ujon lähellä jos tämä uskoo sitä kaipaavansa. Mutta jos ujojen ei tarvitse säätää omaa käytöstään, miksi kenenkään muunkaan pitäisi? Ominaisuutensa heilläkin on, ihan yhtä synnynnäiset nekin. Vai pitääkö perustaa oma valtio jokaiselle persoonallisuustyypille erikseen, ettei kukaan joutuisi väärinymmärryksen riskiä kärsimään?
Jonkinlaisena vastauksena kysymykseen: monet varmaan ajattelevat, että ujo kärsii ujoudestaan. Tällä hetkellä näyttää, että eniten huomiota saavat ne jotka pitävät kovinta ääntä, eivät ne, jotka perustelevat viisaimmin, joten meluamista kannustetaan, miettimistä ja rauhallista keskustelua ei.
Surullista mielestäni, aiemmin osattiin arvostaa myös hiljaisempia, ja tietynlaista vaatimattomuutta pidettiin arvokkaana, ja ujouteen liitettiin enemmän positiivisia mielikuvia (rauhallinen, toiset huomioiva, herkkä, tarkkaavainen).
Itse ajattelisin, että kaikenlaisille ihmisille olisi hyvä saada ymmärrystä. Jos ihminen ja/tai hänen ympäristönsä kärsii kovin äärimmäisistä persoonallisuuden piirteistä, niin silloin sitä muuttumista voi harkita, jokainen eläköön niin, että on paras mahdollinen itsensä.