Maksaako täysi-ikäinen lapsesi sinulle rahaa kotonaasumisesta?
Täysi-ikäinen lapsemme sai töitä 3 kuukautta ammattiin valmistumisen jälkeen.
Nyt mieheni innoissaan on joka tilipäivä hänen lompakollaan, että rahat tänne rahat tänne. Ja samalla hokee, että me laitetaan ruoka ja pestään vaatteet ja sä maksat.
Ymmärrän, että jos lapsemme asuisi omassa asunnossaan, hän maksaisi kaiken. Mutta kun asuu tässä meidän kanssa ja ruokaa on tehtävä koko perheelle ja pyykitikin menee siinä muiden pyykkien seassa. Ja on MEIDÄN lapsi.
Ei se, että tulee täysi-ikäiseksi ja saa töitä, poista meidän vanhemmuutta eikä muuta sukulaisuussuhdetta.
Kommentit (21)
Ei maksa. Säästää omaa asuntoa varten, jotta ei tarvitse takaajia ottaessaan asuntolainan.
Lähtee kohta yliopistoon ja saa asua kotona. Mulla on varaa maksaa yhtiövastike.
Eipä ole peritty, on saanut säästää ja onneksi on osannutkin sen tehdä, eikä ole törsäillyt. Rahallisesti avustimme sittenkin, kun muutti pois kotoa opiskelemaan, koska olimme töissä.
Tässä sen näkee, miten ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa. Minua itseäni vanhempani eivät avustaneet , joten en halunnut omia samaan veneeseen.
No ne tosiaan maksaa mulle ja paljon. En edes tiedä mutta täysi-ikäisillä on mun luottokortistakin rinnakkaiskortit.
Taloon päin ei ole tullut mitään.
Jos nyt töissäkäyvän lapsen raha-asiat kiinnostaa, niin ehkä voisi häntä neuvoa avaamaan säästötilin johon alkaa keräämään alkupääomaa kun muuttaa omilleen.
Se on kalllista vaikka omistusasuntoon ei säästäisikään, vuokratakuut huonekalut jne. Ukkos saa pysyä erossa noista rahoista.
Vastaan itseni puolesta tähän :D Olen siis 18 ja alotan opiskelut syksyllä korkeakoulussa ja asun siis kotona. Töitä olen nyt kesällä (toukokuu-elokuu saakka) tehnyt jonkun verran (en päivittäin, kerran pari viikossa) ja syksyllä minun on ehkä mahdollista tehdä töitä opintojen ohessa eli siis viikonloppuisin kerran. En maksa äidilleni mitään mutta maksan omat vaate-ja kenkäostokseni lähes kokonaan itse sekä myös auton bensat olen maksanut. Teen myös paljon kotitöitä.
En ole ottanut mitään maksuja kotona asumisesta :D Lapsilla on itsellään vain herännyt oivallus, että ihan kaikkea ei viitsi vanhemmilla maksattaa. Ovat ruvenneet itse kustantamaan parturikäyntejä. ylimääräisiä mätöstys- ja leffailtoja, omia menojaan kavereiden kanssa. Bemsarahoja sellaisille kavereilleen, jotka toimivat kuskeina jne. Tarjoutuvat joskus osallistumaan kauppalaskuihin, mutten ole huolinut rahaa. Eleenä silti ihan kiva, koska osoittaa ymmärrystä elämisen kalleudesta.
Mä maksan vanhemmille asumisesta. Mut mun tilanne on sellanen että oon eläkkeellä jo nuorena joten omaa (omistus) kämppää todennäköisesti en tule ikinä hankkimaan.
Pesen omat pyykkini jotka ovat omassa pyykkikorissa.
Ehkä mä jotain perisin, jos lapsi tosiaan täyspäiväisesti töissä. Esikoinen täyttää vajaan vuoden kuluttua 18-vuotta ja on lukiolainen. Niin kauan kun opiskelee, niin maksan kyllä kaiken. Avustaisin opiskelijaa vaikka asuisi omassa kodissaan.
En periksi, mutta alkaisin kyllä kannustaa täysi-ikäistä työssäkäyvää lasta itsenäistymään. Muutto omaan vuokra-asuntoon tai ainakin säästöön rahaa ja oman asunnon oston suunnittelu käsirahan säästön jälkeen. Omista rahoista omien menojen maksu kuten parturi, viihde ja vaatteet, talo tarjoaisi katon pään päälle, ruuan ja vaatteiden pesun, oma huone pitäisi siivota eikä yövieraita kovin usein ainakaan..
Totta helvetissä perisin vuokraa. Täysikäsen velvollisuus on elättää itsensä, eikä siipeillä vanhempien rahoilla. Olen opettanut lapsille, että mitään ei saa ilmaiseksi elämässä ja toisen apuun ei tule turvautua. Minun lapsista kasvaa kunnon aikuisia, kin teidän pilalle hemmoteltuista kakaroista.
Hyvää kasvatusta, on omillaan asuessa kuitenkin opittava. Lähtisin silti vapaaehtoiselta pohjalta, nuori saisi itse päättää mutta jotain täytyy antaa kotiin.
Jos täysi-ikäinen lapsi käy töissä ja asuu kotona niin en vuokraa perisi mutta kaikki omat menot pitäisi tietysti maksaa...esim. puhelin, vaatteet, auto ym. Ja ruokarahaa pitäisi maksaa niin siinä samalla oppii ettei se ruoka vain ilmesty sinne jääkaappiin ja lautaselle.
Omat sotkut pitää siivota, laittaa välillä ruokaa ja omat pyykit pitää pestä koska en pyöritä mitään hotellia!
Ei maksa enkä halua että maksaa. Säästäkööt mielummin omaa asuntoa varten. Eri asia varmaan olisi jos ei kävisi töissä ja bailais joka ilta ja rahat menis sitä mukaan kun tuleekin mutta ilmeisesti ollaan kasvatettu fiksu nuori mies kun avasi heti asuntosäästötilin ja pistää sinne joka kk ne rahat mitä normaalisti menisi esim vuokraan. Välillä tuo käy kyllä oma aloitteisesti kaupassa ja täyttää jääkaappia ja tekee ruokaa. Pyykitkin joskus pesee mutta niin pesi alaikäisenäkin.
Mun aikuinen poika maksoi meille parisataa euroa vuokra- ja ruokarahaa, kun asui kotona. Hän sai silti palkastan säästettyä oikein hyvin, koska hänellä on parempi palkka kuin itselläni, ja itse hän tarjoutui maksamaan. Poika muutti hiljattain omaan asuntoon. Sen sijaan mun tyttö, joka ei oe saanut vakituista työtä, ei maksa. Hänkin muuttaa ihan pian opiskelupaikkakunnalle ja minä maksoin hänen vuokravakuuden ja olen tehnyt alkuhankinnat omaan kotiin. Toinen opiskelijatyttö asuu vielä meidän kanssamme eikä tulisi mieleenkään periä häneltä mitään, koska on lähes tuloton, ei saa edes opintotukea.
Meillä töissä käyvä osallistuu asuinkuluihin omalta osuudeltaan (sähkö,kotivak.,vesi, vuokra, hygienia,ruoka jne) missä sitä saa elää ilmaiseksi nykypäivänä- tähän on hyvä oppia mahdollisemman varhain, ettei tule yllätyksenä sit kun omilleen muuttaa.
Millä se mitään maksaisi? Ei saanut opiskelupaikkaa eikä töitä. Ei saa myöskään 5 kuukauteen työmarkkinatukea, koska ei ole ammatillista koulusta. Jos olisi saanut opiskelupaikan, olisi opintotuki ollut sen verran, että olisi juuri ja juuri saanut kirjat ym. ja bussilipun.
Meillä ei vielä olla siinä iässä ja töissä, mutta olemme ajatelleet, että ei tarvitse meille mitään maksaa, mutta laittaa asp tilille itselleen säästöön yksiön vuokran verran sitten jos tulee tilanne, että asuu kotona ja käy töissä.
Minun ei tarvinnut maksaa vanhemmilleni. Keräsin rahaa säästöön ja pääsin muuttamaan aiemmin pois kotoa kuin jos olisi pitänyt maksaa. Samalla sain säästettyä pesämunan, eikä tarvinnut koskaan rahaa pyydellä tai muuttaa takaisin vanhempien nurkkiin.
En perisi