Leivontamokat jakoon! Otin uunista..
...aiemmin illalla marjapiirakan, perhe odotti vesi kielellä herkkua. Olen tehnyt samalla reseptillä (mm. kermaviiliä, kohotetaan leivinjauheella ja soodalla) piiraita ainakin parikymmentä kertaa. Vähän loksahti itseltänikin alaleuka, kun nostin ulos lässähtäneen lätyskän. Pinta oli kuin kuivassa teeleivässä ja korkeutta kolmasosa normaalista. Olin sitten unohtanut kokonaan sekoittaa jauho-sokeriseoksen sen jälkeen, kun lisäsin siihen kohotusaineet. Kakku oli kuin tiivis pesusieni ja vain ikuisesti nälkäinen, juuri treeneistä tullut teinipoika santsasi. Joo-o. Ensi kerralla sitten vähän tarkemmin.
Kerro joku oma leivontamokasi!
Kommentit (56)
Klassinen moka liivatteen kanssa leipojanuran alkuvaiheessa. Tuloksena suklaakakku, joka oli täynnä sitkeitä räkäklimppejä.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:04"]
Laitoin pellillisen pullaa viilenemään tuolille. 10 sekuntia myöhemmin asia unohtui ja istuin se tulikuuman pellin päälle. Takapuoli paloi rakoille ja kumpaankin kannikkaan paloivoelä erilliset laikut pullien voisilmistä. Lääkärissä oli kaksi kandia lääkärin mukana. Näin jo siinä, että ne meinasivat räjähtää nauruun. Pokka piti siihen saakka kunnes suljin oven. Kuulin sen repeämisen. Vammat paranivat aikanaan, mutta voisilmistä jäi kankkuun jäljet. T. Nainen ja kolme perssilmää. Terveisiä tutuille.
[/quote]
Ei kymmenen minuuttia jäähtyneet pullat polta rakoille, varsinkaan housujen läpi. Kymmenminuuttisen pullan pystyy ihan huoletta popsimaankin.
[/quote]
Kerro se mun perseelle.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:04"]
Laitoin pellillisen pullaa viilenemään tuolille. 10 sekuntia myöhemmin asia unohtui ja istuin se tulikuuman pellin päälle. Takapuoli paloi rakoille ja kumpaankin kannikkaan paloivoelä erilliset laikut pullien voisilmistä. Lääkärissä oli kaksi kandia lääkärin mukana. Näin jo siinä, että ne meinasivat räjähtää nauruun. Pokka piti siihen saakka kunnes suljin oven. Kuulin sen repeämisen. Vammat paranivat aikanaan, mutta voisilmistä jäi kankkuun jäljet. T. Nainen ja kolme perssilmää. Terveisiä tutuille.
[/quote]
Ei kymmenen minuuttia jäähtyneet pullat polta rakoille, varsinkaan housujen läpi. Kymmenminuuttisen pullan pystyy ihan huoletta popsimaankin.
[/quote]
Kerro se mun perseelle.
[/quote]
Ja se oli sekuntia.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
Luepa tarkemmin.
Kerran halloweenina päätin tehdä kurpitsakakun, siis sellaisen, joka oli normaali täytekakku, ja sen päällä oli oranssia kermavaahtoa ja koristeita. Se oli ensimmäinen kerta, kun käytin elintarvikeväriä. Ostin kaupasta jotain nestemäistä elintarvikeväriä, joka oli mustassa pikkupullossa. Kaadoin sitä kermavaahdon sekaan pari tippaa, niin kuin piti. Kerma ei siitä värjääntynyt paljon yhtään, joten lisäilin sitä reilulla kädellä, kunnes kerma oli sopivan väristä. Päällystin kakun sillä ja koristelinkin hienosti. Harmi vaan kermavaahto maistui aivan järkyttävän pahalta, eikä sitä voinut syödä. Piti kaapia kerma hiiteen ja syödä kakku ilman.
Samoihin juhliin tein myös ”aivohyytelöä”. Eli päärynämehusta tehtyä hyytelöä, jossa oli viinirypäleitä. Hyytelö ei sitten hyytynytkään (liekkö kaikki liivate jäänyt kattilan pohjalle?) joten tungin sen pariksi tunniksi pakastimeen. Ei siitä tullut edes kelvollista jäädykettä.
Meillä oli koulussa ekaa kertaa kiisselin tekoa. Jostain syystä luin ohjeen hieman väärin ja laitoin yhden ruokalusikallisen sijasta yhden desin perunajauhoa kiisseliin. Kiisselistä tuli aivan hyytelöä ja se piti heittää pois.
Olen kunnostautunut leipien teossa, joten sillä saralla on niitä epäonnistumisiakin. Parhaiten muistan kerran, kun taikina oli kohonnut hyvin, mutta en kohottanut sitä uudestaan, kippasin suoraan pellille ja laitoin uuniin.
En vieläkään tiedä mikä saattoi vaikuttaa, se vissiin lässähti jossain tilanteessa päältä tai kohotusastiaan jotain oli kertynyt pohjaan. Se nousi uunissa hieman, pohja nousi irti pellistä, mutta päälipinta oli aivan lytyssä ja todella tiivis. Taikina oli siis käytetty yön yli.
Ulkonäöltään se muistutti frisbeetä, olisi varmaan vielä enemmän näyttänyt, kun olisi kaapinut sen pehmeän osan tiiviin alta. Leipä oli kuitenkin tuoreena syötävä ja oikean makuinen. Seuraavana päivänä se pinta oli turhan jäykkää ja sitkeää.
Tein jauhelihapihvejä ja katsoin ohjetta, jonka mukaan korppujauhoja tuli useampi desi. (lukuvirhe) En ollut 10 vuoteen tehnyt jauhelihapihvejä käyttäen korppujauhoa. No, tuli aikamoista mössöä. Samalla selvisi, mistä kaupan jauhelihapihvit on tehty: korppujauhosta!
Tein juustokakun. Oli siis tarkoitus laittaa liivate+jukurtti+kerma+marja+tuorejuusto keksin murujen päälle vuokaan ja jääkaappiin hyytymään.
Joku ajatusvirhe ja laitoin sen uuniin! Hetken päästä katsoin uunissa olevaa mönjää ja mietin että mikä meni pieleen. Harmitti oma tunarointi :/
Yläasteella kotitaloustunnilla tehtiin suklaakiisseliä, reseptissä luki 1dl sokeria mutta jotenkin tajusin väärin ja laitoin 1tl. Järkyttävältähän se maistui, tummasta kaakaosta tehty sokeriton kiisseli. Opettaja ei uskonut miten pahaa se oli, vaan yritti pakottaa meidän ryhmäämme syömään. Lopulta maistoi itse ja saatiin heittää kiisseli roskiin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 21:36"]Olen käyttänyt poikaani reseptin lukijana joskus, kun on leivottu yhdessä. En muista mitä laitettiin, mutta jotain ohjeessa oli 2/3. Tokaluokkalainen poikani luki minulle "kaksi, viiva, kolme, dee, äl" ja ajattelin, että sitä kuuluu laittaa varmaan kananmunien koon mukaan. Kun rupesin ajattelemaan oikeasti, tuo pari desiä oli jo, joten piti lisätä vielä muitakin kolminkertainen määrä.
[/quote]
Ihana! :`D
Lupasin tehdä miehelleni töihin vietäväksi kakun, heillä oli joku juhlistamisen arvoinen tapaus toimistolla. Olin kauhean väsynyt, enkä ehtinyt tehdä kakkua kuin edellisenä iltana silmät ristissä. Nostin kakkupohjan uunista ja jätin sen hellalle jäähtymään, en siis muistanut kumota ollenkaan. No herkkä pohjahan lässähti täysin, painui keskeltä kuopalle. Päätin kokeilla saisinko täytteen avulla kasattua kauniin muotoisen kakun, mutta kun leikkasin pohjan osiin, huomasin etten ollut edes sekoittanut jauhoja kunnolla, vaan kakku oli täynnä kovia jauhokikkareita. Ei auttanut kuin tehdä uusi pohja, vaikka kello huiteli puolta yötä. Fiksumpi olisi varmaan käskenyt miehen hakemaan aamulla leipomosta kakun, mutta ei minulla käynyt mielessäkään moinen vaihtoehto. Itku silmässä vain väänsin kakkua. Onneksi siitä tuli hyvää ja sain paljon kehuja!
Alasin, leipienheittokivet, kivikovat pallukat, vaakapunnukset, rääpäleet ja ties mitä kivaa. Hulvattoman viihdyttävä ketju. Lisää?
Tein lapselle 5 v. synttärikakkua ja käytin pelkkiä perunajauhoja, jotka sekoilin huolimattomasti taikinaan. Tuli valkoisia möykkyjä koko täytekakkupohja täyteen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:01"]
Mä en osaa tehdä panaria. En tajua, että miksi siitä tulee joka kerta tasen tiivis levy, mitä ei ole kiva syödä. Ja aivan samalla ohjeella, aivan samalla tavalla teen sen kuin ex-mies ja hänen äitinsä. Ja uuneja olen kokeillut kolme, että ei voi sitäkään syyttää.
Ja olen myös eri ohjeilla kokeillut, mutta tulos on sama. tasainen tiivis levy.
[/quote]
Siis pannaria. Ei tämä moka ole tietenkään, mutta todella noloa kyllä...
[/quote]
Mä oon taas saanut vanhalta tädiltäni, jonka pannareiden vuoret osuu uunin kattoon asti ohjeen, että pannari taikina pitää sekoittaa huolimattomasti. Ei missään tapauksessa liian pitkään vaan vain pikaisesti vatkata aineet sekaisin. Ja antaa seistä parikymmentä minuuttia ennen pellille kaatamista :) Joka kerta on tämä toiminut.