Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leivontamokat jakoon! Otin uunista..

Vierailija
29.07.2015 |

...aiemmin illalla marjapiirakan, perhe odotti vesi kielellä herkkua. Olen tehnyt samalla reseptillä (mm. kermaviiliä, kohotetaan leivinjauheella ja soodalla) piiraita ainakin parikymmentä kertaa. Vähän loksahti itseltänikin alaleuka, kun nostin ulos lässähtäneen lätyskän. Pinta oli kuin kuivassa teeleivässä ja korkeutta kolmasosa normaalista. Olin sitten unohtanut kokonaan sekoittaa jauho-sokeriseoksen sen jälkeen, kun lisäsin siihen kohotusaineet. Kakku oli kuin tiivis pesusieni ja vain ikuisesti nälkäinen, juuri treeneistä tullut teinipoika santsasi. Joo-o. Ensi kerralla sitten vähän tarkemmin. 

Kerro joku oma leivontamokasi! 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikka-kermaviilipiirakka. Unohdin täytteestä kananmunan, huomasin asian kun piirakan uuniin laitoin. Yritin sotkea kananmunan siihen piirakan pinnalle jälkikäteen... no, näytti valmiina niin kamalalta, ettei sitä uskaltanut kukaan edes maistaa.

Vierailija
22/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:49"]

Tein vahingossa rapeapohjaista pitsaa kun piti tehdä kuohkeaa ja pehmeää.

Tein leipurinterällä epätasaiset viillot demibaguetten pintaan.

Tein gluteenitonta suolaista piirakkaa sokeria sisältävästä gluteenittomasta jauhoseoksesta.

[/quote]Sori, annoin vahingossa kuusi alapeukkua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein yhteen aikaan ahkerasti mokkapaloja. Oleellinen osa oli viimeisenä taikinaan lisättävä voisula. Kerran työnsin jo pellin uuniin, kun havahduin, että rasva oli vielä hellalla kattilassa, eikä taikinan seassa. Ei kun äkkiä pelti ulos uunista ja valutin seoksen takaisin kulhoon, lisäsin rasvan ja sain kuin sainkin mokkapalat pelastettua. Ei nykyisin ehkä niin kovin kummoinen "moka", mutta kun olin nuori olin kauhean epävarma kaikesta ja se hetki kun tajusin mokanneeni oli silloin kauhea! 

Toinen sattui tädilleni, mutta olin paikalla ja huomasin asian, niin voinen sen mainita, eli samoin kuin ap:llä oli mustikka-aika ja olimme tädin mökillä. Hän leipoi mustikkapiirakan ja odotimme sitä kaikki lapset innoissamme vesi kielellä. Vielä piti keittää aikuisille teet tai kahvit. No, piirakka oli jo ulkona uunista ja hellalla, samoin vesikattila. Jossain vaiheessa aloin ihmetellä keittiöstä kantautuvaa katkua ja menin sanomaan tädille. Kävi ilmi, että hellan levyistä olikin vahingossa mennyt väärä levy päälle ja se oli mustikkapiirakan alla ja kattila oli tietenkin kylmällä levyllä! Piirakan pohjassa oli musta pahanhajuinen pyöreä läiskä, mutta saimme onneksi sitä reunoilta sen verran pelastettua, että jokainen nyt jonkinlaisen palan piirakkaa kuitenkin sai. Mutta kyllä harmitti tädin puolesta! Eikä voinut santsata ;)

Vierailija
24/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt poikaani reseptin lukijana joskus, kun on leivottu yhdessä. En muista mitä laitettiin, mutta jotain ohjeessa oli 2/3. Tokaluokkalainen poikani luki minulle "kaksi, viiva, kolme, dee, äl" ja ajattelin, että sitä kuuluu laittaa varmaan kananmunien koon mukaan. Kun rupesin ajattelemaan oikeasti, tuo pari desiä oli jo, joten piti lisätä vielä muitakin kolminkertainen määrä.

Vierailija
25/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen kotitaloustunnilla leivottiin kääretorttua. Sähkövatkaimella sitten vatkasin taikinaa ja päätin vähän maistaa taikinaa samalla kun vatkaan. Minulla oli pitkät hiukset, jotka maistohetkellä imeytyivät vatkaimeen. Vatkaimet menivät ristiin ja takertuvat tietenkin hiuksiin päänahkaa myöten. Ei muuta kuin vatkaimet päässä sitten kotiin pesulle ja irrottamaan niitä. Heh. Ihme ettei tullut enempää vahinkoa ja hiukset pysyivät päässä. Terkut tutuille :)

Vierailija
26/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:26"]

Olen aika kokeileva leipoja, mikä ei aina ole hyvä. Leipoessa ei voi samalla tavalla säveltää, kuin ruoanlaitossa, joten kaikenlaisia yllätyksiä on nähty. Esim. jauhojen määrä ja laatu kannattaa pitää reseptin mukaisena ellei halua yllättyä. Raskaammat jauhot esim. täysjyvä eivät kohoa samalla lailla. Viimeksi sain aikaan leivän, jota olisi voinut ihan hyvin käyttää vaikka alasimena.

[/quote]

Aika monet jauhot käy päittäin. Pitää vaan huomioida, paljonko mikäkin kykenee imemään ja turpoamaan. Kun käyttää muuta vehnäjauhojen tilalla, kohoaminen vaatii aina enemmän aikaa, huomiota, lämpöä ja työtä.

[/quote] Huomiota, pitääkö sille taikinalle leperrellä ja rapsutella leuan alta :D

[/quote]

Tietenkin! :D Nostat 5 minuutin välein kulhon päältä sitä leivinliinaa ja supattelet mukavia. Taikinan kanssa ei kannata provosoitua, ne nousevat tai läsähtävät miten haluavat.

Vierailija
27/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin tumman suklaan maitosuklaaseen. Hirveen säälittävää jälkeä tuli.

Vierailija
28/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza vehnäjauhoa sokerikakkuun.. Olipa muuten suolaista.. Xd

Vierailija
29/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt varsinainen leivontamoka, mutta leivoin siskon kanssa äitienpäiväkakkua aamusta äidille ja ohjeessa luki 150g pehmeää voita. Fiksuna tyttönä otin jääkaapista voin ja leikkasin puolikkaasta voipaketista ylimääräisen voin pois ja tungin sen 150g voita foliokääreineen kaikkineen mikroon! Siinä oli hätä housussa, kun voi ja folio syttyivät palamaan mikrossa ja kamala metallin ja voin katku levisi taloon palohälyttimen saattelemana. Ikimuistoinen äitienpäivä :D

Vierailija
30/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 jatkaa..

6 pussia kuivahiivaa pullataikinaan, ja muuten kohos!

Vierailija
31/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:26"]

Olen aika kokeileva leipoja, mikä ei aina ole hyvä. Leipoessa ei voi samalla tavalla säveltää, kuin ruoanlaitossa, joten kaikenlaisia yllätyksiä on nähty. Esim. jauhojen määrä ja laatu kannattaa pitää reseptin mukaisena ellei halua yllättyä. Raskaammat jauhot esim. täysjyvä eivät kohoa samalla lailla. Viimeksi sain aikaan leivän, jota olisi voinut ihan hyvin käyttää vaikka alasimena.

[/quote]

Pilkoitko sen kirveellä ja annoit kimpaleet oraville?

Vierailija
32/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse usein pizzataikinan valmisjauhoista, niistä joihin lisätään vain hiiva ja vesi. Mietin varmaan vuoden päivät, miksi taikina maistui hiivalta .. Suhteutin käyttämäni kuivahiivan hieman väärin palahiivan kanssa , olin juuri tutustunut kuivahiivaan. Se 30g palahiivaa ei näemmä ollut sama asia kuin 3 pss kuivahiivaa.. :D hoksasin myöhemmin vasta lukea ohjeet ajatuksen kanssa.

Vierailija
33/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa tehdä panaria. En tajua, että miksi siitä tulee joka kerta tasen tiivis levy, mitä ei ole kiva syödä. Ja aivan samalla ohjeella, aivan samalla tavalla teen sen kuin ex-mies ja hänen äitinsä. Ja uuneja olen kokeillut kolme, että ei voi sitäkään syyttää.

Ja olen myös eri ohjeilla kokeillut, mutta tulos on sama. tasainen tiivis levy.

Vierailija
34/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:01"]

Mä en osaa tehdä panaria. En tajua, että miksi siitä tulee joka kerta tasen tiivis levy, mitä ei ole kiva syödä. Ja aivan samalla ohjeella, aivan samalla tavalla teen sen kuin ex-mies ja hänen äitinsä. Ja uuneja olen kokeillut kolme, että ei voi sitäkään syyttää.

Ja olen myös eri ohjeilla kokeillut, mutta tulos on sama. tasainen tiivis levy.

[/quote]

Siis pannaria. Ei tämä moka ole tietenkään, mutta todella noloa kyllä...

Vierailija
35/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannarissa pitää olla rasvaa ja taikina pitää vispata kunnolla (mutta ei vatkaimella sentään!) niin tulee laaksot ja kukkulat.

Vierailija
36/56 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askartelin ekaa kertaa marjapiirakkaa. Olin ostanut hienon, uuden uunivuoan. Vasta uuniin laittaessa huomasin, että eihän vuoka mahdu sinne kuin hiukan kallellaan. Laitoin sen sitten vinoon, koska olen tyhmä. Puolen tunnin päästä kävin tarkastamassa piirakan tilannetta, ja pitkin uuniahan se täyte oli valunut ja palanut kiinni pintoihin.

Vierailija
37/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:06"]Pannarissa pitää olla rasvaa ja taikina pitää vispata kunnolla (mutta ei vatkaimella sentään!) niin tulee laaksot ja kukkulat.
[/quote]

En käytä koskaan rasvaa ja sillä tavalla vasta mahtavat kukkulat tuleekin! Munia reilusti, maitoa, suolaa, sokeria, joskus tilkka vissyä ja puolet vehnäjauhoja ja puolet speltti-alkuvehnäjauhoja. Tulee hyvä, kohoaa hyvin uunissa.

Vierailija
38/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin pellillisen pullaa viilenemään tuolille. 10 sekuntia myöhemmin asia unohtui ja istuin se tulikuuman pellin päälle. Takapuoli paloi rakoille ja kumpaankin kannikkaan paloivoelä erilliset laikut pullien voisilmistä.

Lääkärissä oli kaksi kandia lääkärin mukana. Näin jo siinä, että ne meinasivat räjähtää nauruun. Pokka piti siihen saakka kunnes suljin oven. Kuulin sen repeämisen.

Vammat paranivat aikanaan, mutta voisilmistä jäi kankkuun jäljet. T. Nainen ja kolme perssilmää. Terveisiä tutuille.

Vierailija
39/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieleen meni piirakka kun luin, että 1 1/2 dl vehnäjauhoja = 1 litra ja puoli desiä päälle. Olin silloin vielä leipurina aloittelija, niin hälytyskellot soivat aika myöhään.

Vierailija
40/56 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:04"]

Laitoin pellillisen pullaa viilenemään tuolille. 10 sekuntia myöhemmin asia unohtui ja istuin se tulikuuman pellin päälle. Takapuoli paloi rakoille ja kumpaankin kannikkaan paloivoelä erilliset laikut pullien voisilmistä. Lääkärissä oli kaksi kandia lääkärin mukana. Näin jo siinä, että ne meinasivat räjähtää nauruun. Pokka piti siihen saakka kunnes suljin oven. Kuulin sen repeämisen. Vammat paranivat aikanaan, mutta voisilmistä jäi kankkuun jäljet. T. Nainen ja kolme perssilmää. Terveisiä tutuille.

[/quote]

Ei kymmenen minuuttia jäähtyneet pullat polta rakoille, varsinkaan housujen läpi. Kymmenminuuttisen pullan pystyy ihan huoletta popsimaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan