En sitten saanut toimeentulotukea tulottomana (Turku)
Olen 21v ja ollut pari vuotta ulkomailla. Kesällä tulin takaisin Suomeen, enkä saa senttiäkään rahaa mistään. Työkkäristä sanottiin heti että rahaa ei tipu, koska en ole haketunut opiskelemaan, eikä myöskään töitä tulla tarjoamaan. Majailen vanhempien ja kavereiden nurkissa. Vanhemmat ja kaverit ruokkii sen verran että en kuole nälkään. Tein toimeentulotukihakemuksen Turun Sosiaalitoimeen, mutta päätöstä ei tehty vaan vaadittiin lisäselvitystä asuinkumppaneista ja muista pankkitileistä ja pääomatulosita.
Miten helvetissä todistan että en ole avoliitossa, tai että minulla ei ole muita tilejä tai pääomatuloja?!?
Ilmeisesti tilanteeni on liian huono ollakseen totta, joten mitään tukia ei tarvi maksaa. Haistakaa vittu koko yhteiskunta!
Kommentit (123)
Missä olet kirjoilla? Ilmoita osoitteet maistraattiin ja postiin Poste restanteksi. Hae muutosta hylkäävään päätökseen kertomalla mitä olet tehnyt ja milloin olet suomeen tullut. Älä turhaan ala jankuttamaan vanhemmista yms kun sillä ei ole mitään väliä missä punkkaat - olet asunnoton. Laita työnhaku voimaan vaikkei töitä sinulle tarjottaisikaan, hae kelasta työttämyyspäivärahaa vaikka tuletkin saamaan hylkäävän päätöksen. Sossu vaatii että olet ainakin yrittänyt hakea kaikkea "normaaleja tukia" ennen toimeentulotukea. Voit varata ajan sosiaalityöntekijälle jolta voit saada puollon kaupungin vuokra-asuntoon - niihin on kyllä myös puollollisia hakijoita enemmän kuin laki sallii mutta tuo kuitenkin auttaa eteenpäin.
Ja muista käyttäytyä virastoissa. Ne ihmiset tekee siellä vaan työtään (jotkut v-asenteella) ja varmasti ärsyttää jos silmille hypitään.
Onko muuten sattumaa, että sossuja haukkuvat tyypit on just niitä keiden kanssa ei huvittais aikaa viettää? Mulla on aina ollu sossuista ja muista viranomaisista ihan tavallisia kokemuksia, vaikka päätökset ei oo aina miellyttäny. Ihmetyttää vaan kun yleensä just ne tyypit joilla ei ole ongelmanratkaisukykyä tai käytöstapoja, on niitä samoja jota sitten kohtuuttoman huonosti muka kohdellaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:07"]
Onko muuten sattumaa, että sossuja haukkuvat tyypit on just niitä keiden kanssa ei huvittais aikaa viettää? Mulla on aina ollu sossuista ja muista viranomaisista ihan tavallisia kokemuksia, vaikka päätökset ei oo aina miellyttäny. Ihmetyttää vaan kun yleensä just ne tyypit joilla ei ole ongelmanratkaisukykyä tai käytöstapoja, on niitä samoja jota sitten kohtuuttoman huonosti muka kohdellaan.
[/quote]
Tuo on ihan inhimillinen ilmiö. Monesti menneen ajan tapahtumia katsotaan sen nykytilanteen läpi, jolloin aika voi sitten joko kullata, tai kellata muistot. Jos on vaikkapa vastarakastunut tai muuten vain tyytyväinen elämäänsä, monet elämän vastoinkäymisetkin näyttäytyy välttämättömänä polkuna, että siihen tilanteeseen on päässyt. Ilman raskasta eroa silloin, en olisi tässä nyt. Viranomainen ei myöntänyt tukea, onneksi löysin tavan pärjätä ilman. Naapuri oli ankea, onneksi asun nyt muualla ja olen itse hyvä naapuri muille.
Jos taas on tyytymätön, saattaa kaikkia asioita ja ihmisiä katsoa syyllisenä tilanteeseen. Opettaja oli niin huono, ystävät muuttivat pois, se yksikin työnantaja vihasi ja eilenkin oli tarjouslihat loppuneet kaupasta. Tarpeeksi pitkään kun näissä tunteissa, positiivisissa tai negatiivisissa marinoituu niin siitä tulee jo elämäntapa.
Eihän tässäkään aloituksessa ole ollut tarkoitus saada neuvoja tai rahaa, vaan vahvistusta tuolle jälkimmäiselle mielikuvalle.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:11"]
Mene töihin!!!!!!
[/quote]
Prostituutio taitaa olla ainoa homma mihin voi ryhtyä ilman koulutusta ja (virallista)työkomusta.
[/quote]
Suomessa on työssä moniakin ihmisiä jotka on aloittaneet työuransa ilman koulutusta ja työkokemusta. Tosin nää on aloittaneet 60- 70- 80- tai 90-luvuilla jolloin työnantajina ei ollut tätä ilmeisesti kaikesta täysin pihalla olevaa sukupolvea joka ei osaa edes alkeellista työhönopastusta ja vaatii siivoojallekin parin vuoden koulutusta.
Joihinkin hommiin riittää pelkkä työhönopastus ja ammattitaito karttuu työtä tekemällä.
Laitat kirjatvanhemmillesi, tulostaa tiliotteet puolelta vuodelta (ei saa olla puoleen vuoteen ollut yli kuukauden varoja kuukaudelle tai lasketaan keskimääräisesti). Sitten saat kotona asuvan tuen eli n. 3 ja puolisataa euroa. Sitten etsit itsellesi halvan soluluukun, pyydät sossulta takuuvuokraan rahaa, pyydät vuokraan rahaa, ja kalusteiden ostoon rahaa. Saat kaikki edellä mainitut. Voi myös helpottaa jos varaat ajan sosiaalineuvojalle sossuun, niin se kertoo sinulle edellä kertomani asiat.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 08:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 08:20"]
Miten toimitan todistukset muista tileistä, avopuolisosta ja pääomatuloista, joita minulla ei ole?!?
Kaikki vaadittavat papertit onlen muuten toimittanut.
Kai ne vaan odottaa että tuen hakija joko kuolee nälkään, tai ryhtyy rikokseen ja joutuu vankilaan, jolloin ei tarvi maksaa toimeentulotukea. Säästetty euro on tienattu euro myös sossussa.
Ei muuten ole enää kaukana se hetki että alan vierailla ihmisten kodeissa hankkimassa tuloja itselleni.
-ap-
[/quote]
No ehkäpä tässä asenteessa on selitys sille miksi olet tuossa tilanteessa. Neuvoja ota olet jo saanut, loppu on sinusta, ei sossusta kiinni.
[/quote]
Joopa joo, virkamies käyttäytyy kuin perse joten tokihan se on asiakkaan vika. Virkamiehen toimissa ei ole koskaan vikaa.
Miten ihmeessä muuten todistetaan että ei ole avoliittoa tai että ei ole jotain tilejä muissa pankeissa kuin siinä mitä on ilmoitettu? Sossun pitäisi itse kysyä ainakin nuo tilit.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:08"]
Olen 21v ja ollut pari vuotta ulkomailla. Kesällä tulin takaisin Suomeen, enkä saa senttiäkään rahaa mistään. Työkkäristä sanottiin heti että rahaa ei tipu, koska en ole haketunut opiskelemaan, eikä myöskään töitä tulla tarjoamaan. Majailen vanhempien ja kavereiden nurkissa. Vanhemmat ja kaverit ruokkii sen verran että en kuole nälkään. Tein toimeentulotukihakemuksen Turun Sosiaalitoimeen, mutta päätöstä ei tehty vaan vaadittiin lisäselvitystä asuinkumppaneista ja muista pankkitileistä ja pääomatulosita.
Miten helvetissä todistan että en ole avoliitossa, tai että minulla ei ole muita tilejä tai pääomatuloja?!?
Ilmeisesti tilanteeni on liian huono ollakseen totta, joten mitään tukia ei tarvi maksaa. Haistakaa vittu koko yhteiskunta!
[/quote]
Hei,
sinulla on oikeus toimeentulotukeen, jos ei ole mitään tuloja tai muita varoja käytettävissä. Sinun kuitenkin pitää pystyä todistamaan, että pääomatuloja tai muita varoja ei ole, vaikeaahan se on, mutta eikös verotuspaperit siitä riitä? Toimita sinne se uusin verotustodistus. Varmasti siellä sosiaalivirastossa ihmettelevät, miten sinulla on ollut varaa lähteä ulkomaille ja elää siellä, jos olet tyhjätasku. Siksi ovat tarkempia. Voit myös käydä hakemassa pankista todistuksen siitä, että muita tilejä ei ole. Tuollaista vääntämistä se aina on, ei tosiaankaan mitään helppoa rahaa, kuten kansalaiset luulevat. Yleensä toimeentulotuen saaminen on kovan työn ja tuskan takana, pitää tehdä todella paljon selvityksiä ennen kuin penniäkään irtoo. Kerro niille, että majailet kaverin luona, koska sinulla ei ole asuntoa ja tarvitset taloudellista tukea, että sellaisen edes pystyt itsellesi järjestämään, oletko varmasti kertonut asian tarpeeksi selvästi?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:37"]Mulla sama Turussa. En saanut iltalukion takia työttömän statusta vaikka olin kortistossa. Olin heidän mukaansa opiskelija. No koska olin muka opiskelija hain opintotukea mutta se evättiin koska en opiskele täysipäiväisesti. Herran hengellä sitten kituutan.
[/quote]
Oletko hakenut uudestaan? Kyllä olet oikeutettu tukeen, koska et saa opintoetuuksia.
[/quote]
Jos on siirtynyt päivälukiosta iltalukioon ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Se ettei saa opintotukea ei vaikuta asiaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 08:09"]Sitä on aina kuvitellut että onhan meillä sosiaaliturva, joka pelastaa sitten kun kaikki muu on mennyt pieleen, mutta paskat. Sossun kautta perusturvan saaminen on niin hankalaa että helpompi on vaikka varastella elääkseen. [/quote] Pitäisikö olla joku automaatti
[/quote]
No suomalaisuuteen taitaa sopia se että potkitaan sitä jolla menee huonosti.
Miksi perusturvan pitäisi olla hankalasti saatavilla? Pitäisikö myös lapsen koulupaikasta joutua taistelemaan?
[/quote]
Olen joutunut asioimaan sossussa toimeentulotukiasioissa noin 20 vuotta sitten ja ainakin minulle jäi siitä erittäin negatiivinen kuva. Tuntui siltä että annetut rahat olivat pois käsittelijän omasta palkasta, sillä ihan päivänselviä pakollisia asuinkustannuksia yritettiin jättää maksamatta ja tehtiin ihan selviä kusetuksia. Täytyi olla itse todella hyvin perillä mitä kuuluu saada ja seurata koko ajan miten käsittelijä summat laskee että ne menee oikein.
Sitten muutin toiselle paikkakunnalle ja siellä homma toimi kuin tanssi ja sossut jopa neuvoivat minua mihin tukiin olen oikeutettu.
Järjestelmää todellakin tulisi yksinkertaistaa ja yhtenäistää. Nyt eri kaupungeissa asuvat ovat ihan erilaisessa asemassa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:42"]
[/quote]
Hei,
sinulla on oikeus toimeentulotukeen, jos ei ole mitään tuloja tai muita varoja käytettävissä. Sinun kuitenkin pitää pystyä todistamaan, että pääomatuloja tai muita varoja ei ole, vaikeaahan se on, mutta eikös verotuspaperit siitä riitä? Toimita sinne se uusin verotustodistus. Varmasti siellä sosiaalivirastossa ihmettelevät, miten sinulla on ollut varaa lähteä ulkomaille ja elää siellä, jos olet tyhjätasku. Siksi ovat tarkempia. Voit myös käydä hakemassa pankista todistuksen siitä, että muita tilejä ei ole. Tuollaista vääntämistä se aina on, ei tosiaankaan mitään helppoa rahaa, kuten kansalaiset luulevat. Yleensä toimeentulotuen saaminen on kovan työn ja tuskan takana, pitää tehdä todella paljon selvityksiä ennen kuin penniäkään irtoo. Kerro niille, että majailet kaverin luona, koska sinulla ei ole asuntoa ja tarvitset taloudellista tukea, että sellaisen edes pystyt itsellesi järjestämään, oletko varmasti kertonut asian tarpeeksi selvästi?
[/quote]
Lain mukaan jokaisella on oikeus vähimmäisturvaan, eikä eikä se riipu siitä, oletko hakeutunut opiskelemaan vai et. Kyse on vain ja ainoastaan tuloista ja niistä menoista (asumismenot, perustoimeentulo), jotka hyväksytään menoiksi. Tosin sinulla voi olla velvollisuus työnhakemiseen, muuten tukea voidaan maksaa vähemmän, jos et ole ilmoittautunut työnhakijaksi. Suosittelen, että ilmoittaudut työnhakijaksi sekä haet koko ajan töitä, niin ei tule ongelmia ja saat täyden toimeentulotuen, jos et saa töitä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, ehkä sitä voidaan myöntää vasta sen jälkeen, kun olet hakeutunut työnhakijaksi ym.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:42"]
[/quote]
Hei,
[/quote]
Lain mukaan jokaisella on oikeus vähimmäisturvaan, eikä eikä se riipu siitä, oletko hakeutunut opiskelemaan vai et. Kyse on vain ja ainoastaan tuloista ja niistä menoista (asumismenot, perustoimeentulo), jotka hyväksytään menoiksi. Tosin sinulla voi olla velvollisuus työnhakemiseen, muuten tukea voidaan maksaa vähemmän, jos et ole ilmoittautunut työnhakijaksi. Suosittelen, että ilmoittaudut työnhakijaksi sekä haet koko ajan töitä, niin ei tule ongelmia ja saat täyden toimeentulotuen, jos et saa töitä. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, ehkä sitä voidaan myöntää vasta sen jälkeen, kun olet hakeutunut työnhakijaksi ym.
[/quote]
Pitäisi olla kunnan asukas, että voidaan määrittää minkä TE-toimiston asiakaana ilmoittautuu työnhakijaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:50"]
[/quote]
Olen joutunut asioimaan sossussa toimeentulotukiasioissa noin 20 vuotta sitten ja ainakin minulle jäi siitä erittäin negatiivinen kuva. Tuntui siltä että annetut rahat olivat pois käsittelijän omasta palkasta, sillä ihan päivänselviä pakollisia asuinkustannuksia yritettiin jättää maksamatta ja tehtiin ihan selviä kusetuksia. Täytyi olla itse todella hyvin perillä mitä kuuluu saada ja seurata koko ajan miten käsittelijä summat laskee että ne menee oikein.
Sitten muutin toiselle paikkakunnalle ja siellä homma toimi kuin tanssi ja sossut jopa neuvoivat minua mihin tukiin olen oikeutettu.
Järjestelmää todellakin tulisi yksinkertaistaa ja yhtenäistää. Nyt eri kaupungeissa asuvat ovat ihan erilaisessa asemassa.
[/quote]
Se yhtenäistyy nyt kun summat menee Kelalle. Sieltä sitä vähääkään ylimääräistä on sitten ihan turha odotella. Ja kyllä varmasti osaa automaattinen leikkuri huomioida onko töitä haettu vai ei.
Monet kuvittelee, että sitä toimeentulotukea saa helposti, jos ei ole rahaa ja sitten kun ei saakaan, hermostutaan!
Osoitteeksi poste restante, jos on koditon ja ainoastaan majailee tuttavien ja sukulaisten luona. Ei näiden pitäisi mitenkään vaikuttaa toimeentulotukeen tai sen suuruuteen, eikä niitä myöskään pitäisi tarvita alkaa todistelemaan.
[/quote]
Jep! Kerran olen joutunut toimeentulotukea hakemaan ja kaikki sujui ihan kitkatta. Täytin hakemuksen, kävin paikan päällä viemässä, sanottiin että pari liitettä puuttuu vielä, etsin ne käsiini ja toimitin seuraavana päivänä sossuun. Sovittuna päivänä oli toimeentulotuki tilillä. Koko prosessin ajan olin ystävällinen ja rauhallinen, en syyttänyt "sossutätiä" siitä, että itse unohdin epähuomiossa pari liitettä.
Hyviä kokemuksia myös Kelan kanssa. Epäselvyyksiä on ollut muutaman kerran, mutta tällöin olen soittanut ja selittänyt tilanteen ystävällisesti. Ratkaisu on löytynyt heti.
Kyllä,se on totta.Suomessa voi jäädä myös tulottomaksi.Suosittelen,että tutustut kunnolla systeemiin ja aina uusia liikkeitä tehdessäsi mietit,että mitä jos jään työttömäksi,sairastun,asunto menee jne.Kun et ole avoliitossa,sinulla on toivoa.
No niin ap.Kyllä saat sen tt-tuen,mutta sun on tehtävä mitä sossu sanoo.Mene sinne paikan päälle,älä vitkuttele.Kysy mitä he vaativat ja kerro tilanne.Sinne voo myös vain mennä.Vaadi saada oikeaa tietoa,että asia etenee.Se missä majailet,se ihminen voisi pyytää se talonkirjaotteen,niin näkyy että hän vain asuu asunnossa.Muita tilejä jos ei ole,niin ei ole.Sano,että saavat puolestasi tiedustella niitä halutessaan.Huom. bonuskorttien tilit ovat tilejä.
Älä anna nyt kenenkään siirtää tilillesi rahaa.
Kyllä ne selviää,sossu on tosi byrokraattinen laitos.
Ps. Sossu auttanee sinua myös asunnon hommaamisessa,kun varaat ajan virkailijalle.
RAHAT VARATTU SOMALEILLE JA MUILLE ELINTASOPAKOLAISILLE!!!!
EIKÖ NIITÄ SINNE TURKUUN JUURI TÄLLÄKIN VIIKOLLA TULLUT TUNGOKSEEN ASTI?
EI TÄÄLLÄ HELSINGISSÄ OLE YHTÄÄN ASUNNOTONTA SOMALIA.
[/quote]
Miten toimitan todistukset muista tileistä, avopuolisosta ja pääomatuloista, joita minulla ei ole?!?
Kaikki vaadittavat papertit onlen muuten toimittanut.
Kai ne vaan odottaa että tuen hakija joko kuolee nälkään, tai ryhtyy rikokseen ja joutuu vankilaan, jolloin ei tarvi maksaa toimeentulotukea. Säästetty euro on tienattu euro myös sossussa.
Ei muuten ole enää kaukana se hetki että alan vierailla ihmisten kodeissa hankkimassa tuloja itselleni.
-ap-
No ehkäpä tässä asenteessa on selitys sille miksi olet tuossa tilanteessa. Neuvoja ota olet jo saanut, loppu on sinusta, ei sossusta kiinni.
[/quote]