Läski kyselee
Yritän opetella terveellisiä elämäntapoja loppuelämää varten. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä kohtuudesta, kun on kyse syömisestä. Pidin tänään karkkipäivä. Söin muuten normaalisti, paljon vihanneksia ja juureksia, lihaa jne.,, mutta päivällisen päälle söin pienen palan (n. 100 g) kakkua ja n. 2 dl karamellipopcornia. Onko tuo tosi paljon? EEnnen olisin siis syönyt ehkä puolet kakusta ja kattilallisen popparia. Toki tänään söin reilusti vähemmän, mutta onko tuo sellainen määrä, jonka joku normaalin suhteen ruokaan omaava voisi syödä?
Kommentit (24)
No kuulostaa mun korvaan ihan ok:lta, kunhan et joka päivä syö. Tosin mullakin on vähän ongelmaa liiallisen sokerin mättämisen kanssa, että voin olla vähän jäävi :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:41"]No kuulostaa mun korvaan ihan ok:lta, kunhan et joka päivä syö. Tosin mullakin on vähän ongelmaa liiallisen sokerin mättämisen kanssa, että voin olla vähän jäävi :D
[/quote]
Ei joka päivä ole tarkoitus syödä. Kerta viikkoon naksimissaan. :-)
Kaikki on vaan niin hyvää ja tuntuu,että on niin helppoa vetää ne överit herkkujen syönnissä.
-En ole ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:09"]Kaikki on vaan niin hyvää ja tuntuu,että on niin helppoa vetää ne överit herkkujen syönnissä.
-En ole ap
[/quote]Ja jatkan edelleen... näin illallakin olisi vielä kiva juoda kunnon kahvit useamman pullan kera. Mut ei ehkä kannata, nimittäin voi olla huono idea virkuttaa itsensä yöksi, koska aamulla täytyy taas olla aikaisin ylhäällä.
ihan eriskummalliset rasvasokeribakkanaalit sinulla välipaloina kun pitäisi syödä terveellistä ruokaa ja liikkua paljon, kun vihreää pitäisi olla lautasella ja värikästä kasvista paljon kaikkia kun on syksyn vihannessadotkin tulossa ja metsätkin täynnä herkullisia sieniä joita keräämällä sinäkin saisit liikuntaa, eikä tarvitsisi porsastella sokerien ja rasvojen kanssa siellä kotona. oma suosikki on kanttarelli
Riippuu niin paljosta. Että mikä on kokosi, entä aktiivisuustasosi, muun ruuan määrä jne. Minusta nuo kuulostaa hyvältä. Tärkeintä olisi, että on päiviä, jolloin et tarvitse mitään ekstraa. Sitten niitä päiviä tulee itsestään lisää, kunhan totut.
Syö marjoja.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:17"]ihan eriskummalliset rasvasokeribakkanaalit sinulla välipaloina kun pitäisi syödä terveellistä ruokaa ja liikkua paljon, kun vihreää pitäisi olla lautasella ja värikästä kasvista paljon kaikkia kun on syksyn vihannessadotkin tulossa ja metsätkin täynnä herkullisia sieniä joita keräämällä sinäkin saisit liikuntaa, eikä tarvitsisi porsastella sokerien ja rasvojen kanssa siellä kotona. oma suosikki on kanttarelli
[/quote]
Anteeksi, mutta en ymmärtänyt mitään. Voisitko kirjoittaa saman kunnon suomella?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:19"]Riippuu niin paljosta. Että mikä on kokosi, entä aktiivisuustasosi, muun ruuan määrä jne. Minusta nuo kuulostaa hyvältä. Tärkeintä olisi, että on päiviä, jolloin et tarvitse mitään ekstraa. Sitten niitä päiviä tulee itsestään lisää, kunhan totut.
Syö marjoja.
[/quote]
Tänään vaaka näytti aamulla 128,5. Eli kokoa löytyy. Olen yrittänyt nämä herkkupäivät pitää yhdessä viikossa. Käytännössä on tullut kaksi viikossa toistaiseksi, lähinnä jatkuvien juhlien vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:19"]Riippuu niin paljosta. Että mikä on kokosi, entä aktiivisuustasosi, muun ruuan määrä jne. Minusta nuo kuulostaa hyvältä. Tärkeintä olisi, että on päiviä, jolloin et tarvitse mitään ekstraa. Sitten niitä päiviä tulee itsestään lisää, kunhan totut.
Syö marjoja.
[/quote]
Tänään vaaka näytti aamulla 128,5. Eli kokoa löytyy. Olen yrittänyt nämä herkkupäivät pitää yhdessä viikossa. Käytännössä on tullut kaksi viikossa toistaiseksi, lähinnä jatkuvien juhlien vuoksi.
[/quote]
Niin ja aktiivisuudesta. En harrasta paljon liikuntaa, mutta olen muuten liikkeessä koko ajan. Eli liikkuisinkohan kohtalaisesti? Nyt olen yrittänyt ottaa liikuntaa mukaan enemmän. Yritän joka päivä tehdä jotain liikunnallisempaa kuin aiemmin. Menen esim. portaita hissin sijaan, pelataan perheen kanssa jotain peliä ulkona jne.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:19"]Riippuu niin paljosta. Että mikä on kokosi, entä aktiivisuustasosi, muun ruuan määrä jne. Minusta nuo kuulostaa hyvältä. Tärkeintä olisi, että on päiviä, jolloin et tarvitse mitään ekstraa. Sitten niitä päiviä tulee itsestään lisää, kunhan totut.
Syö marjoja.
[/quote] Samaa mieltä. Mä syön varmaan useammankin kerran viikossa jotain hyvää, mutta tärkeää on se kokonaisuus. Olen laskenut että juoksen niin paljon lapsen perässä ja kävelen kaikki matkat, että jo se nostaa kaloritarpeen suuremmaksi. Sitten jos siihen lisää urheilut niin energiakulutus on vielä suurempi.
No niin. Eli älä ota liikaa paineita, ja rinnasta syömisesi siihen, mitä painollesi on tähän asti tapahtunut. Jos se on noussut tähän asti, niin mihin tahtiin. Ja sitten alat järkeistää syömisiä vähitellen, ilman liian äkkinäisiä muutoksia, jotka eivät ole kestettävissä pitemmän päälle.
Muista myös lepo ja uni. Ja ennen kaikkea, pysy hyvällä tuulella ja syö niin, että et ole kärttyinen koska nälättää. Nälkäpanttaaminen johtaa surullisiin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:47"]No niin. Eli älä ota liikaa paineita, ja rinnasta syömisesi siihen, mitä painollesi on tähän asti tapahtunut. Jos se on noussut tähän asti, niin mihin tahtiin. Ja sitten alat järkeistää syömisiä vähitellen, ilman liian äkkinäisiä muutoksia, jotka eivät ole kestettävissä pitemmän päälle.
Muista myös lepo ja uni. Ja ennen kaikkea, pysy hyvällä tuulella ja syö niin, että et ole kärttyinen koska nälättää. Nälkäpanttaaminen johtaa surullisiin asioihin.
[/quote]
Juuri näin. Laihdutuskuurit ovat liiankin tuttuja, nyt olen ihan erilaisella mielellä liikkeellä. Tätä hommaa on pureksittu ja mietitty pitkään. Ainoa muutos, jonka tähän mennessä olen tehnyt, on jatkuvan herkuttelun jättäminen. Ja yritän hahmottaa sitä, milloin on mieliteko ja milloin nälkä. Jos huomaan, että kyse on puhtaasta mieliteosta, yritän suunnata huomion toisaalle. Jos vielä 1/2 tunnin päästä mieliteko vaivaa, yritän harkiten tyydyttää sen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:17"]ihan eriskummalliset rasvasokeribakkanaalit sinulla välipaloina kun pitäisi syödä terveellistä ruokaa ja liikkua paljon, kun vihreää pitäisi olla lautasella ja värikästä kasvista paljon kaikkia kun on syksyn vihannessadotkin tulossa ja metsätkin täynnä herkullisia sieniä joita keräämällä sinäkin saisit liikuntaa, eikä tarvitsisi porsastella sokerien ja rasvojen kanssa siellä kotona. oma suosikki on kanttarelli [/quote] Anteeksi, mutta en ymmärtänyt mitään. Voisitko kirjoittaa saman kunnon suomella?
[/quote]
Niin että kasvikset pitää ottaa syöntiin kanssa kun suomessa on niin paljon hyviä, eikä syödä rasvaa ja sokeria ja muuta herkkua paljon kun tulee lihavuus herkästi kun enemmän syö kuin kuluttaa! Kotimaiset kasvikset on tosi hyviä ja kohta parhaimmillaan kun syksy alkaa ja sato tulee. Suomessa hyviä on esim porkkana, sipuli, peruna, tomaatti, kurkku, palsternakka, lanttu. Marjat myös on hyviä ja pitää linjat kurissa. Sienet ovat kanssa niinkun edellisessä viestissä sanoin. Eivät sisällä paljon kalooreita jossei kauhean isossa voissa paistele.
Mulla on painoa pudonnu huomaamatta kun jötin vehnän ja sokerin pois. Eli kaikki herkut, kakut, karkit, keksit yms.
Sipsiä ja muuta tommosta nyt en ole koskaan tykännytkään syödä.
Vehnä oli pakko jättää pois kun maha ei sitä siedä ja sokeri jäi siinä sivussa, koska yllättävän monissa karkeissakin on vehnää!
Olo on pirteämpi, iloisempi ja mukavampikin kun ei vatsa oireile enää. :)
Suosittelen lämpöisesti! :)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:17"]ihan eriskummalliset rasvasokeribakkanaalit sinulla välipaloina kun pitäisi syödä terveellistä ruokaa ja liikkua paljon, kun vihreää pitäisi olla lautasella ja värikästä kasvista paljon kaikkia kun on syksyn vihannessadotkin tulossa ja metsätkin täynnä herkullisia sieniä joita keräämällä sinäkin saisit liikuntaa, eikä tarvitsisi porsastella sokerien ja rasvojen kanssa siellä kotona. oma suosikki on kanttarelli [/quote] Anteeksi, mutta en ymmärtänyt mitään. Voisitko kirjoittaa saman kunnon suomella?
[/quote]
Niin että kasvikset pitää ottaa syöntiin kanssa kun suomessa on niin paljon hyviä, eikä syödä rasvaa ja sokeria ja muuta herkkua paljon kun tulee lihavuus herkästi kun enemmän syö kuin kuluttaa! Kotimaiset kasvikset on tosi hyviä ja kohta parhaimmillaan kun syksy alkaa ja sato tulee. Suomessa hyviä on esim porkkana, sipuli, peruna, tomaatti, kurkku, palsternakka, lanttu. Marjat myös on hyviä ja pitää linjat kurissa. Sienet ovat kanssa niinkun edellisessä viestissä sanoin. Eivät sisällä paljon kalooreita jossei kauhean isossa voissa paistele.
[/quote]
Kannattaa lukea ajatuksen kanssa nuo minun kirjoitukseni. T. Ap
Mun mielestä suunnitelmasi vaikuttaa hyvältä! Asenne on erinomainen eikä nälkäkuuria. Herkuttelun määrä ihan sopiva. Jotkut laihduttajat vetää hirveen mätön herkkupäivänä, mikä mun mielestä ei ole järkevää. Elämäntapamuutos on ainut kestävä tapa. Hurjasti tsemppiä! Kohta huomaat että paino on kaksinumeroinen :)
Ja juomisiin kiinnitä huomiota erityisesti. Mehut sisältävät kaloreita, ja myös maidon latkiminen kannattaa pitää kurissa. Jos et jo nauti riittävästi vettä päivässä, niin lisää juomista. Mä olen laihduttanut yli 25kg, ja auttoi tuo vesi. Aina ennen ateriaa juon lasillisen, ja pitkin päivää hörpin menemään. Vatsan toimintakin parani huomattavasti.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:09"]Mun mielestä suunnitelmasi vaikuttaa hyvältä! Asenne on erinomainen eikä nälkäkuuria. Herkuttelun määrä ihan sopiva. Jotkut laihduttajat vetää hirveen mätön herkkupäivänä, mikä mun mielestä ei ole järkevää. Elämäntapamuutos on ainut kestävä tapa. Hurjasti tsemppiä! Kohta huomaat että paino on kaksinumeroinen :)
[/quote]
Kiitos! Toivon todella, että nyt onnistun. Ei haittaa, vaikka menisi 5 vuotta tai kauemminkin normaalipainon saavuttamisessa. Kunhan se sieltä joskus tulee.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:59"]Mulla on painoa pudonnu huomaamatta kun jötin vehnän ja sokerin pois. Eli kaikki herkut, kakut, karkit, keksit yms.
Sipsiä ja muuta tommosta nyt en ole koskaan tykännytkään syödä.
Vehnä oli pakko jättää pois kun maha ei sitä siedä ja sokeri jäi siinä sivussa, koska yllättävän monissa karkeissakin on vehnää!
Olo on pirteämpi, iloisempi ja mukavampikin kun ei vatsa oireile enää. :)
Suosittelen lämpöisesti! :)
[/quote]
Nyt voin ihan kertoa, et mulla on 2 viikossa tullu paino alas ni yli 4kg!!! :)
Ja vain jättämällä vehnän ja sokerin pois!! :)
Toki, sokeria tulee väkisinkin joidenkin ruokien mukana, mut siis tosiaan karkit, kakut, herkut yms pois.
Mii laik!! :)