Jatkuvaa taistelua laihduttamisen kanssa, en jaksa enää
Ylipainoa on 50kg, ahmimishäiriö myötävaikutti asiaan vuosia ja siksi alunperin lihoinkin normaalipainoisesta sairaalloisen lihavaksi. Häiriöstä pääsin eroon vuosien työskentelyn tuloksena, mutta en ole onnistunut laihtumaan kiloakaan.
Ja tiedättekö mitä? Minä olen aivan korviani myöten täynnä koko aihetta! TIEDÄN, että verenpaineeni on koholla ja saattaa vaatia lääkityksen. TIEDÄN, että myös verensokerini on koholla ja diabetes on kulman takana. TIEDÄN, että iso elopaino vaikeuttaa jokapäiväistä arkeani huomattavasti. Ja silti minä en jaksa enää laihduttaa.
Syön kolmea lääkettä, josta kaksi vaikuttavat lääkärini mukaan negatiivisesti painonpudotukseen eli laihtuminen on näinkin isolla ihmisellä tavallista haastavampaa. Olen lyhyt enkä liiku kamalasti, joten peruskulutukseni on todella alhainen. Lisäksi tuo koholla oleva verensokeri sotkee asioita = laihtuminen vaikuttaa lähes mahdottomalta.
Olen mm. karpannut, nutrannut, osapaastonnut...paino ei vaan laske, ihan sama syökö päivässä 800kcal edestä normiruokaa tai mättääkö 100g rasvaa päivässä naamaansa. Turvotus lähtee aina, eli 3-4kg, mutta siihen se jää. Joka ikinen kerta. Ja enää en jaksa yrittää. Tämä on niin turhauttavaa, mutta ehkä on aika hyväksyä tosiasiat ja todeta, että minä kuulun läskiluuseri-leiriin jossa sairastetaan ties mitä ja syödään erilaisia lääkkeitä loppuelämä. Minulla on niin kieroutunut suhde ruokaan, että tuskin paranen koskaan sen suhteen, vaikka ahmiminen lakkasikin.
Onko muita samanlaisia paikalla?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:17"]14, kaupoilla oli välimatkaa parhaimmillaan yli kilometri (en asu pk-seudulla) eli minusta se oli kyllä jonkinlaista liikuntaa. Samoin kun kävelen kaupalle, matkaa on 2,5km suuntaansa. En toki kuvittele että pysyisin terveenä pelkästään shoppailemalla. :) [/quote] Ei se ole sellaista kunnon liikuntaa laihdutuksen kannalya
[/quote]
Eikö tuollaisen matkan pitäisi kuulua jokaisen ihmisen päiväjärjestykseen ihan normi arjessa? siihen lisäksi sitten varsinainen "liikunta"
Kehossa ainakin itselläni muutokset ruokavalion vaihtamisen jälkeen näkyivät vasta 4 viikon päästä, kuitenkin 1 kilo on 7000 kaloria eli sen tiputtaminen ei käy hetkessä ja kiloja pitää tiputtaa useampi ennen kuin se edes näkyy päälle päin
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:05"]
Joku kysyi liikunnasta. Kävelin tänään kaupungilla reilut kaksi tuntia, välillä pysähdellen ostoksille. Tämäntyyppistä liikuntaa jaksaisin vaikka koko päivän, mutta noin muuten en pidä liikunnasta yhtään. Hyötyliikuntaa kertyy viikossa ruokaostosten ym. asiointireissujen muodossa noin kaksi tai kolme tuntia.
[/quote]
Tota noin, normaali kaupassakäynti ei ole liikuntaa. Jos oikeasti tuo on ainoa miten liikuttelet itseäsi, kaksi tuntia shoppailua viikossa, niin ei todellakaan ihme ettei paino putoa. Ja elämäntaparemontissa täytyy välillä tehdä vähän sellaistakin, mistä "ei pidä". Sillä pitämisellä sä olet saanut itsesi tuohon kuntoon.
[/quote]
Sun ohjeet on varsin turhia ja varsin haitallisia syömishäiriöiselle. Olepa siis hiljaa. Jos liikunta on ollut aiemmin nollassa, useamman kilometrin köpöytely viikossa todellakin auttaa. Aivan sama mistä sen liikunnan kerää. Ei keho tiedä, että käveletkö kauppaan vai pururadalla.
Unohda kitudieetit, ota liikunta mukaan vaikka et siitä heti tykkäisikään, hae apua ruokavalioon ja treeniin, tsemppiä!
I so feel you and been there and done that.
Siis kauanko olet zyönyt tuota 800?
Kuukauden söin 800kcal. Ja tulos oli se -3kg, joka oli turvotusta.
Ihan turha kommentoida liikunnasta tai jatkamisesta, en jatka laihduttamista enää päivääkään. Pää hajoaa vähemmästäkin, helvetti.
Kukaan muu kuin sinä ei voi päätöstä jatkamisesta / luovuttamisesta tehdä. Mutta jos nyt luovutat ja ahmit, tiedän, että sulla on vielä paskempi olo hetken päästä. Pese hampaat ja mene nukkumaan. Huomenna on uusi päivä ja uudet mahdollisuudet taas.
Jatkapa vielä toinen kuukausi. Jos olet kerännyt läskiä itseesi viimeiset 15 vuotta, se ei kuukaudessa lähde. Vuodessa-kahdessa kyllä.
Hei tuo Venlafaxin ei ole hirveän lihottava lääke. Neuroleptit taas ovat.
Paljon painat? Mun mitat 157cm/120kg ja kyllä, mulla ongelma myös BED...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:41"]Kuukauden söin 800kcal. Ja tulos oli se -3kg, joka oli turvotusta.
Ihan turha kommentoida liikunnasta tai jatkamisesta, en jatka laihduttamista enää päivääkään. Pää hajoaa vähemmästäkin, helvetti.
[/quote]. Ei tuo ole laihduttamista vaan typeryyttä. Samat virheet olen tehnyt ja ottanut opikseni. Elämästä voi nauttia ja laihtua samaan aikaan, kun homman tekee fiksusti
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:41"]
Kuukauden söin 800kcal. Ja tulos oli se -3kg, joka oli turvotusta.
[/quote]
Ei se mitään turvotusta ollut vaan läskiä. Olisit vaan jatkanut kun se kerran toimi... Vai alkoiko herkkuja tehdä mieli?
Koeta vain kestää ja jatkaa, vuosi, kaksi, kolme 800-1400 kcal päivässä niin jokainen laihtuu! Mulla saman verran pudotettavaa ja nyt elämäntaparemontti käynnissä hyvää vauhtia, -16 kg kohdalla menossa. Silti taistelua jokainen päivä ja välillä paino junnaa ja tulee fiilis, että ihan sama, nyt haen ne suklaalevyt kaupasta, ihan sama vaikka ahmisin... Mutta sitten riisun vaatteet, menen kokovartalopeilin eteen ja katson itseäni. Sitten taas jaksaa. Ja kun tuntuu, että kitudieetti ei muka auta, muistan todella rajun ja epäsopivankin sanonnan minkä eräs laihdutusvalmentaja sanoi: "kalorivaje laihduttaa jokaista - vai oletko nähnyt ketään lihavaa vankia keskitysleirien kuvissa"? Huh huh.