Äänestys: oletko koskaan nähnyt kiiltomatoa?
Peukuta alaspäin jos et ole ja ylöspäin jos olet. Haluan tietää kuinka yleisiä kiiltomadot ovat.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:49"]Oon 40 ja asun Pohjois-Suomessa. En oo koskaan nähnyt. [/quote] Onko niitä vaan Etelä-Suomessa?
[/quote]Wikipediassa sanotaan että eteläisemmässä Suomessa se on melko yleinen.
En ole nähnyt sitten 90-luvun silloin jossain saaristomerellä olisko ollut nykyistä Paraista.
En ole nähnyt sitten 90-luvun silloin jossain saaristomerellä olisko ollut nykyistä Paraista.
Viimeksi näin 9 v sitten juuri tähän aikaan etelä-suomessa
Kesämökillä Keski-Suomessa niitä näkyy usein elokuun pimeinä iltoina. Nykyään niitä näkee harvemmin. lapsena useammin ja kiilomatoja etsittiin ja keräiltiin purkkiin (hankalaa hommaa).
Viime kesänä Italiassa näin ensimmäistä kertaa tulikärpäsiä. Ihan mahtavia nekin.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:53"]
Varkaudessa näitä on aika reippaastikin, joka yö näkyy tien varrella kiiltomatoja :)
[/quote] Missäpäin Varkautta? Minäkin olen nähnyt, mutta vain yhden.
Siitä on jo monta, monta vuotta, tapahtui Rymättylässä tämä ihme, kun kiiltomatoja näin.
Aika outoa, että kaikki ovat tähän mennessä nähneet kiiltomadon paitsi minä.
Näin mutta se ei ollut Suomessa, voinko siis peukuttaa?
Lapsena ja siitä on n. 30 vuotta. Mökillä näin. En tiedä onko niitä enää siellä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 19:05"]
Näin mutta se ei ollut Suomessa, voinko siis peukuttaa?
[/quote]
Et.
meidän mökillä täällä Salossa niitä löytyy.
Viime viikolla näin kolmena yönä peräkkäin. Johtunee kosteasta kesästä? Edelliset havainnot muistan tehneeni joskus 90-luvulla, koleana ja sateisena kesänä.
Heinolasta tämä huomio.
Lapsena etsimme niitä taskulamppujen kanssa pimeinä elokuun öinä Salon mummolassa. Harvoin löytyi!
Kai se on harvinaistunut.
Oliko niitä jotenkin enemmän 90-luvulla? Lapsena niitä näki aina. Ysärimadot.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 22:49"]Oon 40 ja asun Pohjois-Suomessa. En oo koskaan nähnyt.
[/quote]
Onko niitä vaan Etelä-Suomessa?