Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien lakko alkaa 18.3

Vierailija
03.03.2022 |

Sillä lailla!

Kommentit (447)

Vierailija
401/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin että miten viisaat ava-mammat ratkaisisivat hoitajapulan?

Yleensä näihin auttaa parempi palkka ja työolot.

Mutta näitä ei saada kun kukaan ei tule alalle ja kaikki vähänkin kynnelle kykenevät käyvät kääntymässä ja lähtevät muihin hommiin. 

Täälläkin vaan pilkataan ja haukutaan rahanahneeksi ja itsekkääksi.

Vierailija
402/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin että miten viisaat ava-mammat ratkaisisivat hoitajapulan?

Yleensä näihin auttaa parempi palkka ja työolot.

Mutta näitä ei saada kun kukaan ei tule alalle ja kaikki vähänkin kynnelle kykenevät käyvät kääntymässä ja lähtevät muihin hommiin. 

Täälläkin vaan pilkataan ja haukutaan rahanahneeksi ja itsekkääksi.

Ja vielä todetaan että kuka vaan osaa olla hoitajana että ihan idioottien aputyötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muuta, kuin palkkaus, on vialla sairaanhoitoalalla, jos siellä ei viihdytä, eikä sinne haluta hakea.

Jo n. 20 v sitten olin myyjänä eräässä yrityksessä ja sinne haettiin lisää työntekijöitä.

Ja ketä sinne palkattiin; kirurgian erikoissairaanhoitaja ja sairaanhoitaja. Lisäksi työkaverinani oli lähihoitaja.

En usko, että kaupanalan palkka heitä houkutteli alan vaihtoon. Kumpikin uusista palkatuista ovat edelleen kaupan alalla töissä ja ovat pystyneet maksamaan laskut ja asuvat omistusasunnossa.

Vierailija
404/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään kiristykseen ei pidä suostua. Eikun jostain ulkomailta vaan hoitajia tilalle. Täysin naurettava ajankohta lakkoilla. Ulina palkoista on niin tampioiden hommaa, Suomessa on paljon muitakin matalapalkka-aloja. Lähtenyt pikkuisen laukalle hoitajien kuvitelmat siitä, mitä muut samalla koulutustasolla tienaavat.

Eikun lähdet hakemaan. Mistä ajattelit hakea, kun niille olisi tarvetta muutenkin, ja vaikea saada ja varsinkin kilpailla, kun Suomessa niin pska palkka verrattuna Ruotsiin, Norjaan, Englantiin?

Kun vertaatte Suomen palkkoja muihin pohjoismaihin tai tässä mainittuun Englantiin, niin ottakaa huomioon muiden maiden asumiskustannukset.  Jos Suomessa perhe käyttää tuloistaa asumiskuluihin n. 10 %, niin Ruotsissa vastaava luku on 16%, Norjassa 18% ja Englannissa pelkästään vuokrat ovta lähes kaksinkertaiset Suomeen verrattuna.

Vierailija
405/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Olen hoitotyössä, ja meidän työpaikalla huomataan se, että kato käy työpaikoilla. Monet lähtevät. Tulee vakituinen työpaikkan mollin sivuille, ja pomo saattaa ilmoittaa, että yhtään hakijaa ei ole hakenut tähän työpaikkaan.

Meille se tarkoittaa lisää työtä, sijaisia ei saa, vaikka soittaisi 20-30 hoitajaa läpi. Jonkun pitää jäädä ylitöihin, että olisi vaadittu kolme hoitajaa iltavuorossa.

Kukaan ei suostu jäämään. Jo valmiiksi hommattu sijainenkaan ei suostu tulemaan töihin, jos kuulee, että tänään tehdään vajaalla, eli kahdestaan, mikäli aamuvuorolaisista kukaan ei jää jatkamaan. Yksin töitä ei voi tehdä, eli jonkun on pakko jäädä ja vedetään pitkää tikkua.

Joskus hyvällä tuurilla eläkkeellä olevan hoitajan saa, mutta eivät tietenkään jaksa tehdä montaa päivää ja heille sen suotakoon. Nuoria vastavalmistuneita ei vaan tule, kun ei heitä ole. Ovat sen verran fiksuja, etteivät halua alalle

Lisäksi saatat toivoa palkatonta vapaapäivää vaikka 2-3 kk etukäteen. Et välttämättä sitä saa, ja sen voi sinulta evätä, jos sijaista ei löydy, kun ei niitä vaan löydy.

En tiedä, auttaako palkkojen nosto hoitajapulaan.

Ei auta palkkojen nosto. Jo n. 20 v sitten yritys, jossa olin myyjänä palkkasi kaksi uutta työntekijää. Ja he olivat kirurgian erikoissairaanhoitaja ja sairaanhoitaja. Lisäksi tökaverinani oli jo ent. lähihoitaja. En usko, että ha vaihtoivat alaa palkan vuoksi. Kyllä syy sairaanhoitajapulaan on jossain muualla. Ja alan ihmiset sen tietävät, jos malttavat palkkataisteluissaan kertoa työn epäkohdista.

Vierailija
406/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä hoitajia uhataan tappaa myös. Aina ei ole kyse dementoituneesta vanhuksesta, myös "nuoret" potilaat tekevät sitä. Muutama potilas tullut myös aseen kanssa osastolle...

Vierailija
407/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä uusia yksi mieliaiheeni kun katsoo näitä keskusteluita missä mustamaalataan hoitajia... Eiköhän se ole niin päin että etenkin hoitajien kyky toimia on ihailtavaa - alalla jossa potilaat ovat yhä enemmän:

-Narkkareita

-Psykopaatteja

-Narsisteja

-Sosiopaatteja

-Väkivaltaisia ja perheväkivaltaisia

-Juoppoja

On käsittämättömän ihailtavaa että hoitajat työskentelevät päivästä toiseen edellä mainittujen potilaiden kanssa ja hoitajat ansaitsevat kaiken mahdollisen kunnioituksen mutta näinhän se ei ole Suomessa jossa kyseisiä mainitsemiani ryhmiä suojellaan yli kaiken... mielestäni nuo ryhmät ansaitsevat vain tee-se-itse-hoitosi-pakkauksen... mutta sen sijaan Suomessa hoitajia on mm. saalistettu ja metsästetty vaarallisilla koronarokotteilla säälimättä ja täälläkin palstalla moni on saalistanut  häikäilemättä niitä hoitajia jotka eivät suostu ottamaan vaarallista koronarokotetta... häpeällinen maa kaikin tavoin ei olisi kyllä uskonut...

Vierailija
408/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneudella ei ole näköjään mitään rajaa. Hoitajat ajavat yhteiskunnan konkurssiin. Muutaman vuoden amiskoulutuksella ovat vaatimassa insinöörin palkkoja. Hävetkää!!

Vierailija
409/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin alalta, koska...

...kun tein työni hyvin, jäi väkisinkin jotain ei-niin-tärkeää, mutta silti oleellista tekemättä

...ns.vasemmalla kädellä tehden työpäivistä selvisi kunnialla, mutta se jäi kalvamaan mieltä

...minut pahoinpideltiin kahdesti (nyrkillä lyönti ja kuristus)

...en saanut palkankorotusta, vaikka vastuut lisääntyi vuosien myötä

...eräät omaiset urkkivat tietoja lapsestani. Tämä oli se viimeinen niitti.

Älkää antako periksi, te vielä alalla olevat! Toivon sydämestäni, että saatte työtaistelulla aikaan muutoksen. Olette sen ansainneet.

Vierailija
410/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahneudella ei ole näköjään mitään rajaa. Hoitajat ajavat yhteiskunnan konkurssiin. Muutaman vuoden amiskoulutuksella ovat vaatimassa insinöörin palkkoja. Hävetkää!!

Sairaanhoitajathan ovat käyneet amk:n ja saavat 2500€/kk. Paljonko amiksen käynyt putkimies saa? Mitä muiden alojen amk:n käyneet saa?

Vierailija
411/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lhsh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperi- ja teollisuusalan palkkoihin on turha verrata hoitajan palkkoja. Tehtaissa työntekijät tuottavat rahaa ja on ymmärrettävää, että näin ollen voidaan maksaa isompaa palkkaa. Hoitajan työ ei tuota konkreettisesti rahaa, joten tyhjästä on paha nyhjästä.

No sit ei tartte paperi- ja teollisuusalalla ihmetellä ettei saa aikoja terveydenhuoltoon ja pitää jatkossa hoitaa omat mummut ja papat.

Tyhjästä on nääs paha nyhjästä. En mä ajatellu teitä ilmaseksi hoitaa.

Yhteiskunnassa on vallalla tietynlainen vauhtisokeus. Ennen päivähoitoa tai vanhustenhoitoa perhe joutui itse huolehtimaan hoidettavistaan. Tämä tarkoitti sitä, että jonkun oli uhrauduttava ja huolehdittava vanhasta ja raihnaasta omaisesta.  Usein se oli täysin pyytetöntä toimintaa. Näitä (usein naishenkilöitä) pidettiin itsestäänselvyytenä vanhusten hoivaajina ja lasten kaitsijoina.

Nykyaikana nämä epäkiitolliset tehtävät on aika pitkälti ulkoistettu yhteiskunnan kontolle. On järjestetty mahdollisuus päivähoitoon lapsille ja huonokuntoiset vanhukset viettävät viimeiset elinpäivänsä laitoksissa. Tämä mahdollistaa sen, että paperityöläinen voi vetää pitkää päivää tehtaassa ja takoa itselleen rahaa ja eläkettä, kun joku muu huolehtii sairaasta vanhuksesta, joka ei enää omin avuin selviä päivittäisistä toimista muistisairauden tai muun vuoksi. Vapaus käydä töissä ja se, ettei kenenkään nuoremman tarvitse sitoa itseään ja aikaansa vanhusten hoivaamiseen mahdollistaa myös sen, että omaisilla on varaa saada vanhukselleen paikka hoivakodista.

Hoitajien huonoa palkkausta perustellaan usein luontaisella hoivavieteillä  tai "työn tuottamattomuudella" (jolloin itse asiassa rivien välissä ilmaistaan että vanhuksemme ovat tuottamatonta ongelmaj*****) Kuitenkin nämä yhteiskunnan rakenteet ja laitokset vapauttavat nuoremmat sukupolvet tekemään omaa uraa vapaina vanhustenhoidon huolista. Hoitajat eivät sen sijaan  edelleenkään maksa laskujaan tai vuokriaan kutsumuksella tai hoivavieteillä.

Ja uskokaan huviksenne, negatiivinen suhtautuminen hoitotyöhön ja alan huono arvostus heijastuvat myös hoidon laatuun. 

Täytyypä nyt upata tämä sille kitisevälle yrittäjälle tässä ketjussa, joka itsekkäästi vain tujottelee omaa napaansa ja halveksii hoitajien työtä. Jos osaat lukea, lue ylläoleva oikein ajatuksen kanssa. Jonain päivänä sinä olet se vanhus, joka on täysin riippuvainen toisten avusta ja hoivasta. Jos olot eivät muutu sinä saat itse kokea miltä tuntuu olla laitoksessa toisten armoilla ja silloin sinun kitinäsi valitettavasti kaikuvat kuuroille korville.

"Hoitajat eivät sen sijaan edelleenkään maksa laskujaan tai vuokriaan kutsumuksella tai hoivavietillä"

En ymmärrä, miten kaupanalan työntekijät maksavat laskunsa ja vuokransa, vaikka heillä on huomattavasti alhaisempi palkka. 

Vierailija
412/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putinin trolli, eikä äly muuhun riitäkään!

Vierailija
413/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mikään riitä? Aina vaatimassa isompaa palkkaa, vaikka nytkin jo hyvät lisät jne.

Kai sitä nyt on aina vaatimassa, kun ei koskaan saa.

Nytkin jo hyvät lisät? Ne lisät on kuule ihan korvausta niistä vuorotyön haitoista. Ja esim yövuoroista maksettavat lisät ei todellakaan vastaa niiden vuorojen rankkuutta ja haittoja muulle elämälle. Ilta-ja lauantai lisät on niin surkeita, että niistä on ihana turha edes mainitakaan. Ja peruspalkka kun on pieni, niin ei ne lisätkään niin hyviä ole. Paljon parempiakin lisiä löytyy monelta alalta.

Mutta jos kerran noin kovasti kadehdit niitä lisiä, niin ole hyvä ja siirry itse sille alalle vuorotöihin. Tervemenoa.

Paljon huonompiakin lisiä löytyy monelta alalta. Itse iltavuorossa saan päivässä n. 3,3e/vuoro eli iltavuoroviikolla iltalisä 5 päivässä n. 16 e /viikko. Tämä on ihan ok koska on parempi kuin aamuvuorossa josta ei saa mitään ylimääräistä. Tiedän että hoitajilla on reilusti parempi Iltalisä.

Vierailija
414/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hoitaja. Ei ollut sen raskaampaa kuin nykyinen ala. Istumista ja hoitamista ja taukoja ja istumista taas. Lopetin koska en pystynyt vain istumaan kun työpari ei jaksanut vaan halusi koko ajan taukoilla. Hoitajien työmorraalissa olis nostamisen varaa ennen kuin palkoissa.

Nyt on sanottava suoraan, että älä jauha p@skaa. Sinä et ole päivääkään ollut hoitajana. Tervetuloa meille kotihoitoon istumaan. Aamulla listalla pari kymmentä paikkaa, illalla voi olla enemmän. Ei muuta kuin persettä penkkiin ja istumaan.

En jauha mitään, olen oikeasti opiskellut ammatin ja ollut alalla työssä n. 5 vuotta yhteensä eri paikoissa. En ole enää koska halusin muuta. Palkkaus ei ollut syynä alan vaihtoon vaan työkaverit. Joka paikassa sama meininki. Turhaan hermostut kun kerroin totuuden.

Vierailija
415/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hoitaja. Ei ollut sen raskaampaa kuin nykyinen ala. Istumista ja hoitamista ja taukoja ja istumista taas. Lopetin koska en pystynyt vain istumaan kun työpari ei jaksanut vaan halusi koko ajan taukoilla. Hoitajien työmorraalissa olis nostamisen varaa ennen kuin palkoissa.

Oletko monessakin hoitoalan työpaikassa ollut? Tiedäthän että alalla on monenlaista työpaikkaa, harmi kun et hoksannut hakea alalta työpaikkaa jossa työtahti olisi ollut sinulle sopivampi.

Saatan joskus hakeakin takaisin alalle. Palkka ei ollut syynä alan vaihtoon. Tutkinto minulla suoritettu n. 6 vuotta sitten. Keikkaa olen oman nykyisen työni ohella tehnyt silloin tällöin viikonloppuina ja lomilla.

Vierailija
416/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meitä hoitajia uhataan tappaa myös. Aina ei ole kyse dementoituneesta vanhuksesta, myös "nuoret" potilaat tekevät sitä. Muutama potilas tullut myös aseen kanssa osastolle...

Kaupan alalla myös uhkaavia tilanteita. Kun myymälöiden aukiolot vapautettiin, niin myyjä voi olla yksin illalla tai läpi yön auki olevassa myymälässä.  Et voi pitää ruokataukoa tai käydä vessassa, onko näin myös hoitoalalla?

Koko ajan pitää olla varuillaan, kun hörhöt yrittävät rahoittaa huumeitaan varastamalla tavaraa tai ryöstää kassan.

Vierailija
417/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin alalta, koska...

...kun tein työni hyvin, jäi väkisinkin jotain ei-niin-tärkeää, mutta silti oleellista tekemättä

...ns.vasemmalla kädellä tehden työpäivistä selvisi kunnialla, mutta se jäi kalvamaan mieltä

...minut pahoinpideltiin kahdesti (nyrkillä lyönti ja kuristus)

...en saanut palkankorotusta, vaikka vastuut lisääntyi vuosien myötä

...eräät omaiset urkkivat tietoja lapsestani. Tämä oli se viimeinen niitti.

Älkää antako periksi, te vielä alalla olevat! Toivon sydämestäni, että saatte työtaistelulla aikaan muutoksen. Olette sen ansainneet.

Olen tehnyt hoitotyön 40 vuotta. Kunnolla on turpaan tullut pari kertaa. Muita on sitten ollut enemmän. Milloin ollut poski mustana, milloin mustelmat käsivarressa yms

Olen jaksanut siksi, että olen kuitenkin tykännyt työstäni ja olen hyvä siinä.

15 vuotislisän toivoisin tulevan takaisin. Vastuualueita tulee lisää, mutta niistä ei makseta. Ei myöskään kokemuksesta. No kohta jään eläkkeelle, joten se siitä

Vierailija
418/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hoitajat. Palkkoja lupailtu teille jo ainakin 30-vuotta ettekä ole mitään saaneet. Älkää antako periksi. Sairaslomalle jne. jos hätätyöhön pakottavat 🇺🇦✊

Vierailija
419/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä hoitajat. Palkkoja lupailtu teille jo ainakin 30-vuotta ettekä ole mitään saaneet. Älkää antako periksi. Sairaslomalle jne. jos hätätyöhön pakottavat 🇺🇦✊

Uskomatonta. Itse aion mennä normaalisti töihin tienaamaan enkä osallistu lakkoon.

Vierailija
420/447 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viva la revolution kirjoitti:

. Eiköhän se ole niin päin että etenkin hoitajien kyky toimia on ihailtavaa - alalla jossa potilaat ovat yhä enemmän:

-Narkkareita

-Psykopaatteja

-Narsisteja

-Sosiopaatteja

-Väkivaltaisia ja perheväkivaltaisia

-Juoppoja

Hei nuo potilaathan ovat suurimmaksi osaksi avohoidossa ja liikkuvat kauppakeskuksissa, marketeissa jne. Kaupan alan työntekijät kohtaavat näitä samoja ihmisiä päivittäin, mutta heiltä puuttuu ammattitaito, miten kohdella heitä ja näin ollen ovat jopa suuremmassa vaarassa kuin hoitajat. 

Nämäkään perustelut eivät saa minulta ymmärrystä lakkoa kohtaan. Vakavan sairauden vuoksi minulla oli tutkimuksiin varattu aikoja, mutta kaikki on peruttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi