Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Morkkis rahan panemisesta tilille

Vierailija
29.07.2015 |

Sorruin eilen siihen hypetykseen, että autetaan tätä yhtä perhettä ambulanssilennon maksamisessa. Olen pienen vauvan äiti ja se kuva ja tarina sai minut itkemään ja kun kaverit levittivät tilinumeroa facebookissa, panin vähistä rahoistamme 300 euroa sille tilille.

Nyt kaduttaa ja harmittaa ja mieskin on vihainen, kun olen äitiyslomalla ja päivärahani on pieni. Onko minulla mitään mahdollisuutta saada rahojani pois siltä äidiltä, jos kertoisin rehellisesti, että ei meillä oikeastaan olisi ollut varaa laittaa noin paljoa heidän tililleen.

Nyt harmittaa ja itkettää ja yöllä ei ole oikein edes uni tullut, kun mies huusi illalla niin vihaisena :(

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on oltava provo.

Ei kukaan jolla on rahat tiukassa toimi noin. Jos totta niin mies oikeutetusti vihainen.

Vierailija
22/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:12"]

Itellä 1,5kk ikäinen vauva ja lahjoittelen hänen tililleen vähistä rahoistani minkä pystyn ( siellä ne ovat ison hädän tullessa käytettävissäni) itse en parempaa lahjoituskohdetta kyllä keksi...kun tuollaisia summia tuntemattomille lahjoittelet, niin toivottavasti sinulla on jokunen satanen ihan sen oman perheen hätätapauksia varten?

[/quote]

Tämä! Kyllä se niin menee, että jokaisen kannattaa tässä maailmassa varmistaa oma selustansa ennen kuin alkaa rahaa lahjoitella mihinkään (sori kaikki maailmanparantajat, mutta niin tämä minun mielestäni menee). Paras on, ettei avuntarvitsijoita tule lisää. Jokaisen työssäkäyvän ihmisen tulisi ensin saada talous sellaiseen kuntoon, ettei rahat lopu kolmessa kuukaudessa mikäli palkkaa ei tule mistään. Jos asumiskulut ovat 1000 euroa, ruoka kuussa 500 euroa ja muut kulut (liikkuminen, vaatteet, yms.) 500 euroa, niin tämä on kolmessa kuukaudessa jo 6000 euroa.

Aika harvalla tilillä makaa tuollaisia summia, mutta ne voi laittaa vaikka suhtriskittömiin rahastoihin, jotka saa tarvittaessa tilille muutamassa päivässä :)

Paras apu on tavaralahjoitukset. Olen tänä kesänä siivonnut kaappeja ja lahjoitin nuorelle yh-äidille keittiövälineitä kaksi kassillista. Lapset ilahtuivat niinkin arkisista asioista kuin omista jäätelökauhoista :) Ei se sen enempää välttämättä vaadi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Facebookissa moni " minä olen perheelle velkaa, oletko sinä'
anteeksi mutta mitä aktuaalista vittua?

Vierailija
24/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:20"]

Siis Facebookissa moni " minä olen perheelle velkaa, oletko sinä' anteeksi mutta mitä aktuaalista vittua?

[/quote]

Tästä on tullut sellainen oman sädekehän kiillottaminen. Sama kuin eiliseen mielenosoitukseen osallistuminen ja prideviikolla profiilikuvan vaihtaminen. Ja huom! Olen siis tasa-arvon vahva kannattaja MUTTA koen, että monille näiden hankkeiden tukeminen on vain keino tuoda itseään esille hyvänä ihmisenä. Sama pätee tähän juttuun.

Vierailija
25/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:02"]

Nää lahjoittajat saa mut hulluksi. Voi MIKSI te annatte rahaa näille ihmisille?

Suomi on täynnä velkaisia ihmisiä. Sellaisiakin, jotka eivät ole tehneet mitään muuta kuin antaneet takauksen isoille lainoille, jotka ovat päätyneet heidän maksettavikseen. On ihmisiä, joilla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta päästä eroon veloistaan. Osa maksaa 90-luvun laman konkurssejaan vieläkin. Ne, jotka eivät maksa, ovat tehneet jo itsemurhan velkahelvetin takia.

50 000 euroa on summa, jonka kaksi työssäkäyvää ihmistä pystyy maksamaan. Asuntovelallisilla on sitäkin enemmän lainaa ja arvatkaas mitä, moni ihminen, jolla on velkaa, on myös menettänyt lapsensa. Moni on saanut keskenmenoja, kohtukuolemia, lapsia on kuollut tapaturmissa ja sairauksiin. Miksi paljuun kuolleen lapsen perheelle ei kerätty rahaa? Miksi rattijuopon yliajamaksi joutuneelle perheelle ei kerätty rahaa, varsinkin kun he joutuivat omasta pussistaan maksamaan oikeudenkäyntikulut yliajajaa vastaan?

Maailmassa on niin paljon epäkohtia, surua ja kuolemaa. Sitten tällaisille ihmisille, jotka a) omasta halustaan ottavat riskin lähtemällä ulkomaille lomalle b) eivät lue vakuutuksen ehtoja kunnolla c) eivät ota hoitoa vastaan turkkilaisissa sairaaloissa d) tekevät paniikkipäätöksen ambulanssilennosta, annetaan rahaa. Mun pää sulaa. Tästä tulee sellainen vyyhti kun poliisi alkaa näitä lahjoituksia tutkia. Parhaimmassa tapauksessa rahat menetetään rahankeräysluvan puuttuessa. Osa rahoista on jo menetetty, koska netissä kiertää vääriä tilinumeroita. 

[/quote]

Se summa on oikeasti 30 000. Mutta toki parikymmentätuhatta lisää lämmittää mukavasti surussa, kun jää ylimääräistä.

Vierailija
26/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla viikoilla syntyvällä vauvalla on aika pienet mahdollisuudet selvitä, varsinkin jos on saanut jonkin infektion. Lapsivettä tullut, onkohan antibiotit aloitettu ajallaan..

Lopputulos ois hyvin voinut olla sama, vaikka olisivat olleet Suomessa tai toisessa EU-maassa. Itse ei olisi tullut mieleenkään lähteä riskeeraamaan minnekään rantalomalle kun odotin vauvaa.

Ihanaa, että ihmisistä löytyy hyvyyttä ja halua auttaa. Mutta musta tuntuu et tässä keississä nyt epäonnisina ei huvita tinkiä omasta elintasosta yhtään vaan jonkun muun ois maksettava lasku. Aika monella on Suomessa ollut monenlaista epäonnea viime aikoina ja moni vaan pureekin hammasta ja yrittää selviytyä.

Musta tuntuu et tää perhe riipaisee tästä aikamoisen potin...

Vierailija
27/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:29"]

50 000 euroa on summa, jonka kaksi työssäkäyvää ihmistä pystyy maksamaan. Asuntovelallisilla on sitäkin enemmän lainaa ja arvatkaas mitä, moni ihminen, jolla on velkaa, on myös menettänyt lapsensa. Moni on saanut keskenmenoja, kohtukuolemia, lapsia on kuollut tapaturmissa ja sairauksiin. Miksi paljuun kuolleen lapsen perheelle ei kerätty rahaa? Miksi rattijuopon yliajamaksi joutuneelle perheelle ei kerätty rahaa, varsinkin kun he joutuivat omasta pussistaan maksamaan oikeudenkäyntikulut yliajajaa vastaan?

[/quote]

Se summa on oikeasti 30 000. Mutta toki parikymmentätuhatta lisää lämmittää mukavasti surussa, kun jää ylimääräistä.

[/quote]

Mistä olen saanut kuvan, että 50k? :D Onko tässä tarkoituksella sumutettu - oon nimittäin suht tarkasti lueskellut uutisointia ja keskusteluja.

Vierailija
28/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:30"]Ei se ole laiton rahankeräys ennenkuin poliisi alkaa tutkimaan ja siihen pitää olla tutkintapyyntö.
[/quote]
Poliisi on jo lausunut julkisesti, että tätä ei katsota läpi sormien... Eivät he tarvitse tutkintapyyntöä, kun näkevät rikoksen tapahtuvan ;) "Sori, odotellaan tässä tutkintapyyntöä, ennen kuin juostaan voron perään. Ennen ei mennä."

Vierailija
29/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:07"]Ap, siis ymmärsit vielä koko jutun väärin. Se vauvahan on jo kuollut, ei sitä mikään rahasumma henkiin tuo enää! Eikä välttämättä olisi auttanut silloinkaan kun synnytys alkoi.

Toivottavasti tämä oli provo, mutta voi sua jos ei ollut. Pitäisköhän sun alkaa levitellä nyt omaa tilinumeroasi, että voitaisiin auttaa sua.
[/quote]

Jei d:-D b hyvin pistetty... :)

Vierailija
30/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin tänään omalle miehelleni sun toilailusta. En meinannu pystyä kertomaan kun olin tukehtua nauruun.

Vierailija
31/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:44"]

[/quote]

[/quote]

Mistä olen saanut kuvan, että 50k? :D Onko tässä tarkoituksella sumutettu - oon nimittäin suht tarkasti lueskellut uutisointia ja keskusteluja.

[/quote]

Se luki jossain iltapäivälehden jutussa.

Vierailija
32/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perhettä lohduttaa vähän se, että joskus on vastaavassa jutussa jätetty tuomitsematta rangaistukseen. On vaan rahat takavarikoitu ja tullut ne oikeudenkäyntikulut :/

Vierailija
33/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:00"]Tällä hetkellä ahdistaa todella paljon ja väsyttää. Mutta eilen kun imetin vauvaa ja luin netistä siitä jutusta ja katsoin sitä kuvaa, tuntui, että sydän olisi revitty rinnasta ja tuli hysteerinen itku ja suru vauvan puolesta, että se voitaisiin pelastaa, jos jokainen meistä lahjoittaisi rahaa. Ajattelin, että meillä on sentään katto pään päällä ja elävä lapsi, mutta tällä äidillä ei ole rahaa edes pelastaa lapsensa henkeä. Köyhiä pitäisi auttaa ja olen aina yrittänyt vähästäkin antaa jotain sellaiselle, joka on köyhempi meitä. Ei meilläkään ole kuin vuokra-asunto ja mies nollasopimuksella töissä. Minä saan sentään äitiyspäivärahaa, mutta se on pieni, koska olen opiskelija.

Mies oli todella vihainen ja ilta meni itkua tyrskiessä ja miettiessä, miten saan rahat pois. Elokuun alku tulee olemaan meillä todella tiukkaa. Nyt kaduttaa ja olen yön miettinyt, kehtaisinko laittaa tämän äidin fb-sivulle viestiä, että palauttaisi ne 300 euroa minulle, koska pitäisi saada vaippoja ostettua ja on muutenkin rahat vähissä.

ap

ps ja kiitos teille, jotka ymmärrätte tilanteen
[/quote]

Provo.

Vierailija
34/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä velkaisia ihmisiä. Sellaisiakin, jotka eivät ole tehneet mitään muuta kuin antaneet takauksen isoille lainoille, jotka ovat päätyneet heidän maksettavikseen. On ihmisiä, joilla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta päästä eroon veloistaan. Osa maksaa 90-luvun laman konkurssejaan vieläkin. Ne, jotka eivät maksa, ovat tehneet jo itsemurhan velkahelvetin takia.

Maailmassa on niin paljon epäkohtia, surua ja kuolemaa. Sitten tällaisille ihmisille, jotka a) omasta halustaan ottavat riskin lähtemällä ulkomaille lomalle b) eivät lue vakuutuksen ehtoja kunnolla c) eivät ota hoitoa vastaan turkkilaisissa sairaaloissa d) tekevät paniikkipäätöksen ambulanssilennosta, annetaan rahaa. Mun pää sulaa. Tästä tulee sellainen vyyhti kun poliisi alkaa näitä lahjoituksia tutkia. Parhaimmassa tapauksessa rahat menetetään rahankeräysluvan puuttuessa. Osa rahoista on jo menetetty, koska netissä kiertää vääriä tilinumeroita. 

[/quote]

[/quote]

"Menetetyn lapsen taakan lisäksi perheellä on nyt kannettavanaan lähes 50 000 euron suuruiseksi kasvanut lasku."

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sade-vauvan-aiti-ei-saanut-mistaan-apua-en-vielakaan-meinaa-uskoa-tata-todeksi/5241958

Vierailija
35/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 14:30"]Ei se ole laiton rahankeräys ennenkuin poliisi alkaa tutkimaan ja siihen pitää olla tutkintapyyntö.
[/quote]
Poliisi on jo lausunut julkisesti, että tätä ei katsota läpi sormien... Eivät he tarvitse tutkintapyyntöä, kun näkevät rikoksen tapahtuvan ;) "Sori, odotellaan tässä tutkintapyyntöä, ennen kuin juostaan voron perään. Ennen ei mennä."
[/quote]

Joo, siinä oli mielenkiintoinen näkökulma: rikos on rikos vasta kun tutkitaan. Onneksi meillä on rikoslaki! Toisekseen, poliisi jo tutkii tätä.

Vierailija
36/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:54"]Ehkä perhettä lohduttaa vähän se, että joskus on vastaavassa jutussa jätetty tuomitsematta rangaistukseen. On vaan rahat takavarikoitu ja tullut ne oikeudenkäyntikulut :/
[/quote]

Voi lohduttaa. Tästä on tosiaan ennakkotapaus.

Vierailija
37/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:29"]

[/quote]

[/quote]

"Menetetyn lapsen taakan lisäksi perheellä on nyt kannettavanaan lähes 50 000 euron suuruiseksi kasvanut lasku."

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sade-vauvan-aiti-ei-saanut-mistaan-apua-en-vielakaan-meinaa-uskoa-tata-todeksi/5241958
[/quote]
"Ei saanut mistään apua", mikä vale.

Vierailija
38/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 15:12"]

Itellä 1,5kk ikäinen vauva ja lahjoittelen hänen tililleen vähistä rahoistani minkä pystyn ( siellä ne ovat ison hädän tullessa käytettävissäni) [/quote]

Kun tässä on muutenkin tuotu esiin näitä lakipykäliä, niin pitää todeta, että sen jälkeen kun rahat on siirretty lapsen tilille, vanhemmalla ei ole enää oikeutta käyttää niitä miten huvittaa. Täysi käyttöoikeus tiliin ei tarkoita täyttä käyttöoikeutta rahoihin. Lapsen rahoja saa käyttää ainoastaan lapsen itsensä hyväksi. Siis rahat saa vaikkapa siirtää korkeakorkoisemmalle tilille tai niillä saa ostaa lapselle jotain, mutta vaikkapa autoremonttiin niitä ei saa käyttää, vaikka rahatilanne olisi kuinka kurja ja auto aivan välttämätön ja sillä kuskattaisiin lastakin.

Käytännössähän tätä ei valvota, jos on kysymys pienemmistä summista, mutta jos lapsi saa vaikkapa perintönä suuremman summan, rahankäytöstä on pidettävä kirjaa ja annettava tilitys säännöllisin väliajoin.

Vierailija
39/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:07"]

Kuka antaa 300€, jos itsellä tekee tiukkaa, ei kukaan järkevä. Tyhmyydestä sakotetaan, kokeile saatko omiasi pois, mutta epäilen. Tuota keräystä ei katsota sormien läpi,näin poliisi eilen Ylen sivuilla. Ap, ei teillä ole varaa auttaa muita, ei noilla tuloilla.

[/quote]

Kyllä sellaisia löytyy. Sen takia rahankeräys on luvanvaraista, eikä sitä saa tehdä ihan mistä syystä tahansa.

En sano ap:ta tyhmäksi, on rikkaus että on niin empaattisia ihmisiä. Harmi vaan, että niitä erittäin empaattisia on sitten todella helppo käyttää hyväksikin. Sen takia periaatteesta vastustan rahakeräyksiä, joissa ei ole luotettavaa järjestöä taustalla, enkä siis osallistu/kannata osallistumista yksityishenkilöiden keräyksiin (jotka lisäksi ovat yleensä laittomia).

Tsemppiä nyt ap:lle, et voi kuin pitää tätä yhtenä elämänkokemuksena. Valitettavasti rahoja tuskin saat takaisin. 

Vierailija
40/76 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä