Opettajien keskipalkka on 4226 €, nyt jo TV mainoksessa itkevät lisää??
https://duunitori.fi/palkat/opettaja
Itsekin yliopistokoulutettu KTM ja oma palkka 3800€ kohta 10v kokemuksella.
Miksi opettajien mielestä heidän pitäisi saada paljon enemmän kuin monet muut korkeakoulutetut?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Olisin erittäin tyytyväinen omaan nykyiseen palkkaani br 3000 e, ilman bonareita tai lisiä, jos saisin yhtä pitkät joutilasoloajat, kuin opettajilla on. Voisin luopua lomarahoistakin.
Jos opettajan vuosiansio jaetaan ajalle, jonka oikeasti tekee töitä, palkka on ihan kohdillaan.
Eiköhän opetus kaikilla aloilla ala siirtyä vuosityöaikaan, kuten ammattikoulupuoli on jo siirtynyt. Tämä tarkoittaa että opettajalla on työtä 1500-1700 h vuodessa ja 12 viikkoa opetuksetonta aikaa (eli ne pitkät "lomat"). Tuo 1500 h minimissään täyttyy siis lukukauden aikana ja tarkoittaa että töitä tehdään myös iltaisin, öisin ja viikonloppuisin ilman erillisiä lisiä. Vuosityöajan on tarkoitus tuoda opettajan näkymätöntä työtä näkyväksi, osa kun ei vieläkään näytä ymmärtävän miten paljon muuta siihen kuuluu opetuksen lisäksi! Toisaalta tätä vuosityöaikaa myös työnantaja käyttää häikäilemättä hyväksi myöntämällä vaikkapa tietyn tuntimäärän huoltajien yhteydenpitoon vaikka kaikki tietävät ettei se tuntimäärä tule riittämään. Olennaista opettajan työssä ei siis ole päivien määrä vaan tehdyt tunnit, opettajan työ monesti on urakkaluontoista ja tietyt tehtävät on tehtävä heti eikä kesäkuussa kun siihen olisi tunteja 8-16 välillä...
Minulla on yläkoulussa tuollainen palkka. Siinä on kaikki ikälisät ja niin paljon ylitunteja kuin voin ottaa eli 30 % perusopetustuntimäärää enemmän. Teen kyllä töitäkin sen edestä, noin 60-tuntista työviikkoa. Kovin monta vuotta en tätä jaksa, mutta ehkä nyt muutaman vuoden, jotta saan tuettua omaa opiskelevaa lastani taloudellisesti edes hiukan. Sitten tipautan itseni taas perustuntimäärälle ja saan tonnin pienempää palkkaa.
Lähtöpalkka on tosiaan siellä 2900 eurossa aloittelevalla opettajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka ei tarkoita sitä, että pitää tehdä ylitöitä ylittääkseen sen. Opettaja saa peruspalkan lisäksi henkilökohtaisia lisiä, osaamiseen perustuvia lisiä, tulospalkkioita ja muita lisiä. Näin kerrotaan myös OAJ:n sivuilla. Siksi kokonaispalkka on korkeampi kuin peruspalkka.
Tulospalkkioita ei ole maksettu enää vuosiin, ja niitä saivat kaikki kaupungin työntekijät, eivät vain opettajat. Henkilökohtaisia lisiä ei ole läheskään kaikilla. Sitä en tiedä, mitä nämä muut lisät ovat, mitä mainitsit.
https://www.opettaja.fi/tyossa/palkka-on-monen-palan-summa-onhan-palkka…
Virhe on, että opettajat tekee ylitöitä. Se keskipalkka pitäisi katsoa normaalilla työajalla. Nythän sitä palkkaa kiskotaan ylös ylitunneilla ja lopputuloksena opettajat on uupuneita. Se opetusvelvollisuus on laitettu syystä tietylle tasolle ja se pitäisi olla se määrä, jonka opettaja tekee. Piste. Ja sen palkan on oltava vertailukelpoinen.
Itse sain viime kuussa noin 4000 Euroa brutto, muutama Euro alle. Mistä se koostuu, en Eurolleen jaksa kaivaa:
- peruspalkka hiukan alle 3000
- yksi ikälisä (5v.) 120 Euroa
- neljä ylituntia 480 Euroa
- tuloksellisuuslisä muutama kymppi
- Koulun johtoryhmään kuuluminen (työllistää TODELLA paljon) 170
- TVA-lisä 108 (minulla on kaksi ei-kepoista ja kokematonta kollegaa tekemässä samaa työtä ja opastan näitä + teen kaikki paperityöt, lausunnot yksin jne.)
Voin vertailuksi sanoa, että sain tämän verran palkkaa jo 15 vuotta sitten yksityisellä paljon loikoisammasta hommasta. Toki siellä pitääkin maksaa, koska työ on niin turhauttavaa ja bore out uhkaa. Tässä on aina tekemistä ja tietää ansainneena palkkansa. Lisäksi nuoret on paljon kivampia kuin jotkut ohjelmistot.
- kaupungin tason ohjausryhmän jäsenyys 70 Euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat kätevästi unohtaneet tässä yhteydessä sen, että heillä on vuodessa 14 viikkoa palkallista lomaa. Sitähän sanotaan että opettajien palkkausjärjestelmä perustuu siihen että talvella ansaittu palkka maksetaan 12 erässä. Kun harjoitetaan takaisinpäin laskentaa ja jaetaan koko vuoden palkka työkuukausilla, huomataan että opettajien kuukausikohtainen palkka on itseasiassa aika hyvä.
Mitä palkallista lomaa? Jos tarkoitat vaikkapa kesäkuukausia, silloin saan tililleni sen osan palkasta, jota lukukauden aikana ei ole maksettu, jotta kesälläkin olisi rahaa. Eikö tämä asia mene ikinä perille? Ei kukaan saa palkkaa lomailusta.
Sinulla jäi ymmärtämättä lainaamasi kommentin viimeinen virke. Kun jaat koko vuoden tulosi työkuukausillasi, saat tietää kk-palkkasi.
Kiitoksia vain, tiedän, miten opettajan palkka muodostuu ja miten se maksetaan. Mutta aina joku jaksaa ruikuttaa, että opettajat saavat kesälläkin palkkaa. Joten ymmärrä sinä nyt viimeinen virke.
Selitätkö sitten, miksi sijainen ei saa niitä maksamattomia palkanosia kesällä? Tähän ei vieläkään ole tullut vastausta lukuisista kysymyksistä huolimatta.
Sopimukseen on jäänyt porsaanreikä, joka mahdollistaa kunnille rahan maksamatta jättämisen. Kunta säästää kivasti, kun ei maksa kahdelta kuukaudelta palkkoja.
Höpöhöpö, ei palkkaa voi jättää maksamatta, jos se kerran on jo ansaittu. Oletko ihan kaheli?
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään en ymmärrä palkkavalituksia. Tuskin kenellekään oman alansa palkka tulee yllätyksenä, sen on tiennyt jo lähtiessä opiskelemaan. Mikäli palkka on itselle se tärkein, niin ehkä kannattaa valita joku muu ala.
Itsellänikin 5 vuoden yliopistotutkinto ja tienestit keskipalkan verran. Aiemmin oli merkonomintutkinto ja paremmat tulot, mutta työ ei ollut itselleni mieluisin, joten tyytyväinen nykytilanteeseeni ja alhaisempaan palkkaan.
Pakko kommentoida, koska minusta tällaista argumenttia heitellään liian kepeästi.
Ensinnäkin harva pystyy ennustamaan työvoimatarpeita, ei edes alan asiantuntijat. Kun menee opiskelemaan, tilanne voi olla aivan erilainen kuin valmistumisvuonna: työvoimapulassa kärvistellyt ja kovasti työntekijöitä vetänyt ala onkin muuttunut sellaiseksi, että työvoimaa olisi liiankin kanssa ja päinvastoin. Tällaiset seikat vaikuttavat myös palkkoihin.
Toiseksi minkä tahansa alan palkoista on vaikea sanoa mitään tarkkaa. Otetaanpa esimerkiksi opettajan palkka; Tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi, että opettajien palkka voi vaihdella parista tonnista kuuteen tonniin (minkä tiedän olevan totta). On niin paljon muuttujia, ettei voi tietää, millaiseksi palkka tulee muodostumaan. Palkkaan vaikuttavat opiskeltu aineyhdistelmä, oppilaitos, paikkakunta, tuntikehys, työkokemus, lisätehtävät jne. Ja oppilaitoksissa on eri TES:ejä ja sitten on valtion, kunnan ja yksityisiä oppilaitoksia, joissa kaikissa palkka muodostuu aivan eri tavalla. Ja palkkakehitykseen vaikuttaa jo sekin, sattuuko valmitumaan lama-aikaan vai nousukautenia,
Jos palkka on tärkeä, on aika mahdoton tietää, mille alalle suunnata. Jopa lääkäreissä on niitä ei-niin-hyvin-palkattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, olen peruskoulun opettaja yli 20 vuoden kokemuksella, ja palkkani on kanssasi samansuuruinen. Siinä on mukana jo kaikki ikälisät, eli ei se tuosta enää suurene. Minulla on myös ylitunteja jo tuossa palkassa. En tosiaan tiedä, kuka noita tuollaisia palkkoja saa, ei täällä peruskoulussa ainakaan kukaan. Ja tuo on olevinaan keskipalkka.
Mitä tarkoittaa peruskoulun opettaja? Luokanopettaja vai aineenope? Heillä kun on eroa palkassa. Olisi kiva jos kerrottaisiin perusasiat ensin.
Olen erityisopettaja. Ei meillä niin kovin paljon palkassa ole eroa. Luokanopettajan alkupalkka on alempi, paitsi jo hänellä on kaksoispätevyys.
Älähän nyt erityisopettaja viitsi. Huono palkka sinulla todellisuudessa on. Miksi et voi rehellisesti sitä myöntää.
Saan itse noin 60T€ datainsinöörinä 4v kokemuksella konsulttina. Mielestäni työni on oleellisesti raskaampaa kuin opettajan työ ja lomia on vähemmän. Olen ajatellut vaihtaa maata, kun Yhdysvalloissa on tuplapalkka ja puolikkaat verot. Business-puolella palkka tulee ehkä nousemaan jonnekin 100t€:oon ja teknisellä puolella jatkamalla ehkä 80t€:oon, jos ei ala freelanceriksi. Huono kompensaatio täällä Suomessa näistä kansainvälisistä hommista on aika vähäinen, kun verotus huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Virhe on, että opettajat tekee ylitöitä. Se keskipalkka pitäisi katsoa normaalilla työajalla. Nythän sitä palkkaa kiskotaan ylös ylitunneilla ja lopputuloksena opettajat on uupuneita. Se opetusvelvollisuus on laitettu syystä tietylle tasolle ja se pitäisi olla se määrä, jonka opettaja tekee. Piste.
Olisihan se mukavaa, jos voisi tehdä oman perustuntimääränsä. Mutta jos minun perusopetustuntimääräni on 18 (mistä syntyy kaikkine töineen kokonaisuutena 40-tuntinen työviikko) ja koulussa on luokkia niin, että oppiaineen tunteja on yhteensä 24, eipä siihen oteta minun parikseni ketään tekemään sitä kuutta tuntia. Kyllä ne lykätään minulle, halusin tai en.
Vierailija kirjoitti:
Saan itse noin 60T€ datainsinöörinä 4v kokemuksella konsulttina. Mielestäni työni on oleellisesti raskaampaa kuin opettajan työ ja lomia on vähemmän. Olen ajatellut vaihtaa maata, kun Yhdysvalloissa on tuplapalkka ja puolikkaat verot. Business-puolella palkka tulee ehkä nousemaan jonnekin 100t€:oon ja teknisellä puolella jatkamalla ehkä 80t€:oon, jos ei ala freelanceriksi. Huono kompensaatio täällä Suomessa näistä kansainvälisistä hommista on aika vähäinen, kun verotus huomioidaan.
Kerro toki miten työsi on raskaampaa, kuin opettajan? En ole opettaja, enkä datainsinööri niin en oikein osaa itse arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä kokeilemassa miten "kevyttä" tuo opetushomma on ennen kuin arvioi kumpi työ on raskaampaa, etenkin nykyisellä opiskelijamateriaalilla. Minä kävin ja huokaisin helpotuksesta vaihtaessani takaisin DI-hommiin. Palkkakin nousi reilusti. Yhdysvaltoihin en kyllä haaveile, vaikka palkka nousisi ja verotus pienenisi, kasvaa myös työaika hurjasti ja kulut kasvavat muutoin. Mutta jos tykkää tehdä töitä samalla palkalla aamusta iltaan ilman kunnon lomia, on Yhdysvallat toki oiva valinta.
Kyllä saisi minulle maksaa paljon enemmän että alkaisin opettajaksi yläkouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 20v lukion lehtorina enkä ole ikinä saanut yli 4000 euroa kuussa. Muutamalla sadalla jää alle neljän tonnin. Parin vuoden kokemuksen jälkeen sain 28 000 euroa vuodessa.
Siitä kun olit ope parin vuoden kokemuksella on kulunut 20 vuotta. Ei muutkaan vertaa 20 vuoden takaista palkkatasoa nykyiseen, kun palkat on nousseet inflaation vuoksi.
Ikälisiä on tullut. Heti minun jälkeeni 2 vuoden työstä annettava ikälisä siirrettiin open alkupalkkaan. Ei opeilla ole mikään hyvä palkka. Teknisellä alalla opettajilla on hyvät palkat. Ei riitä, että tykkää lomasta, vaan pitää jaksaa opiskella yliopistotutkinto. Open palkkaa ei kannata verrata kaupan kassan palkkaan, kun on eri koulutustaso. Koulutukseen nähden palkalla ei juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 20v lukion lehtorina enkä ole ikinä saanut yli 4000 euroa kuussa. Muutamalla sadalla jää alle neljän tonnin. Parin vuoden kokemuksen jälkeen sain 28 000 euroa vuodessa.
Siitä kun olit ope parin vuoden kokemuksella on kulunut 20 vuotta. Ei muutkaan vertaa 20 vuoden takaista palkkatasoa nykyiseen, kun palkat on nousseet inflaation vuoksi.
Kun tuttu ope sai ekan palkan, hän epäili saaneensa vain puolen kuukauden palkan, kun summa oli niin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä voi olla mahdollista? Täysillä ikälisillä tulee tuo 4000€ tai ainakin tosi lähelle. Peruspalkka 2. kalleusluokassa on 3096 ja täydet ikälisät n. 900€, en muista ihan tarkkaa summaa.
Missä muussa ammatissa maksetaan ikääntymisestä?
Puolisoni tee kaupassa 40 tuntia viikossa töitä, paljon iltavuoroja ja joka toinen viikonloppu töissä. Hän on esimies ja palkka 2400 brutto ja tuossa on vuorolisät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virhe on, että opettajat tekee ylitöitä. Se keskipalkka pitäisi katsoa normaalilla työajalla. Nythän sitä palkkaa kiskotaan ylös ylitunneilla ja lopputuloksena opettajat on uupuneita. Se opetusvelvollisuus on laitettu syystä tietylle tasolle ja se pitäisi olla se määrä, jonka opettaja tekee. Piste.
Olisihan se mukavaa, jos voisi tehdä oman perustuntimääränsä. Mutta jos minun perusopetustuntimääräni on 18 (mistä syntyy kaikkine töineen kokonaisuutena 40-tuntinen työviikko) ja koulussa on luokkia niin, että oppiaineen tunteja on yhteensä 24, eipä siihen oteta minun parikseni ketään tekemään sitä kuutta tuntia. Kyllä ne lykätään minulle, halusin tai en.
Väität siis ihan pokkana että 18 oppitunnin pitämiseen tarvittaisiin 22 tuntia muuta työtä JOKA VIIKKO? Kyllä, kokeet pitää tehdä ja korjata mutta niihin ei millään mene noin paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä kokeilemassa miten "kevyttä" tuo opetushomma on ennen kuin arvioi kumpi työ on raskaampaa, etenkin nykyisellä opiskelijamateriaalilla. Minä kävin ja huokaisin helpotuksesta vaihtaessani takaisin DI-hommiin. Palkkakin nousi reilusti. Yhdysvaltoihin en kyllä haaveile, vaikka palkka nousisi ja verotus pienenisi, kasvaa myös työaika hurjasti ja kulut kasvavat muutoin. Mutta jos tykkää tehdä töitä samalla palkalla aamusta iltaan ilman kunnon lomia, on Yhdysvallat toki oiva valinta.
On totta, että jos lapsia siunaantuisi vaikka neljä, niin sitten Suomi voi olla kilpailukykyinen data-alalla alhaisten kustannusten vuoksi. Muussa tapauksessa Yhdysvallat pieksee Suomen kyllä ihan kaikin puolin: Turvallisempi, paremmat säät, enemmän rahaa. Opettajan työssä ei ole samantyyppistä tulosvastuuta kuin talous / teknisellä puolella, mikä ainakin omalla kohdallani ottaisi pois paineita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä voi olla mahdollista? Täysillä ikälisillä tulee tuo 4000€ tai ainakin tosi lähelle. Peruspalkka 2. kalleusluokassa on 3096 ja täydet ikälisät n. 900€, en muista ihan tarkkaa summaa.
Missä muussa ammatissa maksetaan ikääntymisestä?
sairaanhoitajat?