Lääkärien palkat pitäisi saada laskuun
Eivät parhaat kyvyt enää lääkäreiksi hakeudu, pakko todeta kuten Björn Wahlroos, joka oli huolissaan asiasta. Jos tavallinen kunnan terveyskeskuslääkärin saa 7000 €/kk, on minusta jotain pilalla. Lääkäreitä pitäisi kouluttaa reilusti lisää. Nythän pohjoisen kunnissa ei aina saada ylilääkäreitä vakituisiksi edes kymppitonnin palkalla! Ilmeisesti tuollainen ylilääkäri on oltava tietynsuuruisissa yksiköissä.
Oikea palkkataso on kunnalla 4500 €/kk lääkärille ja 6000 €/kk ylilääkärille. Jotta kaikki eivät karkaisi yksityiselle puolelle, on lääkäreitä koulutettava runsaasti lisää. Tällöin yksityinen puoli saturoituu ja ei enää tarjoa pakopaikkaa. Lisäksi sielläkin alkaa aivan varmasti hintakilpailu. On naurettavaa, että jonkin reseptin uusiminen maksaa 70 € yksityisellä. Oikea hinta on 20 €. Ja odottakaa vain, kyllä se kilpailu saadaan tuonnekin puolen. Ydin on lääkäreiden RUNSAS lisäkoulutus.
Kommentit (75)
Ei lääkäreitä voi noin vain alkaa kouluttaa lisää. Vastuullinen ammatti, jossa pitäisi tason pysyä korkealla. Jos sisään pääsee liian helpolla, on sisäänpäässeet myös päästettävä kursseista liian helpolla läpi ja tämä tarkottais sitä että kaikenmaailman suharit pääsee töihin koska koululla on paine saada opiskelijat valmistumaan. Lääkärin ammatti ON Vastuullinen ammatti, jossa kyse on joskus ihmishengistä. Minusta ei olisi lääkäriksi sen paineen ja vastuun takia. Lisänä vielä se, että jos olet pienellä paikkakunnalla töissä on vastuusi vielä isompi. Kaiken kruunaa potilaat jotka "tietävät" asiat ja sairaudet paremmin ja omaiset jotka syyttävät myös lääkäriä päätöksistä. Monissa muissa ammateissa erehtymistä ja virheitä pidetään inhimillisi, mutta lääkärillä ei. Ei ole varaa epäonnistua. Eli suon lääkäreille heidän palkkansa. Arvostan jokaista, joka siihen ammattiin kykenee.
Olen miettinyt, että lähteeköhän palkat laskuun, nyt kun ala on naisistumassa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:28"]Ihme itkua täällä taas. Lääkärit saa lääkärin liksan ja täts it. Ala ite lääkäriksi [/quote] Yksityisellä puolella onkin noin, mutta kunnallisella puolella mielestäni ei pitäisi. Kyse on verorahoista ja peräänkuulutetusta kohtuudesta. Sen pitäisi koskea myös ja etenkin kunnallisen puolen ja valtion työntekijöitä.
[/quote]
Kukahan ne Kela-korvaukset maksaa millä yksityissektorin ja työterveyshuolto paisuu...?
[/quote]
Viime reissu makso 146€ yksitysellä. Kelan vähennys oli 15€ eli koko summa oli 161€ joten ei ole kelalla hirveesti osuutta
On sulla sitten huono palkka. Itse olen lääkärinä työterveydessä yksityisellä. Palkka 4500€ /kk ja työtunteja 30/vko ma-pe. Ei viikonloppuja.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:36"]
[/quote]Ala oli naisistumassa jo 25 v. sitten, kun aloitin lääkiksessä. Eikä palkkakuoppaa näy.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:30"]
Ei lääkäreitä voi noin vain alkaa kouluttaa lisää. Vastuullinen ammatti, jossa pitäisi tason pysyä korkealla. Jos sisään pääsee liian helpolla, on sisäänpäässeet myös päästettävä kursseista liian helpolla läpi ja tämä tarkottais sitä että kaikenmaailman suharit pääsee töihin koska koululla on paine saada opiskelijat valmistumaan. Lääkärin ammatti ON Vastuullinen ammatti, jossa kyse on joskus ihmishengistä. Minusta ei olisi lääkäriksi sen paineen ja vastuun takia. Lisänä vielä se, että jos olet pienellä paikkakunnalla töissä on vastuusi vielä isompi. Kaiken kruunaa potilaat jotka "tietävät" asiat ja sairaudet paremmin ja omaiset jotka syyttävät myös lääkäriä päätöksistä. Monissa muissa ammateissa erehtymistä ja virheitä pidetään inhimillisi, mutta lääkärillä ei. Ei ole varaa epäonnistua. Eli suon lääkäreille heidän palkkansa. Arvostan jokaista, joka siihen ammattiin kykenee.
[/quote]
Kyllä niitä lahjakkaita opiskelijoita riittäis. Monet hakee vaan nyt sitten jonnekin muualle kun eivät lääkikseen pääse. Ja sitten on sellaisia jotka hakee monta kertaa ja pääsee joskus tyyliin viidennellä kerralla. Ei ne yhtään älykkäämmiksi siinä viiden vuoden aikana muutu, vaan olisivat olleet yhtä hyviä opiskelijoita jo silloin viisi vuotta aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:59"]On sulla sitten huono palkka. Itse olen lääkärinä työterveydessä yksityisellä. Palkka 4500€ /kk ja työtunteja 30/vko ma-pe. Ei viikonloppuja.
[/quote]
Noh ottaen huomioon, että teet vain 6-tuntisia päiviä, tuo on ihan tarpeeksi. Palkka ei kuitenkaan saisi tuosta nousta vaikka lisäät tunteja.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:36"]
[/quote]Ala oli naisistumassa jo 25 v. sitten, kun aloitin lääkiksessä. Eikä palkkakuoppaa näy.
[/quote]
Lähinnä tarkoitin sitä, että siitä on jo tulossa naisvaltainen ala/ se on jo.
Suomalaiset lääkärit ovat hinnoitelleet itsensä ulos ja pitkällä aika välillä se tulee näkymään lääkäreiden työllistymisessä ja palkassa. Myös sote-uudistus tulee viemään osan lääkärien työpaikoista. Ei kukaan 2000 asukkaan paikkakunta tarvitse enää omaa lääkäriä,kun seuraava kunta on alle 30 min ajomatkan päässä.
Ei pitäisi laskea!! T. Ylilääkäriksi opiskeleva
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:11"]
Lukekaa ihmiset koulussa lapsesta saakka 12 vuotta lläksynne, kirjoittakaa kaikista aineista laudaturin, pääskää lääkikseen, lukekaa lääkäriksi, erikoistukaa ja tehkää lääkärin työt, tehkää aamuyön tunteina 24 H työrupeaman päätteeksi ratkaisuja, jotka voivat johtaa elämään/kuolemaan ja tulkaa sitten kertomaan oikea palkkataso. Mutta tosiaan, jos palkkaa radikaalisti laskettaisi, niin lahjakkain aines hakeutuisi muihin opintoihin ja voisi AP: lla ja kaltaisillaan olla mahdollisuus lääkikseen päästä. Nyt ei taida järjenjuoksu sinne riittää kommenttejanne sisällöstä päätellen.
[/quote]
Vain lääkäri voi olla noin ylimielinen ja pokkana halveksua kaikkia muita vihjaamalla, että sitä toisen kerroksen lahjakkuuttahan muualla vain on. Kuitenkin sinä olet aivan tavallisessa ammatissa, aivan tavallisessa asemassa. Et ole nobelisti, huippu-urheilija, miljoonapankkiiri, kapellimestari, menestyvä kasvuyrittäjä, hävittäjälentäjä tai mitään muutakaan. Olet akateeminen duunari, joka on mennyt ihan tavalliseen yliopistoon, johon tarvitaan normaalit älynlahjat ja sopivasti sitkeyttä lukea pääsykokeeseen kevät tai pari (ellei sitten johonkin Tarttoon mene opiskelemaan).
Myönnän, että osui ja upposi tämä ylimielisyys. Itse valmistuin Otaniemestä teknillisestä fysiikasta ja voin vannoa, että jokainen minun kurssikavereistani olisi voinut halutessaan mennä lääkikseen ja tehdä nyt samaa hommaa kuin sinä. Siitä huolimatta en koskaan ole kuullut, että kukaan heistä olisi mennyt huutelemaan muille, että te olette heikompaa ainesta ja paras aines opiskelee täällä meillä.
Palkkasi suhteessa kuvaamaasi työnpanokseen on nyt aivan kohdillaan ja linjassa muihin. En minä sillä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:32"]
Ei pitäisi laskea!! T. Ylilääkäriksi opiskeleva
[/quote]Ylilääkäriksi ei opiskella.
vaaditaan lääkäreiden ylikoulutusta,mutta ei osoiteta koulutuksen rahaa, jotta tulisi osaavia lääkäreitä, nykyisin eniten pulaa erikoislääkäreistä, mutta koulutuspaikkoja eiole tarpeeksi kun erikoislääkärit eläköityvät, jää paljon virkoja tyhjiksi, erikoislääkäreiden hommia ei osaa peruslääkäri ja taas joudutaan maksanmaan kateutta herättäviää palkkoja, itse lääkärintöitä tehdessä harvoin alle 100 tunnin työviikkoja,nyt toki 70vuotiaana eläkkeellä eikä tee yhtään mieli hullunmyllyyn takaisin, suurin osa lääkäripulasta on huonoa työnjohtamistaja,lääkäreillä teetetään paljon muuta työtä, jonka voisivat tehdähalvemmalla vähemmän koultetut, kuten siivoojat joutaisivat tyhjentelemään roskiksia, sihteerit kirjoittamaan saneluja. paremmallatyönjohdolla ja lääkäri-hoitaja pareilla työn teho saataisiin paremmaksi javiihtyvyys takaisi virassapysymisen, ettei tarvitse lähteä heti isoihin kaupunkeijhin yksityislääkäreiksi. veikkaan kyllä, että pako yksityiselle jatkuu, kun ei tarvitsepäivystääe päinhimillisiä työvuoroja
Hyvään työpaikkaan saa lääkärin, ihan terveyskeskukseenkin. Huonoon ei, vaikka olisi Helsingin keskustassa 10 000 e kk-palkalla (ei ainakaan hyvää ja pitkäaikaista).
Lääkärin ylikoulutus ei auta mitään, jos työpaikat ovat niin surkeita, ettei sinne kukaan vapaaehtoisesti lähde.
Lääkärien koulutus on kallista ja vie runsaasti aikaa ja resursseja. Jo nyt yliopistoissa on liian isot kurssit ja ryhmät. Ei riitä opettajat, tilat eikä potilaat.
Meillä Suomessa on ihan vertailukelpoinen määrä lääkäreitä, he eivät vain ole siellä, missä tarvitaan.
Hyvälle tk-lääkärille voi ja kannattaa maksaa ihan mitä se pyytää, tekee varmasti moninkertaisesti palkkansa edestä hyviä päätöksiä, jotka säästää kunnan (sotealueen tulevaisuudessa) rahoja moninkertaisesti.
Lääkäripulaan siis auttaa se, että laitetaan tk:n työolot kuntoon (lääkärit itse tietää, miten, palkka ei pitemmän päälle motivoi). Työterveyshuolto on vuosikymmenen ajan vienyt hyvät yleislääkärit tk:sta juuri tästä syystä. Ei taitava kliinikko oikeasti halua hoitaa terveiden työikäisten pikkuvaivoja, uran loppuvaiheessa voi mennä jäähdyttelynä. Nuorelle lääkärille sellainen hyväpalkkainen, liian helppo työ on suorastaan ammatillinen itsemurha.
Tässä minun teesit "lääkäripulaan".
T. Ylilääkäri isosta sairaalasta
Ei se lahjakkain aines halua aina lääkikseen. Meidän lukion lahjakkain täyden kympin oppilaskin haki ja pääsi ihan muualle, ja sanoi jo lukion alussa ettei ainakaan halua lääkäriksi, vaikkei tiennyt vielä minne tarkemmin haluaa. Lisäksi tiedän monia muitakin tosi lahjakkaita jotka eivät ole ikinä edes miettineet lääkistä vaihtoehtona, kun kiinnostus on ihan muualla.