Amattiopistojen opettajien palkat ja lomat
Olisikohan paikalla yhtään ammattiopistojen opettajia? Olen miettinyt alan vaihtoa, mutta mistään en löydä selkeää tietoa opettajien palkasta ja lomista. Kiinnostaisi myös tietää viihdyttekö työssänne, miksi/miksi ette?
Kommentit (23)
Mitä teet nyt?
Itselläni kokemusta ammattiopistosta sekä aikuisopistosta.
Ammattiopistossa lähes samat työ- ja loma-ajat kuin opiskelijoilla. Tullaan lukuvuoden alussa töihin muutama päivä aiemmin kuin opiskelijat. Kokoaikaisella opetusvelvollisuus 24,5 tuntia ja siitä kuukausipalkka.
Tämän lisäksi aikaa menee tuntien valmisteluihin, raaka-ainetilauksiin, oppimateriaalin valmistamiseen, wilmaan päiväkirjat yms, yhteydenpitoon vanhempiin, ohjauskeskusteluihin. Opetettavasta alasta riippuu miten paljon työtä oikeasti on. Toki siitäkin miten opettaja työnsä hoitaa.
Aloittaessani opettajan työn todellinen viikkotyöaika saattoi olla yli 40 tuntia, tein opetusmateriaalit itse. Jatkossa työ helpottui.
Palkkaus löytyy kvtessistä.
Aikuisopistolla on kokonaistyöaika 38,25h/vko. Palkka parempi kuin nuorisopuolella. Palkkaero 800 €/kk.
Opetustyössä viihdyn erittäin hyvin. Tein opetustyötä muutamia vuosia ja sitten työn ohessa opiskelin pedagogiset opinnot, 60 opintopistettä on opintojen laajuus. Suoritin opinnot vuodessa.
Ammatillisella puolella pitää olla vahva osaaminen omasta alasta.
Ammattiopistossa on ollut valmiit lukujärjestykset ja niiden mukaan mennään. Ryhmiä on useita joten ei opettaja voi itse päättää mitä ja missä opettaa. Opetus on suunnitelmallista. Luokkatilat ovat rajallisia. Etukäteen pitää suunnitella lukuvuosi, mitkä ryhmät ovat kontaktissa ja ketkä työssäoppimisjaksoilla.
Samat sisällöt opetetaan, toteutussuunnitelman mukaisesti mennään. Opetushallitus on laatinut kullekin alalle omat tutkinnon perusteet.
Aikuisopistolla on opettajan vastuulla miten valmentavan koulutuksen toteuttaa. Tutkinnon perusteet ja ammattitaitovaatimukset määrittävät sisällöt. Lukujärjestykset meillä tekee kukin opettaja itse.
Jokaisella oppilaitoksella on omia käytänteitä ja niistä on turha käydä kiistelemään.
Tutkintojen perusteet löytyy netistä ja on kaikkien luettavissa
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:09"]Opettajilla on tietty tuntivelvollisuus, mutta he saavat melko itsenäisesti päättää, millä tavoin tämä opetus toteutetaan. Esim. tunti viikossa tai viisi tuntia viikossa tai viisitoista tuntia viikossa, lomat pidetään taikka sitten ei jne. [/quote]Höpöhöpö, ehkä perähikiällä näin, muualla valmiit lukujärjestykset, jotka vaihtuvat jaksoittain. Peruspalkka ja muu lisä ylitunneista, ikälisistä ja pätevyydestä, aika hyvät palkat.
[/quote]
Jaa, joku itseään tärkeänä ja isona pääkaupungin herrana pitävä siellä huutelee? Kyllä opettajat saavat ihan itsenäisesti päättää, miten kurssinsa järjestävät. Ehkä juuri siinä sinun koulussasi joku muu päättää puolestasi, voi sinua raukkaa.