Kysymys palkkatuesta? Osaako joku sanoa?
Eli onko normaalia, että tarjotaan vain 3 kuukauden jaksoa? Ite luulin, että kaksi vuotta tai edes vuosi. Ei ole itselle tätä tarjottu vaan yhdelle kollegalle kuntouttavassa. Eli kannattaako hakea tuohon samaan paikkaan, jos hänkin sai vain 3 kk:n sopimuksen? Vai aloittavatko tarkoituksella lyhyemmällä sopimuksella ja voivatko jatkaa sen jälkeen? Toivottavasti ei tarkoituksella määräaikaisia pätkiä.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla kirjoitti:
Jos on ollut 2 v työttömänä niin saa 100% tuen vuodeksi. Jos vuosi työttömyyttä niin tuki on 50% vuodeksi. Näin pääsääntösesti. Lomat kertyy ja ansiosidonnaisen sas 8kk päästä työn aloittamisesta.
Näin, tässä hyvä vastaus. Itse olen tällä hetkellä 8kk palkkatuetussa työsuhteessa, ja saan ehkä 4kk jatkon. Itsenäisesti teen töitä, koska kyseessä normaali työsuhde.
100-prosenttista palkkatukea!
" Työttömyys on kestänyt vähintään 2 vuotta (24 kk 28 kk:n aikana) palkkatuki on enintään 50 % palkkauskustannuksista, palkkatuettu jakso on enintään 12 kuukautta." Siinä tekstiä te-sivuilta.
"Jos palkkatuki voidaan myöntää sillä perusteella, että työttömän vamma tai sairaus olennaisesti ja pysyvästi vaikuttaa hänen työsuoritukseensa tarjoamassasi tehtävässä, palkkatuki on enintään 50 % palkkauskustannuksista, palkkatuettu jakso on enintään 24 kuukautta kerrallaan."
100-prosenttista palkkatukea ei saa kokoaikaisesta työstä, ja ainoa keissi jolloin sitä voi saada on tässä:
"Kun yhdistys, säätiö tai rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta, joka ei harjoita elinkeinotoimintaa, palkkaa vähintään kaksi vuotta työttömänä olleen henkilön, palkkatuen määrä on 100 % aina 65 % työaikaan saakka. Enimmäismäärä on 1800 e/kk, palkkatuetttu jakso on enintään 12 kuukautta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritykset käyttävät törkeästi hyödyksi palkkatuettuja ja työkokeilijoita", joilla yleensä on useiden vuosien työkokemus. Kun valtion tuki loppuu, ottavat uuden tuetun tilalle. Kaikkea hyväö ja rohkeutta sulle, pidä pintasi, elä luovuta.
Palkkatuella palkattu on ihan tavallisessa työsuhteessa, koetko siis työuhteet törkeiksi? Työkokeilija taas ei ole töissä ollenkaan, hän om kokeilemassa, joten hänelle ei voi osoittaa itsenäisesti tehtäviä töitä, vaan hän toimii koko ajan toisen ohjauksessa ja toisen kanssa. Yksin ei tarvitse tehdä mitään! On työttömän oma ongelma. jos ryhtyy työntekijäksi palkatta, kokeilusopimus ei sitä edellytä.
Se on törkeää siinä tapauksessa, että sitä käytetään ketjutettuna useaan työttämään. En tiedä, moniko yritys tällaiseen sortuu. Yrityksellä nyt luulisi olevan tähtäimessä pysyvämmän työsuhteen aikaan saaminen kuin vain 6 kk tai 12 kk yhteen ihmiseen. Yritys joutuu,jos yhtään vaativammasta työstä on kyse, perehdyttämään aina sen uuden tekijän, se, että tästä tulee rutinoitunut työntekijä se vie aikaa, joku joskus sanoi että siihen menee jopa vuosi.... Siis.
Mutta sitten on niitä, että työsuhteesta ei ole tarkoituskaan tulla pysyvä, niin siinä se on kikkailua, kikkailua työnantajan palkkauskustannusten tai sitten kunnan kela-sakkojen suhteen.
Näin, tässä hyvä vastaus. Itse olen tällä hetkellä 8kk palkkatuetussa työsuhteessa, ja saan ehkä 4kk jatkon. Itsenäisesti teen töitä, koska kyseessä normaali työsuhde.