Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rikkaan perheen köyhä tytär

Vierailija
28.07.2015 |

Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms. Nyt kun minulla on ikää (kohta 30v), ammatti ja palkka (nettona n. 1900-2000€) rahat eivät tunnu riittävän mihinkään. En myöskään kehtaa pyytää vanhemmiltakaan rahaa vaikka joka viikko kyselevät onko tarvetta. Oikeastaan olisi. Asun Helsingissä ja jokainen tietää, että vuokrat ovat ihan älyttömän korkeat ja rahaa ei hirveästi jää säästöön.

Vanhempani haluaisivat ostaa minulle asunnon, mutta kieltäydyin siitä kuten muustakin avusta. Mitä mulle on tapahtunut kun häpeän niin paljon vanhempieni tarjoamaa apua?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:31"]Selvä provo. Rikkaan perheen tytär ei lukioaikana mieti vuokranmaksuja. Eikä rikkaat yleensä edes maksa mitään vuokria . Eikä rikkaan perheen lapset yleensä mee lukion jälkeen ammatti kouluun . Terv. rikas.
[/quote]

Voi kun en ole provo. Ehkä ollut suvun musta lammas, kun eivät opiskelut maittaneet. Äitini on köyhästä perheestä lähtöisin ja luki itselleen ammatin, jossa on kovat tulot. Mulla oli helppo nuoruus kun sai kaiken mitä pyysin, ei ollut kunnianhimoa tähdätä ylöspäin. Aina luotti siihen, että kyllä äiti tai isä pelastaa. Niinhän ne tekivätkin. Aikuisiässä poden nyt hirveää morkkista ja tunnen olevani loinen jos pyydän apua.

-Ap

Vierailija
22/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota palkkaa pidä hävetä! Monella akateemisella matalapalkka-alalla, muista aloista puhumattakaan, saa vähemmän käteen kuussa. Itse hakeuduin humanistina aivan toisiin töihin kuin mihin kouluttauduin, nettopalkka ns. omalla alalla olisi nykyäänkin alle tuon. En oikeasti silloin alle kaksikymppisenä opintoalaa valitessa tai vielä edes parina ensimmäisenä opiskeluvuonna oikein osannut ajatella opiskeluja työllistymisen kannalta, olen perheestä, jossa ollaan sellaisen mukavan keskiluokkaisen elintason pikkukaupungissa takaavissa kutsumusammateissa.

Voit ajatella asiaa myös siltä kannalta, että Suomessa on vaikea todella vaurastua ihan pelkästään palkkatuloilla. Tienataksesi 1000 euroa enemmän kuin nyt nettona, sinun pitäisi tienata bruttona noin 5000 euroa. Minulla on ystäviä, jotka tienaavat tuon summan tai enemmänkin, mutta joilla on mennyt vuosia säästää omavastuuosuus ensiasuntoon Helsingissä, kun asuntojen hinnat ovat  kuitenkin myös säästäessä nousseet.

Joten minä kyllä hyväksyisin sen asunnon vanhemmilta. Tulet joka tapauksessa luultavasti perimään ainakin osan heidän  omaisuudestaan jossain vaiheessa elämääsi, joten voit pitää asuntoa ennakkoperintönä. Kun maksat asunnosta vain vastikkeet ja muut kulut, pystyt varmasti säästämään 1900-2000 eurosta kuussa sen verran, että saat itsellesi mukavan pesämunan. Jos päädyt parisuhteeseen ja perustamaan perheen, sinulla on sijoitusasunto, josta ei ole vaikea saada vuokratuloja. Tulevaisuudessa taas sitten lapsillasi on ensiasunto ja mahdollisesti perintöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:31"]Selvä provo. Rikkaan perheen tytär ei lukioaikana mieti vuokranmaksuja. Eikä rikkaat yleensä edes maksa mitään vuokria . Eikä rikkaan perheen lapset yleensä mee lukion jälkeen ammatti kouluun . Terv. rikas. [/quote] Voi kun en ole provo. Ehkä ollut suvun musta lammas, kun eivät opiskelut maittaneet. Äitini on köyhästä perheestä lähtöisin ja luki itselleen ammatin, jossa on kovat tulot. Mulla oli helppo nuoruus kun sai kaiken mitä pyysin, ei ollut kunnianhimoa tähdätä ylöspäin. Aina luotti siihen, että kyllä äiti tai isä pelastaa. Niinhän ne tekivätkin. Aikuisiässä poden nyt hirveää morkkista ja tunnen olevani loinen jos pyydän apua. -Ap

[/quote]

Olet jollaion tavoin estynyt opiskelemaan lisää?

Vierailija
24/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:57"]

Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms. Nyt kun minulla on ikää (kohta 30v), ammatti ja palkka (nettona n. 1900-2000€) rahat eivät tunnu riittävän mihinkään. En myöskään kehtaa pyytää vanhemmiltakaan rahaa vaikka joka viikko kyselevät onko tarvetta. Oikeastaan olisi. Asun Helsingissä ja jokainen tietää, että vuokrat ovat ihan älyttömän korkeat ja rahaa ei hirveästi jää säästöön. Vanhempani haluaisivat ostaa minulle asunnon, mutta kieltäydyin siitä kuten muustakin avusta. Mitä mulle on tapahtunut kun häpeän niin paljon vanhempieni tarjoamaa apua?

[/quote]

Mitä sulle on tapahtunut? Oireilet orastavaa suoraselkäisyyttä ja halua selvitä omillasi. Hyvä! 

Vierailija
25/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:29"]Kiinnostaisiko sinua ap nyt kouluttautua lisää? Vaikka työnohessa avoimeen yliopistoon/ammattikorkeaan. Pääsisit jossain vaiheessa paremmin palkattuun työhön ja osoittaisit vanhemmillesi "kasvaneesi".
[/quote]

Kiinnostaisi ja olen harkinnutkin, mutta tavallaan ajatus tuntuu kaukaiselta. Tuntuu että olen jo liian "vanha" ja että olen pilannut mahdollisuuteni. Toisaalta viihdyn hyvin nykyisessä työssäni, ainoa miinus on sen palkka.

Vierailija
26/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävisikö sellinen järjestely että vanhempasi ostaisisivat sinulle asunnon ja sitten sen jälkeen itse maksaisit kaikki juoksevat kulut, kuten yhtiövastikkeen ja sähkön?

Vierailija
27/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen haluaa olla itsenäinen ja pärjätä yksin, ihan normaalia. MUTTA ei siinäkään mitään pahaa ole jos vastaanottaa vanhemmilta rahaa, jos he itse haluavat sitä tarjota. Ja miksei jopa asunnonkin. Jokaisen oma asia mitä haluaa tehdä.

Vierailija
28/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:05"]Millä tavoin tämä esti koulunkäyntisi? Harva teini-ikäinen maksaa itse omat kulunsa kokonaan. Meillä kotona aina kannustettu ja edellytetty opiskelua ja kunnollisen ammatin hankkimista. "Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms." [/quote] Koska sain niin paljon rahaa vanhemmilta jota käytin huvitteluun ja muiden ihmisten ilahduttamiseen (tarjosin ystäville ravintoloissa/vein matkoille), en jaksanut keskittyä kouluun ja ne jäi kesken. Vanhemmat luovutti jo aikaisin koulunkäynnin suhteen, mutta sain silti käytyä lukion ja ammattikoulun. -Ap

[/quote]

Kävit siis peruskoulun, lukion ja ammattikoulun loppuun. Miktä koulut sulla silloin teini-ikäisenä siis jäi kesken? Ja missä ravintoloissa panit teininä vanhempien rahoja sileäksi ja missä maissa matkailit?

Kysyy nimim. "Provot pitää rakentaa huolellisemmin"

Vierailija
29/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:41"]

Aikuinen haluaa olla itsenäinen ja pärjätä yksin, ihan normaalia. MUTTA ei siinäkään mitään pahaa ole jos vastaanottaa vanhemmilta rahaa, jos he itse haluavat sitä tarjota. Ja miksei jopa asunnonkin. Jokaisen oma asia mitä haluaa tehdä.

[/quote]

Uskon että APn vanhemmilla on pientä curlingin makua. AP sen takia yrittää repäistä itsensä irti vanhemmistaan kieltäytymällä näiden avusta koska näiden apua on estänyt häntä itsenäistymästä. Siksi jopa asunnon vastaan ottaminen vahvistaa tätä tunnetta riippuvuudesta. Normaalilla suhteella vanhempiinsa varustetut ei tätä ymmärrä, mutta curling lapsi on kuin alkoholisti - joko on täysin addiktoitunut tai sitten ei ota tippaakaan jos lopettaa.

Vierailija
30/30 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:05"]Millä tavoin tämä esti koulunkäyntisi? Harva teini-ikäinen maksaa itse omat kulunsa kokonaan. Meillä kotona aina kannustettu ja edellytetty opiskelua ja kunnollisen ammatin hankkimista. "Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms." [/quote] Koska sain niin paljon rahaa vanhemmilta jota käytin huvitteluun ja muiden ihmisten ilahduttamiseen (tarjosin ystäville ravintoloissa/vein matkoille), en jaksanut keskittyä kouluun ja ne jäi kesken. Vanhemmat luovutti jo aikaisin koulunkäynnin suhteen, mutta sain silti käytyä lukion ja ammattikoulun. -Ap

[/quote]

Haiskahtaa satuilulta, koska kirjoittaa ristiriitaisesti "koulut jäivät kesken" ja kuitenkin suoritti lukion ja amiksen. Sehän riittää ja töitäkin ap:lla on.