Rikkaan perheen köyhä tytär
Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms. Nyt kun minulla on ikää (kohta 30v), ammatti ja palkka (nettona n. 1900-2000€) rahat eivät tunnu riittävän mihinkään. En myöskään kehtaa pyytää vanhemmiltakaan rahaa vaikka joka viikko kyselevät onko tarvetta. Oikeastaan olisi. Asun Helsingissä ja jokainen tietää, että vuokrat ovat ihan älyttömän korkeat ja rahaa ei hirveästi jää säästöön.
Vanhempani haluaisivat ostaa minulle asunnon, mutta kieltäydyin siitä kuten muustakin avusta. Mitä mulle on tapahtunut kun häpeän niin paljon vanhempieni tarjoamaa apua?
Kommentit (30)
Kurja juttu kun rahat eivät riitä mihinkään.
(oikeasti sinun tuloillasi elelee oikein mukavasti)
Meillä on maksettu lasten asumisesta alkaen kaikki opiskeluaikana ja mitä ne penteleet tekevät - säästävät ASP-tilille, laskevat tarkasti halvimmat tarjoukset ja elävät minibudjetilla. Olisiko sittenkin kysymys luonteesta?
Eihän tuo sinänsä ihme ole, että rahat ei riitä. Olet tottunut korkeaan elintasoon. Mielestäni on ihan kunnioitettavaa, ettet halua elää vanhempiesi siivellä, vaan haluat pärjätä omillasi. Mun mielestä on ihan tervettä hävetä aikuisena vanhemman apua, toisaalta, jos joudut hankaluuksiin raha-asioiden kanssa, on parempi pyytää vanhemmilta apua, kuin sortua esim. pikavippeihin.
Millä tavoin tämä esti koulunkäyntisi? Harva teini-ikäinen maksaa itse omat kulunsa kokonaan.
Meillä kotona aina kannustettu ja edellytetty opiskelua ja kunnollisen ammatin hankkimista.
"Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms."
Mä en tajua sitten äärilaitaan vietyä ylpeyttäkään. Jos on mahdollisuus saada asunto, voit maksaa sen juoksevat kulut vanhemmillesi. Tai ostatte asunnon puoliksi tai muu järjestely, jonka voisit hyväksyä niin ettet tuntisi olevasi holhotti tai loinen. Totta kai vanhemmat haluavat jakaa sinulle elintasoaan, ihan kuin lapsena ja nuorenakin.
Otat kämpän vaan ja nielet ylpeytesi.
Miten joku voi sanoa vanhempien apua siipeilyksi? Ap,ota apu vastaan kun sinulla on mahdollisuus sitä saada. Ei tuo tee sinusta jalompaa ihmistä,siinä vaiheessa kun sinulla on omia lapsia ymmärrät jutun juonen.
Asuin vanhempouien omistamassa asunnossa opiskeluaikoina, mutta maksoin siitä vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:05"]Millä tavoin tämä esti koulunkäyntisi? Harva teini-ikäinen maksaa itse omat kulunsa kokonaan.
Meillä kotona aina kannustettu ja edellytetty opiskelua ja kunnollisen ammatin hankkimista.
"Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms."
[/quote]
Koska sain niin paljon rahaa vanhemmilta jota käytin huvitteluun ja muiden ihmisten ilahduttamiseen (tarjosin ystäville ravintoloissa/vein matkoille), en jaksanut keskittyä kouluun ja ne jäi kesken. Vanhemmat luovutti jo aikaisin koulunkäynnin suhteen, mutta sain silti käytyä lukion ja ammattikoulun.
-Ap
Jakaminen vanhempien elinaikana on järkevää. Muuten perinnöstä joutuu maksamaan turhaa veroa, siirtoa kannattaa tehdä jo aiemmin. Anna ihmeessä vanhempiesi ostaa asunto sinulle, maksat sitten nimellistä vuokraa. Sitten asunnon voi lahjaveron rajoissa siirtää hitaasti sinun omistukseesi.
t : keskituloisen perheen hyvätuloinen tytär
Ottaisin asunnon. Tavalla tai toisella. Vanhemmat varmaan maksaisi sun opiskelut vielä nytkin?
Hohhoijaa, jopas on ongelmat. Voi reppanaa, kun elämä niin kovalla kädellä koettelee...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:06"]Mä en tajua sitten äärilaitaan vietyä ylpeyttäkään. Jos on mahdollisuus saada asunto, voit maksaa sen juoksevat kulut vanhemmillesi. Tai ostatte asunnon puoliksi tai muu järjestely, jonka voisit hyväksyä niin ettet tuntisi olevasi holhotti tai loinen. Totta kai vanhemmat haluavat jakaa sinulle elintasoaan, ihan kuin lapsena ja nuorenakin.
[/quote]
Se olisi hyvä idea, että maksaisin vanhemmilleni vuokraa. He tosin eivät halua minulta minkäänlaista maksua ja en kehtaa enää ehdottakaan tällaista järjestelyä. Heidän mielestään olen pienituloinen ja minun ei tarvitsisi olla ns. velkaa heille asumisesta.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:05"]Millä tavoin tämä esti koulunkäyntisi? Harva teini-ikäinen maksaa itse omat kulunsa kokonaan. Meillä kotona aina kannustettu ja edellytetty opiskelua ja kunnollisen ammatin hankkimista. "Juttu menee niin, että en jaksanut käydä teininä kouluja kunnolla koska vanhempani käytännössä maksoivat kaiken vuokrasta laskuihin ja vaatteisiin yms." [/quote] Koska sain niin paljon rahaa vanhemmilta jota käytin huvitteluun ja muiden ihmisten ilahduttamiseen (tarjosin ystäville ravintoloissa/vein matkoille), en jaksanut keskittyä kouluun ja ne jäi kesken. Vanhemmat luovutti jo aikaisin koulunkäynnin suhteen, mutta sain silti käytyä lukion ja ammattikoulun. -Ap
[/quote]
Halusit miellyttää muita, tai ostaa kavereita. Jossakin vaiheessa järki kasvoi, osalla se ei kasva koskaan - totean vain, en moralisoi lainkaan. Nyt sinulla on tavallaan krapula aiemmasta, vaikka sinun pitäisi päästä siitä kaikesta aiemasta yli ja elää oma elämäsi. Puhtaalta pöydältä.
Typeryyksiä on selvästi tullut tehtyä, mutta niin on meillä muillakin. Sinun pitää tehdä tilit itsesi kanssa selviksi, käsittää mikä ja miksi meni nuorena pieleen ja lopulta hyväksyä tapahtunut. Se on ollutta ja mennyttä. Mieti mitä kaikkea pystyt loppuelämässäsi vielä saavuttamaan, sellaista joka kestää ja josta tulet aina olemaan ylpeä. Tartu siihen ja ryhdy toimeen.
Ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella. Tai perustaa oma yritys, jonkin intohimon ympärille.
t. köyhä FM
Alat aikuistua ja ottaa astuuta omasta elämästä. Eikä tuo palkka ole mikään pieni. Monen täytyy tulla toimeen 1000e nettotulolla (nejän hengen perhe) ja silti selviävät.
Se miten rahasi käytät on se ratkaiseva asia. Muuta halvempaan kämpään. Ei aina tarvitte asua keskikaupungilla eikä uudessa kämpässä. Halvempiakin löytyy. Ja mikään ei estä sinua lukemasta kunnon ammattia työn ohella. Tuolla nettotulolla pärjää yksi ihminen loistavasti.
Kiinnostaisiko sinua ap nyt kouluttautua lisää? Vaikka työnohessa avoimeen yliopistoon/ammattikorkeaan. Pääsisit jossain vaiheessa paremmin palkattuun työhön ja osoittaisit vanhemmillesi "kasvaneesi".
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:06"]Mä en tajua sitten äärilaitaan vietyä ylpeyttäkään. Jos on mahdollisuus saada asunto, voit maksaa sen juoksevat kulut vanhemmillesi. Tai ostatte asunnon puoliksi tai muu järjestely, jonka voisit hyväksyä niin ettet tuntisi olevasi holhotti tai loinen. Totta kai vanhemmat haluavat jakaa sinulle elintasoaan, ihan kuin lapsena ja nuorenakin. [/quote] Se olisi hyvä idea, että maksaisin vanhemmilleni vuokraa. He tosin eivät halua minulta minkäänlaista maksua ja en kehtaa enää ehdottakaan tällaista järjestelyä. Heidän mielestään olen pienituloinen ja minun ei tarvitsisi olla ns. velkaa heille asumisesta. -Ap
[/quote]
Kannattaa selvittää verottajalla millä tavoin tuohon ilmaiseen asumiseen suhtaudutaan. Vanhemmilla on mahdollisuus antaa verottomana tietty määrä rahaa vuodessa lapselleen, lopusta menee verot.
Selvä provo. Rikkaan perheen tytär ei lukioaikana mieti vuokranmaksuja. Eikä rikkaat yleensä edes maksa mitään vuokria . Eikä rikkaan perheen lapset yleensä mee lukion jälkeen ammatti kouluun . Terv. rikas.
Tuo netto riittää mainiosti yhden ihmisen elämiseen. Sinun pitää vain mukauttaa elintaso siihen.