Kannattaako pienelle lapselle hommata erillisiä juhlavaatteita hautajaisiin?
Pienellä lapsella tarkoitan selkeästi alle kouluikäistä, jonka vaatekoot vaihtuu yleensä kerran tai pari vuodessa.
Kommentit (58)
Etiketin mukaan he saavat olla ihan normaaleissa, siisteissä juhlavissa vaatteissa.
Ei. Siistit vähän juhlavammat kuteet vaan päälle. Toki välttäisin ihan riemunkirjavia värejä.
Ei tosiaan.
Hautajaisissa pukeutuminen on sivuseikka muutenkin. Mitä läheisempi henkilö niin sen vähemmän väliä mitä on yllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan.
Hautajaisissa pukeutuminen on sivuseikka muutenkin. Mitä läheisempi henkilö niin sen vähemmän väliä mitä on yllä.
Häissä sama juttu, sinne voi tulla anoppikin vaikka valkoisessa pitsimekossa.
Kannattaako mennä hautajaisiin lainkaan, siinäpä kysymys.
Pikkulapsen hautajaisvaatteet saa noin 10 eurolla ja ne voi myydä samantien kirppiksellä pois. Tietty sillä oletuksella, että ne ovat edelleen siistit.
Kannattaako lapselle muuten hankkia talvikenkiä, kevät tulee kuitenkin.
Jos on vähänkään ompelutaitoa, pienelle lapselle voi tehdä vaikka aikuisen vanhoista vaatteista hyvinkin juhlavat vaatteet. Omalle nelivuotiaalle pojalleni tein aikoinaan siistit suorat housut vanhoista housuista, sekä valkoisen paidan ja rusetin. Raha oli tiukassa, eikä ollut varaa ostaa valmiina. Kaavat tein collegehousujen ja t-paidan mukaan. Mallit olivat sen verran väljät, että vaatteet menivät parit seuraavatkin juhlat.
Kyllä lapsenkin on hyvä oppia juhla- ja arkipukeutumisen ero.
Ei minun mielestäni. Isän hautajaisissa minulla oli sama mekko kuin joulujuhlassa pari viikkoa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan.
Häissä sama juttu, sinne voi tulla anoppikin vaikka valkoisessa pitsimekossa.
Ja morsiamen on ihan vaan anopin mieliksi pukeuduttava valkoiseen hörselömekkoon vaikka morsian itse haluaisi vaaleansininen mekon?
Miten ihmiset jaksaa miettiä lasten hautajaispukeutumista niin tarkkaan? Varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen.
Meillä on menty yleensä sillä mitä on ja soveltaen.
Ei. Niistä hautajaisista selviää kyllä ihan hyvin jos on muuta siistiä vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan.
Olen luullut että läheisimpien omaisten pitäisi olla tarkempia pukeutumisesta esim. pukeutumalla kokomustaan.
Ei tarvitse, jos löytyy jo valmiiksi siistit, neutraalit vaatteet. Neutraaleilla tarkoitan tummia tai vaaleita, ei-kirjavia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan.
Olen luullut että läheisimpien omaisten pitäisi olla tarkempia pukeutumisesta esim. pukeutumalla kokomustaan.
Lasta ei etiketin mukaan pueta mustaan. Tummaa voi laittaa, mutta vaaleakin käy, kunhan ei ole mitään kirkuvaa printtikuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan.
Hautajaisissa pukeudutaan vainajan lähipiirin surun kunnioituksen ilmentämiseksi. Sitä itse juhlakalua varten ei enää tarvitse pukeutua.
Siksi vainajan lähimmät omaiset saavat määritellä, kuinka hautajaisvieraiden toivotaan pukeutuvan.
Kyllä kannattaa. Ei kannata totuttautua ja opettaa lapsiaan homssuiseen vaatimattomuuteen, jonka puitteissa kaikki käy kaikkialle, jolloin lopputuloksena on ressukka peikkoperhe.
Ei kannata. Kyllä se Frozen Anna-mekko on ihan hyvä hautajaisiinkin, kunnioittaa vainajan muistoa.