värianalyysiongelma
Olen siis kokeillut värianalyysejä muutaman kerran.
Lontoossa eräs vaatemyyjä väitti, että olen "spring". Ranskassa mut analysoitiin "soft summer", Suomessa mä olen "deep winter".
Siis, olen tumma suomalaiseksi ja mulla on "hazel" silmät, siis tummat vihertävät sekaväriset silmät, joissa on vaalean keltaisia täpliä ja hivenen ruskeita täpliä.
ihoni on "harmahtava" oliivi, mielestäni neutraali, eli ei selkeästi viileä tai lämmin. Rusketun helposti enkä pala Suomen kesässä. hiukseni ovat tuhkan keskiruskeat.
Mielestäni näytän parhaalta viileissä vaatesävyissä mutta silmämeikissä minulle sopii yllättäen murretut samean vihreät sävyt, esim hyvin murrettu," tunkkainen" oliivi/ sammal/"mudanvihreä", kuten silmänikin. myös kulta sopii silmiini. Hopea ja puhdas harmaa tai sininen tekevät silmistäni "kovat".
Eli varsinainen kysymys: olenko "tumma talvi" koska sävyni ovat tummemmat verrattuna muihin suomalaisiin, eli pitäisikö värianalyysissa huomioida "etninen viiteryhmä"?
Kommentit (3)
Ei niissä mitää tolkkua ole. Harva ihminen on selkeästi yhtä ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Ai noita vielä käytetään nykypäivänä?
Itse olen jostain lukenut, että ainakin filmiteollisuudessa käytetään, esim. se sarjan Breaking Bad, pääosanesittäjä, puettiin sarjan alussa ruskeisiin vaatteisiin, jotka ei sopineet sille yhtään ja tekivät sen sairaan näköiseksi. Sitten kun haluttiin kuvata hänen toipumista syövästä niin hänet puettiin sinisiin vaatteisiin, jotka sopivat hänen väreihinsä ja tekivät hänet terveen näköiseksi.
Eli Hollywoodissa kikkaillaan aika paljon väreillä. Jos halutaan saada joku näyttelijä näyttämään vanhalta tai vastenmieliseltä, tai esim. häivyttää tai salata hänen merkitystään juonen kulussa, niin hänet puetaan sopimattomiin väreihin.
Ai noita vielä käytetään nykypäivänä?