Etätöiden parhaita puolia
Ajansäästö ja työrauha ovat niitä useimmin mainittuja, mutta minulle nämäkin ovat tärkeitä syitä jäädä etätöihin.
Ei tarvitse miettiä eväitä, raahata eväitä ja eväsrasioita edestakaisin tai tuhlata jäätäviä summia lounasravintoloihin
Voi käydä työpäivän aikana rauhassa vessassa eikä tarvitse miettiä kuuliko joku äskeistä vahinkopierua tai pissan lorotusta.
Ei tarvitse pelätä työkavereiden huonoa hygieniaa yhteisissä tiloissa (hyvin suuri osa miehistä jättää kädet pesemättä pissaamisen jälkeen).
Kotona voi kuunnella juuri sitä musiikkia tai radiokanavaa mitä haluaa häiritsemättä työkavereita.
Mitä teille tulee mieleen?
Kommentit (43)
Työhuoneesta on maisema mäntymetsään ja järvelle.
Aamulla klo 6.55 ylös ja klo 7 kone auki ja töihin, joten klo 15 voi tarvittaessa lopettaa. Ennen yhdeksää on ns. keskittymistä eniten vaativimmat työt saatu järjestykseen.
Kahvitauolla laitan pyykit koneeseen, lounaalla pissatan koiraa koska voin nauttia lounaan koneen äärellä. Rahaa säästyy kun on kotona kokannut valmiiksi illalla eikä heräteostoja työpaikkaruokalassa tule. Syön terveellisemmin ja koordinoidummin kotona. Meikkiä, kosmetiikkaa ja sukkahousuja säästyy kun kotona niitä ei tarvitse. Flunssat eivät tartu, kukaan ei häritse vieressä.
Voin pistää itseni tauolle ja käydä asioilla virastoaikana, ja jatkaa töitä illalla sitten pidempään. Saan helpommin lääkärin tai autokorjaamon aikoja päivisin. Jos haluaa osallistua onlinepalaveriin kuntopyöräillesså, se onnistuu. Koira ei ole 8 tuntia päivässä yksin.
Voin kuunnella radiota ja uutisia samalla kun teen töitä.ka katsella pihaani ikkunasta. Tai mennä mökille tai hotelliin tekemään töitä. Jos väsyttää, voin tehdä töitä sohvalla ja nukkua heti kun työpäivä ohi ja kone on kiinni. Jos suihku tai pesukone on rikki tai tarvitaan sähkömiestä, olen paikalla päivisin avaamassa oven.
Työmatkat jää pois ja vapaa alkaa heti kun kone on kiinni.
Pyykkihuollon voi hoitaa päivällä
Ei tarvitse miettiä mitä pukee päälle
Vessassa voi käydä rauhassa eikä tarvitse pelätä ääniä. Samoin helpompi olla jos vatsa trmppuilee. Omassa vessassa kivempi/helpompi käydä jos iskee ruikuli.
Menkkajutut helpommin hoidettavissa kotoa kun vessa lähellä.
Ruokatunnilla/kahvitauolla voi tyhjentää/täyttää tiskikoneen ja samalla hieman siivota keittiötä jos on tarvetta. Usein vien myös roskat tauoilla.
Itse saan enemmän aikaan kotona kuin toimistolla eikä kotona tarvitse kärsiä huonosta ilmanvaihdosta ja jokapäiväisestä päänsärystä, tukkoisesta nenästä jne. Kulkutaudeista puhumattakaan.
Nyt loppuu kaikki hyvä ja paluu toimistolle ainakin osaksi viikkoa edessä. Siinä raahaat kävellen ja julkisilla niska vääränä työvälineitä. Että et veetuttaa.
Herään seiskalta, avaan koneen ja kirjaudun töihin. Sitten nukkumaan vielä pariksi tunniksi. Laitan aamiaista ja syön, sitten alkaakin lounastunti. Teen tunnin päivälenkin ja tulen valmistamaan lounaan. Syön ja surffailen netissä. Viiden jälkeen suljen koneen. Kappas vain, taas tuli plussatunteja. Perjantai onkin sitten saldovapaa. Joinakin päivinä on pakko tehdä pari tuntia töitä ja se ottaa pattiin. Terveisin kunnan viranomainen.
Minä olen etätyössä välillä tehnyt niin, että pidän iltapäivällä tunnin tauon, lähden koiran kanssa lenkille ja jatkan sitten töitä myöhemmin tunnin pitempään. Luonnollisestikaan en tee tätä jos on mitään palavereja tms. sovittuna ja hihkaisen aina Teamsissa lähimmille työkavereille, että olen tunnin verran pois koneelta. Etätyön justavuutta parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi käydäympäri vuoden valoisaan aikaan ulkoilemassa. Normaalisti pimeässä töihin, pimeässä kotiin.
Niin tietenkin, niinhän suurin osa suomalaisista joutuu tekemään, tässä neljän vuodenajan maassa.
Myös koululaiset ja opiskelijat lähtevät pimeisiin syys-ja talviaamuihin.
Ja vuorotyöläiset lähtevät suurimman osan vuotta yöduuniiinsa pimeällä illalla.
Onko etätyö tosiaan niin mieleistä? Ajattelin, että jotkut saattavat ruveta juominkeja pitämään kesken päivän ja sitten olla humalaisena jo aamupäivästä, ihan kuin ei kukaan huomaisi.
Milulle olisi työmatkan puuttuminen paras asia. Autolla 45 min yhteen suuntaan. Aina on ollut pitkä työmatka.
Työkavereita ei näe ollenkaan. Haasteita puuttuu.
Miten on työturvallisuuden laita jos vaikka putoaa portaista? Olen kuullut siihen suuntaan, että vakuutus ei korvaa työtapaturmana. En minä uskaltaisi lähteä mihinkään. Ja sitten tuleeko niitä töitä sitten tehtyä ne vaadittavat viikkotunnit?
Vierailija kirjoitti:
Onko etätyö tosiaan niin mieleistä? Ajattelin, että jotkut saattavat ruveta juominkeja pitämään kesken päivän ja sitten olla humalaisena jo aamupäivästä, ihan kuin ei kukaan huomaisi.
Milulle olisi työmatkan puuttuminen paras asia. Autolla 45 min yhteen suuntaan. Aina on ollut pitkä työmatka.
Työkavereita ei näe ollenkaan. Haasteita puuttuu.
Työkavereita näkee teams-kokouksissa (ainakin niitä jotka pitävät kameraa päällä edes silloin tällöin) ja samat työhaasteet on pöydällä oli sitten toimistolla tai kotona. Ei ne tehtävät mitenkään taianomaisesti vähene tai muutu jos ollaan etätöissä.
Mitä taas tulee kommenttiisi liittyen alkoholiongelmaisiin ihmisiin, minulla ei ole kokemusta. Kuulostaa aika erikoiselta syyltä olla kategorisesti epäluuloinen etätyötä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi käydäympäri vuoden valoisaan aikaan ulkoilemassa. Normaalisti pimeässä töihin, pimeässä kotiin.
Niin tietenkin, niinhän suurin osa suomalaisista joutuu tekemään, tässä neljän vuodenajan maassa.
Myös koululaiset ja opiskelijat lähtevät pimeisiin syys-ja talviaamuihin.
Ja vuorotyöläiset lähtevät suurimman osan vuotta yöduuniiinsa pimeällä illalla.
Se on ammatinvalintakysymys. Eikä koululaisten eikä opiskelijoiden tarvitsisi lähteä mihinkään, koska etäopetusmahdollisuuskin on olemassa ja toimii ihan hyvin. Mutta julkisuudessa korostui valittavan vähemmistön eli seurankipeiden ja ongelmatapausten ääni ja etäopetus demonisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Herään seiskalta, avaan koneen ja kirjaudun töihin. Sitten nukkumaan vielä pariksi tunniksi. Laitan aamiaista ja syön, sitten alkaakin lounastunti. Teen tunnin päivälenkin ja tulen valmistamaan lounaan. Syön ja surffailen netissä. Viiden jälkeen suljen koneen. Kappas vain, taas tuli plussatunteja. Perjantai onkin sitten saldovapaa. Joinakin päivinä on pakko tehdä pari tuntia töitä ja se ottaa pattiin. Terveisin kunnan viranomainen.
Minun päiväni on kutakuinkin samanlainen. Esimieheni ei tiedä töistäni hönksäsen pöläystä. Kerran kuussa meidän tulee antaa raportti töistä, jotka olemme kuukauden aikana tehneet. Kirjoitan raporttiin liirum laarua ja joka kerta olen saanut hyvää palautetta "työstäni". Teemme työt isoina tiimeinä ja osa tiimin jäsenistä tekee hulluina töitä saadakseen kunniaa. No, sitä kunniaa saa kyllä vähemmälläkin työllä.
Jaa, työn sankarit täällä taas kertomassa pyykin pesusta työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kone ne pyykit pesee. Ne pannaan kuivumaan kahvitauolla, joka kuuluu myös etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen ylellisyyslaite kuin pesukone. Laitan sen päälle noin klo 7:30, ennenkuin aloitan työt. Ripustan pyykit kuivumaan ruokiksella. En koskaan syö puolta tuntia joten ruokiksella ehtii laittaa pyykit.
Se on etätyön parhautta itselleni verkkaiden, villasukkien ja tuikkujen lisäksi :)
Vierailija kirjoitti:
Miten on työturvallisuuden laita jos vaikka putoaa portaista? Olen kuullut siihen suuntaan, että vakuutus ei korvaa työtapaturmana. En minä uskaltaisi lähteä mihinkään. Ja sitten tuleeko niitä töitä sitten tehtyä ne vaadittavat viikkotunnit?
Kyllä rahoittaja nopeasti puuttuu asiaan, ellei tulosta synny. Ei häntä kiinnosta tunnit vaan tulos.
t. Projektipäällikkö
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aihe oli keskustella etätöiden parhaista puolista, ei kaivella esille jotain ihme mutu-epäkohtia.
Työnantajilla on vakuutukset. Jokainen varmasti osaa itse selvittää työnantajansa kanssa miten vakuutukset toimii jos jotain sattuu. En tiedä mistä portaista itse putoaisin kun teen työni koneen ääressä. Jos työpiste on eri kerroksessa, silloin sitä on työmatkalla joka kuuluu vakuutuksen piiriin.
Vakuutukset riippuu siitä, onko työnantajalla etätyövakuutus. Veikkaan että on, jos etätöitä tehdään. Se korvaa ihan normaalisti etätyöpäivän aikana sisätiloissa sattuneet tapaturmat, vaikka sitten kompastuisit mattoon kotona mennessäsi keittiöön tai tekisit taukoliikuntaa ja siinä sattuisi tapaturma.
Se ei korvaa tietenkään vapaa-ajalla tapahtunutta tapaturmaa eikä etätyöpaikan ulkopuolella (esim, käy päivällä hoitamassa asioita kaupungilla) sattuneita tapaturmia.
Voin sanoa, että minulla tulee ainakin tehtyä enemmän kuin viikkotunnit. Aina ei viitsi kirjautua töihin vaikka illalla avaakin sähköpostin ja selvittää asiaa ja vastaa postiin. Näitä on aika usein, ei oikein osaa irrottautua töistä.
Meillä ei ole vakuutusta, mutta olen silti mattoon kompastumisen uhallakin mieluummin etätöissä kuin lähden toimistolle. Yhtä riskialtista maton yli tai portaissa kävely on työajan ulkopuolellakin.
Tänään kun pidin lounastaukoni, menin syömisen jälkeen sohvalle makaamaan 10 minuutiksi. Se oli IHANAA.