Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies muuttaa minun asuntooni, paljonko vuokra?

Vierailija
02.03.2022 |

Olen seurustellut mieheni kanssa kohta 12 vuotta mutta meillä on omat asunnot koska minulla on edellisestä suhteesta lapsi, nyt nuori on kuitenkin paljon pois kotoa ja varmaan muuttaa omilleen muutaman vuoden päästä. Olen myös jutellut lapseni kanssa asiasta ja hänelle asia on ok.

Nyt mietin kuitenkin raha-asioita, olen ollut yksinhuoltaja jo pitkään ja voitte kuvitella että raha on ollut tiukalla.

Miten jakaisitte asunnon kulut?

Yhtiövastike, sähkö, vesi vakuutus yms?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä laittaisi miest maksamaan teinin kuluista.

Pyytäisin 150€ ja mies voisi ostaa ruuat kun teini ei ole paikalla ja ap silloin kun hänen lapsensa on kotona.

Jos tämä ei sovi, kannattaa odottaa niin kauan kuin teini muuttaa pois.

Vierailija
42/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä enää muuta naisen kanssa samaan asuntoon, ihan hirveetä. Oma rauha paras rauha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, asunto on siis omani ja olen sen saanut perinnöksi.

Yhteensä yhtiövastike, sähkö, vesi, vakuutus, laajakaista ja autopaikka ovat n. 500€ kk

Asunto on kolmio ja lapsella on oma huone, on kotona n. Puolet viikosta.

Ap

Totanoin, en ottas asumaan ja kirjoille ainakaan niin kauan, kun lapsi asuu samassa osoitteessa. Kun ei se ole selvää, että mies ja lapsi tulee juttuun saman katon alla.

Tai miten se alivuokralaissopimus? Pääsiskö siitä miehestä helpommin eroon, jos ongelmia ilmenee?

Vierailija
44/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä molemmilla on velattomat asunnot, niin mies laittaa omansa vuokralle ja nettovuokratuotto käytetään yhteisiin asumiskuluihin. Jos se ei riitä, ylimenevä osuus maksetaan puoliksi. Jos sitä on enemmän kuin yhteiset kulunne, niin mies saa pitää loput vuokratuotostaan. Näin me teimme vastaavassa tilanteessa

Tämä on minustakin reilua. Yhteenmuuton taloudellinen hyöty puoliksi. Miksi tätä on alapeukutettu?

Näin ilman muuta kaksin asuessa.

Vierailija
45/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä laittaisi miest maksamaan teinin kuluista.

Pyytäisin 150€ ja mies voisi ostaa ruuat kun teini ei ole paikalla ja ap silloin kun hänen lapsensa on kotona.

Jos tämä ei sovi, kannattaa odottaa niin kauan kuin teini muuttaa pois.

No ei kai kukaan täysjärkinen ota ketään tuolla hinnalla asumaan nurkkiinsa? Ap:n näkökulmasta vain 150 euroa kuussa lisää ja pariskunnalla on toinen kämppä varalla.

Vierailija
46/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoisesti voisimme muuttaa miehen asuntoon mutta siinä on isommat kulut n.700e sijaitsee keskustassa.

Mies itse ehdotti tätä mutta olin aluksi vähän vastaan, koska en tiedä viihdynkö ydinkeskustassa.

Teini voisi jäädä tähän asumaan ja joutuisin auttamaan häntä taloudellisesti sekä maksamaan miehelle 350€

Hitsi kun on hankalaa.

Ap

Vierailija
47/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä molemmilla on velattomat asunnot, niin mies laittaa omansa vuokralle ja nettovuokratuotto käytetään yhteisiin asumiskuluihin. Jos se ei riitä, ylimenevä osuus maksetaan puoliksi. Jos sitä on enemmän kuin yhteiset kulunne, niin mies saa pitää loput vuokratuotostaan. Näin me teimme vastaavassa tilanteessa

Tämä on minustakin reilua. Yhteenmuuton taloudellinen hyöty puoliksi. Miksi tätä on alapeukutettu?

Näin ilman muuta kaksin asuessa.

Tarvitseeko harvoin kotona olevaa teiniä huomioida, jos asunnosta ei kuitenkaan olla muuttamassa pois teinien lähtiessä, eli asunto on sen kokoinen ja hintainen kuin muutenkin yhteiseksi asunnoksi otettaisiin?

Vierailija
48/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä kulujen jakamisessa kiehtoo niin, että näitä avauksia on lähes päivittäin?

Ei vuokraa. Mitä järkeä sotkea verottajaa asiaan?

Jos lapsesi asuu vielä siellä, sinå naksat 2/3 juoksevista kuluista (+ lapsen vaatteet, harrastukset, bussiliput ym). Sitten kun asutte kaksin, maksatte puoliksi.

Juoksevat kulut: yhtiövastike tai vuokra, sähkö, netti, saunavuoro, autopaikka, kotivakuutus, remontit ja korjaukset, kodinkoneet sekä ruoka.

Vierailija
49/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoisesti voisimme muuttaa miehen asuntoon mutta siinä on isommat kulut n.700e sijaitsee keskustassa.

Mies itse ehdotti tätä mutta olin aluksi vähän vastaan, koska en tiedä viihdynkö ydinkeskustassa.

Teini voisi jäädä tähän asumaan ja joutuisin auttamaan häntä taloudellisesti sekä maksamaan miehelle 350€

Hitsi kun on hankalaa.

Ap

Kumpikin diili on minusta huono. Muuttakaa yhteen vasta sitten kun lapsi on muuttanut pois kotoa, se on selkeintä.

Vierailija
50/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteensä yhtiövastike, sähkö, vesi, vakuutus, laajakaista ja autopaikka ovat n. 500€ kk

Ap

Mies maksaa 200 e/kk + puolet ruoasta ja tulevista hankinnoista ja remonteista. Senhän on kai tarkoitus olla teidän molempien _koti_.

Vierailija
51/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totanoin, en ottas asumaan ja kirjoille ainakaan niin kauan, kun lapsi asuu samassa osoitteessa. Kun ei se ole selvää, että mies ja lapsi tulee juttuun saman katon alla.

Tai miten se alivuokralaissopimus? Pääsiskö siitä miehestä helpommin eroon, jos ongelmia ilmenee?

Miksi ja miten ihmeessä omistusasunnossa asuva ottaisi ALIvuokralaisen?

Vierailija
52/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun on hankalaa.

Ap

Maksamaan _miehelle_? Etkö sinä maksaisi ihan omasta asumisestasi taloyhtiölle vakuutusyhtiölle, sähköyhtiölle jne, etkä miehelle? Ei kai sillä ole väliä, kumpi ne laskut käytännössä maksaa?

Minusta ei kuulosta ollenkaan siltä kuin haaveissa olisi yhteinen loppuelämän _koti_.

Vierailija
53/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei ollut vakuutuksia. Oli vain taloyhtiön oma vakuutus. Ei monella ole siihen varaa, vaikka se on pakollinen vuokra-asunnossa, eikä takuuvastikkeeseen.

Vuokran antajalla on määräävä oikeus vaatia kotivakuutus  ei ole lakisääteisesti pakollinen.

Vierailija
54/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet tietty, mutta jos saat itse asumistukea tms. jeesiä vuokraan niin ota se huomioon?

Itseäni ainakin hieman harmitti kun olin vuosikausia maksanut puolet kaikista asumiskuluista kumppanille ja sitten selvisi, että hän on monta vuotta saanut asumistukea, joten maksoin vuokrasta paljon enemmän kuin hän, enkä edes ollut asunnossa kirjoilla.

Oma vika niinkö, tai mitä se minulle kuuluu jos joku tukia saa?

Vierailija
55/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vuokralla vai et!? Yhtiövastike sisältyy myös vuokraan, mikäli kaikki täällä eivät tienneet.

Voi v i t tu, en paremmin sano. Yhtiövastikkeella ei ole mitään tekemistä vuokran kanssa, saakelin pöljä.

Vastike maksetaan omistusasunnossa, vuokra silloin kun ei omista asuntoa.

Miten jumalauta voit olla noin tyhmä?

Se, joka omistaa vuokra-asunnon, maksaa toki vastikkeen, mutta jos ap maksaa vastikkeen niin hän itse omistaa asunnon.

Voi helvetin helvetti teitä tolloja, teihin väsyy.

Voi nää mammatollot ei tiedä mistään mitään mutta kovia ne on neuvomaan.

Että oikein kaikki ei tiedä, että yhtiövastike sisältyy vuokraan. Antakaa minun kaikki kestää.

Tällainen haukkuminen antaa todella epäpätevän ja asiattoman vaikutelman, vaikka tietoa onkin. Jos ei pysty selvittämään tilannetta asiallisesti auki, pitäisi jättää kokonaan kommentoimatta.

Useimpien ihmisten käyttäytyminen on nykyisin aivan ala-arvoista, erityisesti täällä somessa.

Höpö höpö, teille menee tunteisiin kun teille kerrankin joku näyttää, että aikuinen ihminen on pihalla kun lumiukko, mutta tulee sormi pystyssä neuvomaan.

Kyllä minuakin hämmästyttää, kun täällä joskus näitä luen, että miten kauhean tietämättömiä te olette. Sekoitatte vuokrat ja vastikkeet, mutta neuvomaan kyllä rynnätään. Noloa sakkia.

Vierailija
56/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

831 kirjoitti:

Puolet tietty, mutta jos saat itse asumistukea tms. jeesiä vuokraan niin ota se huomioon?

Itseäni ainakin hieman harmitti kun olin vuosikausia maksanut puolet kaikista asumiskuluista kumppanille ja sitten selvisi, että hän on monta vuotta saanut asumistukea, joten maksoin vuokrasta paljon enemmän kuin hän, enkä edes ollut asunnossa kirjoilla.

Maksoit puolet olematta edes kirjoilla asunnossa? Vuosikausia?

Vierailija
57/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

831 kirjoitti:

Siksihän hän asumistukea sai kun et ollut asunnossa kirjoilla. Minä hämmästelen, ettet sen vertaa vaivautunut ottamaan selvää.

Vierailija
58/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ja miten ihmeessä omistusasunnossa asuva ottaisi ALIvuokralaisen?

Kas kun siinä vaiheessa kun kirjoitin, en tiennyt kyseessä olevan OMISTUSasunto.

Vierailija
59/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

831 kirjoitti:

Tuki vääristää asumisrakennettta voimakkaasti. Jos elää omillaan mutta vähillään, jää elintasossa yleensä toiseksi.

Vierailija
60/62 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun on hankalaa.

Ap

Miksi teinin pitäisi asua kolmiossa? Kolmio vuokralle ja teini halvempaan kämppään, niin pysyy sinunkin kulusi kohtuullisina.