Kela ei hyväksynyt sairauslomaa
Olin 5 viikkoa sairauslomalla totaalisen uupumuksen vuoksi. Kela ei hyväksynyt diagnoosikoodia (ei ollut työuupumuskoodi). Mitä nyt tapahtuu? Voiko työnantaja irtisanoa minut, kun olen ollut "perusteetta" poissa töistä? Miten käy palkan, jota periaatteessa työnantaja tuon pätkän verran ainakin maksaa työehtosopimuksen mukaan? En ole kunnossa vieläkään, mutta tulevaisuus näyttää (näytti) jo valoisammalta. Miten pitäisi jaksaa tällaisia, kun on ihan todella uupunut, uneton, masentunut ja ahdistunut valmiiksi, mutta yrittää parhaansa koko ajan? Olen perfektionisti, teen aivan liikaa töitä ja elätän perheeni kyllä säästöillä ja säästämällä, joten haukkumiset voitte jättää tällä kertaa väliin.
Kommentit (32)
Mikä diagnoosikoodi? osa lääkäreistä ei edelleenkään tiedä että kela ei hyväksy joitakin sairauslomadiagnooseja ja tästä aiheutuu sairaalle työntekijälle kohtuutonta haittaa. Kannattaa olla kyseiseen lääkäriin yhteydessä. Lääkärin olisi hyvä tehdä B-lausunto jossa tilanne kuvaillaan tarkemmin ja diagnoosia on tarkennettu. B-lausunnon voi tehdä myös takautuvasti koska olet käynyt heti työkyvyttömyyden alussa lääkärissä.
Nämä on tosi kurjia juttuja, toivottavasti korjaantuu
14 jatkaa vielä. Kesällä on mahdollisesti ollut nuori kesälääkäri joka ei ole koskaan mistään saanut tietoa. Tämä moka käy suunnilleen kaikille yleis- ja työterveyslääkärille. Mutta vain kerran jos saavat siitä tiedon. Ja tosiaan vielä mahdollista korjatakin erehdyksensä. Kela suoraan sanoen panttaa näitä tietoja koska uupuneet eivät jaksa valittaa ja tällä säästetään heidän rahojaan
Akuutti reaktio pitkäaikaiselle stressille tai jotakin sinnepäin.
Tarkistuta tosiaan mikä on ollut sairasloman koodi lääkärintodistuksessa. Jos se on jokin palkattoman vapaan koodi kuten kuuluisa Z-koodi, se selittää Kelan ratkaisun ettei sairauslomasi ole palkallista. Huom kuten muutkin ovat sanoneet, et voi joutua perusteettomasta poissaolosta tms vaikeuksiin Kelan ratkaisun takia, työkykysi päätti lääkäri. Jos sairauslomasi koodi taas normaalisti olisi oikeuttaisi palkalliseen sairauslomaan ja Kelan sairauskorvauksiin, asia on epätavallisempi eikä moni lie sellaiseen tilanteeseen ennen törmännyt että osaisi neuvoa.
Et joudu työkykyneuvottelussa puolustautumaan mitenkään tuon takia, kun kerran työnantaja tietää ja ymmärtää että työkyvyssäsi on häikkää. Onhan työterveys paikalla siellä, eli ettet ole yksin? Työterveys voi kenties myös auttaa Kelan lausunnon selittämisen kanssa.
Tsemppiä.
Kiitos neuvoista. F-koodi se on.
Nimenomaan nyt on sellainen tilanne, että Kela katsoo minun olevan työkuntoisen ja työnantaja puolestaan on sitä mieltä, ettei "minusta ole mihinkään". Yksi uupumisen syy on ollut nimenomaan se, että teen mielettömästi töitä, mutta mikään ei työnantajalle riitä. Jotenkin kiusaamisen makuakin tässä kokonaisuudessa on.
Ei Kela mitenkään erityisesti katso, että olet työkuntoinen. Kela ei vain korvaa ansiomenetystäsi.
Kela haluaa että jäät kokonaan työttömäksi ja heidän tukiennakkoa varaan.
Vierailija kirjoitti:
Akuutti reaktio pitkäaikaiselle stressille tai jotakin sinnepäin.
Stressireaktioiden katsotaan kestävän 1-5 pv, sen vuoksi Kela ei hyväksy pitempää poissaoloa syyn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja. Viime vuonna en pystynyt pitämään kesälomaa kuin yksittäisiä päiviä tänä vuonna olen yrittänyt aivan viimeiseen asti. Parisuhde päättyi liiallisen työnteon vuoksi ja koko pieni perheeni kärsii. Työnantaja on jatkuvasti yhteydessä, koska hänelle ei mikään riitä. Viimein uuvuin täysin, koska olin kuukausia nukkunut käsittämättömän huonosti. Ei tässä kaikessa ole yhtään mitään järkeä.
Paljonko teet töitä normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja. Viime vuonna en pystynyt pitämään kesälomaa kuin yksittäisiä päiviä tänä vuonna olen yrittänyt aivan viimeiseen asti. Parisuhde päättyi liiallisen työnteon vuoksi ja koko pieni perheeni kärsii. Työnantaja on jatkuvasti yhteydessä, koska hänelle ei mikään riitä. Viimein uuvuin täysin, koska olin kuukausia nukkunut käsittämättömän huonosti. Ei tässä kaikessa ole yhtään mitään järkeä.
Paljonko teet töitä normaalisti?
Aloitus on vuodelta 2015, tuskin on ap vastaamassa. Joku pälli vaan lolleroimalla nostelee vanhoja ketjuja.
Ja siis mietin sitä, miten työnantaja suhtautuu siihen, ettei Kela katso minun olleen riittävän toimintakyvytön. Toisaalta joudun osallistumaan työterveys/työkykyneuvotteluun ja puolustautumaan, koska työnantaja on sitä mieltä, että minun täytyisi alkaa miettiä uudelleenkouluttautumista ja/tai kuntoutustukea. Olen siis toiselle taholle aivan työkuntoinen ja toisaalla olen ihan työkunnoton.