Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ei hyväksynyt sairauslomaa

Vierailija
27.07.2015 |

Olin 5 viikkoa sairauslomalla totaalisen uupumuksen vuoksi. Kela ei hyväksynyt diagnoosikoodia (ei ollut työuupumuskoodi). Mitä nyt tapahtuu? Voiko työnantaja irtisanoa minut, kun olen ollut "perusteetta" poissa töistä? Miten käy palkan, jota periaatteessa työnantaja tuon pätkän verran ainakin maksaa työehtosopimuksen mukaan? En ole kunnossa vieläkään, mutta tulevaisuus näyttää (näytti) jo valoisammalta. Miten pitäisi jaksaa tällaisia, kun on ihan todella uupunut, uneton, masentunut ja ahdistunut valmiiksi, mutta yrittää parhaansa koko ajan? Olen perfektionisti, teen aivan liikaa töitä ja elätän perheeni kyllä säästöillä ja säästämällä, joten haukkumiset voitte jättää tällä kertaa väliin.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:21"]

Tuskin missään työehtosopimuksessa on sairausajan palkka sidottu Kelan tulkintoihin sairaudesta eli millä ICD- koodilla olet ollut lääkärin mielestä työkyvytön työhösi. Yleensä työehtosopimusten sairausajan palkanmaksumääräykset ovat seuraavanlaiset eli työnantajalla on sairausajan palkanmaksuvelvollisuus kun työntekijä on työkyvytön sairauden, vamman tai vaivan vuoksi. minkä työehtosopimuksen piirissä ap olet?

[/quote]

Mutta kannattaa muistaa, että sairauslomatodistus on lääkärin kanta. Työnantaja voi päättää, onko se palkallinen vai palkaton poissaolo. Esimerkiksi lapsettomuushoidoista ei saa palkallista lomaa, koska kyseessä ei ole varsinainen sairauden hoito vaan lääketieteellinen toimenpide.

Vierailija
2/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja. Viime vuonna en pystynyt pitämään kesälomaa kuin yksittäisiä päiviä tänä vuonna olen yrittänyt aivan viimeiseen asti. Parisuhde päättyi liiallisen työnteon vuoksi ja koko pieni perheeni kärsii. Työnantaja on jatkuvasti yhteydessä, koska hänelle ei mikään riitä. Viimein uuvuin täysin, koska olin kuukausia nukkunut käsittämättömän huonosti. Ei tässä kaikessa ole yhtään mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Kelan päätöksessä valitusosoite. Nyt uudestaan samalle lääkärille ja tarkempi sairaslomatodistus eriteltynä.
Meillä on joillakin pidemmillä sairaslomalaisilla ollut ongelmia Kelan kanssa kun sairaslomatodistuksia on hankittu muualta kuin työterveydestä. Mutta siinä on ollut kyse paljon pidemmistä sairaslomakokonaisuuksista ja sairaslomia on haettu useilta eri lääkäreiltä.

Vierailija
4/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks et ole mun työntekijäni.. Ikävää se on jos työpaikan takia kärsii perhe ja liittokin menee rikki. Voiskohan jo ottaa pikku hiljaa vastuuta itse omasta elämästä ja valinnoista?

Vierailija
5/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:22"]

Oliko Kelan päätöksessä valitusosoite. Nyt uudestaan samalle lääkärille ja tarkempi sairaslomatodistus eriteltynä. Meillä on joillakin pidemmillä sairaslomalaisilla ollut ongelmia Kelan kanssa kun sairaslomatodistuksia on hankittu muualta kuin työterveydestä. Mutta siinä on ollut kyse paljon pidemmistä sairaslomakokonaisuuksista ja sairaslomia on haettu useilta eri lääkäreiltä.

[/quote]

Luuletko, että voisi vielä muuttua päätös?

Vierailija
6/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:58"]Ei Kela mitenkään erityisesti katso, että olet työkuntoinen. Kela ei vain korvaa ansiomenetystäsi.
[/quote] minkä alan työtä teet.? Mikä on aiheuttanut masennuksen sinulle?

Vierailija
7/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:22"]

Oliko Kelan päätöksessä valitusosoite. Nyt uudestaan samalle lääkärille ja tarkempi sairaslomatodistus eriteltynä. Meillä on joillakin pidemmillä sairaslomalaisilla ollut ongelmia Kelan kanssa kun sairaslomatodistuksia on hankittu muualta kuin työterveydestä. Mutta siinä on ollut kyse paljon pidemmistä sairaslomakokonaisuuksista ja sairaslomia on haettu useilta eri lääkäreiltä.

[/quote]

Luuletko, että voisi vielä muuttua päätös?
[/quote]
Näillä tiedoilla minä ehdottomasti valittaisin. Oliko päätöksessä perusteita minkä perusteella hakemus hylättiin. Viitattuja lakipykäliä? Jos ratkaisu on suoraan asetuksesta muutos on epätodennäköistä, mutta jos kyseessä on vain Kelan tulkinta niin muutos on mahdollinen lisäselvityksillä.

Vierailija
8/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:09"]Voi kyllä olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja. Viime vuonna en pystynyt pitämään kesälomaa kuin yksittäisiä päiviä tänä vuonna olen yrittänyt aivan viimeiseen asti. Parisuhde päättyi liiallisen työnteon vuoksi ja koko pieni perheeni kärsii. Työnantaja on jatkuvasti yhteydessä, koska hänelle ei mikään riitä. Viimein uuvuin täysin, koska olin kuukausia nukkunut käsittämättömän huonosti. Ei tässä kaikessa ole yhtään mitään järkeä.
[/quote]
Mikään työ ei ole sen arvoista, että menee parisuhde ja terveys! Kyllä tuon itsarin harkitsemisen pitäisi viimeistään herättää miettimään, onko hommassa mitään järkeä. Eikö ole mitään mahdollisuutta vaihtaa työnantajaa tai inhimillistää työtaakkaa?

Vierailija
9/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa harjoitat?

Vierailija
10/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan kuitenkin ollut uupumuksen vuoksi poissa töistä, joten sinulla on pätevä syy poissaololle. Eri asia on sitten, tulisiko siltä ajalta saada palkkaa. 

Vierailija
11/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla ole merkitystä, maksaako Kela vai ei. Sinulla on ollut palkaton sairausloma eli peruste olla poissa, mutta yhteiskunnalla tai työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa siitä ajasta.

Vierailija
12/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kela ei hyväksynyt saikkua, poissaolosi ei ollut perusteeton. Sinulla on siitä lääkärinlausunto. Potkuja et voi saada. Siitä miten sinulle taas palkkaa maksetaan siltä ajalta, en osaa sanoa. Itsellä ollut myös ongelmia kelan ja työtulojen maksamisen kanssa, joten tsemppiä vaan.

Vierailija
13/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasi ei sitä koodia hyväksynyt palkallisen sairasloman perusteeksi. Poissa kyllä sait olla "luvan" kanssa.

Vierailija
14/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sinulla siis lääkäriltä s-lomatodistus? Ei työnantajalla ole siihen nkan koputtamista mutta sairausajan palkkaa maksetaanvain 9-14 päivän ajan riippuen sopimuksesta, jonka jälkeen voit hakea kelalta sairauspvärahaa...

Vierailija
15/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaksikin sairauslomatodistusta. Kävin lääkärin kontrollissa välissä ja pätkät olivat vain 2,5 ja 2,5 viikkoa. Diagnoosina ei ole uupumus vaan joku muu, eikä lääkäri pitänyt minua työkuntoisena. Hän oli ihan oikeassakin. Olin ihan itsemurhan partaalla, minkä myönsin hänellekin, tosin varovasti, koska olen yksinhuoltaja ja pelkäsin, mitä seuraavaksi tapahtuisi.

Vierailija
16/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sinne on merkitty diagnoosiksi? Osa F- ja Z-alkuisista koodeista voivat olla palkattomia.

Vierailija
17/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vain puoliksi ohiksena että psykiatri ei kerran kirjoittanut sairaslomaa minulle siksi, että epäili juurikin, ettei se menisi Kelassa läpi. Kun sanoin, että haluan sitä siksi, että jos myöhemmin tarvitsen kuntoutusta tms. Niin olisi niitä sairauslomajaksoja. Olin kuitenkin hoitovapaalla joten varsinaisesti en lomaa tarvinnut. Vaikka en kylläkään selviytynyt arjen toimista (tai en enää jaksanut pakottaa itseäni niihin). Saatiin sitten perhetyöstä apu.

Vierailija
18/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, miksei lääkäri ollut fiksu ja laittanut vaikka masennusta siihen? Olisit saanut palkan. Näin useimmiten tehdään...

Vierailija
19/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin missään työehtosopimuksessa on sairausajan palkka sidottu Kelan tulkintoihin sairaudesta eli millä ICD- koodilla olet ollut lääkärin mielestä työkyvytön työhösi. Yleensä työehtosopimusten sairausajan palkanmaksumääräykset ovat seuraavanlaiset eli työnantajalla on sairausajan palkanmaksuvelvollisuus kun työntekijä on työkyvytön sairauden, vamman tai vaivan vuoksi. minkä työehtosopimuksen piirissä ap olet?

Vierailija
20/32 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän