Sota ahdistaa ja pelottaa, miten autan itseäni.
Ukrainan sota ahdistaa, ihmisten kohtalot ja Suomen asema kaikessa. Pelottaa että sota leviää vielä lähivuosina tännekin, kun näen sen nyt niin selvänä vaihtoehtona.
Ahdistus ja pelko alkavat jo häiritä keskittymistä esim.töihin. Mitä olette keksineet lievittämään tätä olotilaa? Vähän tuntuu että asiasta puhuminenkaan ei auta, en näe tilanteessa mitään hyvää , enkä ulospääsyä Suomenkaan kannalta.
Kommentit (95)
Tottakai nämä asiat ahdistaa ja surettaa. Normaali reaktio. Anna tunteiden elää omaa elämäänsä, älä kiellä niitä. Suuntaa kuitenkin ajatus tähän hetkeen ja siihen mitä olet tekemässä. Hengittele rauhassa, elä omaa arkeasi. Puhu asiasta muiden kanssa ja mahdollisesti terapeutin tai sielunhoitajan kanssa.
Ja muista että nyt ei ole sotaa Suomessa eikä varmaan tulekaan, meillä on sitäpaitsi hyvin varauduttu kyber- ym uhkien varalle ja nyt varaudutaan vielä lisää.
Nuo pahantekijät saavat palkkansa. Ellei tässä elämässä, tuolla toisessa missä oikeudenmukainen tuomari tuomitsee pahantekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Jagannath Purissa 8. huhtikuuta 2022 intialaiset brahmanit ja myös brahmanit muista maista sekä vaishnavat muista maista kokoontuivat ja suorittivat seremonian Ukrainan sodan uhrien puolesta, heidän sielujen puolesta. Koko seremonia oli hyvin liikuttava. Tämä seremonia jatkuu vielä muutaman päivän ajan.
On outoa, että tässä maassa emme tunnu välittävän muista ihmisistä lainkaan, mutta jossain kaukana täältä, idän maissa, välitetään enemmän. Eikö se olekin outoa?
Minusta on outo väite, että muka välitettäisiin. Paljonko joku yläkastinen välittää dalitien kärsimyksistä? Kuinka monta ihmistä kuolee Intiassa kadulle verrattuna Suomeen? En sitä väitä, etteivät voisi olla välittömämpiä kuin suomalaiset ja auttaa vertaisiaan minkä pystyvät. Mutta tasa-arvoa ja ihmisarvoa ei ole. Kaikki kaukoidän valtiot kannattavat lähinnä pakkovaltaa ja heikompien alistamista. Kuvitelma siitä, että olisi jotenkin kehittyneempi ja henkisempi tulkitsemalla Veda-kirjoja jonakin "kuolemattomien viisautena" on ihan täyttä haihattelua. Siitä olen samaa mieltä, että kaikki uskonnot etsivät totuutta, mutta vain yksi sen saavuttaa. Eikä se ole hindulaisuus/vedalaisuus/korkeampihenkisyysnewagelaisuus mitälie...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Jagannath Purissa 8. huhtikuuta 2022 intialaiset brahmanit ja myös brahmanit muista maista sekä vaishnavat muista maista kokoontuivat ja suorittivat seremonian Ukrainan sodan uhrien puolesta, heidän sielujen puolesta. Koko seremonia oli hyvin liikuttava. Tämä seremonia jatkuu vielä muutaman päivän ajan.
On outoa, että tässä maassa emme tunnu välittävän muista ihmisistä lainkaan, mutta jossain kaukana täältä, idän maissa, välitetään enemmän. Eikö se olekin outoa?
Minusta on outo väite, että muka välitettäisiin. Paljonko joku yläkastinen välittää dalitien kärsimyksistä? Kuinka monta ihmistä kuolee Intiassa kadulle verrattuna Suomeen? En sitä väitä, etteivät voisi olla välittömämpiä kuin suomalaiset ja auttaa vertaisiaan minkä pystyvät. Mutta tasa-arvoa ja ihmisarvoa ei ole. Kaikki kaukoidän valtiot kannattavat lähinnä pakkovaltaa ja heikompien alistamista. Kuvitelma siitä, että olisi jotenkin kehittyneempi ja henkisempi tulkitsemalla Veda-kirjoja jonakin "kuolemattomien viisautena" on ihan täyttä haihattelua. Siitä olen samaa mieltä, että kaikki uskonnot etsivät totuutta, mutta vain yksi sen saavuttaa. Eikä se ole hindulaisuus/vedalaisuus/korkeampihenkisyysnewagelaisuus mitälie...
Vuoden 1992 sensuroitu ja vääristelty Raamatun nykykäännös
Vuoden 1992 nykykäännös on sensuroitu ja vääristelty versio alkuperäistekstistä. Tämän näkee esimerkiksi vertaamalla vuoden 1992 käännöstä 1933/38-käännökseen ja vieraskielisiin, vaikkapa Luuk. 14:26, jossa Jeesus vaatii perheenjäsenten vihaamista, nykykäännöksessä vain luopumista. Käännöksen tavoitteena ei ollut toistaa se, mitä Raamatussa sanotaan, vaan kirjoittaa se, millainen vertauskuvallinen tulkinta on nykyään muotia. Käännöstyöryhmän professori Jussi Aro: ”Sanatarkat käännökset ovat pelottavan alttiita väärinkäsityksille ja väärille tulkinnoille. Raamatun sana on käännettävä, ei sana sanalta vaan ajatus ajatukselta, jotta se tavoittaisi kuulijansa. On pyrittävä saamaan esille sen ydin, ei kuori.” Nämä ”väärinkäsikset” ovat olleet Aron mukaan erityisen paha ongelma lähetystyössä, joten tarvittiin sensuroitu versio. Eri kristityt kuitenkin tulkitsevat Raamattua eri tavoin, ja siksikin on vääristelevää antaa ymmärtää sukupolvea–paria Jeesuksen jälkeen eläneiden ihmisten kirjoittaneen jotain muuta kuin kirjoittivat. Jos kuitenkin johonkin oppiin pitää käännyttää, mieluummin vuoden 1992 oppiin kuin alkuperäiseen julmaan oppiin.
Samalla tavalla voisi Mein Kampfista ja Koraanista tuottaa kiltimmät, sensuroidut versiot, esimerkiksi kääntämällä juutalaisvastaiset tekstit: ”Juutalaiset ovat esimerkki siitä, miten eri kansat voivat paremmin eläessään omassa keskuudessaan kuin sekaisin.”
Mitäs sanot tähän, "kristitty"?
Luuk. 14:26 ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.” (1933/38-käännös) Tämä on tarkka käännös.
Vuoden 1992 käännös on sensuroinut tämänkin: ”Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.” Tämä ei vastaa alkutekstiä eikä muunkielisiä käännöksiä, esimerkiksi Youngin: ”If any one doth come unto me, and doth not hate his own father, and mother, and wife, and children, and brothers, and sisters, and yet even his own life, he is not able to be my disciple”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Kuvitelma siitä, että olisi jotenkin kehittyneempi ja henkisempi tulkitsemalla Raamattua jonakin "kuolemattomien viisautena" on ihan täyttä haihattelua.
Nuo uutisten jutut ei ole mitään verrattuna siihen kun hyppäät jäniksen koloon ja alat siellä putoamaan. Hyvin intentiisivinen kokemus. Hurjempi juttu kun telkkarin elokuvat. Alat sen jälkeen kyseenalaistamaan kaikkea. Siis huhhuh..
Mua ahdistaa aivan kauheasti kans. Ainoo, mikä lohduttaa, että mietin, että jos ne ihmiset, joita inhoon, kuolisi sodassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Raamattu:
2. 4. Moos. 11:1 Jumala vihaa vaikertajia. Jos hän kuulee sinun valittavan, hän polttaa sinut kuoliaaksi.
Efes. (Paavali) 5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
Sananlaskut 1:26-28 Jumala nauraa epäonnellesi, haukkuu sinua, kun olet peloissasi, ja on välinpitämätön, kun pyydät häneltä apua.
KR 1933/-38
5Moos. 15:17 niin ota naskali ja PISTÄ SE hänen korvansa läpi oveen; olkoon hän sitten sinun orjasi ainiaan. Samoin tee myös orjattarellesi.
…
3. KR 1933/-38
Ps. 82:6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
?
...
4. Kristus itse myönsi opetuksensa epätäydellisyyden:
12
»Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. 13
Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. (Joh. 16.12).
Tästä seuraa yksiselitteisesti, että on olemassa jokin kätketty tieto, jota Kristus ei paljastanut, koska hänen opetuslapsensa eivät olleet siihen valmiita. Hän valitteli tätä:
(Joh. 3:12) Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Tarkoittaako tämä, että meille ei ole kerrottu koko totuutta? Onko jotain, mitä emme tiedä?
Mua ahdistaa lasten kuolemat. Viattomat reppanat.
Pallas Athene kirjoitti:
Mua ahdistaa aivan kauheasti kans. Ainoo, mikä lohduttaa, että mietin, että jos ne ihmiset, joita inhoon, kuolisi sodassa.
Olen varma, että sinulla on vaikeaa, mutta älä ajattele mitään sellaista nyt, hyvä ihminen. Yritä rauhoittua. Meillä kaikilla on ollut paljon huonoja kokemuksia elämässämme. Sinä et ole ainoa.
Minulta lähti ahdistus, kun tajusin, että minun ei tarvitse vihata ketään. Jokainen ihminen on omalla tavallaan vajavainen. Esimerkiksi venäläinen Putin joukkoineen tekee sen, mikä hänen mielestään on oikein. Ei löydy kykyjä muuhun. Me voimme rakastaa kaikkia ihmisiä heikkouksineen. Rakkaus on suurin voima maailmankaikkeudessa. En halua vihata ketään ja toivon kaikille hyvää.
Mene maanpuolustuskurssille. Konkreettinen valmistautuminen auttaa.
Rakastan maatamme. Rakas Suomi. Kaunis Suomi. Kaunein Suomi. Meidän maamme. Meidän Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan maatamme. Rakas Suomi. Kaunis Suomi. Kaunein Suomi. Meidän maamme. Meidän Suomi.
Ja meidän urhea kansamme, esi-isiemme ylpeys - maamme.
Vierailija kirjoitti:
Minulta lähti ahdistus, kun tajusin, että minun ei tarvitse vihata ketään. Jokainen ihminen on omalla tavallaan vajavainen. Esimerkiksi venäläinen Putin joukkoineen tekee sen, mikä hänen mielestään on oikein. Ei löydy kykyjä muuhun. Me voimme rakastaa kaikkia ihmisiä heikkouksineen. Rakkaus on suurin voima maailmankaikkeudessa. En halua vihata ketään ja toivon kaikille hyvää.
Rakkaus on todella suurin. Miksi edes tuhlata aikaa vihaan.
Jeesus voi auttaa. Rukoile täydellistä enkelivartiota rajoille, viisautta päättäjille, suojelusta suomalaisille ja perheellesi, parannuksen tekoa synneistä ja jumalattomuudesta suomalaisille. Silloin on kaikki mahdollista. Sekin, ettei sotaa tule Suomeen, ei verenvuodatusta. Näistä asioista han tässä on kyse, ihmiset ovat hylänneet Jumalan. Onneksi Päivi Räsänen ei saanut tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Se oli kaunis ja surullinen seremonia. Brahmanit ja myös vaishnavat sekä Intiasta että muualta maailmasta kokoontuivat, rukoilivat ja suorittivat rituaaleja sodan uhrien puolesta. Ihan itkin.
Miksi kristinusko ja uskovaisten rukoukset saavat aikaan paljon haukkua ja pilkkaa, mutta kaikenlaiset vaishnavat ja muut rituaalit saavat hyväksyntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Se oli kaunis ja surullinen seremonia. Brahmanit ja myös vaishnavat sekä Intiasta että muualta maailmasta kokoontuivat, rukoilivat ja suorittivat rituaaleja sodan uhrien puolesta. Ihan itkin.
Miksi kristinusko ja uskovaisten rukoukset saavat aikaan paljon haukkua ja pilkkaa, mutta kaikenlaiset vaishnavat ja muut rituaalit saavat hyväksyntää?
Olkaamme suvaitsevaisia toisiamme kohtaan uskomuksistamme ja maailmankatsomuksistamme riippumatta. Loppujen lopuksi me olemme kaikki ihmisiä. En suinkaan usko, että vaishnavat halveksisivat kristittyjä. Olemme kaikki ihmisiä, joten meidän ei pitäisi olla vain ihmisiä, vaan myös inhimillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella koskettavaa.
Kyllä kristittyjenkin rukous on tervetullut, joten älä välitä. Rukous on aina hyväksi.
Jossain on siis kuitenkin vielä jäljellä jotain hyvää, hyväntahtoisuutta, jotain inhimillisyyttä.