Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sotaan varautuminen

Vierailija
02.03.2022 |

Olen miettinyt paljon omia mahdollisuuksia selviytyä tästä hullusta tilanteesta, etenkin ydinlaskeuma pelottaa nyt enemmän kuin juuri tässä ja nyt täällä Suomenmaalla syttyvä sota.

Meillä on 2 lasta ja pieni koira, en suostu siihen vaihtoehtoon, että koira jätetään asuntoon nääntymään nälkään sillä välin kun me olisimme väestönsuojassa. Olen pohtinut, että viime kädessä mies saa lähteä sinne lasten kanssa ja minä jään maakellariin koiran kanssa ja yksin selviytyminen pelottaa koska siellä ei ole sähköä eikä lämmitystä. Eristeet saan sinne järjestymään, kynttilöitä, termo-peitteitä, taskulamppuja, joditabletteja ja retkiravintoa on, mutta miten yhteys ulkomaailmaan? Miten saada reaaliajassa päivittyvää tietoa ilman sähköä?

Mitä te tekisitte tai olette omalla kohdallanne suunnitelleet tekevänne?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme pientä lasta ja kaksi kissaa. Täytyy nyt kyllä myöntää, että tosipaikan tullen ne lapset on ne, ketkä mä pelastan. Eläimiä ei saa viedä pommisuojiin, eikä meillä ole mitään omaa maakellari tms. Joutuisin jättää kissat kotiin selviämään keskenään. Sellaista se elämä kriisitilanteessa on.

Minä taas kutsuisin eläinlääkärin tai veisin klinikalle lopetettavaksi siinä kohtaa jos alkaa näyttää todennäköiseltä että kohta paukkuu.

En psytyisi, en kertakaikkiaan pystyisi palata takaisin asuntoon jossa janoon ja nälkään kuolleita mätäneviä ruumiita vastassa. Aivan sietämätöntä. En pystyisi.

Tätä olen myös miettinyt. Nääntymään en jätä, se on varma.

-Ap

Vierailija
22/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme pientä lasta ja kaksi kissaa. Täytyy nyt kyllä myöntää, että tosipaikan tullen ne lapset on ne, ketkä mä pelastan. Eläimiä ei saa viedä pommisuojiin, eikä meillä ole mitään omaa maakellari tms. Joutuisin jättää kissat kotiin selviämään keskenään. Sellaista se elämä kriisitilanteessa on.

Puhut vain itsestäsi. En minä jättäisi lemmikkeitäni oman onnen nojaan missään tapauksessa.

Ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattelin tossa yhtä myytävänä olevaa mummon mökkiä jossa olisi maakellari.

Pitäiskö soittaa?

Vierailija
24/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siitä nyt ennakkoon alkaa jonkin näköistä tietoa tulemaan jos jonkinlainen uhka oikeasti lähestyy. Jos näin olisi, lähtisin hyvissä ajoin koirieni kanssa turvallisempaan paikkaan. Lapsia ei edes ole eli sellaista ei tarvitse miettiä. Jos tapahtuisi jotain hyvin äkillistä (mitä sitten ikinä olisikaan?) Niin kai sitä vaan joutuisi olla kotona ja toivoa parasta ja pelätä pahinta. Niin en tekisi, että itse lähtisin väestösuojaan ja koirat jäisi kotiin vaan jään tuossa tapauksessa itsekin kotiin.

Vierailija
25/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis edes tiedä olisiko miehella ja lapsille edes tarjolla sen parempaa paikkaa nopealla aikataululla. Myös siitä syystä kellarin päivitys on mietitty.

-Ap

Vierailija
26/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siitä nyt ennakkoon alkaa jonkin näköistä tietoa tulemaan jos jonkinlainen uhka oikeasti lähestyy. Jos näin olisi, lähtisin hyvissä ajoin koirieni kanssa turvallisempaan paikkaan. Lapsia ei edes ole eli sellaista ei tarvitse miettiä. Jos tapahtuisi jotain hyvin äkillistä (mitä sitten ikinä olisikaan?) Niin kai sitä vaan joutuisi olla kotona ja toivoa parasta ja pelätä pahinta. Niin en tekisi, että itse lähtisin väestösuojaan ja koirat jäisi kotiin vaan jään tuossa tapauksessa itsekin kotiin.

Mutta ongelma on juuri siinä, että minnes meinasit lähteä? Aika kauas tarvitsisi päästä ettei asia olisi myös sinun ongelmasi ja sinne voi olla muutama muukin menossa…sen lisäksi ettei lentoliikennettä enää ole käytettävissäsi.

-Ap

Vierailija
27/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanpuolustusvelvollisuus on meillä kaikilla suomen kansalaisilla. Ei kannata miettiä siis poislähtemistä.

Vierailija
28/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että kissa on kyllä pakko jättää asuntoon, asumme kerrostalossa. Ehkä omaan häkkivarastoon sen voisi ottaa, mutta ei juoksentelemaan väestönsuojaan. Laittaisin ruokaa ja vettä, rakentaisin piilopaikkoja sänkyjen alle.

Vierailija
29/44 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni ydinvoimalan vieressä asuneena, niin käytäntö on että ikkunat ja ovet kiinni, koneellinen ilmastointi seis. Radiosta seuraat tiedotukset, otat joditabletin jos ja kun käsketään. Foliopeitolla voi suojata itsensä jos pitää ulos mennä. Viranomaiset/pelastuslaitos hoitaa evakuoinnin busseilla määrättyyn kohteeseen, johonkin tarpeeksi kaukana sijaitsevaan kouluun. Korkeintaan yksi laukku tavaraa per ihminen mukaan. Lemmikit ja kotieläimet jäävät. Tätä käytäntöä toteutettiin myös Tsernobylin onnettomuudessa.

Eli jos on omakotitalo, niin elele siellä ihan normaalisti. Jos tulee trotyyliä taivaalta tai thermobaripommi niin ei siihen mitkään. väestösuojat auta. Säteilyvaaraan on omat kuvionsa

Vierailija
30/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän näitä miettii. Kun naapurin ukolla on tavoitteena Suur- Venäjän alueiden palauttaminen ja Suomi kuuluu siihen.... mitä tulee ydinlaskeumiin siinä on aika vähän tehtävissä itse kullakin. Laittaisin taivasasiat kuntoon....

Vierailija
31/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha täristä. Ei venäjä uskalla nykymuodossaan hyökätä suomeen. Jo pelkkä maasto on niin epäedullinen hyökkääjälle. Helppo suluttaa, motittaa ja lisäksi suomella on vahva tykistö, jolla tuhota eristetty vihollinen.

mies54v

Vierailija
32/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan aikuinen tällaista Mieti??? Koira? Maakellari? Ydinlaskeuma.

On aatoksi kyllä äärimmäisen.

Minä taas en käsitä miten voisi olla tässä tilanteessa miettimättä. Tietenkään maakellari ei ole suojista paras, mutta mahdollisesti ainoa mitä on saatavilla. Ja huonoista vaihtoehdoista se vähiten huonoin.

En ymmärrä kuka aikuinen ihminen (varsinkaan perheellinen) pystyisi nyt vaan seurailemaan tilannetta ilman että miettisi suunnitelmaa omalle kohdalle?

-Ap

Eiköhän se ydinisku johda tilanteeseen, että turvaa ei ole maan alla eikä maan päällä. Mikään skenaario elossa olemisesta enää viikon kuluttua on vähintään epätodennäköinen, joten ei se miettimisellä miksikään muutu. Siinä mielessä tuollainen tilanne on erittäin tasapuolinen, että se kohtelee kaikkia samalla tavalla, edes rahalla et voi ostaa itsellesi selviytymistä, koska ei vain ole ketään keneltä sitä ostaisit. Elä tyytyväisenä, nyt kun vielä voit. Jätä turha miettiminen.

Vierailija
33/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen näin ukrainalaisen naisen viestin, jossa oli kuva kuudesta hevosesta, jotka hän oli joutunut jättämään oman onnensa nojaan joutuessaan pakenemaan.

Vierailija
34/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä Ukrainan sotaa seuraaavassa chatissa oli keskustelija New Yorkista ja kertoi, että sielläkin jotkut ovat paniikissa mahdollisen ydiniskun takia.

Vierailija
35/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan aikuinen tällaista Mieti??? Koira? Maakellari? Ydinlaskeuma.

On aatoksi kyllä äärimmäisen.

Minä taas en käsitä miten voisi olla tässä tilanteessa miettimättä. Tietenkään maakellari ei ole suojista paras, mutta mahdollisesti ainoa mitä on saatavilla. Ja huonoista vaihtoehdoista se vähiten huonoin.

En ymmärrä kuka aikuinen ihminen (varsinkaan perheellinen) pystyisi nyt vaan seurailemaan tilannetta ilman että miettisi suunnitelmaa omalle kohdalle?

-Ap

Eiköhän se ydinisku johda tilanteeseen, että turvaa ei ole maan alla eikä maan päällä. Mikään skenaario elossa olemisesta enää viikon kuluttua on vähintään epätodennäköinen, joten ei se miettimisellä miksikään muutu. Siinä mielessä tuollainen tilanne on erittäin tasapuolinen, että se kohtelee kaikkia samalla tavalla, edes rahalla et voi ostaa itsellesi selviytymistä, koska ei vain ole ketään keneltä sitä ostaisit. Elä tyytyväisenä, nyt kun vielä voit. Jätä turha miettiminen.

Onneksi meillä on maskit valmiina naamalla suojaamassa hengitystä.

Vierailija
36/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasunaamari ja aktiivihiilipuku.

Vierailija
37/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjän trollin tekemää päivittäistä pelonlietsontaa.

Ilmiannettu

Siis sinun mielestä tämä on jotain mistä ei kannattaisi (eikä edes saisi????) keskustella? Miten voit ottaa tuollaisen kannan tässä tilanteessa?

Seuraa viranomaisten ja kotimaisen median julkaisemia ohjeita varautumisesta sekä toimi niiden mukaisesti.

Älä keskustele täällä äläkä varsinkaan usko täällä esitettyjä "hyviä vinkkejä".

Tällä palstalla esiintyy jatkuvasti Venäjän etua ajamaan tehtyä mielipidevaikuttamista ja tietojen urkintaa. Niissä on pyrkimyksenä pelon ja tappiomielialan lietsonta ("miten pieni koirani pärjää väestönsuojassa"), vastakkainasetteluun yllyttäminen ("asun omakotitalossa enkä pääse naapuritalon väestönsuojaan") ja tietojen urkinta ("mitä reittiä aiot paeta maasta, kun pommeja alkaa putoilla").

Venäjän etua palvelevat kirjoitukset ilmiannetaan sitä mukaa kun niitä ilmenee, ja sitten ylläpito ne poistaa.

Vierailija
38/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä varasti koiran helluntaiseurakuntaan kuuluvat naiset että jos joku pommeja heittelee kiitos voi osua ensin niihin. Sitä ennen meiltä varasti rahaa muslimi moskeijalta joten kiitos jos niihin osuu.

Vierailija
39/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva elintarvikkeita ja käteistä rahaa.  Ruokapula ja pankkikortit eivät toimi.  Sähköt poikki. Veden saanti kriittinen.

Ydinsota on suurimmalle osalle ihmisistä loppu.  Pitää vain selvittää asiat jumalan kanssa, että ei siellä loppuselvityksessä joudu huonolle puolen

Vierailija
40/44 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku syrjäinen mökki,jonne isot vesiastiat ja raksuja. voisi toimia eläimille. sopia hoidosta jonkun maajussin kanssa, jolla ylimääräisiä ulkorakennuksia?varmaan voi sopia rahalla jonkun hoitavan esim.syrjäseudul eläimiä, kaupungeista voi varmaan muuttaa maalle evakkoon jos alkaa vaikuttaa huonolta esim.lemmikkien omistajat. maakellari jota vahvistaa betonil ja hiekkäsäkeillä esim.oves kissa tai koira luukku ja opettaa lemmikki sitä käyttään? lemmikil sopiva paikka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän