Miksi kiroilet lapsesi kuullen?
Olen tänä kesänä katsonut vierestä kun äiti, hänen ystävättärensä ja heidän molempien alle kouluikäiset lapset ihmettelevät asfaltilla olevaa "HYI HITTO LOKINPASKAAA!!" lapset huutaa perässä kuin enkelikuoro "PASKAAAA!!! PASKAAA!!!"
Toinen insidenssi oli kun jonkun perheen isä antoi äidille maistiaisen ruoastaan, johon äiti "HYI VITTU MITEN PAHAA, HYI!" ja lapsi huusi vieressä "hyi vitsiiii!!! hyi vittsiiii!!!" (ilmeisesti rumat sanat kielletty, mutta lapsi oppinut kiroilun ponnen)
av raati tietänee mitä kansanryhmää nämä mammat edustivat, joten jätän sanomatta. mutta jos joku täällä kiroilee lapsen kuullen, kuulisin mielelläni syyn?
Kommentit (24)
Minä kiroilen joskus teini-ikäisteni kuullen ihan vaan jotta saisin heidät lopettamaan kiroilun. Toimii joka kerta, hätkähtävät kun kuulevat v-sanan äidin suusta ja siistivät suunsa saman tien.
Jostainhan ne oppii kuitenkin vaikkei perheessä kiroiltaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:11"]
Mita pahaa kiroilussa on?
[/quote]
no, perkele. Eihän siinä saatana mitään pahaa oo. Vittu.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:12"]
[/quote]
no, vittu joo. Muttei opi niin helvetin hyvin!
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:12"]
[/quote]
oppii oppii, mutta kotoa tulee se malli kannattaako sitä harrastaa. minun perheessä ei kiroiltu, mutta tehtiin hyvin selväksi että kiroilu on alatyylistä ja moukkamaista. ja en kiroile aikuisenakaan.
Saattaa joskus lipsahtaan joku kirosana, torun kyllä itseäni lasten edessä. Joskus en ole huomannut kun olen kironnut itsekseni "voi paska" ja mies huomauttanut.
Ei tähän sen kummempia syitä siis löydy enkä nyt pidä yhtään vakavana vikana, sanoja ne vain ovat kuitenkin. Mitään peruttamatonta kamaluutta ei ole tapahtunut lipsahduksessa koskaan. :D
T.yliopiston käynyt, menestynyt yksityisyrittäjä, että sellasta sakkia. Mihinköhän sinä kuulut? Aletaanko vertailemaan? ;)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:08"]
mistä alapeukut? ap
[/quote]
paskaa paskaa. Ihan turhaa äimistellä.kakkaa kakkaa. Yäk yäk yäk.
Meillä puhutaan normaalisti, olipa paikalla lapsia tai ei. Jos kuuluu kirosanoja niin lapset eivät niistä välitä: juurikin siksi ettei meillä tehdä kirolusta suurta numeroa. Suoraan sanoen v*tuttaa olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä jotka tekee kiroilusta kamalan haloon niin että jos satut toisaan lipsauttamaan auton hajotessa että "voi paska" -niin lapsikuoro alkaa huutmaan "ääääää! Täti sano kirosanan! Paskapaskapaskapaska!" Kyllä ne teidän kullannuput ne kirosanat oppii, jos ei teiltä niin muualta ja kyllä ne niitä käyttää siellä missä te ette ole nostamassa haloota - huomattu on. Oma lapseni saattaa käyttää kirosanaa joissain tilanteissa, esim. kun tietokone meni jumiin, lapsi sanoi vain "voi perhana." En nosta asiasta haloota joten lapsi ei koe tarpeelliseksi rallatella kirosanoja jos jossain sellaisen kuulee. Meillä ei tietenkään kamalasti kiroilla, en tiedä miten muilla toimii, meillä hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:16"]
Saattaa joskus lipsahtaan joku kirosana, torun kyllä itseäni lasten edessä. Joskus en ole huomannut kun olen kironnut itsekseni "voi paska" ja mies huomauttanut.
Ei tähän sen kummempia syitä siis löydy enkä nyt pidä yhtään vakavana vikana, sanoja ne vain ovat kuitenkin. Mitään peruttamatonta kamaluutta ei ole tapahtunut lipsahduksessa koskaan. :D
T.yliopiston käynyt, menestynyt yksityisyrittäjä, että sellasta sakkia. Mihinköhän sinä kuulut? Aletaanko vertailemaan? ;)
[/quote]
olen samaa sakkia, myös yliopiston käynyt, menestynyt yksityisyrittäjä. ei tarvitse vertailla, olen vain huomannut että ihmiset ovat ihastuksissaan kun en kiroile.
Mulla on aika paha masennus ja oloa helpotti, kun aloin kiroilla. Opin sen eräällä kuntoutuskurssilla, autuaan lapsettomana. Tapa ja masennuskin ovat jääneet vain päälle, vaikka sain lapsia. Kauheinta on, kun kuulee oman 5-vuotiaansa kiroilevan... :(( En todellakaan osaa edes mieltää itseni kiroilijaksi. Kai se sitten on pakko. Kauhean alatyyliselle se kuulostaa, sitä ei vain älyä omasta itsestään :((
Jaa no. Omassa lapsuudessa isä kiroili kuin turkkilainen, mutta oli itsestään selvää ettei se ollut lapsille sallittua. Oma kiroilu-ura otti pontta kun olin vuosia miesvaltaisessa työpaikassa. Paha tapa, ei siitä oikein irti pääse.
wt-inssi
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:12"]
[/quote]
no, vittu joo. Muttei opi niin helvetin hyvin!
[/quote] Vedä vittu päähäs hiekkapillu.
Koska olen kiroillut lapsesta asti itse, enkä pysty sitä lopettamaan! Kokeiltu on miljoona kertaa, kiroilu on enemmänkin refleksi.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:39"]Koska olen kiroillut lapsesta asti itse, enkä pysty sitä lopettamaan! Kokeiltu on miljoona kertaa, kiroilu on enemmänkin refleksi.
[/quote]
Mulla se on tätä myös. Jos vaikka lyö varpaansa johonkin niin kyllä sieltä "ai v*ttu" tulee. Sama lapsella. Tai no ei se v*ttua tai muutakaan sano minkä merkitystä ei tiedä mutta voi paska on aika yleinen. Kerran tippu 5-vuotiaalta lapanen vesilammikkoon, katsoi minua ja sanoi "voi paska" - en minä siinä tilanteessa olisi osannut edes alkaa moittimaan että hyi kun rumaa kun kiroilit. Alkoi lähinnä naurattamaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:16"]
[/quote]
olen samaa sakkia, myös yliopiston käynyt, menestynyt yksityisyrittäjä. ei tarvitse vertailla, olen vain huomannut että ihmiset ovat ihastuksissaan kun en kiroile.
[/quote]
Eli hetkinen, eikös ne kiroilevat olleetkaan mitään tiettyä... hupsista.;)
Joskus jos vaikka pöydän kulma osuu ampumahaavaan, sattuu ihan hemmetisti, saatan kiroilla suomeksi. Tyttö puhuu englantia ja serbiaa, ei ymmärrä suomea.
Kiroilu on ihmisen luonnollinen normaali tapa. Itsesensuuri on pahasta.
Selkeästi persuneekereitä. Vakavasti ottaen, pitäähän monipuolista kielenkäyttöä opetella.