Eräs todella epäluotettava ihminen on talkkarina huoltamassa taloamme. Pelkään, että hän aikoo käyttää yleissavainta luvatta.
Todella ikävä tilanne. Olen varma, että hän hyökkää joku päivä luvatta kotiini, kun olen poissa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa että Tampereella meidän taloyhtiössämme on taloyhtiön hallituksen puheenjohtajilla (nuorehko mies) pääsy yleisavaimiin milloin tahansa, henkilö voi olla kuka tahansa taloyhtiöissä. Entä muut taloyhtiön jäsenet. Pitäisi olla huoltomiesten, huoltoyhtiöiden ja putkiremonttifirmojen ym suhteen joku varmuus, onko joukossa nuhteettomia vai jotain muuta (esim. aggressiivista porukkaa). Myös sotealalle on tainnut päästä kaikenlaista porukkaa, ellei seula pidä.
Onnea siihen, että aletaan urakoitsijoiden tai huoltomiesten taustoja tarkastamaan… Jo laki määrää sen, kenen taustat voidaan selvittää ja missä yhteydessä.
Nyt kuulostaa siltä, että huolehdit turhaan asiasta, joka todellisuudessa on häviävän pieni riski.
Anteeksi nyt vaan mutta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla pääsy avaimiin suoraan ei ole normaalia. Se voi olla kuka tahansa kerrostalossa asuva tavallinen jeppe, joka pyrkyrinä on onnistunut pääsemään hallitukseen. Ihan friikkiä oikeasti. Haluan avaimeni ja (varmaan moni muukin haluaa) pois sellaiselta häiriköltä, häiriköi kerrostalossa muita. Entä miksi kerrostalossa on avainkaappi tyrkyllä murtautujillekin.
Kommentissa viitattiin urakoitsijoihin ja huoltomiehiin. Kukaan ei tuossa sanonut, että hallituksen pj:lla tulisi olla avain.
Miksi hänellä on avain? Miksi näin on päätetty? Miksi hän ylipäänsä on pj, jos ”häiriköi muita”? Miksi avainkaappi on alttiina ulkopuolisille?
Nämä ovat niitä kysymyksiä, joita kannattaa aktiivisesti esittää siellä taloyhtiön kokouksissa.
Luulen että pj on vaihtunut välillä, silti sama voi tulla uudelleen pj:ksi. Mutta ei yhtään luotettavammaksi. Ja asukkaana emme tunne näitä henkilöitä yhtään, myös kenellä on pääsy avaimiin ja miksi. Asukkaat vaihtuvat usein tässä kerrostalossa. -Se yksi pj ehdotti tuloa asuntooni esimerkiksi kun kysyi vesiasioista, ei ollut mitään järkevää syytä tulla. Tämä on esimerkkitapaus, muissa taloissa voi olla vastaavaa. Pj ja hallitus voi myös vaihtaa isännöintiä halutessaan, kilpailutus, isännöitsijä on heidän talutusnuorassa melkein.
Ja hän oli siis tulossa yleisavaimella asuntooni, milloin tahansa. Kielsin tulemasta.
Sarjoita oman oven lukkosi ns. villiin sarjaan. Eipä tule kukaan ainakaan avaimella. Jos saranapuolelta yrittää, niin se onkin sitten eri asia.
Nuoruudestani minulla on muisto, kun olin jäänyt migreenissä töistä kotiin nukkumaan. Aiempaa ilmoitusta saamatta tuli asuntoon joku huoltomies yleisavaimella. Hän haki kaverinsa silloiseen vuokra-asuntooni ja nauroivat ulkonäölleni. Minulle jäi siitä kodinrikkomisesta todella turvaton olo. En osannut vielä sinisilmäisen tehdä siitä ilmoitusta vasta kotoa pois muuttaneena, mutta myöhemmin aikuisiällä olen osakkeessani aina ollut tarkka, että ilmoitus tehdään ajoissa ja sen mukaan käydään. Jos syy on käydä ilmoittamatta, kannattaa vähintään olla palohälyyttimen toimintahäiriö poissaollessani
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa että Tampereella meidän taloyhtiössämme on taloyhtiön hallituksen puheenjohtajilla (nuorehko mies) pääsy yleisavaimiin milloin tahansa, henkilö voi olla kuka tahansa taloyhtiöissä. Entä muut taloyhtiön jäsenet. Pitäisi olla huoltomiesten, huoltoyhtiöiden ja putkiremonttifirmojen ym suhteen joku varmuus, onko joukossa nuhteettomia vai jotain muuta (esim. aggressiivista porukkaa). Myös sotealalle on tainnut päästä kaikenlaista porukkaa, ellei seula pidä.
Miten ihmeessä hallituksen puheenjohtajalle on tällainen mahdollisuus annettu? Eihän hänellä ole mitään asiaa toisten asuntoihin. Poistakaa tämä mahdollisuus hallituksessa. Huoltoavaimella pääsee yleisiin tiloihin ja se voi olla pj:llä.
Sähkölukoilla selviää kenen avaimella on käyty ja milloin.
Luulen että pj on vaihtunut välillä, silti sama voi tulla uudelleen pj:ksi. Mutta ei yhtään luotettavammaksi. Ja asukkaana emme tunne näitä henkilöitä yhtään, myös kenellä on pääsy avaimiin ja miksi. Asukkaat vaihtuvat usein tässä kerrostalossa. -Se yksi pj ehdotti tuloa asuntooni esimerkiksi kun kysyi vesiasioista, ei ollut mitään järkevää syytä tulla. Tämä on esimerkkitapaus, muissa taloissa voi olla vastaavaa. Pj ja hallitus voi myös vaihtaa isännöintiä halutessaan, kilpailutus, isännöitsijä on heidän talutusnuorassa melkein.