Miksi sossut ajattelee että minun pitäisi elää muiden siivellä?
Olen siis 20-vuotias nainen ja viimisilläni raskaana. Opiskelen tällä hetkellä ja jäin kesäkuun alussa kesälomalle. Heinäkuun alussa minulla alkoi äitiysloma. Olen elänyt kesäkuun alusta asti täysin rahattomana ja ensimmäisen äitiyspäivärahankin saan vasta elokuun puolivälissä. Olen yrittänyt hakea toimeentulotukea kesänajalle, mutta en saa koska puoliso käy töissä ja mukamas vanhemmillani on joku velvollisuus antaa minulle 150€ per kuukausi. Voin kertoa että äitini on yksinhuoltaja eikä todellakaan hänellä ole ikinä ollut antaa minulle tuollaista rahaa kuukaudessa. Ja mikä velvollisuus miehellä on mukamas minua elättää? Samoin kuin äidillänikään koska olen jo aikuinen? Suututtaa ihan kamalasti että raskaana oleva ihminen laitetaan näin tiukille ja muut saa toimeentulotukea ihan ilman mitään syytä edes. Ihan kuin kehtaisin aina mieheltäni pyytää rahaa kun tarvitsen, mutta olen tietysti kiitollinen kun ostaa meille aina viikoksi ruoat vaikka hänelläkin on tiukkaa. Onko tämä teidän muiden mielestä muka oikein?
Kommentit (93)
No se ei ole oikein, että oletetaan vanhempiesi maksavan, mutta se taas on oikein, että miehesi maksaa.
Siis tottakai miehelläsi on elatusvelvollisuus jos töissä käy. Et kai tosissasi oleta, että palkkatulojen päälle saisi vielä sossurahaa?
Jatkat vaan opiskelua mahdollisimman pian niinkuin muuallakin maailmassa tehdään. Jenkeissä äitiysloma on kolme viikkoa.
Kannattaisi ehkä muotoilla kysymys paremmin, koska mitäpä muuta sossun rahoilla eläminen on kuin muiden siivellä?
Puolisolla on elatusvelvollisuus. Pyydä siltä rinnakkaispankkikortti reippaasti.
Provo. Ei sossut katso vanhempia elatusvelvolliseks jos on täysi-ikäinen eikä asu vanhempien luona. Miehen tulot kyllä vaikuttaa, koska asutte yhdessä eli olette "perhe".
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:12"]Niin. Miksi yhteiskunnalla olisi velvollisuus?
[/quote]
Arvasin että joku ajattelee heti minun olevan joku sossupummi. Vaikka siksi, etten tällä hetkellä pysty käymään töissä ja tienata itselleni sitä rahaa. Olisin halunnut mennä kesätöihin, eikä mitään estettä olis ollutkaan koska olen ollut koko raskausajan todella hyvävointinen, mutta en päässyt.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:14"]
Jatkat vaan opiskelua mahdollisimman pian niinkuin muuallakin maailmassa tehdään. Jenkeissä äitiysloma on kolme viikkoa.
[/quote]
Suomessakin moni opiskelee vaikka on vauva. Saahan ap minimiäitiyspäivärahan, miksei muka saisi, vai onko mokannut jotain? Miehen palkka + äitiyspäiväraha, ei se oikeuta sossun tukeen, eikä pidäkään. Ei sitä muutkaan vastaavilla tuloilla saa ja ihan sama, mistä se tulo tulee.
Miksei miehes voi elättää sua jonku hikisen parin kuukauden ajan..?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:13"]Siis tottakai miehelläsi on elatusvelvollisuus jos töissä käy. Et kai tosissasi oleta, että palkkatulojen päälle saisi vielä sossurahaa?
[/quote]
Ymmärtäisin, jos oltais avioliitossa, mutta kun ei olla kun vaan parisuhteessa.. Mielestäni ihan järjetöntä että joku toinen ihminen elättää toista täysi-ikäistä ihmistä
Ai anteeksi luin huonosti, eli saat rahan elokuussa, mutta äitiyspäiväraha on lähtenyt jo juoksemaan. Mutta jos miehen palkka ylittää normit, sitten ei mitään tipu, niin se vaan menee.
Eikös teillä lapsikin ole tulossa ilman avioliittoa?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:13"]Siis tottakai miehelläsi on elatusvelvollisuus jos töissä käy. Et kai tosissasi oleta, että palkkatulojen päälle saisi vielä sossurahaa?
[/quote]
Ymmärtäisin, jos oltais avioliitossa, mutta kun ei olla kun vaan parisuhteessa.. Mielestäni ihan järjetöntä että joku toinen ihminen elättää toista täysi-ikäistä ihmistä
[/quote] Jos asutte yhdessä, olette silloin ruokakunta.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:18"]Miksei miehes voi elättää sua jonku hikisen parin kuukauden ajan..?
[/quote]
En ole missään vaiheessa sanonut ettei vois, mutta on todella tiukkaa yhdestä palkasta maksaa vuokra, sähkölasku, vesilasku sekä muut laskut ja vakuutukset, ruoat sekä vauvantarvikehankinnat..
Vahinkoraskauksia toki on enkä millään pahalla tätä tarkoita, mutta eikö ole säästöjä yhtään kun lapsiakin hankitte? Sos. Toimi kiristää koko ajan kritereitään. Toki te miehen kanssa olette perhe. Onko mieskin rahaton vai kuinka hankala tilanne on?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"]Provo. Ei sossut katso vanhempia elatusvelvolliseks jos on täysi-ikäinen eikä asu vanhempien luona. Miehen tulot kyllä vaikuttaa, koska asutte yhdessä eli olette "perhe".
[/quote] Katsoo koska ap on opiskelija ja alle 21v. Eli molempien vanhempien pitäisi maksaa vähintään minimielatustuki n. 150e/kk.
Ei ne sossut niin ajattele vaan suomen laki. Sinulle voisin esittää kysymyksen, että miksi ihmisten on niin vaikea tajuta toimmentulotuen olevan vii-me-si-jai-nen tuki. Jos sulla on tienaava puoliso, et tarvitse viimesijaista tukea.
Joo, suomessa on jostain syystä oletus, että jos olet parisuhteessa ja asuu saman katon alla niin osapuolet elättävät toisensa. Henk. koht en ymmärrä tätä lainkaan. Mielestäni on hyvin vanhanaikainen tapa ja väärin moraalisesti. Juu, vanhempien tulee elättää lapsensa kun ovat alaikäisiä, mutta miehen tulisi elättää vaimo tai toisinpäin on täysin tyhmä ajatustapa.
Niin. Miksi yhteiskunnalla olisi velvollisuus?