Miten opettaa 2-vuotias pitämään puoliaan???
Puistossa antaa viedä lelut kädestä, jos joku tulee yhtäaikaa leikkimökkiin juoksee nopeasti pois jne. Olen sanonut että ei tarvitse antaa omaa lelua pois ja että saa ottaa lelun takasin, saa huutaa ja suuttua. Miten vielä voisin kannustaa pientä pitämään puoliaan?
Kommentit (6)
tilanteita. Siis että kuinka pitää puolensa jos sjoku tulee kiusaamaan.
Meillä 3-vuotias, jolla samaa vikaa, mutta onneksi on löytynyt puistosta paljon kavereitakin, joiden kanssa leikit sujuvat hyvin.
Sen sijaan pikkuveli 2 v. osaa pitää tosi hanakasti puolensa eikä pelkää isompia lapsia samalla tavalla. Osittain varmaan luonnekysymys.
Tai ikä? Meillä oli vastaavanlainen esikoinen 2-vuotiaana mutta nyt kun ikää tulee 3v, ja pikkusisarus kasvaa ja alkanut liikkua, hän vie leluja käsistä ja siperia opettaa pitämään puoliaan. Nykyisin saa ollakin aina kieltelemässä itse omaansa viemästä toisilta leluja tai olemaan mottaamasta, lyömästä potkaisemasta jos joku tulee viemään leluja. Ainakin osaa jo pitää puolensa. Ja ei pidä liikaakaan puuttua, lasten pitää itse oppia pitämään puolensa, kunhan ei satuteta toisia fyysisesti.
Me ollaan kyllä harjoiteltu. Äiti ottaa nallen, mitä teet, huuda vihaisesti ja nykäise takaisin, kovemmin ja äkäisemmin. Kuulostaa aika omituiselta, mutta niin me tehdään:) Meillä tyttö porukan nuorin, ei ole joutunut tappelamaan tavaroidensa päältä, siinäki saattaa olla syytä. Jospa se aika pikkusen opettas :)
t. ap
Toiset on vaan sitten varmaan arempia. Vaikka kuinka isompi tietää, mitä pitäisi niille vieraammille lapsille sanoa, niin ei vain osaa tilanteessa toimia ja alistuu.
Hirvittää jo miten tarhassa kaikki jyräävät tuon meidän pojan. Pienet oppivat todella nopeasti käyttämään hyväksi ja itkettämään ujoa ja arkaa lasta.