Mua sitten ärsyttää lapseni tapa syödä.
En voi asialle mitään, mutta kun ärsyttää niin ärsyttää. Kyseessä nyt 11v. poika, joka on aina ollut huono syömään. Ihan pienenä meni ruualla 2 teelusikallista ja maitoa päälle. Nyt on alkanut syödä, pakkokin kun liikkuu paljon ja kasvaa. Mutta taivas varjele mitä närheämistä se on!
Äsken laitoin pienen annoksen, pienemmän kuin 5-vuotiaalle siskolleen. Tuo pentu närhesi sitä annosta 30 minuuttia. Sitten kun sanon että NYT sitä ruokaa suuhun, kippaa posket täyteen ja hilloaa sitä poskissa. Muuten järsii etuhampaillaan hiekanmurun kokoisia paloja.
Istuu ja nyrsii, on siinä loputtomiin. Sitten kun tuo suururakka, ehkä 1,5 dl ruokaa, on vihdoin kylmänä syöty, alkaa se maidon kanssa ongelmointi. Ottaa kulauksen, toisen, sadannen, millilitra kerrallaan imee sitä. Taas 10 minuuttia.
Ja hänellä EI OLE mitään rakenteellista vikaa. Tuo on vain tympeä tapa. Jos suostun että jättää ruuan väliin, ottaa salaa karkkeja, keksejä, sipsejä ym. Tai lähtee kavereineen jonnekin kiskalle. Kyllä ne herkut menee kidasta alas vauhdilla, limut ja muut.
Mutta tuo ruokailu on aina ollut tuollaista ja näen punaista kun tuo iso kossi närheää ruokaa kuin gerbiili.
Kommentit (13)
Ootko aina ollu yhtä ilkeä äiti? Jos mä oisin sun lapsi niin kyllä mullakin ois ruokahalu ja elämänhalu menny!
Oma äitini sai kerran raivarin kun kahdeksanvuotiaana söin. Kuulemma mässytin niin ärsyttävästi että piti heittää ruokalautanen seinään ja repiä minua hiuksista. Asiastahan ei voinut ystävällisesti huomauttaa.
Numero kutosen kommenttiin voin todeta, että kyllä, masennus on tyypillisen seuraus kun lapsi elää vailla rakkautta ja kuitenkin pitäisi kasvaa aikuiseksi kylmään maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:27"]Oma äitini sai kerran raivarin kun kahdeksanvuotiaana söin. Kuulemma mässytin niin ärsyttävästi että piti heittää ruokalautanen seinään ja repiä minua hiuksista. Asiastahan ei voinut ystävällisesti huomauttaa.
Numero kutosen kommenttiin voin todeta, että kyllä, masennus on tyypillisen seuraus kun lapsi elää vailla rakkautta ja kuitenkin pitäisi kasvaa aikuiseksi kylmään maailmaan.
[/quote]Kutonen jatkaa:Juuri näin.Ja lapsi ei osaa sanoittaa asioita (eikä tiedä mihin verrata) joten psyykkinen oireilu näkyy esim.ruokailussa, nukkumisessa, sosiaalisissa suhteissa tms.Eli jos tää on tositarina niin äidillä on peiliinkatsomisen paikka
Taas syyllistetään äitiä... Oikeasti jotkut lapset vain ovat ihan äärettömän ärsyttäviä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:34"]Taas syyllistetään äitiä... Oikeasti jotkut lapset vain ovat ihan äärettömän ärsyttäviä.
[/quote]Mun mielestä taas monilla aikuisillakin on helvetin ärsyttäviä tapoja.Lapsia saa arvostella jo odottaa heiltä täydellisyyttä mutta entäs aikuiset?
Meillä on kaksi tuollaista tyttöä. Aina se syöminen on ollut hankalaa ja hidasta, eikä nyt miltei teineinäkään ole helpottanut. Ruokailuun menee tunti, ja tosiaan 1,5 dl suurempia annoksia ei mene. Ja perästä saa käydä katsomassa että se ruoka on syöty ja maito juotu, melko usein se puolikas maitolasi pöydästä löytyy.
No, kai se tietysti on hyvä etteivät mahdottomia hotkijoita ole, mutta kun tuo painokin on turhan alhainen ja terkka on huolissaan...
Olen joskus katsellut kateellisena kun toisten taaperot vetävät kokonaisen lautasellisen sitä sapuskaa eikä tarvitse houkutella joka lusikallisen kanssa ja kuunnella sitten neuvolantätien huolestumisia ja syytöksiä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:34"]Taas syyllistetään äitiä... Oikeasti jotkut lapset vain ovat ihan äärettömän ärsyttäviä. [/quote]Mun mielestä taas monilla aikuisillakin on helvetin ärsyttäviä tapoja.Lapsia saa arvostella jo odottaa heiltä täydellisyyttä mutta entäs aikuiset?
[/quote]
Niin, tuosta aloittajan pojastakin kasvaa ärsyttävä aikuinen. Jotkut nyt vain ovat ärsyttäviä jo lapsesta saakka.
Ei varmaan ole kyse siitä että lapsi on tahalleen ärsyttävä, hän on vaan todella huono syömään. Tiedän hyvin tunteen kun ärsyttää, ettei lapsi syö, mutta yleensä omani ainakin syö ihan hyvin jos en vaan anna sitten periksi tai suutu ja välipaloja ei ennen ruokaa jne. Eli varmistaa sillä lapsella olevan oikeasti nälkä.
Ei hitto näitä vastauksia taas. Ei, ei lapsen tarvitse olla täydellinen ja täydellisen hyvätapainen mutta saahan tuollaisesta täällä avautua. Neuvoja ei ole mullakaan tarjota mutta empatiaa kyllä. Voin vain kuvitella miten rasittavaa. :/
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:34"]Taas syyllistetään äitiä... Oikeasti jotkut lapset vain ovat ihan äärettömän ärsyttäviä. [/quote]Mun mielestä taas monilla aikuisillakin on helvetin ärsyttäviä tapoja.Lapsia saa arvostella jo odottaa heiltä täydellisyyttä mutta entäs aikuiset?
[/quote]
Niin, tuosta aloittajan pojastakin kasvaa ärsyttävä aikuinen. Jotkut nyt vain ovat ärsyttäviä jo lapsesta saakka.
[/quote]Niin no sinähän sen tiedät;)
Ei jeesus! Ärsyttää kun kuvittelenkin :D Valitettavasti en kyllä keksi mitään ehdotuksia. Kello nokan eteen ja puolessa tunnissa kaikki on syötävä, tai ei tipu viikkorahaa? Olis kyllä aika ilkeää.
Sinä teet niin pahaa ruokaa, ettei sitä voi syödä. Mitä jos antaisit pojalle ruokarahan että voi mennä baariin syömään?