Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lievennetyt kirosanat perheessä

Vierailija
26.07.2015 |

Yritämme näyttää parempaa esimerkkiä lapsille ja välttää voimakkaita kirosanoja. Minulla pahin kiroilu on kun sanon "voi juku". Miehellä "voi hiivatti". Saimme yllykkeen tähän kun Päivi Räsänen ilmoitti, että hänen lempikirosanansa on "voi ei" http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1435204059095.html

ei-wt

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:46"]

Miksi ylipäätään pitää kiroilla?

[/quote]

Koska se lievittää kipua, antaa voimia ja helpottaa vaikeassa tilanteessa. Koska ihminen tarvitsee varaventtiilin kestääkseen painetta. Koska se kertoo muille rähinärajan ylittävän mielentilan lähestyvän, kun ihmislajin taito lukea toisten olemusta on heikentynyt. Koska se opettaa hyväksymään omat ja toisten negatiiviset tunteet ritualisoidulla menetelmällä. Koska jos kiroileminen jätetään vaarallisten ja hullujen yksinoikeudeksi, rituaalin merkitys vääristyy ja sosiaalisen kiroilun jalo taide kaapataan pelotteluvälineeksi. Koska on hyvä, että kulttuurissa on asioita joita ei sallita lapsille mutta ikä antaa oikeuden käyttää niitä. Koska se on inhimillistä ja moraalinen kannanotto yläkertaan: nyt olet tehnyt sopimusrikkomuksen ja olen niin vihainen, että jos et yhtään hellitä, voisin turvautua irtisanomispykälään. Uskovaisille kiroileminen siis sopii vielä paremmin kuin muille, koska kaikissa suhteissa on syytä tuulettaa joskus tunteita.

Auts-kommentti ei ainakaan osoita sanavaraston rikkautta.

Vierailija
2/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:52"]En kiroile. Se on sivistymättömien puhetta, kun sanavarasto on niin suppea.

jos lyön varpaan kiveen, huudan auuts!

palstalla muuten ei saa kiroilla. Lukekaa säännöt, varsinkin te v-alkuista viljelevät, varsinkin kolmonen ja nelonen.
[/quote]
Ei kiroilu sana sanavaraston suppeus liity toisoinsa mitenkään. Trollaa paremmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pitää kiroilla. Meillä kotona ei koskaan äiti eikä isä kiroillut ja musta onkin joskus ihan käsittämättömän kuulosta, kun joku kiroaa lasten kuullen. Mun miehellä oli aluksi taipumuksia sanoa joku yksittäinen kirosana suuttuneena, mutta onneksi on jäänyt senkin vertainen pois.

Jos mulla sattuu johonkin, niin sanon vaan auauau tai jos ottaa joku asia kovasti päähän, niin huokaillen napsauttelen kieltä suussa. :D

Vierailija
4/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sanoi aina esim. voi persikanpuolikas, voi hemulin helmat ja haisulin paituli. :D Oma vauvani on vielä niin pieni että minulta pääsee kyllä ihan aitoa ärräpäätä, mutta hiirulaiskiroilu pitäisi kyllä jo vähitellen aloittaa.

Vierailija
5/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pienempi, pahin käyttämäni kirosana oli "hitsi". Isäni sanoi varsinaisten kirosanojen sijaan suuttuessaan tai jonkin asian mennessä pieleen "voi saasta", mutta sellaisella äänenpainolla, että pikkutyttöä kyllä pelotti! Itselleni ei olisi tullut mieleenkään käyttää samaa "kirosanaa".

Vierailija
6/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perseen perse" tai vaihtoehtoisesti "arses arse"

Vierailija
7/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:34"]

Itse en säästele, käytän usein "ei jumalauta", "voi vitun kyrpä"... Lapset tietävät ettei sellaisia saa sanoa ja toruvat minua. Olen kyllä yrittänyt vähentää, mutta joskus menee vaan hermot. Itseäni ärsyttää kaikki lievennetyt sanat, nykyään ei voi edes kettu sanoa kun mielleyhtymä on vittu. Julkisilla paikoilla sanon, voi ei, voi voi.

[/quote]

Järkyttävää ja ala-arvoista kieltä äidiltä. Minkä ihmeen takia näytät huonoa esimerkkiä? Äiidin ja isän tehtävä on näyttää lapselle hyvä samastumisen kohde, jota et todellakaan ole. Häpeäisit! 

Vierailija
8/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kilin vittu!!!!

Vierailija
9/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vee alkunen sana on meillä voi kettu!! Kaveri (lesta) kiroili että voi nakki!

Vierailija
10/38 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sianvitun liipasin.

Vierailija
11/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi perse!

Vierailija
12/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitun vittu.

Vierailija
13/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jeesuksen Kristuksen vittu, ja perkele sentään! Näin kirosi meidän isi.

Vierailija
14/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä unohdan olevani lapsien seurassa, aloitan kirosanan ja puolivälissä muistan lieventää. Siksi esimerkiksi "voi helllll-kaman helkama" ja "saa-na tunturin perrrr-ämetsä" on ihan "normaaleja" :D Mitä nyt ikinä mieleen tuleekaan.

Vierailija
15/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Hemuli! Yks perhe käytti tätä ja jälkeenpäin aina nauratti :)

Vierailija
16/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ykköstykki: voi vittujen kevät ja saatanan kuustoista. Muistan tarponeeni äidin perässä kierreportaissa ihmetellen, miten ihmeessä nuo toisiinsa liittyy. Aloin aavistelemaan, että aikuisilla on juttuja, joihin minulla ei ole avaimia. Oli työperäistä kiukku, joten ajattelin että ehkä ne työasiat vaan on niin kamalia, että pitää puhua ihan omituisia. Kyllä minä ne pelkät vitut ja perkeleet olisin ymmärtänyt.

Itse kiroilen lähinnä harvemmin ja yritän käyttää hittoa ja helvataa. Välillä tulee sitten riemastuttua niin että sensuuri unohtuu. Lapsi nauraa ja sanoo, ettei noin saa sanoa, eikös tuo ole aika rumasti sanottu.

Vierailija
17/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi kissannenä":)Ehkä noloin mitä oon käyttänyt on "voi peppureikä" ja sen käytön kyllä lopetin,kun sukulais lapset kopioi sen minulta,noloa :')

Vierailija
18/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, olen perheen ainoa finsvenska ja kiroan antaumuksella ruotsiksi.

Vierailija
19/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään pitää kiroilla?

Vierailija
20/38 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiroile. Se on sivistymättömien puhetta, kun sanavarasto on niin suppea.

jos lyön varpaan kiveen, huudan auuts!

palstalla muuten ei saa kiroilla. Lukekaa säännöt, varsinkin te v-alkuista viljelevät, varsinkin kolmonen ja nelonen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme