Kesämökki - rentoutumispaikka vai työleiri?
Oltiin lapsellisia ja hankin sisarusteni kanssa yhteisen kesämökin. Lähinnä siksi, että oli hyviä kokemuksia vuokramökeistä. Nyt olen kahden kesän kokemuksella sitä mieltä, että olisin voinut jättää hankkimatta. Viime kesänä kun mentiin kesäkuussa, pesin mökkiä, seiniä, grillipaikkaa, venettä, ulkovessaa, terassia kolme päivää. Sitten lepäsin pari pv, kun satoi ja sitten rakensin veljeni kanssa laituria pari päivää, maalasin huusin rappuset, istutin kasvimaalle taimia jne. Kun lähdettiin pois, olin ihan puhki. Oltiin syksyllä yksi viikonloppu laittamassa paikkaa talviteloille. Tänä kesänä olen koko perheen kanssa ollut siellä yhden viikon ja lasten kanssa kahtena viikonloppuna. On satanut ja ollut kylmää. Nyt pitäisi taas huomenna lähteä viikoksi, mutta sataa. Polttopuut on kuulemma tehty, minun perheeni osaksi jää niiden pinoaminen liiteriin. Saunan lauteet pitäisi hioa. Ärsyttää jo valmiiksi. Onko muilla ollut onnistuneet mökkihankinnat? Lepääkö mieli vai ahdistaako työleiri?
Kommentit (89)
Siellä on selvästi joku tehokas työnjohtaja.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:56"]On meitä niin moneen junaan. Toiset haluaa, että mökki on siisti kuten koti ja toisille ei niin väliä, vaikkei pesisi grilliä ennen ruoanlaittoa tai mökkiä ylipäätään. Minun serkkuni suuttui, kun hänelle ilmoitettiin, että suvun mökillä jokainen huuhtelee saunan lauteet ja lattian käytön jälkeen ja katsoo, että polttopuut ei ole loppu, vessassa on paperia ja purua ja pönttö
ei ole ääriään myöten täynnä kusta ja paskaa. Kaikki ei vaan ymmärrä, että joku niistä asioista huolehtii, ja jokainen täysi-ikäinen mökin käyttäjä on vastuussa, että seuraavan on hyvä tulla mökille. En itse edes haaveile omasta mökistä, suvun yhteinen riittää mainiosti ja tulee halvemmaksi.
[/quote]
Ei sitten kannata valittaa jos lauteet ja koko sauna lahoavat kun niitä pitää erikseen vielä saunomisen jälkeen kastella. Sauna pitää saada kuivaksi saunomisen päätteeksi.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:34"]Se täytyy vielä sanoa, että ihmettelen monien logiikkaa. Mökki on mökki vain jos siellä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia. Ja kun mökillä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia, mökkeily on hankalaa ja mökki on ahdistava työleiri. Ei se ole työleiri, se on itse valitsemanne tapa mökkeillä. Ei huono tapa laisinkaan, mutta ei myöskään ainoa. Helppoutta saa varsin helposti, varsinkin jos siihen on valmis satsaamaan vähän rahaa. 34 & 39 [/quote] Kukas sen helppouden maksaa? Kun ei pankki anna kuin minilainan, turha haaveilla luksuksesta.
[/quote]
Se maksaa joka haluaa helppoutta ja jolla on siihen varaa. Kaikkea ei voi saada. Mainituista asioista esim. uppopumppu ja kertakäyttöastiat eivät maksa mahdottomia, mutta helpottavat kummasti elämää kantoveden kanssa.
[/quote]
Meillä ei pumppu toiminut. Ostettiin, mutta jyrkkää rinnettä pitkin ei vedä vettä tehokkaasti. Kovaa meteliä piti, vettä ei paljon herunut ja lopulta se poksahti koko pumppu. Sopii ennemmin tasaiseen maastoon ja jos järvestä ei kovin pitkä matka saunalle tai mökille.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:34"]Se täytyy vielä sanoa, että ihmettelen monien logiikkaa. Mökki on mökki vain jos siellä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia. Ja kun mökillä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia, mökkeily on hankalaa ja mökki on ahdistava työleiri. Ei se ole työleiri, se on itse valitsemanne tapa mökkeillä. Ei huono tapa laisinkaan, mutta ei myöskään ainoa. Helppoutta saa varsin helposti, varsinkin jos siihen on valmis satsaamaan vähän rahaa. 34 & 39 [/quote] Kukas sen helppouden maksaa? Kun ei pankki anna kuin minilainan, turha haaveilla luksuksesta.
[/quote]
Se maksaa joka haluaa helppoutta ja jolla on siihen varaa. Kaikkea ei voi saada. Mainituista asioista esim. uppopumppu ja kertakäyttöastiat eivät maksa mahdottomia, mutta helpottavat kummasti elämää kantoveden kanssa.
[/quote]
Meillä ei pumppu toiminut. Ostettiin, mutta jyrkkää rinnettä pitkin ei vedä vettä tehokkaasti. Kovaa meteliä piti, vettä ei paljon herunut ja lopulta se poksahti koko pumppu. Sopii ennemmin tasaiseen maastoon ja jos järvestä ei kovin pitkä matka saunalle tai mökille.
[/quote]
Katsoa kun se pumppu ei jaksa vetää. Pumppu pitää laittaa rantaan niin että se on max 1 metrin korkeudella järven pinnasta. Hyvä pumppu jaksaa puskea siitä sen veden vaikka kuinka korkealle.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:56"]On meitä niin moneen junaan. Toiset haluaa, että mökki on siisti kuten koti ja toisille ei niin väliä, vaikkei pesisi grilliä ennen ruoanlaittoa tai mökkiä ylipäätään. Minun serkkuni suuttui, kun hänelle ilmoitettiin, että suvun mökillä jokainen huuhtelee saunan lauteet ja lattian käytön jälkeen ja katsoo, että polttopuut ei ole loppu, vessassa on paperia ja purua ja pönttö
ei ole ääriään myöten täynnä kusta ja paskaa. Kaikki ei vaan ymmärrä, että joku niistä asioista huolehtii, ja jokainen täysi-ikäinen mökin käyttäjä on vastuussa, että seuraavan on hyvä tulla mökille. En itse edes haaveile omasta mökistä, suvun yhteinen riittää mainiosti ja tulee halvemmaksi.
[/quote]
Ei sitten kannata valittaa jos lauteet ja koko sauna lahoavat kun niitä pitää erikseen vielä saunomisen jälkeen kastella. Sauna pitää saada kuivaksi saunomisen päätteeksi.
[/quote]
Meilkin on tuo sääntö, että lauteet huuhdotaan, jos on juostu uimassa (kantautuu niin paljon roskaa lauteille). Ajattele, mitä siitkin tulis, jos seuraavalla kylpijällä menis hiekkaa pimpsaan. Meillä ei käytetä laudeliinoja mökillä ja käydään uimassa saunasta käsin joka kerta. Se sauna kuivuu hyvin, kun ei heti avaa ovea saunomisen jälkeen.
Meillä on kanssa työleiri. :D onneksi äiti on vielä sen ikäinen että paiskii siellä hommia. Me käydään muutama tunti leikkaamassa nurmikkoja ja tienvarsia ruohonleikkurilla ja mies tekee kaikki pienet remppahommat. Ennen myös tehtiin peruna ja nostettiin peruna. Kunhan äitistä aika jättää niin jaetaan mökki serkusten kesken niin että jokaiselle jää tasaisesti hommia. Mökillä on aivan liikaa tunnearvoa, en voisi ikinä myydä sitä. Täytyy toivoa että on terveyttä pitää kunnossa.
Painepesuri on ehdoton mökillä, voi pesaista grillit ja autot ja kiikut ja lokinkököt laiturilta ja katon ja mitä vaan. Toinen suositeltava on trimmeri, mieluiten akulla. Sillä saa kukkapenkin reunat siistittyä ja kivienkin ympäriltä heinät niitettyä. Jos ei ole kunnon ajettavaa nurmikkoa, trimmerillä voi pienet pläntit ajella. Naisväki kiittää.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:28"] Oltiin lapsellisia ja hankin sisarusteni kanssa yhteisen kesämökin. Lähinnä siksi, että oli hyviä kokemuksia vuokramökeistä. Nyt olen kahden kesän kokemuksella sitä mieltä, että olisin voinut jättää hankkimatta. Viime kesänä kun mentiin kesäkuussa, pesin mökkiä, seiniä, grillipaikkaa, venettä, ulkovessaa, terassia kolme päivää. Sitten lepäsin pari pv, kun satoi ja sitten rakensin veljeni kanssa laituria pari päivää, maalasin huusin rappuset, istutin kasvimaalle taimia jne. Kun lähdettiin pois, olin ihan puhki. Oltiin syksyllä yksi viikonloppu laittamassa paikkaa talviteloille. Tänä kesänä olen koko perheen kanssa ollut siellä yhden viikon ja lasten kanssa kahtena viikonloppuna. On satanut ja ollut kylmää. Nyt pitäisi taas huomenna lähteä viikoksi, mutta sataa. Polttopuut on kuulemma tehty, minun perheeni osaksi jää niiden pinoaminen liiteriin. Saunan lauteet pitäisi hioa. Ärsyttää jo valmiiksi. Onko muilla ollut onnistuneet mökkihankinnat? Lepääkö mieli vai ahdistaako työleiri? [/quote] Miksi ihmeessä istutit sinne jotain taimia??? Kun olette siellä niin vähän. Miksi sinä puunaat jotain venettä ja ulkohuusia ja grillipaikkaa? Grilli on varmasti pesty edellisen käytön jälkeenkin, ja tietysti mahdolliset pölyt siitä pitää pyyhkiä ennen käyttöä, mutta eikö grillipaikka ole ulkona? Mitä siellä pitää pestä? Entä ulkohuusi, siellä riittää kun harjaa enimmät pölyt ja hämähäkin verkot, mitä siellä muka pestään? Ja jos vene on ollut talviteloilla, miten likainen se nyt on että sitä pitää niin puunata? Taitaa olla kyllä ihan ite kehittelemiä suurin osa töistä. [/quote] Vaikken ole ap ( vaan nro 32 ), niin en malta olla kommentoimatta, että totta helkatissa jokainen normaali pesee grillin/grillikatoksen keväällä. Ruokamyrkytyksenhän sieltä saa, jos ei huolehdi hygieniasta. Ja ulkohuusi pestään ihan kuten normaali vessa, pesuaineella ja vedellä pyyhkien. Minä en ainakaan kelpuuta sellaista sikailua, että vähän hämähäkin seittejä pyyhkäistään. Vene on myös ihmisillä tapana pestä ennen käyttöä. Meilläkin pestään harjalla ja mäntysuovalla penkit ja myös sisusta, on mukavampi istua puhtaassa veneessä. Minä pesen itse venettä myös joskus kesän aikana, jos haisee kovin kalalta. Säilyy vene hyvässä kunnossa, kun pesee liat pois. En käsitä ihmisiä, joiden mielestä mitään ei tarvitse pestä, istutaan likaiselle penkille tai käydään pesemättömässä saunassa tai vessassa. Ei mökki ole mikään sikolätti.
[/quote]
No kuten sanottu, grilli pestään aina käytön jälkeen, eihän se sitten ole likainen, muuta minkälainen grillikatos on jos se pitää pestä ympäriinsä? Ensinnäkin, kuinka monella on mitään grillikatosta, se grilli on yleensä ihan taivasalla, monilla se on se tiilistä tai kivistä kyhätty, mihin viritellään ritilä päälle, ei niitä tiiliä ja kiviä voi pestä... Samoin ulkohuusi, siinä on puinen taso jossa reikä, ja reijän ympärillä styroksinen istuinosa, sen ymmärrän että ne voi pyyhkiä, mutta et varmaan sitä sisäpuolta pese vedellä ja saippualla, ja lattianpesukin on melko turhaa kun siellä kengillä kuitenkin koko ajan käydään. Ihme siivoushulluja mökkeilijöitä...
[/quote]
Ihan samaa mieltä. Grillikatoksen pesu? Voi kai sitä sellaistakin tehdä jos ei muutakaan keksi. Yli neljäkymmentä vuotta hyvin siisteinä pitämieni sukulaisten kanssa mökkeilleenä en kyllä ole nähnyt mitään seinien pesemistä. Tosin en tajua sitäkään, miten johonkin terassin ja pihakalusteiden pesuun saa muka koko päivän menemään. Yhteismökillämme on yhtenä kevätpäivänä putsattu sisältä kaikki paikat, kuten pesty jääkaappi, keittiön kaikki hyllyt, lattiat, ikkunat, pyyhitty kalusteet, siivottu sauna ja haravoitu suurimmat roskat pihalta. Toisena päivänä vielä risujen ja oksien keräämistä, oksien pilkkomista, laiturin lasku, veneen tsekkaaminen yms. Miten siitä nyt jonkun työleirin saa? Tietty jos hammasharjalla hinkataan jalkalistoja ja huusia niin ehkä sitten. Pitäiskö ulkona kolmekymmentä vuotta ollut puinen keinu hinkata juuriharjalla joka kesä? Ehkä jonkun mielestä, mutta itse en näe sitä ällöttävänä bakteeripesäkkeenä, mikä pitää kloriitilla jynssätä ettei sairastu lavantautiin kun istuu siinä.
[/quote]
Tiedoksi, että seinät pestään yleensä puulämmitteisessä talossa ja mökissä. Johtuu siitä, että lämmityksestä tulee aina nokea. En minäkään ymmärrä niitä, jotka hinkkaa seiniä puhtaaksi useammin kuin kerran vuodessa. Meidän ulkovessassa on räsymatot ja kauniin punaiseksi maalatut lautalattiat. Todellakin matot ravistetaan ja lattiat pestään pari kertaa kesässä. Myös istuimen vierestä. Pesen myös vessan ikkunan keväällä ja pitsiverhon. Myös mökin ikkunat on ollut tapana ainakin meillä pestä kerran vuodessa, että näkee kirkkaasti järvimaisemaa. Grilli pestään myös ja istuimet siellä katoksessa. Meilläkin on puinen grillikatos, jonne ripustan kukka-amppeleita ja jossa paistetaan ihania muurinpohjalettuja.
Toisaalta meidän mökille kiinnitetään myös riippukeinu ja siinä maataan aina kun sattuu aurinkoinen päivä.
Mutta jokainen tyylillään, olen käynyt joskus siivottomissakin mökeissä.
[/quote]
No edelleenkään en ymmärrä miten tuohon niin valtavasti aikaa menee?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:36"]Painepesuri on ehdoton mökillä, voi pesaista grillit ja autot ja kiikut ja lokinkököt laiturilta ja katon ja mitä vaan. Toinen suositeltava on trimmeri, mieluiten akulla. Sillä saa kukkapenkin reunat siistittyä ja kivienkin ympäriltä heinät niitettyä. Jos ei ole kunnon ajettavaa nurmikkoa, trimmerillä voi pienet pläntit ajella. Naisväki kiittää.
[/quote]
Täh? Nuohan pitää ihan jumalatonta meteliä! Hanki vielä lehtipuhallin, niin hiljaisuus on täysin pilattu, myös mökkinaapureilta.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:36"]Painepesuri on ehdoton mökillä, voi pesaista grillit ja autot ja kiikut ja lokinkököt laiturilta ja katon ja mitä vaan. Toinen suositeltava on trimmeri, mieluiten akulla. Sillä saa kukkapenkin reunat siistittyä ja kivienkin ympäriltä heinät niitettyä. Jos ei ole kunnon ajettavaa nurmikkoa, trimmerillä voi pienet pläntit ajella. Naisväki kiittää.
[/quote]
Täh? Nuohan pitää ihan jumalatonta meteliä! Hanki vielä lehtipuhallin, niin hiljaisuus on täysin pilattu, myös mökkinaapureilta.
[/quote]
Ei mökillä tarvitse hissutella, mieluummin vaikka tissutella. Meillä laitetaan radio päälle ja kuunnellaan ulkonakin musiikkia, jos on hyvä päivä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:36"]Painepesuri on ehdoton mökillä, voi pesaista grillit ja autot ja kiikut ja lokinkököt laiturilta ja katon ja mitä vaan. Toinen suositeltava on trimmeri, mieluiten akulla. Sillä saa kukkapenkin reunat siistittyä ja kivienkin ympäriltä heinät niitettyä. Jos ei ole kunnon ajettavaa nurmikkoa, trimmerillä voi pienet pläntit ajella. Naisväki kiittää. [/quote] Täh? Nuohan pitää ihan jumalatonta meteliä! Hanki vielä lehtipuhallin, niin hiljaisuus on täysin pilattu, myös mökkinaapureilta.
[/quote]
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Katsoo vain, ettei aloita metelöintiä aikaisin aamulla eikä jatka sitä myöhään. Kerran kyllä aloitin lehtien puhaltamisen puoli kahdeksalta sunnuntaiaamuna, kiitos vastarannalla aamuviiteen äänekkäästi bilettäneen nuorison.
Kyllä täällä rannoilla eletään normaaliin tapaan, ruohonleikkureita, moottorisahoja, niitä lehtipuhaltimia ja muita koneita käytetään kun on tarpeen, ei se ketään häiritse. Jos häiritsee, laittakoon korvatulpat tai muuttakoon erämaahan.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:28"] Oltiin lapsellisia ja hankin sisarusteni kanssa yhteisen kesämökin. Lähinnä siksi, että oli hyviä kokemuksia vuokramökeistä. Nyt olen kahden kesän kokemuksella sitä mieltä, että olisin voinut jättää hankkimatta. Viime kesänä kun mentiin kesäkuussa, pesin mökkiä, seiniä, grillipaikkaa, venettä, ulkovessaa, terassia kolme päivää. Sitten lepäsin pari pv, kun satoi ja sitten rakensin veljeni kanssa laituria pari päivää, maalasin huusin rappuset, istutin kasvimaalle taimia jne. Kun lähdettiin pois, olin ihan puhki. Oltiin syksyllä yksi viikonloppu laittamassa paikkaa talviteloille. Tänä kesänä olen koko perheen kanssa ollut siellä yhden viikon ja lasten kanssa kahtena viikonloppuna. On satanut ja ollut kylmää. Nyt pitäisi taas huomenna lähteä viikoksi, mutta sataa. Polttopuut on kuulemma tehty, minun perheeni osaksi jää niiden pinoaminen liiteriin. Saunan lauteet pitäisi hioa. Ärsyttää jo valmiiksi. Onko muilla ollut onnistuneet mökkihankinnat? Lepääkö mieli vai ahdistaako työleiri? [/quote] Miksi ihmeessä istutit sinne jotain taimia??? Kun olette siellä niin vähän. Miksi sinä puunaat jotain venettä ja ulkohuusia ja grillipaikkaa? Grilli on varmasti pesty edellisen käytön jälkeenkin, ja tietysti mahdolliset pölyt siitä pitää pyyhkiä ennen käyttöä, mutta eikö grillipaikka ole ulkona? Mitä siellä pitää pestä? Entä ulkohuusi, siellä riittää kun harjaa enimmät pölyt ja hämähäkin verkot, mitä siellä muka pestään? Ja jos vene on ollut talviteloilla, miten likainen se nyt on että sitä pitää niin puunata? Taitaa olla kyllä ihan ite kehittelemiä suurin osa töistä. [/quote] Vaikken ole ap ( vaan nro 32 ), niin en malta olla kommentoimatta, että totta helkatissa jokainen normaali pesee grillin/grillikatoksen keväällä. Ruokamyrkytyksenhän sieltä saa, jos ei huolehdi hygieniasta. Ja ulkohuusi pestään ihan kuten normaali vessa, pesuaineella ja vedellä pyyhkien. Minä en ainakaan kelpuuta sellaista sikailua, että vähän hämähäkin seittejä pyyhkäistään. Vene on myös ihmisillä tapana pestä ennen käyttöä. Meilläkin pestään harjalla ja mäntysuovalla penkit ja myös sisusta, on mukavampi istua puhtaassa veneessä. Minä pesen itse venettä myös joskus kesän aikana, jos haisee kovin kalalta. Säilyy vene hyvässä kunnossa, kun pesee liat pois. En käsitä ihmisiä, joiden mielestä mitään ei tarvitse pestä, istutaan likaiselle penkille tai käydään pesemättömässä saunassa tai vessassa. Ei mökki ole mikään sikolätti.
[/quote]
No kuten sanottu, grilli pestään aina käytön jälkeen, eihän se sitten ole likainen, muuta minkälainen grillikatos on jos se pitää pestä ympäriinsä? Ensinnäkin, kuinka monella on mitään grillikatosta, se grilli on yleensä ihan taivasalla, monilla se on se tiilistä tai kivistä kyhätty, mihin viritellään ritilä päälle, ei niitä tiiliä ja kiviä voi pestä... Samoin ulkohuusi, siinä on puinen taso jossa reikä, ja reijän ympärillä styroksinen istuinosa, sen ymmärrän että ne voi pyyhkiä, mutta et varmaan sitä sisäpuolta pese vedellä ja saippualla, ja lattianpesukin on melko turhaa kun siellä kengillä kuitenkin koko ajan käydään. Ihme siivoushulluja mökkeilijöitä...
[/quote]
Ihan samaa mieltä. Grillikatoksen pesu? Voi kai sitä sellaistakin tehdä jos ei muutakaan keksi. Yli neljäkymmentä vuotta hyvin siisteinä pitämieni sukulaisten kanssa mökkeilleenä en kyllä ole nähnyt mitään seinien pesemistä. Tosin en tajua sitäkään, miten johonkin terassin ja pihakalusteiden pesuun saa muka koko päivän menemään. Yhteismökillämme on yhtenä kevätpäivänä putsattu sisältä kaikki paikat, kuten pesty jääkaappi, keittiön kaikki hyllyt, lattiat, ikkunat, pyyhitty kalusteet, siivottu sauna ja haravoitu suurimmat roskat pihalta. Toisena päivänä vielä risujen ja oksien keräämistä, oksien pilkkomista, laiturin lasku, veneen tsekkaaminen yms. Miten siitä nyt jonkun työleirin saa? Tietty jos hammasharjalla hinkataan jalkalistoja ja huusia niin ehkä sitten. Pitäiskö ulkona kolmekymmentä vuotta ollut puinen keinu hinkata juuriharjalla joka kesä? Ehkä jonkun mielestä, mutta itse en näe sitä ällöttävänä bakteeripesäkkeenä, mikä pitää kloriitilla jynssätä ettei sairastu lavantautiin kun istuu siinä.
[/quote]
Tiedoksi, että seinät pestään yleensä puulämmitteisessä talossa ja mökissä. Johtuu siitä, että lämmityksestä tulee aina nokea. En minäkään ymmärrä niitä, jotka hinkkaa seiniä puhtaaksi useammin kuin kerran vuodessa. Meidän ulkovessassa on räsymatot ja kauniin punaiseksi maalatut lautalattiat. Todellakin matot ravistetaan ja lattiat pestään pari kertaa kesässä. Myös istuimen vierestä. Pesen myös vessan ikkunan keväällä ja pitsiverhon. Myös mökin ikkunat on ollut tapana ainakin meillä pestä kerran vuodessa, että näkee kirkkaasti järvimaisemaa. Grilli pestään myös ja istuimet siellä katoksessa. Meilläkin on puinen grillikatos, jonne ripustan kukka-amppeleita ja jossa paistetaan ihania muurinpohjalettuja.
Toisaalta meidän mökille kiinnitetään myös riippukeinu ja siinä maataan aina kun sattuu aurinkoinen päivä.
Mutta jokainen tyylillään, olen käynyt joskus siivottomissakin mökeissä.
[/quote]
No edelleenkään en ymmärrä miten tuohon niin valtavasti aikaa menee?
[/quote]
Jos et tajua, niin ei voi mitään. Kaikkea ei voi vääntää rautalangasta. Kannattaa kokeilla, jos ei ole kokemusta siivouksesta. Hoida muutama muksu ja laita ruuat siinä sivussa. Vahdi, etteivät huku tai tee typeryyksiä ja satuta itseään. Kunnostin tänään aamulla kompostin kehikon, oli laudat vinksallaan. Vasara pysyy kädessä, vaikka sataa. Ja vaikka pyyhkisi pölyjä ja kantaisi vettä ja paistaisi makkaraa takassa.
-nainen, joka mökkeilee lasten kanssa la-ke
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:40"] [quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:28"] Oltiin lapsellisia ja hankin sisarusteni kanssa yhteisen kesämökin. Lähinnä siksi, että oli hyviä kokemuksia vuokramökeistä. Nyt olen kahden kesän kokemuksella sitä mieltä, että olisin voinut jättää hankkimatta. Viime kesänä kun mentiin kesäkuussa, pesin mökkiä, seiniä, grillipaikkaa, venettä, ulkovessaa, terassia kolme päivää. Sitten lepäsin pari pv, kun satoi ja sitten rakensin veljeni kanssa laituria pari päivää, maalasin huusin rappuset, istutin kasvimaalle taimia jne. Kun lähdettiin pois, olin ihan puhki. Oltiin syksyllä yksi viikonloppu laittamassa paikkaa talviteloille. Tänä kesänä olen koko perheen kanssa ollut siellä yhden viikon ja lasten kanssa kahtena viikonloppuna. On satanut ja ollut kylmää. Nyt pitäisi taas huomenna lähteä viikoksi, mutta sataa. Polttopuut on kuulemma tehty, minun perheeni osaksi jää niiden pinoaminen liiteriin. Saunan lauteet pitäisi hioa. Ärsyttää jo valmiiksi. Onko muilla ollut onnistuneet mökkihankinnat? Lepääkö mieli vai ahdistaako työleiri? [/quote] Miksi ihmeessä istutit sinne jotain taimia??? Kun olette siellä niin vähän. Miksi sinä puunaat jotain venettä ja ulkohuusia ja grillipaikkaa? Grilli on varmasti pesty edellisen käytön jälkeenkin, ja tietysti mahdolliset pölyt siitä pitää pyyhkiä ennen käyttöä, mutta eikö grillipaikka ole ulkona? Mitä siellä pitää pestä? Entä ulkohuusi, siellä riittää kun harjaa enimmät pölyt ja hämähäkin verkot, mitä siellä muka pestään? Ja jos vene on ollut talviteloilla, miten likainen se nyt on että sitä pitää niin puunata? Taitaa olla kyllä ihan ite kehittelemiä suurin osa töistä. [/quote] Vaikken ole ap ( vaan nro 32 ), niin en malta olla kommentoimatta, että totta helkatissa jokainen normaali pesee grillin/grillikatoksen keväällä. Ruokamyrkytyksenhän sieltä saa, jos ei huolehdi hygieniasta. Ja ulkohuusi pestään ihan kuten normaali vessa, pesuaineella ja vedellä pyyhkien. Minä en ainakaan kelpuuta sellaista sikailua, että vähän hämähäkin seittejä pyyhkäistään. Vene on myös ihmisillä tapana pestä ennen käyttöä. Meilläkin pestään harjalla ja mäntysuovalla penkit ja myös sisusta, on mukavampi istua puhtaassa veneessä. Minä pesen itse venettä myös joskus kesän aikana, jos haisee kovin kalalta. Säilyy vene hyvässä kunnossa, kun pesee liat pois. En käsitä ihmisiä, joiden mielestä mitään ei tarvitse pestä, istutaan likaiselle penkille tai käydään pesemättömässä saunassa tai vessassa. Ei mökki ole mikään sikolätti. [/quote] No kuten sanottu, grilli pestään aina käytön jälkeen, eihän se sitten ole likainen, muuta minkälainen grillikatos on jos se pitää pestä ympäriinsä? Ensinnäkin, kuinka monella on mitään grillikatosta, se grilli on yleensä ihan taivasalla, monilla se on se tiilistä tai kivistä kyhätty, mihin viritellään ritilä päälle, ei niitä tiiliä ja kiviä voi pestä... Samoin ulkohuusi, siinä on puinen taso jossa reikä, ja reijän ympärillä styroksinen istuinosa, sen ymmärrän että ne voi pyyhkiä, mutta et varmaan sitä sisäpuolta pese vedellä ja saippualla, ja lattianpesukin on melko turhaa kun siellä kengillä kuitenkin koko ajan käydään. Ihme siivoushulluja mökkeilijöitä... [/quote] Ihan samaa mieltä. Grillikatoksen pesu? Voi kai sitä sellaistakin tehdä jos ei muutakaan keksi. Yli neljäkymmentä vuotta hyvin siisteinä pitämieni sukulaisten kanssa mökkeilleenä en kyllä ole nähnyt mitään seinien pesemistä. Tosin en tajua sitäkään, miten johonkin terassin ja pihakalusteiden pesuun saa muka koko päivän menemään. Yhteismökillämme on yhtenä kevätpäivänä putsattu sisältä kaikki paikat, kuten pesty jääkaappi, keittiön kaikki hyllyt, lattiat, ikkunat, pyyhitty kalusteet, siivottu sauna ja haravoitu suurimmat roskat pihalta. Toisena päivänä vielä risujen ja oksien keräämistä, oksien pilkkomista, laiturin lasku, veneen tsekkaaminen yms. Miten siitä nyt jonkun työleirin saa? Tietty jos hammasharjalla hinkataan jalkalistoja ja huusia niin ehkä sitten. Pitäiskö ulkona kolmekymmentä vuotta ollut puinen keinu hinkata juuriharjalla joka kesä? Ehkä jonkun mielestä, mutta itse en näe sitä ällöttävänä bakteeripesäkkeenä, mikä pitää kloriitilla jynssätä ettei sairastu lavantautiin kun istuu siinä. [/quote] Tiedoksi, että seinät pestään yleensä puulämmitteisessä talossa ja mökissä. Johtuu siitä, että lämmityksestä tulee aina nokea. En minäkään ymmärrä niitä, jotka hinkkaa seiniä puhtaaksi useammin kuin kerran vuodessa. Meidän ulkovessassa on räsymatot ja kauniin punaiseksi maalatut lautalattiat. Todellakin matot ravistetaan ja lattiat pestään pari kertaa kesässä. Myös istuimen vierestä. Pesen myös vessan ikkunan keväällä ja pitsiverhon. Myös mökin ikkunat on ollut tapana ainakin meillä pestä kerran vuodessa, että näkee kirkkaasti järvimaisemaa. Grilli pestään myös ja istuimet siellä katoksessa. Meilläkin on puinen grillikatos, jonne ripustan kukka-amppeleita ja jossa paistetaan ihania muurinpohjalettuja. Toisaalta meidän mökille kiinnitetään myös riippukeinu ja siinä maataan aina kun sattuu aurinkoinen päivä. Mutta jokainen tyylillään, olen käynyt joskus siivottomissakin mökeissä.
[/quote]
Varmaan pitääkin puulämmitteistä taloa pestä jos on avotakka tms, ja ympärivuoden lämmitetään. Mutta jos on joku suljettava lämmitysuuni ja sitä lämmitetään muutaman kerran kesässä, niin en usko että seinät ehtii nokeentua, jos ne pellit muistaa aukaista.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:36"]Painepesuri on ehdoton mökillä, voi pesaista grillit ja autot ja kiikut ja lokinkököt laiturilta ja katon ja mitä vaan. Toinen suositeltava on trimmeri, mieluiten akulla. Sillä saa kukkapenkin reunat siistittyä ja kivienkin ympäriltä heinät niitettyä. Jos ei ole kunnon ajettavaa nurmikkoa, trimmerillä voi pienet pläntit ajella. Naisväki kiittää. [/quote] Täh? Nuohan pitää ihan jumalatonta meteliä! Hanki vielä lehtipuhallin, niin hiljaisuus on täysin pilattu, myös mökkinaapureilta.
[/quote]
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Katsoo vain, ettei aloita metelöintiä aikaisin aamulla eikä jatka sitä myöhään. Kerran kyllä aloitin lehtien puhaltamisen puoli kahdeksalta sunnuntaiaamuna, kiitos vastarannalla aamuviiteen äänekkäästi bilettäneen nuorison.
Kyllä täällä rannoilla eletään normaaliin tapaan, ruohonleikkureita, moottorisahoja, niitä lehtipuhaltimia ja muita koneita käytetään kun on tarpeen, ei se ketään häiritse. Jos häiritsee, laittakoon korvatulpat tai muuttakoon erämaahan.
[/quote]
Siis sulla on jo lehtipuhallin, uskomatonta! Tuo oli vaan läppä, luulin, ettei kukaan metelöi sellaisen kanssa mökillä luonnon rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:40"] [quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:36"]Painepesuri on ehdoton mökillä, voi pesaista grillit ja autot ja kiikut ja lokinkököt laiturilta ja katon ja mitä vaan. Toinen suositeltava on trimmeri, mieluiten akulla. Sillä saa kukkapenkin reunat siistittyä ja kivienkin ympäriltä heinät niitettyä. Jos ei ole kunnon ajettavaa nurmikkoa, trimmerillä voi pienet pläntit ajella. Naisväki kiittää. [/quote] Täh? Nuohan pitää ihan jumalatonta meteliä! Hanki vielä lehtipuhallin, niin hiljaisuus on täysin pilattu, myös mökkinaapureilta. [/quote] Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Katsoo vain, ettei aloita metelöintiä aikaisin aamulla eikä jatka sitä myöhään. Kerran kyllä aloitin lehtien puhaltamisen puoli kahdeksalta sunnuntaiaamuna, kiitos vastarannalla aamuviiteen äänekkäästi bilettäneen nuorison. Kyllä täällä rannoilla eletään normaaliin tapaan, ruohonleikkureita, moottorisahoja, niitä lehtipuhaltimia ja muita koneita käytetään kun on tarpeen, ei se ketään häiritse. Jos häiritsee, laittakoon korvatulpat tai muuttakoon erämaahan. [/quote] Siis sulla on jo lehtipuhallin, uskomatonta! Tuo oli vaan läppä, luulin, ettei kukaan metelöi sellaisen kanssa mökillä luonnon rauhassa.
[/quote]
Sori, en ole tuo ekan viestin kirjoittaja, tuo joka suositteli trimmeriä. Lehtipuhallin on ihan ylivoimainen apu, ei tätä tonttiapelkällä haravalla jaksaisi siivota. Meillä on myös päältä ajetteva ruohonleikkuri täällä luonnon rauhassa :) Parhaillaan tuossa kilometrin päässä jyristelee metsäkone, tekee pitkää päivää.
Minusta ankein homma oli penskana kanta risuja. Niitä kerättiin koko kesäkuu juhannukseen asti aina kun oltiin mökillä. Se oli niiiin saakelin tylsää. Mökki oli metsikössä ja risuja riitti. Isä kaatoi puitakin polttopuiksi ja karsi niistä oksia, joita kuskattiin samaan kasaan ja poltettiin juhannuskokkona. Jos ostaisin mökin, en mistään metsiköstä ainakaan. Polttopuutkin hankkisin valmiina.
Meidän suvussa mikä tahansa mökki on työleiri, myös ne vuokramökit joita on suvun kesken vuokrattu. Aloitetaan yleensä pesemällä kaikki paikat, eikä siinä mitään mutta kun oma kotikin on työleiri, mökillä haluaisi rentoutua. Paras oli kun anoppi ja appi kutsui vuokraamalleen mökille ja kun mentiin sinne yhdessä, ensi töikseen haravoitiin mökin ympärillä olevasta nurmikentästä ruohonleikkurin jättämät ruohotupakset pois. Ihanana kesäpäivänä. Siinä ei kuulkaa voi miniä ottaa rantatuolia esiin ja mehulasia käteen, kun anoppi heiluu hiki hatussa haravan varressa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:39"]Jos siellä ei koskaan tee mitään, aika pian siellä ei ole kiva rentoutuakseen. Jos kaikki paikat repsottaa, ei ole polttopuita, kaikkialla on likaista jne kuka siellä viihtyy. Mökki on aina jonkin asteinen työleiri. Toiset tykkää siitä tekemisestä. Tietotyöläiselle puiden pilkkominen tai pihan hoito tai pikku remppa on rentoutumista. [/quote] Myös tietotyöläinen voi asua omakotitalossa. Ihan tarpeeksi puun pilkkomista ja ulkolaudoituksen uusimista, pensaiden leikkuuta ja terassin korjausta löytyy kotoakin.
[/quote]Tai sitten tietotyöläinen voi yksinkertaisesti pitää sekä omakotitalon että mökin piha- ja reppatöitä rasittavina ja vastenmielisinä ja viettää vapaa-aikansa mieluummin jollakin toisella tavalla. :)
Kun tyytyy lainaamaan isovanhempien kesämökkiä, säästyy isommilta urakoilta. Isovanhemmat taas on sellasia, että menee sekasin jos ei saa puuhata jotain. Vaarini rakentaa joka kesä mökille jotain uutta. Hyvä järjestely ;)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:00"]Mökkeilemme omien vanhempieni sekä mieheni vanhempien mökeillä. Eipä tarvitse paljoakaan tehdä, paitsi jos erikseen pyydetään. Eli jotain pientä puiden pilkkomis- tai pinomishommaa tai jotain missä pitää kantaa raskaita esineitä paikasta toiseen. Plussana se, että saamme todellakin laiskotella mielin määrin. Miinuksena se, ettei voida laittaa mökkiä omanlaiseksemme, vaan tulee sietää vanhemman polven sisustusmakua ja näkemyksiä siitä, mitä mökkeilyyn kuuluu.
[/quote]
Ette tee mitään ja käytte loisimassa? No jo on porukkaa.