Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökki - rentoutumispaikka vai työleiri?

Vierailija
26.07.2015 |

Oltiin lapsellisia ja hankin sisarusteni kanssa yhteisen kesämökin. Lähinnä siksi, että oli hyviä kokemuksia vuokramökeistä. Nyt olen kahden kesän kokemuksella sitä mieltä, että olisin voinut jättää hankkimatta. Viime kesänä kun mentiin kesäkuussa, pesin mökkiä, seiniä, grillipaikkaa, venettä, ulkovessaa, terassia kolme päivää. Sitten lepäsin pari pv, kun satoi ja sitten rakensin veljeni kanssa laituria pari päivää, maalasin huusin rappuset, istutin kasvimaalle taimia jne. Kun lähdettiin pois, olin ihan puhki. Oltiin syksyllä yksi viikonloppu laittamassa paikkaa talviteloille. Tänä kesänä olen koko perheen kanssa ollut siellä yhden viikon ja lasten kanssa kahtena viikonloppuna. On satanut ja ollut kylmää. Nyt pitäisi taas huomenna lähteä viikoksi, mutta sataa. Polttopuut on kuulemma tehty, minun perheeni osaksi jää niiden pinoaminen liiteriin. Saunan lauteet pitäisi hioa. Ärsyttää jo valmiiksi. Onko muilla ollut onnistuneet mökkihankinnat? Lepääkö mieli vai ahdistaako työleiri?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:39"]Jos siellä ei koskaan tee mitään, aika pian siellä ei ole kiva rentoutuakseen. Jos kaikki paikat repsottaa, ei ole polttopuita, kaikkialla on likaista jne kuka siellä viihtyy. Mökki on aina jonkin asteinen työleiri. Toiset tykkää siitä tekemisestä. Tietotyöläiselle puiden pilkkominen tai pihan hoito tai pikku remppa on rentoutumista.
[/quote]

Myös tietotyöläinen voi asua omakotitalossa. Ihan tarpeeksi puun pilkkomista ja ulkolaudoituksen uusimista, pensaiden leikkuuta ja terassin korjausta löytyy kotoakin.

Vierailija
42/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa on suomalaisen ostaa mökkiä. Omakotitalojen luvattu maa. Metsää riittää. Kun lentokoneesta katsoo, Suomessa ei juuri muuta näy kuin metsää ja järviä. Mihin tarvitsee mökin? Selittäkää viisaammat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:20"]

Turhaa on suomalaisen ostaa mökkiä. Omakotitalojen luvattu maa. Metsää riittää. Kun lentokoneesta katsoo, Suomessa ei juuri muuta näy kuin metsää ja järviä. Mihin tarvitsee mökin? Selittäkää viisaammat!

[/quote]

Rentoutumiseen, hiljaisuuteen, kotiseudulla oleskeluun, puutarhanhoitoon, saunomiseen, lomanviettoon... Jotkut pystyvät toteuttamaan näitä omakotitalossa, kaikki eivät voi tai halua.

Vierailija
44/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:20"]

[/quote]

Mun vanhemmat asuu Helsingissä, kerrostalossa lähellä työpaikkojaan ja kyllä se mökki ja tontti on henkireikä heille. Varsinkin isälleni ja molemmat on aika työmyyriä mökillä, mutta en usko että on koskaan kokeneet sitä työleirikseen.

Vierailija
45/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä viihdy mökillä enempää kuin max. 2 viikkoa vuodessa. On kätevää, jos on useampi omistaja tai vuokraa mökin. Kokonaan oma olisi kauhujen työleiri.

Vierailija
46/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaanmatkat jää vähiin, kun ostaa mökin. Jos keskimäärin on 4 viikkoa kesälomaa ja siitä yli puolet kuluu mökin hinkkaamiseen ja kunnostustöihin, niin eipä muuta ehdi kuin ne pakolliset sukulointireissut ja Linnanmäki tai Särkänniemi. Vietin lapsena niin paljon aikaa mökillä, että mieluummin lähden ulkomaille tai kiertelen vaikka Suomea kuin lähden töihin mökille.

Vierailija
47/89 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että kukin omien varojensa mukaan. Meidän mökki maksoi 129000, on hyvä ranta ja pari vuotta sitten rakennettu mökki, hirsiaitta, tasaiseksi puhdistettu maa mökkitasanteella ja iso laituri. Mukavyydet löytyy, eli on astianpesukone, pyykinpesukone, juoksevat vedet ja kylpypalju, kivipöytätaso, sähkö- ja puusauna. Neliöitä mökissä 74, mikä on ihan sopivasti siivottavaa. Arvokas hankinta, osittain lainarahalla. Ensi kesänä laitetaan vuokralle juhannukseen asti ja elokuusss myös. Saadaan ainakin lainarahaa vuokraamalla, kun ei itse ehdi olla kuin keskikesällä.

Vierailija
48/89 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:50"]Ei ole työleiri, koska meillä on täysin samat nukavuudet kuin kaupungissakn mukaanlukien tiskikone, pesukone...jopa jääpalakone löytyy jääkaappi-pakastimesta.
Eli työt ovat samoja kuin kaupungissakin; imurointia, pölyjen pyyhkimistä, pyykinpesua. Ruoanlaittoa, josta tykkään ja jos en jaksa, mennään ravintolaan.
[/quote]

Eikö teillä tehdä polttopuita itse ? Pinota puuta liiteriin? Eikö tarvitse maalata tai lakata mökkiä, laituria, verantaa, pestä venettä, laskea laituria keväällä ja nostaa pois syksyllä? Aika huoltovapaa mökki teillä sitten on, jos ei mitään perinteisiä mökkihommia.

Vierailija
49/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Omistan siskoni kanssa mökin yhdessä. Yllättävän paljon työtä siinä on, vaikka meillä on sähkölämmittteinen, talvikäyttöinen mökki, johon tulee myös juokseva vesi kaivosta (ja jonka poileri lämmittää eli lämmin juokseva vesi tulee myös).

Säästimme työstä paljon sillä, että ostimme todella hyväkuntoisen, hyvin pidetyn mökin. "Alkutöitä" ei siis ollut juuri ollenkaan.

Vierailija
50/89 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei meillä ole omaa mökkiä. Joskus, jos mökkiä kaivataan, se vuokrataan. Mieluiten laitamme rahamme matkusteluun ja omakotitalon kunnostuksiin.

Vierailija
51/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mökin pitää olla veden äärellä, mieluiten saaressa tai sellaisessa niemessä, ettei näy naapuriin. Kotoa voi olla max. 2,5 tunnin ajomatka. Ja kaikki mukavuudet kelpaa, mitä saadaan. On vaan sellainen pieni ristiriita, että pankki oli valmis lainaamaan meille 45 000 €. Kuvitelkaa! Me miehen kanssa mentiin sinne esittelemään 80 tonnia maksanutta kohdetta ja vastaus oli, että saadaan vain reilu puolet lainarahaa. Yllättäen meillä on myös asuntolainaa, ja kuukaudessa pystytään säästämään mökkiä varten ehkä 500€. Nyt säästössä 2000 €. Menee siis todella kauan, että saadaan haluamamme mökki...

Vierailija
52/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttu minä tuun hulluksi tuon mökin kanssa.

Vierailija
53/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:34"]Se täytyy vielä sanoa, että ihmettelen monien logiikkaa. Mökki on mökki vain jos siellä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia. Ja kun mökillä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia, mökkeily on hankalaa ja mökki on ahdistava työleiri.

Ei se ole työleiri, se on itse valitsemanne tapa mökkeillä. Ei huono tapa laisinkaan, mutta ei myöskään ainoa. Helppoutta saa varsin helposti, varsinkin jos siihen on valmis satsaamaan vähän rahaa.

34 & 39
[/quote]

Kukas sen helppouden maksaa? Kun ei pankki anna kuin minilainan, turha haaveilla luksuksesta.

Vierailija
54/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:40"] [quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:20"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:28"] Oltiin lapsellisia ja hankin sisarusteni kanssa yhteisen kesämökin. Lähinnä siksi, että oli hyviä kokemuksia vuokramökeistä. Nyt olen kahden kesän kokemuksella sitä mieltä, että olisin voinut jättää hankkimatta. Viime kesänä kun mentiin kesäkuussa, pesin mökkiä, seiniä, grillipaikkaa, venettä, ulkovessaa, terassia kolme päivää. Sitten lepäsin pari pv, kun satoi ja sitten rakensin veljeni kanssa laituria pari päivää, maalasin huusin rappuset, istutin kasvimaalle taimia jne. Kun lähdettiin pois, olin ihan puhki. Oltiin syksyllä yksi viikonloppu laittamassa paikkaa talviteloille. Tänä kesänä olen koko perheen kanssa ollut siellä yhden viikon ja lasten kanssa kahtena viikonloppuna. On satanut ja ollut kylmää. Nyt pitäisi taas huomenna lähteä viikoksi, mutta sataa. Polttopuut on kuulemma tehty, minun perheeni osaksi jää niiden pinoaminen liiteriin. Saunan lauteet pitäisi hioa. Ärsyttää jo valmiiksi. Onko muilla ollut onnistuneet mökkihankinnat? Lepääkö mieli vai ahdistaako työleiri? [/quote] Miksi ihmeessä istutit sinne jotain taimia??? Kun olette siellä niin vähän. Miksi sinä puunaat jotain venettä ja ulkohuusia ja grillipaikkaa? Grilli on varmasti pesty edellisen käytön jälkeenkin, ja tietysti mahdolliset pölyt siitä pitää pyyhkiä ennen käyttöä, mutta eikö grillipaikka ole ulkona? Mitä siellä pitää pestä? Entä ulkohuusi, siellä riittää kun harjaa enimmät pölyt ja hämähäkin verkot, mitä siellä muka pestään? Ja jos vene on ollut talviteloilla, miten likainen se nyt on että sitä pitää niin puunata? Taitaa olla kyllä ihan ite kehittelemiä suurin osa töistä. [/quote] Vaikken ole ap ( vaan nro 32 ), niin en malta olla kommentoimatta, että totta helkatissa jokainen normaali pesee grillin/grillikatoksen keväällä. Ruokamyrkytyksenhän sieltä saa, jos ei huolehdi hygieniasta. Ja ulkohuusi pestään ihan kuten normaali vessa, pesuaineella ja vedellä pyyhkien. Minä en ainakaan kelpuuta sellaista sikailua, että vähän hämähäkin seittejä pyyhkäistään. Vene on myös ihmisillä tapana pestä ennen käyttöä. Meilläkin pestään harjalla ja mäntysuovalla penkit ja myös sisusta, on mukavampi istua puhtaassa veneessä. Minä pesen itse venettä myös joskus kesän aikana, jos haisee kovin kalalta. Säilyy vene hyvässä kunnossa, kun pesee liat pois. En käsitä ihmisiä, joiden mielestä mitään ei tarvitse pestä, istutaan likaiselle penkille tai käydään pesemättömässä saunassa tai vessassa. Ei mökki ole mikään sikolätti. [/quote] No kuten sanottu, grilli pestään aina käytön jälkeen, eihän se sitten ole likainen, muuta minkälainen grillikatos on jos se pitää pestä ympäriinsä? Ensinnäkin, kuinka monella on mitään grillikatosta, se grilli on yleensä ihan taivasalla, monilla se on se tiilistä tai kivistä kyhätty, mihin viritellään ritilä päälle, ei niitä tiiliä ja kiviä voi pestä... Samoin ulkohuusi, siinä on puinen taso jossa reikä, ja reijän ympärillä styroksinen istuinosa, sen ymmärrän että ne voi pyyhkiä, mutta et varmaan sitä sisäpuolta pese vedellä ja saippualla, ja lattianpesukin on melko turhaa kun siellä kengillä kuitenkin koko ajan käydään. Ihme siivoushulluja mökkeilijöitä...  [/quote] Ihan samaa mieltä. Grillikatoksen pesu? Voi kai sitä sellaistakin tehdä jos ei muutakaan keksi. Yli neljäkymmentä vuotta hyvin siisteinä pitämieni sukulaisten kanssa mökkeilleenä en kyllä ole nähnyt mitään seinien pesemistä. Tosin en tajua sitäkään, miten johonkin terassin ja pihakalusteiden pesuun saa muka koko päivän menemään. Yhteismökillämme on yhtenä kevätpäivänä putsattu sisältä kaikki paikat, kuten pesty jääkaappi, keittiön kaikki hyllyt, lattiat, ikkunat, pyyhitty kalusteet, siivottu sauna ja haravoitu suurimmat roskat pihalta. Toisena päivänä vielä risujen ja oksien keräämistä, oksien pilkkomista, laiturin lasku, veneen tsekkaaminen yms. Miten siitä nyt jonkun työleirin saa? Tietty jos hammasharjalla hinkataan jalkalistoja ja huusia niin ehkä sitten. Pitäiskö ulkona kolmekymmentä vuotta ollut puinen keinu hinkata juuriharjalla joka kesä? Ehkä jonkun mielestä, mutta itse en näe sitä ällöttävänä bakteeripesäkkeenä, mikä pitää kloriitilla jynssätä ettei sairastu lavantautiin kun istuu siinä. [/quote] Tiedoksi, että seinät pestään yleensä puulämmitteisessä talossa ja mökissä. Johtuu siitä, että lämmityksestä tulee aina nokea. En minäkään ymmärrä niitä, jotka hinkkaa seiniä puhtaaksi useammin kuin kerran vuodessa. Meidän ulkovessassa on räsymatot ja kauniin punaiseksi maalatut lautalattiat. Todellakin matot ravistetaan ja lattiat pestään pari kertaa kesässä. Myös istuimen vierestä. Pesen myös vessan ikkunan keväällä ja pitsiverhon. Myös mökin ikkunat on ollut tapana ainakin meillä pestä kerran vuodessa, että näkee kirkkaasti järvimaisemaa. Grilli pestään myös ja istuimet siellä katoksessa. Meilläkin on puinen grillikatos, jonne ripustan kukka-amppeleita ja jossa paistetaan ihania muurinpohjalettuja. Toisaalta meidän mökille kiinnitetään myös riippukeinu ja siinä maataan aina kun sattuu aurinkoinen päivä. Mutta jokainen tyylillään, olen käynyt joskus siivottomissakin mökeissä.

[/quote]

jaa... Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että meidän mökin seiniä ei ole pesty koskaan. Mökki on ollut käytössä 32 vuotta. Kerran on maalattu, noin 10 v sitten. Taitaa mennä ainakin toiset 10 v ennen kuin niihin taas kosketaan. Ei muuten ole noessa, kokeilin juuri.

Vierailija
55/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:34"]Se täytyy vielä sanoa, että ihmettelen monien logiikkaa. Mökki on mökki vain jos siellä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia. Ja kun mökillä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia, mökkeily on hankalaa ja mökki on ahdistava työleiri.

Ei se ole työleiri, se on itse valitsemanne tapa mökkeillä. Ei huono tapa laisinkaan, mutta ei myöskään ainoa. Helppoutta saa varsin helposti, varsinkin jos siihen on valmis satsaamaan vähän rahaa.

34 & 39
[/quote]

Kukas sen helppouden maksaa? Kun ei pankki anna kuin minilainan, turha haaveilla luksuksesta.
[/quote]

Komppaan edellistä, että paljonko se sitten maksaa? Ja mistä rahat? Vai säästääkö kaikki satatuhatta ja marssii mökkiostoksille? Pappa betalar?

-nainen keski-iän kynnyksellä

Vierailija
56/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:34"]Se täytyy vielä sanoa, että ihmettelen monien logiikkaa. Mökki on mökki vain jos siellä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia. Ja kun mökillä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia, mökkeily on hankalaa ja mökki on ahdistava työleiri. Ei se ole työleiri, se on itse valitsemanne tapa mökkeillä. Ei huono tapa laisinkaan, mutta ei myöskään ainoa. Helppoutta saa varsin helposti, varsinkin jos siihen on valmis satsaamaan vähän rahaa. 34 & 39 [/quote] Kukas sen helppouden maksaa? Kun ei pankki anna kuin minilainan, turha haaveilla luksuksesta. [/quote] Komppaan edellistä, että paljonko se sitten maksaa? Ja mistä rahat? Vai säästääkö kaikki satatuhatta ja marssii mökkiostoksille? Pappa betalar? -nainen keski-iän kynnyksellä

[/quote]

Eiköhän se mene niin, että jokainen laittaa sellaiset mukavuudet, joihin kullakin on varaa? Jos on köyhä, niin sitten ei varmaan laita mökkiä lainkaan.

Vierailija
57/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:34"]Se täytyy vielä sanoa, että ihmettelen monien logiikkaa. Mökki on mökki vain jos siellä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia. Ja kun mökillä on ahdasta ja mahdollisimman vähän mukavuuksia, mökkeily on hankalaa ja mökki on ahdistava työleiri. Ei se ole työleiri, se on itse valitsemanne tapa mökkeillä. Ei huono tapa laisinkaan, mutta ei myöskään ainoa. Helppoutta saa varsin helposti, varsinkin jos siihen on valmis satsaamaan vähän rahaa. 34 & 39 [/quote] Kukas sen helppouden maksaa? Kun ei pankki anna kuin minilainan, turha haaveilla luksuksesta.

[/quote]

Se maksaa joka haluaa helppoutta ja jolla on siihen varaa. Kaikkea ei voi saada. Mainituista asioista esim. uppopumppu ja kertakäyttöastiat eivät maksa mahdottomia, mutta helpottavat kummasti elämää kantoveden kanssa.

Vierailija
58/89 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoenoni osasi ottaa rennosti mökillä. Koskaan ei pessyt mitään. Hänellä kävi veljen tyttö siivoamassa pari kertaa kesässä. Mutta likaistahan siellä oli. Puukotkin pyyhki puhtaaksi, ettei tarvinnut tiskata. Suolakala ja peruna oli köyhän miehen herkkuja. Samalta lautaselta söi monta päivää, vähän paperilla pyyhki enimpiä pois. Nurmikkoa ei eno ajellut, viikatteella niitti kaksi kertaa kesässä. Venevaja oli täynnä lokin kakkaa, se antoi väriä harmaaseen lautaan. Pyykkiä pesi miesraukka pesuvadissa saunoessaan ja ripusti ne naruille saunan kattoon kuivumaan. Isoenoni asui mökillä kaikki kesälomansa, eläkkeelle jäätyään siirtyi lähes kokonaan mökkiläiseksi.

Vierailija
59/89 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:30"]Onneksi ei meillä ole omaa mökkiä. Joskus, jos mökkiä kaivataan, se vuokrataan. Mieluiten laitamme rahamme matkusteluun ja omakotitalon kunnostuksiin.
[/quote]

Aika paljon saakin matkustella. Meillä mökkilainaa lyhennetään noin 6000 € vuodessa seuraavat 9 vuotta. Aikamoiset matkat saataisiin kahdelle hengelle! Ja ostettiin juuri vene, sohva ja puiset tuolit, niihin meni lomarahat, pari tonnia.

Vierailija
60/89 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilemme omien vanhempieni sekä mieheni vanhempien mökeillä. Eipä tarvitse paljoakaan tehdä, paitsi jos erikseen pyydetään. Eli jotain pientä puiden pilkkomis- tai pinomishommaa tai jotain missä pitää kantaa raskaita esineitä paikasta toiseen. Plussana se, että saamme todellakin laiskotella mielin määrin. Miinuksena se, ettei voida laittaa mökkiä omanlaiseksemme, vaan tulee sietää vanhemman polven sisustusmakua ja näkemyksiä siitä, mitä mökkeilyyn kuuluu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän