Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muuttaako kolmas lapsi oleellisesti arkea?

Vierailija
27.09.2006 |

Minulla on kaksi lasta, nuorin pian kaksi vuotias ja vauvakuume kova. Kaverini kertoi ystävällänsä olevan neljä lasta ja heidän tuttavapiirissänsä on useita moni lapsisia perheitä. He ovat todenneet, että kolmas lapsi muuttaa arjen jotenkin ratkaisevasti.

Mietin onko vain jotain hölynpölyä tuo juttu vai onko siinä jotain perää? Miten arki sujuu yksin kolmen lapsen kanssa. Myös vanhin lapseni on vielä suht' pieni. Tosin vuodessakin ne lapset kasvavat niin paljon :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas olisi haaveissa meilläkin, mutta arjen sujuminen mietityttää. Erityisesti, jos molemmat vanhemmat on töissä? Kokemuksia?

Vierailija
2/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla pojat on tytön syntyessä 3 ja 5v ja ihan ylläri oli tämä raskaus! jännittää ihan hurjasti sillä en ole varsinainen kanaemo tai muutenkaan pullantuoksuinen äiti ja yhtäkkiä vaan huomaan et mullahan on KOLME lasta... =/ rakkaudella tämäkin vastaan otetaan mutta sitten piuhat tiukasti kiinni. never again. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lapsi arkea tai muutakaan kun lapsi syntyi

Vierailija
4/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös jos isommat lapset jo nukkuvat pitkään tai nukahtavat ajoissa, jää näiltä ajoilta mahdollinen seksi pienimmäisen vaatiessa huoltoa !

Vierailija
5/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset lohduttelivat että toisen kanssa on paljon helpompaa, kun jo pienestä pitäen nuoremmalla on viihdykettä. Kun aloin odottaa toista, kommentoivat ihmiset että se kolmas sitten on helppo, menee jo rutiinilla. Tiedä sitten lähdemmekö kokeilemaan...

Vierailija
6/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...päivän kun ei pääse päiväunille isompien vuoksi, yöllähän kuitenkin valvotaan.

Entä koska jää pienen pieni hetki itselle tai parisuhteelle?

Vierailija
7/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ovatko haastavia vai helppoja luonteeltaan. Meillä lapsiluvun kasvu aina vaikeutti elämää hurjasti, sillä esikoinen vei ja vie yhä 99 % ajasta ja energiasta. Onneksi pikkusisarukset ovat olleet helpompia, mutta en tiedä lähtisinkö enää kolmatta hankkimaan... Joissakin perheissä esikoisista voi olla tosi paljon apuakin! Riippuu siis tilanteesta...

Vierailija
8/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mustasukkaisuuskohtauksia ja isommilla oli seuraa toisistaan, kun olin vauvassa kiinni.

Isommat käyvät 2x viikossa kerhossa, jolloin olen pystynyt hieman lepäämään. Jos oikein väsymys iski, otin välillä vauvan nukkuessa videot avuksi. Isommat katsoivat ohjelmaa ja minä torkuin sohvalla.

Siinä mielessä kyllä kolmas muuttaa tilannetta, ettei kaikille pysty yhtä aikaa antamaan yksilöllistä huomiota. Jos lähdet yksin jonkun kanssa vaikka kauppaan, toiselle jää kaksi lasta hoiteisiin.

Vierailija
9/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on vielä niin tuore tapaus, etten osaa vielä tarkemmin asiaa kommentoida.

Vierailija
10/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkeivät suoraan kohdista sisarukseen (9-ja 4-vuotiaat). Meillä tietysti rankalta tuntuu, kun esikoisen läksyjä pitää nykyään seurata tarkasti, ja hänen juttujensa ympärillä pyöritään paljolti enemmän kuin silloin kun oli vaan kaksi lasta. En tiedä, paljonko tuossa läksyjentekovaikeudessa on huomionhakua..

Vierailija
11/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta on helppo hoitaa yhden ihmisen, esim. iltatoimet, mutta jos lapsia on kolme ja pienin vielä vauva eli sillä on eri tarpeet ja eri iltatoimet kuin muilla lapsilla, niin illan hoitamiseen mukavasti tarvitaan kaksi aikuista. Aikuisten harrastusmahdollisuudet siis vähenee, jos molemmat haluaa säilyä tervejärkisinä.

Vierailija
12/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun tulevat vähän isommiksi ja on kaverihommaa, harrastuksissa kuskaamista, vanhempain iltaa jne., niin siinä on kolmen kanssa jo paljon hommaa. Ja jos haluaa, että lapsilla on joskus omaa yksityistä aikaa vanhemman kanssa.

Olen huomannut, että aika monessa kolme + perheessä lapsiin ei panosteta samalla lailla kun kahden lapsen perheessä. Lapset saa tulla enemmän toimeen omillaan, huitelevat kavereillaan, harrastavat sitä, mitä nyt sattuu lähimpänä olemaan tarjolla, vanhemmat ei viitsi aina käydä vanhempain illoissa jne.

Ja ennen ku joku rupeaa selostamaan, että heillä ei ole näin, niin tietysti ymmärrän, että perheitä on monenlaisia. Tän olen vaan omassa tuttavapiirissäni huomannut. Semmosissa perheissä, joissa on kaksi lasta pienellä ikäerolla ja sit se kolmas isommalla ikäerolla, on selvästi nähtävissä, että vanhemmat antaa homman mennä siihen, että elämä järkätään sen pienimmän mukaan ja isot hoitaa omat juttunsa miten pystyy.

Yleisesti ottaen ihmiset tuntuu aliarvioivan sen panotuksen, mitä lisälapset tuo tullessaan. Mutta turha näitä on tietysti sanoa, kun ihmiset ei koskaan usko, ennen ku on liian myöhästä ja itketään miten uupuneita ollaan ja masentuneita ja ties mitä...

Vierailija
13/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla hankkimassa lapsia putkeen, koska haluan antaa jokaisen olla " tähti" . En voisi kuvitellakaan tekeväni lapsia 2v ikäerolla, koska minusta se olisi liian rankkaa ja väärin pientä 2v:ta kohtaan. Meillä esikoinen on eskarissa ja nuorin 2v eli kohta voisi sitä kolmatta harkita.

Te, joilla on kolme, onko elämä muuttunut " liian" kiireiseksi?

-3-

Vierailija
14/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joku pyhimys-äiti joka yrittää turvata meidän kullannupuille kaiken huomion, jolloin pienestä enkelilapsestasi kasvaa pikku piru toisten seurassa ollessaan..

Vierailija
15/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan paljon rennommin nyt kuin kahden kanssa. Oma asenne vaikuttaa todella paljon. Olen kuullut, että ihan tutkimustasolla on todettu ehankalinta olevan kahden kanssa (toki lasten luonteet vaikuttavat todella paljon), koska vanhemmat pyrkivät olemaan niiiiin tasavertaisia molempien suhteen ja lapset vahtaavat koko ajan valtasuhteitaan. Kun lapsia on 4 tai enemmän, pakka menee hyvällä tavalla sekaisin, kun ei ole sitä aisaparia, johon koko ajan verrata itseään tai että vanhemmat vertaisivat lapsiaan.

Meillä 3 aika pientä lasta, joten perushoitoa riittää paljon, mutta organisoimalla siitä selviää. Tällä palstalla viime syksyllä kyselin vauvakuumeessa kokemuksia kolmesta lapsesta ja nyt meillä niitä sitten jo 3 on. =)

Vierailija
16/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille muutos ei ollut katastrofaalista vaan parisuhde vain parani.

Kummallekin on oikeesti hommaa, lapsiperheen arjen toimet muuttui rutiininomaiseksi, " itsestään selvyydeksi" .

Minusta tuntuu et positiiviseen kokemukseen vaikuttaa paljolti nimenomaan toimiva parisuhde.

Eihän sitä niin paljon lasten kaa reissaa varsinkaan yksin mut ei se välttämättä huonokaan asia, elämä toisaalta rauhoittuu, kotona yhdessä olon merkitys kasvaa...

Olen hullunlailla nauttinut kolmosesta... näyttää siltä et nälkä kasvaa syödessä eli nelonen on tulollaan ;)

Lapset 6, 4 ,2 ja maha-asukki

Vierailija
17/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 2v on liian pieni ikäero. Tämä siis lapsen kehityksen ja omat voimavarani huomioden. Muiden valintoihin en puutu, mutta minusta 2v on vaatii vielä niin paljon perushoitoa, että kokisin hänen jäävän hunningolle, jos meille tulisi nyt toinen vauva. Ehkäpä toiset jaksavat enemmän, mutta jos minä voin välttää sen tilanteen, että on kaksi vauvaa, niin sen teen. Meidän " kullannuput" eivät ole pilalle hemmoteltuja, ei sinne päinkään. Minä vain haluan varmistaa lapsilleni parhaan mahdollisen lapsuuden ja minusta siihen kuuluu se, että lapsi saa niin paljon " syliaikaa," kun tarvitsee.

-19-

Vierailija
18/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ilta harrastuksiin yms. Eikö normaali yhdessä olo kotona riitä?

Täs joku aika sitten olin kuuntelemassa luentoa lapsen leikeistä ja vanhemmuudesta... LAPSEN PARAS PAIKKA ON KOTI ja yhdessä olo!!

Te " hyväntahtoiset" äidit ja isät teette hallaa lapsenne psyykkiselle kasvulle yms jos yhtenään päivähoidon, eskarin tms päälle kuskaatte lapsianne kaiken maailman virikemyllyissä. HALOO!!!

Vierailija
19/25 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän sitten kouluaikana alkavat?

Vierailija
20/25 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kolmen lapsen kanssa eleleminen silti hyvin erillaista, kun vertaan siihen, kun meillä oli vain yksi lapsi. Lapsemme ovat aika isolla aikavälillä 12-3 vuotiaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi