Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa yrittää hoitaa masennustani

Vierailija
25.07.2015 |

Niin. En jaksa syödä terveellisesti, en jaksa ylläpitää hyvää vuorokausirytmiä, en jaksa liikkua. Muuta kuin ihan satunnaisesti ja harvoin. Aina ne yritykset sitten kaatuvat ja sitten en jaksakaan enää nousta.

Auttavatko lääkkeet tällaisessa tilanteessa? Mulla ei siis ole mitään epätoivon alhoja tai varsinaista synkkyyttä/im-hakuisuutta, en vaan jaksa yrittää (elämässä on niin moni asia pielessä, mm. kokonaan puuttuvat sosiaaliset suhteet joita en osaa alkaa työstämään). Kun aina saa lukea, että lääkkeet turruttavat. Mutta entä jos on valmiiksi turta, onko sellainen lääke joka ilostuttaa ja tuo auringon takaisin maailmaan, laittaa lenkkipolulle ja ihmisten kanssa sosiaalistumaan?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:52"]Minulla se voxra antoi energiaa pistää asioita kuntoon. Masennusta se ei paranna, kuten ei mitkään lobotantti-pillerit. Nostaa sykettä.

En saanut mitään muita sivuvaikutuksia.
[/quote]

Lobotantti? Ootko vähän vajaa?

Vierailija
22/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:40"] Täällä taas kommentoi joukko ihmisiä, jotka ei ymmärrä masennuksesta sairautena mitään. Eli komppaan niitä, jotka kehottaa menemään lääkäriin. Oikeaan depressioon ei mitkään vitaeprot tai lenkkeily auta. Sanoisit myös syöpää sairastavalle, että kokeilepa vaan ottaa aurinkoa. Mee toki lääkäriin, mutta vastuu voinnistasi on sulla. Ylös ulos ja lenkille, hopi hopi [/quote] Kiitos! Minusta tuntuu, että oma masentuneisuus on lähtöisin psykososiaalisista syistä ennemmin kuin biologisista. Masennus tuli alkujaan reaktiona siihen, että elämässä ei ollut kaikki hyvin (kaverisuhteet, jonkinlainen kiusaaminen/nälviminen, henkisesti ahdas koti). Siksi olen aina ajatellut että lääkäri (-> lääkkeet) ovat toissijainen asia, ja että hoidon pitäisi keskittyä enemmän elämäntapojen ja rutiinien parantamiseen. Tuota lääkeasiaa mietin siksi, kun nyt tuntuu että psykologin kanssakaan ei olla onnistuttu korjaamaan näitä arjen ongelmia ja hankaluuksia oikein mitenkään. (En käy siis Kelan terapiassa, vaan muutoin psykologilla.) Että onko se sitten vaan oikeasti niin, että on joku pilleri joka vie tämän hankaluuden pois... [/quote] Ei, mutta jos et kykene muuttamaan elämääsi itse, niin sitten tarvitset apua. Mietipä sitä.

[/quote]

Olen tätä apua pyytänyt/yrittänyt hakea useammaltakin psykologilta. Jotenkin vaan järki haraa vastaan, että miten se lääkäri nyt tähän liittyy... Ymmärrän lääkityksen esim. bipoon/itsetuhoisuuteen, mutta kun mulla ei ole sellaisia, olen vaan vetäytyvä, ruoalle perso, aikaansaamaton... Mutta kun ei se psykologillakaan käyminen ole auttanut?!?! Jotenkin jopa tuntuu, että psykologielle nämä arjen hankaluudet ovat olleet jotenkin toissijainen asia, tai jotain sellaista, joka ei oikein kuulu sinne psykologin huoneeseen. Olen paljon puhunut mm. aikaansaamattomuudesta tai vaikeudesta ottaa kontaktia ihmisiin, mutta eivät psykologit ole tähän oikein mitään osanneet sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis ihan terapia ja lääkäri katsoo sitten tarvitseeko lääkkeitä.

Vierailija
24/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksin tarvitse jaksaa selvitä. Lääkäriin.

Vierailija
25/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:52"]Minulla se voxra antoi energiaa pistää asioita kuntoon. Masennusta se ei paranna, kuten ei mitkään lobotantti-pillerit. Nostaa sykettä. En saanut mitään muita sivuvaikutuksia. [/quote] Lobotantti? Ootko vähän vajaa?

[/quote]Oisko vaik kirjotusvirhe? Älä viitsi, vielä masennuskeskustelussa...

Vierailija
26/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et jaksa, niin et jaksa. Sitten hakeudutaan lääkäriin.

Vaihtoehtoisesti voot jatkaa samaa rataa.

Kaikille ei kaikki lääkkeet sovi, mutta kunnon terapiaan et pääse ennen kuin lääkereitti on kokeiltu. Ellet kustanna sitä itse. Muitten on mahdotonta sanoa, mikä lääke sulle sopii. Lievään masennukseen ne ei edes toimi.

Aaveella nyt on turha neuvoa hakea.

Vierailija
27/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:40"] Täällä taas kommentoi joukko ihmisiä, jotka ei ymmärrä masennuksesta sairautena mitään. Eli komppaan niitä, jotka kehottaa menemään lääkäriin. Oikeaan depressioon ei mitkään vitaeprot tai lenkkeily auta. Sanoisit myös syöpää sairastavalle, että kokeilepa vaan ottaa aurinkoa. Mee toki lääkäriin, mutta vastuu voinnistasi on sulla. Ylös ulos ja lenkille, hopi hopi [/quote] Kiitos! Minusta tuntuu, että oma masentuneisuus on lähtöisin psykososiaalisista syistä ennemmin kuin biologisista. Masennus tuli alkujaan reaktiona siihen, että elämässä ei ollut kaikki hyvin (kaverisuhteet, jonkinlainen kiusaaminen/nälviminen, henkisesti ahdas koti). Siksi olen aina ajatellut että lääkäri (-> lääkkeet) ovat toissijainen asia, ja että hoidon pitäisi keskittyä enemmän elämäntapojen ja rutiinien parantamiseen. Tuota lääkeasiaa mietin siksi, kun nyt tuntuu että psykologin kanssakaan ei olla onnistuttu korjaamaan näitä arjen ongelmia ja hankaluuksia oikein mitenkään. (En käy siis Kelan terapiassa, vaan muutoin psykologilla.) Että onko se sitten vaan oikeasti niin, että on joku pilleri joka vie tämän hankaluuden pois... [/quote] Ei, mutta jos et kykene muuttamaan elämääsi itse, niin sitten tarvitset apua. Mietipä sitä.

[/quote]

Olen tätä apua pyytänyt/yrittänyt hakea useammaltakin psykologilta. Jotenkin vaan järki haraa vastaan, että miten se lääkäri nyt tähän liittyy... Ymmärrän lääkityksen esim. bipoon/itsetuhoisuuteen, mutta kun mulla ei ole sellaisia, olen vaan vetäytyvä, ruoalle perso, aikaansaamaton... Mutta kun ei se psykologillakaan käyminen ole auttanut?!?! Jotenkin jopa tuntuu, että psykologielle nämä arjen hankaluudet ovat olleet jotenkin toissijainen asia, tai jotain sellaista, joka ei oikein kuulu sinne psykologin huoneeseen. Olen paljon puhunut mm. aikaansaamattomuudesta tai vaikeudesta ottaa kontaktia ihmisiin, mutta eivät psykologit ole tähän oikein mitään osanneet sanoa.
[/quote]

Kuulostaa siltä että tarvitset jonkin ravistamaan sinut liikkeelle. Miten olisi alkuun pt ja rt liikunnan ja ravinnon tueksi? Uskon täysin että tulet selviämään näiden avulla.

Vierailija
28/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:52"]Minulla se voxra antoi energiaa pistää asioita kuntoon. Masennusta se ei paranna, kuten ei mitkään lobotantti-pillerit. Nostaa sykettä. En saanut mitään muita sivuvaikutuksia. [/quote] Lobotantti? Ootko vähän vajaa?

[/quote]

Ei ole, kuten hyvin tiedät, vaan viittaus lobotomiaan. Eli kommenttini oli tarkoitettu kritiikiksi, koska ei mielialalääkkeillä ole lobotomian kanssa mitään tekemistä.

Huono rölli.

Vierailija
29/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:44"]

Siis kanabis voisi auttaa, mutta se on laitonta. Tarvitset reseptin ehkä Usasta.

[/quote]

Se todellakin auttaa. Parasta siinä on ettei jää koukkuun eli vieroitusoireita ei tule eikä kuurin tarvitse olla pitkä. Pari viikkoa riittää hyvin tuomaan mielenkiinnon arkisiin asioihin. Kannabis tuo myös ruokahaluja ja hyviä yöunia jotka ovat elintärkeitä masentuneelle. 

Myöhemmin voi yrittää löytää postin hakemisesta ja roskien viennistä iloa ihan ilman kanabista. 

Kun arkisiin asioihin tuo mukaan euforiaa niin siitä jää aivoihin muistijälki. Muistijälki kertoo miten palkitsevaa roskien vienti ja siivoilu ylipäätään voi ollakaan.

Yksin on vaikea löytää mielenkiintoa ja onnistumisen tunnetta tekemisiinsä. Yleensä tarvitaan joku muu ihminen laukaisemaana onnellinen tunne johonkin arjen askareeseen. Valitettavasti kaikki eivät voi koskaan saada ystäviä tai muita ihmisiä lähelleen. Silloin kanabis voi olla lääke. Lääkkeenä se tuo onnellisuuden tunnetta arkeen ja vie huolet mennessään. Ehkäisee myös itsemurha-ajatuksia tehokkaasti.

Valitettavasti Suomessa vielä toistaiseksi laiton mielialalääkkeeksi, toki Usasta saa helposti reseptejä.

Vierailija
30/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:50"]

[/quote]

[/quote]

Kuulostaa siltä että tarvitset jonkin ravistamaan sinut liikkeelle. Miten olisi alkuun pt ja rt liikunnan ja ravinnon tueksi? Uskon täysin että tulet selviämään näiden avulla.
[/quote]

Myönnä pois että jos liikut saat siitä hyvän olon tunteen! Miksi sitten ei olisi tämä pt vaihtoehtona.

Vierailija
31/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:54"]Miten olis ihan terapia ja lääkäri katsoo sitten tarvitseeko lääkkeitä.
[/quote]

Ensin on otettava ne lääkkeet, että kelan tukemaan terapiaan yleensä pääsee edes hakemaan. Omasta pussista voi toki terapian kustantaa.

Vierailija
32/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:44"]

Siis kanabis voisi auttaa, mutta se on laitonta. Tarvitset reseptin ehkä Usasta.

[/quote]

Se todellakin auttaa. Parasta siinä on ettei jää koukkuun eli vieroitusoireita ei tule eikä kuurin tarvitse olla pitkä. Pari viikkoa riittää hyvin tuomaan mielenkiinnon arkisiin asioihin. Kannabis tuo myös ruokahaluja ja hyviä yöunia jotka ovat elintärkeitä masentuneelle. 

Myöhemmin voi yrittää löytää postin hakemisesta ja roskien viennistä iloa ihan ilman kanabista. 

Kun arkisiin asioihin tuo mukaan euforiaa niin siitä jää aivoihin muistijälki. Muistijälki kertoo miten palkitsevaa roskien vienti ja siivoilu ylipäätään voi ollakaan.

Yksin on vaikea löytää mielenkiintoa ja onnistumisen tunnetta tekemisiinsä. Yleensä tarvitaan joku muu ihminen laukaisemaana onnellinen tunne johonkin arjen askareeseen. Valitettavasti kaikki eivät voi koskaan saada ystäviä tai muita ihmisiä lähelleen. Silloin kanabis voi olla lääke. Lääkkeenä se tuo onnellisuuden tunnetta arkeen ja vie huolet mennessään. Ehkäisee myös itsemurha-ajatuksia tehokkaasti.

Valitettavasti Suomessa vielä toistaiseksi laiton mielialalääkkeeksi, toki Usasta saa helposti reseptejä.
[/quote]

Se on kannabis, ei kanabis. Eikä se tod aktivoi :D

Vierailija
33/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeistä turhaa hakea jotain maagista parannusta, ja lääkäri niitä sulle ihan satavarmasti tuputtaa. Kokeile luonnonlääkkeitä (e-epa, tryptofaani jne). Mulla mieliala nousi trypton avulla ja ahdistus helpotti,  toimi samalla unilääkkeenä kun oli ongelmia siinäkin. Onko sulla töitä tai opiskelupaikka? Mulla ainakin asiat vaikeutu entisestään ja ahdistus pahempaa kun päivillä ei ollut mitään kunnollista sisältöä, kotityötkin loppui kesken ja sitten piti vaan kuluttaa aikaa pakosta vaan telkkarin katseluun. 

Vierailija
34/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:44"] Siis kanabis voisi auttaa, mutta se on laitonta. Tarvitset reseptin ehkä Usasta. [/quote] Se todellakin auttaa. Parasta siinä on ettei jää koukkuun eli vieroitusoireita ei tule eikä kuurin tarvitse olla pitkä. Pari viikkoa riittää hyvin tuomaan mielenkiinnon arkisiin asioihin. Kannabis tuo myös ruokahaluja ja hyviä yöunia jotka ovat elintärkeitä masentuneelle.  Myöhemmin voi yrittää löytää postin hakemisesta ja roskien viennistä iloa ihan ilman kanabista.  Kun arkisiin asioihin tuo mukaan euforiaa niin siitä jää aivoihin muistijälki. Muistijälki kertoo miten palkitsevaa roskien vienti ja siivoilu ylipäätään voi ollakaan. Yksin on vaikea löytää mielenkiintoa ja onnistumisen tunnetta tekemisiinsä. Yleensä tarvitaan joku muu ihminen laukaisemaana onnellinen tunne johonkin arjen askareeseen. Valitettavasti kaikki eivät voi koskaan saada ystäviä tai muita ihmisiä lähelleen. Silloin kanabis voi olla lääke. Lääkkeenä se tuo onnellisuuden tunnetta arkeen ja vie huolet mennessään. Ehkäisee myös itsemurha-ajatuksia tehokkaasti. Valitettavasti Suomessa vielä toistaiseksi laiton mielialalääkkeeksi, toki Usasta saa helposti reseptejä. [/quote] Se on kannabis, ei kanabis. Eikä se tod aktivoi :D

[/quote]

Annostus on varmasti tärkeä aktivointiin ja inspiraation löytymiseen. On paljon lääkelajikkeita. 

Suurin osa muusikoista hakee inspiraatiota kanabiksesta.

Vierailija
35/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:36"]Lääkäriin, mutta mitään sellaista ihmepilleriä ei ole olemassakaan, mikä poistaisi masentuneen oman vastuun itsestään.  [/quote] Tuo onkin avulias ja empaattinen kommentti.

[/quote]

Eli otetaan pilleri naamaan, istutaan perseellään odottamassa vaikutusta?  Masentuneen on joskus vaan pakotettava itsensä neljän seinän ulkopuolelle, lenkille ulos luontoon tai ihmisten ilmoille muuten.  Tuskin kukaan kotinurkissa sängyssä maaten on kokenut mitään ihmeparantumista.

Vierailija
36/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:56"]

[/quote]

Ei ole kirjoitusvirhe. Oletko itse vähän vajaa kun et tajua mitä tuolla sanalla ajan takaa.

Vierailija
37/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:50"]

[/quote]

[/quote]

No sulle on tässä annettu neuvoja. Jos kyseessä on vaan alakuloisuus, niin ei lääkäriin. Jos taas masennus sairautena, sitten sinne. Et sä siinä mitään häviä. Teet sen masennustestin vastaanotolla, ja voihan olla, ettet edes lääkkeitä saa. Eli mikä ongelma? Tai sit voit vaan ravata psykologilla.

Jos olet hyvin lääkekielteinen, niin älä ota niitä. Ei kukaan niitä sulle tule tuputtamaan, kun et kerran mt-ongelmainen ole, eli just esim bipo tai skitso tms.

Oma valinta, ap

Vierailija
38/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:56"]

[/quote]

Ei ole kirjoitusvirhe. Oletko itse vähän vajaa kun et tajua mitä tuolla sanalla ajan takaa.
[/quote]

Lue kommentti 29. Minä sua vajaaksi kutsuin, enkä tod pitänyt kirjotusvirheenä vaan ainoastaan osoituksena siitä, kuinka kujalla olet.

Vierailija
39/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]Ei mulla ainakaa auttanu.

Vierailija
40/48 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:56"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:53"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 17:52"]Minulla se voxra antoi energiaa pistää asioita kuntoon. Masennusta se ei paranna, kuten ei mitkään lobotantti-pillerit. Nostaa sykettä. En saanut mitään muita sivuvaikutuksia. [/quote] Lobotantti? Ootko vähän vajaa? [/quote]Oisko vaik kirjotusvirhe? Älä viitsi, vielä masennuskeskustelussa... [/quote] Ei ole kirjoitusvirhe. Oletko itse vähän vajaa kun et tajua mitä tuolla sanalla ajan takaa. [/quote] Lue kommentti 29. Minä sua vajaaksi kutsuin, enkä tod pitänyt kirjotusvirheenä vaan ainoastaan osoituksena siitä, kuinka kujalla olet.

[/quote]Ai nyt mäkin oon vajaa :DD Oon siis toi joka luuli kirjotusvirheeksi