Vuoropäivähoito
Miten onnistuu ylityöt? Jos vuoro toisinaan pitenisi 1-2h jonka saisi sitten vastaavasti jonakin toisena päivänä lyhentää työpäivän pituudesta niin miten suhtautuu vuoropäiväkoti asiaan?
Ja ylitöiden vuoksi lapset eivät kuitenkaan joutuisi jäämään yöksi hoitoon.
Kommentit (12)
Mutta toisaalta, varaahan perinteisen päivähoidon käyttäjäkin hoidon työvuorojensa mukaan. Ja hoidossa sitten suunnitellaan työvuorot sen pohjalta. Oletettavasti hoidossa on kuitenkin lapsia joiden vanhemmat joskus joutuvat tekemään ylitöitä?
Tietääkö kukaan onko näistä olemassa jokin virallinen säännös/kanta tms?
Ap
En tiedä virallisista säännöistä, mutta meidän päiväkoti joustaa kyllä aina jos heillä vaan mitoitukset antaa myöten. On onnistunut myös vapaapäivän muuttaminen viime tingassa hoitopäiväksi jne.
Miten käytännössä toimii? Soitatko hoitoon ja kysyt että onnistuuko ylitöihin jääminen vai tiedätkö ylityöntarpeen jo esim muutamaa päivää aiemmin?
Meillä tutustuminen uuteen vuorohoitoon on ensiviikolla mutta olisi kiva kuulla miten muilla toiminut :)
Ap
Soitan ja kysyn käykö. Tosin minun työni on sellaista, että ylitöitä joutuu tekemään yleensä vain jos seuraavaan vuoroon tulija myöhästyy/sairastuu, ja silloin mun on sinne töihin jäätävä vaikka maailma kaatuisi. Joskus kun on ollut pakko jäädä iltavuorosta tekemään yökin, olen kyllä sitten järjestänyt jonkun hakemaan lapset.
Sitten jos tulee kokonainen ylimääräinen hoitovuoro, niin sen useimmiten onneksi tietää jo paria päivää aiemmin tai edellisenä päivänä.
Yleensä aamuvuorossa on niin hyvin porukkaa, että jos iltapäivästä haku venyy niin se onnistuu käytännössä melkein aina. Mutta joka päiväkodissa on oma "kulttuuri", meillä onneksi erittäin asiakaslähtöinen ja joustava.
Toivottavasti meilläkin onnistuisi sitten tarvittaessa nuo joustot.. :)
Onko muita vuorotyöläisiä joilla kokemusta vuorohoidosta?
Ap
Yleensä ne työvuorot pitää ilmottaa sen verran aikaisin, ettei onnistu.
Siellä vuorohoidossa niitä lapsia ja vuoroja jne niin paljon että aika tarkkaan pitää etukäteen varata hoitoaika kun eihän siitä tuli mitään jos kaikki vanhemmat alkaa vaihtelemaan vuoroja, tekemään ylitöitä jne.
Esim lounaat, illalliset ja iltapalat varataan sen mukaan mitä lapsia on ilmoitettu hoitoon. Ei siellä ylimääräisiä ruokia pidetä varalla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:58"]
Mutta toisaalta, varaahan perinteisen päivähoidon käyttäjäkin hoidon työvuorojensa mukaan. Ja hoidossa sitten suunnitellaan työvuorot sen pohjalta. Oletettavasti hoidossa on kuitenkin lapsia joiden vanhemmat joskus joutuvat tekemään ylitöitä? Tietääkö kukaan onko näistä olemassa jokin virallinen säännös/kanta tms? Ap
[/quote]
Tavallisessa päiväkodissa se lapsi täytyy hakea päiväkodin sulkemisaikaan mennessä, eli ylityöt pitää saada tehtyä siten, että on ennen sulkemisaikaa päiväkodilla.
Teidän kannattaa oikeasti panostaa nyt varahakijoihin, sillä toisissa vuoropäiväkodeissa on erittäin tiukka sääntö, että lapsi on haettava siihen mennessä, kun varattu hoitoaika päättyy. Jos vanhempi on estynyt, niin sitten täytyy velvoittaa varahakijaa. Varsinkin nyt, kun kuntia velvoitetaan säästämään joka paikasta, eli esim. vuoropäiväkotiin ei saa palkata yhtään ylimääräistä henkilökuntaa lapsilukuun nähden. Elokuun alussa astuu voimaan laki, jonka mukaan lapsiluku ei saa edes tilapäisesti ylittää suhdelukua, eli uskon monien päiväkotien tiukentavan suhtautumistaan hoitoaikojen muutokseen.
Mahdollisimman aikaisin soitto päiväkotiin ja kysyt asiasta. Päiväkohtaista voiko jäädä. Sekin vaikuttaa kuinka pitkästä ajasta on kyse. Oon itse töissä vuoropäivähoidossa ja vaikka on ilmoitettu että päiväkoti menee kiinni klo22 voi se jo joinakin iltoina mennä kiinni klo 21 kun viimiset lapset lähtevät silloin. Jos soitat vaikka klo 20 ja kysyt voiko lapsesi olla hoidossa klo22 asti niin mun on todettava ettei se onnistu. Ylemmiltä tahoilta tulee kielto. Mutta me pyritään olemaan joustavia, aina vaan ei saada onnistumaan.
Ei ne ylityöt oikein onnistu, jos olet varannut hoitoajan normaalityöaikasi mukaan. Niinkuin vuorohoidossa kuuluukin.
Henkilökunta on mitoitettu ennalta ilmoitettujen lasten hoitoaikojen mukaan.