Palkaton työntekijä kirpputorille - ilmoitus työkkärissä
Kommentit (103)
Toi on tärkeetä! Ihan hävytöntä teettää tuollaista työtä. Mun mielestä ois vielä ok, että työttömiä velvoitettais johonkin kunnan hommaan suhteessa työttömyyskorvauksen määrään. Siis oisit sitä korvausta vastaan vaikka vanhusten seuralaisena sen verran kuin normaalilla tuntipalkalla olisit ansaitaksesi vataavan summan. Mutta se, että yksityiset yrittäjät voivat tuolla tavalla saada ilmaista työvoimaa on helvetin väärin. Itse varmaan menisin tuollaiseenkin paikkaan, jos olisi pitkättyöttömyys takana. Tuosta taitaisi saadakuikuitenkin sen 9 € ekstraa päivässä ja olisipa ainakin jotain tekemistä. Ja saisihan tuosta ehkä suosituksia eteenpäin vaikka ei tuonne työllistyisikään. Mutta pakko tuo ei saisi olla.
"Näihin ”työpaikkoihin” tuskin on tungosta, joten seuraavaksi yrittäjä varmaankin valittaa iltapäivälehdissä työttömien laiskuutta ja tukien ylenpalttisuutta.
Kyseessä on ihan tavallinen yksityisen yrittäjän kirpputori, joten TE-toimisto on ruvennut välittämään palkatonta työvoimaa yksityisille. Tällä kertaa palkatta tehtävää työtä kutsutaan työhön valmennukseksi.
Näitä nimikkeitä on paljon, mutta kaikissa on aina sama periaate. Työ on täyttä työtä, mutta siitä ei makseta palkkaa
Palkatonta työtä teetetään siis kuntouttavan työtoiminnan lisäksi työkokeiluna, työnhakuvalmennuksena, uravalmennuksena ja työhönvalmennuksena. Saattaa näitä termejä olla vielä lisääkin, mutta jo tämä riittää kertomaan viranomaisten nokkeluuden uusien sanojen keksimisessä. Palkattomalla työllä on monta nimeä, vaikka helpointa olisi sanoa kaikkiea palkatta tehtävää työtä ihan vain palkattomaksi työksi."
Kaikki työllistämistuet tuloja saavilta yrityksiltä tai näihin vastaavista pitäisi poistaa. Näin loppuu kilpailun vääristyminen ja oikeisiin töihin on pakko palkata väkeä, jos tarve on. Mieluummin maksettaisiin tukien sijaan kannustuspalkkioita, eli jos yritys on palkannut oikealla palkalla uutta väkeä, joista osa työttömiä, siitä voitaisiin maksaa pieni korvaus työllistämispalkkion nimellä. Suurin osa työttömistä on ihan työhön kykenevää väkeä, onhan heistä suurin osa sitä työtä jossain vaiheessa tehnyt ja osalla kymmenien vuosien ura takana.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:54"]Toi on tärkeetä! Ihan hävytöntä teettää tuollaista työtä. Mun mielestä ois vielä ok, että työttömiä velvoitettais johonkin kunnan hommaan suhteessa työttömyyskorvauksen määrään. Siis oisit sitä korvausta vastaan vaikka vanhusten seuralaisena sen verran kuin normaalilla tuntipalkalla olisit ansaitaksesi vataavan summan. Mutta se, että yksityiset yrittäjät voivat tuolla tavalla saada ilmaista työvoimaa on helvetin väärin. Itse varmaan menisin tuollaiseenkin paikkaan, jos olisi pitkättyöttömyys takana. Tuosta taitaisi saadakuikuitenkin sen 9 € ekstraa päivässä ja olisipa ainakin jotain tekemistä. Ja saisihan tuosta ehkä suosituksia eteenpäin vaikka ei tuonne työllistyisikään. Mutta pakko tuo ei saisi olla.
[/quote]
Tuo vanhuksille seuran pitäminen olisi ajatuksen tasolla tosi hyvä juttu, mutta tuskin toimisi todellisuudessa. Täytyy kumminkin muistaa, että vaikka iso osa työttömiä on tavallisia ihmisiä, joille on käynyt todella huono tuuri, mukaan mahtuu myös niitä väkivaltaisia huumehörhöjä, kleptomaaneja ynnä muita mt-ongelmaisia. En haluaisi näitä omien isovanhempieni lähelle mistään hinnasta.
(Niin ja muistisairaat vanhuksetkin voivat itse olla todella väkivaltaisia.)
Tämä alkaa olla jo ihan älytöntä. Eihän kohta kukaa enään palkkaa ihmisiä töihin jos niitä ilmaiseksikin saa. Te toimistohan on kohta orjanvälitys toimisto.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:54"]Siis oisit sitä korvausta vastaan vaikka vanhusten seuralaisena sen verran kuin normaalilla tuntipalkalla olisit ansaitaksesi vataavan summan.
[/quote]
Joo, narkkarit, alkkikset ja mt-ongelmaisia riehumaan vanhusten pariin ja pöllimään heidän irtaimistosta, että saa taas vähän ostettua lisää kamaa! Aloitetaan heti sun (iso)vanhemmistasi?
Onkohan pitkäaikaistyöttömillä velvoite hakea tuohon karenssin uhalla
Suomi 2015-2019. Kokoomus määrä tahdin ja Persut myöntyy niin pitkään kun joku muu varmasti kärsii niitä enemmän.
Suomessa työskentelee kymmeniätuhansia ihmisiä vain pelkällä työmarkkina tuella. Mitä järkeä tässä on kun samoista töistä voisi maksaa palkkaakin. Eihän valtion kuulu siitä maksaa jos yksityis yrittäjä haluaa jonkun ottaa töihin.
mun mielestä näitä säästöjä ei kyllä näin saada valtion / kunnan pussiin vaan hyöty menee ihan väärin
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:24"]Onkohan pitkäaikaistyöttömillä velvoite hakea tuohon karenssin uhalla
[/quote]
luulisin että on pakko hakea jos paikkaa tarjotaan. Sehän on kuitenkin työpaikka. Ei te toimistoa kiinnosta mitä niistä töistä maksetaan palkkaa
Mä en ymmärrä miksi ammattiliitot eivät puutu näihin.
työ on työtä ja kyllä työttömälläkin kuuluisi olla ihmisoikeudet ja tessin mukainen palkka.
näitä ilmais töitä voi joutua tekemään yhtä jaksoisesti jopa 2 vuotta ilman lomia
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:52"]
Ihanan kokoomuslaista!
[/quote]
Tässä uudessa kokoomussuomessa on ainakin se hyvä puoli että sukupuolten ansioerot poistuvat kun töistä ei makseta mitään palkkaa. Naisen nolla euroa on myös miesten nolla euroa.
Mutta EU:n kilpailukyky- ja työllisyysasioista vastaava Jyrki Koo on kuulemma hakenut satoja miljoonia rahaa "lohikäärmeen luolasta". Onneksi näitä euroja ei tarvitse käyttää työtätekevien palkkojen maksuun - arvaan että löytyy hauskempiakin rahareikiä.
Minä olin just 3kk vastaavassa paikassa työkokeilussa ja tykkäsin. Olisin saanut vakituisen työpaikan mutta lähden opiskelemaan. Samassa paikassa oli n. 20 työkokeilun kautta työllistyneitä. Osa ollut jo vuosia töissä. Oli kyllä vähän isompi paikka.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:37"]
Mä en ymmärrä miksi ammattiliitot eivät puutu näihin. työ on työtä ja kyllä työttömälläkin kuuluisi olla ihmisoikeudet ja tessin mukainen palkka. näitä ilmais töitä voi joutua tekemään yhtä jaksoisesti jopa 2 vuotta ilman lomia
[/quote]
Ammattiliittoja (itsekin toiminnassa mukana) kiinnostaa vain oman alansa tulotasot ja hyvinvointi. Muut voivat olla mielummin vaikka orjan asemassa....nostaahan se duunarin ostokykyä.
Ja kuinka helppoa tuostakin systeemistä olisi saada täysin toimiva ja kaikkia osapuolia reilusti kohteleva ja työllisyyttä edistävä teko.
Rajataan se niin että yhdellä yrityksellä saa olla vuodessa 2kk yksi ilmainen työkokeilija per vuosi. Onpas hankalaa.
Silloin yrittäjän on pakko palkata 10kk ajaksi työvoimaa, 2kk riittää kyllä työkokeilijan tarpeisiin ja 1 per vuosi rajaa sen pois ettei kokeilijoita vaihdeta vanhaa uuteen. TÄMÄ auttaisi työllistymistä kokeilijallekin, kun palkallisen työvoiman tarve on kokeilun jälkeen.
Miksi miksi miksi tätä ei laiteta toimimaan?!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:27"]
Suomessa työskentelee kymmeniätuhansia ihmisiä vain pelkällä työmarkkina tuella. Mitä järkeä tässä on kun samoista töistä voisi maksaa palkkaakin. Eihän valtion kuulu siitä maksaa jos yksityis yrittäjä haluaa jonkun ottaa töihin. mun mielestä näitä säästöjä ei kyllä näin saada valtion / kunnan pussiin vaan hyöty menee ihan väärin
[/quote]
Ei niin, saman verran se verorahaa syö ja jopa enemmän byrokratian takia. Noita pitäisi lain mukaan valvoa, kukaan ei valvo. Olin aikoinaan työkkärissä töissä ja yhden tarkastuksen tekivät useiden valitusten takia ja niitä valituksia tuli ulkopuolisilta. Työllistetyistä jopa maksetaan, älytöntä. Mielelllään sellaisia otetaan istumaan ja tekemään ei mitään, voi sitten jonkun vessan siivouksen antaa kun sellaista hommaa sattuu olemaan.
Hyvin menee !