En uskalla hakeutua unelma-alalleni
Tilanne on se, että opiskelen tällä hetkellä yliopistossa erittäin hyvin työllistävää alaa. En kuitenkaan haluaisi valmistua tältä alalta, sillä en tunne sitä omakseni.
Olen opiskeluaikana alkanut taas lämmitellä ajatusta toimittajan työstä, joka on oikeastaan ainoa haaveammattini. Olen opiskellut journalistiikkaa sivuaineena, ja se on sujunut paljon paremmin kuin pääaineeni. Media-alan työpaikat kuitenkin katoavat koko ajan, ja minua pelottaa hakeutua alalle, jossa työnsaanti voi olla erittäin vaikeaa. Toisaalta ajattelen, että jos opiskelen alaa, päädyn väkisinkin edes läheltä liippaaviin töihin, tai ainakin lähemmäs kuin nykyisen tutkinnon suorittamisella.
Aion tehdä ensi keväänä päätöksiä ja hakea opiskelemaan jotain muuta, pois nykyisestä pääaineestani. Olenko tyhmä, jos hylkään nyt kädessä olevan mahdollisuuden varmasti työllistävään ammattiin? Vai onko tyhmempää jäädä alalle, joka tuntuu väärältä, ja jättää unelmat toteuttamatta?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:43"]
En osaa vastata muuten, mutta kirjoittajan hommia voi tehdä oman alansa asiantuntijana friikkuna, vaikkei toimittaja olisikaan. Eli se ettet valmistu journalistiikasta ei tarkoita sitä, ettei sinusta voisi tulla toimittajaa, tai ainakin kirjoittajaa. Tiedän monia toimittajia, joille journalistiikka tmv. oli vain sivuaine, jos sitäkään.
[/quote]
Niin ja pakko vielä korjata tähän edelliseen kirjoitukseeni, että useimmat näistä tuntemistani toimittajista, joiden pääaine ei ole ollut journalistiikka, tiedotusoppi tmv. eivät edes itse asiassa tee friikkuina, vaan ihan leipätyökseen toimittajan hommia. Tarjoa tekstejäsi johonkin, siitä se lähtee.
Pahoja kysymyksiä. Näissä jutuissa on tuurillakin paljon tekemistä. Itse juuri vaihdoin opiskelemaani alaa ja aloitan syksyllä uudessa. Edellisen tutkinnon olisi saanut kasaan vuodessa, mutta kun motivaatiota ei ole niin ei ole. Voi olla parempi yrittää edes tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa.
Voit ruveta lääketieteen toimittajaksi. (Sehän se sun erittäin hyvin työllistävä ala on.) tai sitten ryhdyt kuitenkin sille työllistävälle alalle ja harrastat kirjoittamista, teet lehtijuttuja, toimitat jonkun kirjan jne.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:53"]
Voit ruveta lääketieteen toimittajaksi. (Sehän se sun erittäin hyvin työllistävä ala on.) tai sitten ryhdyt kuitenkin sille työllistävälle alalle ja harrastat kirjoittamista, teet lehtijuttuja, toimitat jonkun kirjan jne.
[/quote]
Erittäin hyvin työllistävä ala voi yhtähyvin olla vaikka sosiaalityö, psykologia, logopedia tms.
Oletko ihan varma siitä, että haluat tehdä toimittajan työtä? Se on aika kaukana journalistiikasta nykypäivänä. Siellä väännetään klikkihuorausotsikoita, käännetään amerikkalaisia lehtijuttuja ja tehdään videoita yt-neuvotteluiden lomassa. Vallan vahtikoirana oleminen ja long play -juttujen kirjoittaminen on kymmenkunta vuotta sitten kadonnutta aikaa.
Mitä opiskelet nyt, ts. mikä yliopistoala on varmasti työllistävä? Lääkiksestä tuskin olet vaihtamassa pois, joten sosiaalityö..?
Yksi aforismi: "On parempi epäonnistua siinä, mitä haluaa tehdä, kuin onnistua siinä, mitä ei halua tehdä."
En osaa vastata muuten, mutta kirjoittajan hommia voi tehdä oman alansa asiantuntijana friikkuna, vaikkei toimittaja olisikaan. Eli se ettet valmistu journalistiikasta ei tarkoita sitä, ettei sinusta voisi tulla toimittajaa, tai ainakin kirjoittajaa. Tiedän monia toimittajia, joille journalistiikka tmv. oli vain sivuaine, jos sitäkään.