Olen yh ja säästötilillä 1400e
Olen yh ja säästänyt tänä vuonna jo 1400e. Tarkoitus saada jouluun mennessä 2000e kasaan.
Säästän pahan päivän varalle ja miesystäväni ei ole tietoinen tästä. Jos tietäisi niin kinuisi minulta kokoajan rahaa ja pitäisi käyttää rahaa ruokaan enemmän eli joka päivä syödä kalliita pihvejä.
Meillä käsitys rahasta erilainen,hänestä kaikki tuhlataan mitä tulee ja sitten kituutellaan loppu kuukausi ilman rahaa. Ruokaan rahaa menee n.800e/kk meillä. (kaksi lasta ja kaksi aikuista) Itse maksan 70% ruokakuluista.
Viikon päästä tulee rahaa lisää ja siihen asti olen tiukilla. Autossa tankki täynnä,jääkaapissa viikon ruoat niin yritän pärjätä etten joudu lainaamaan itseltäni. Miesystäväni ei ole siis lasten isä.
Mites muut yh:t,säästättekö?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:16"]
Olen yhden lapsen yh-äiti, bruttopalkka 1800 €. Kahdessa vuodessa oon onnistunut säästämään 3000 €. Olen tosi iloinen, koska kun erosin lapseni isästä olin lähes varaton juuri miehen holtittoman rahankäytön takia.
Ap, älä koskaan anna miehes tuhlata sun rahoja! hyvä kun olet säästänyt.
[/quote]
Eihän nuo ole kuin karkkirahoja.
[/quote]
Mulkku, tajuutsä että APlla on kaksi lasta huolettavana.
Aina joskus hävettää olla mies
Hyvä ap!
Itse olin totaaliyksinhuoltaja, isistä ei ollut mihinkään, ei ainakaan mihinkään järkevään.
Olen pienehköistä tuloistani maksanut tyttöjen autokoulut ja toisen tyttären vaihto-oppilasvuoden. Vaatteet. Koulukirjat. Tuetokoneet ja kännykät. Joskus ihmettelen, että kuinka tein tuon kaiken yksin!
Nykyisin automaattisesti siirtyy säästötilille viisikymppiä. Laitan sinne lisää kuukausittain. Tilillä on jo tuhansia. Asuntolainaa enää 9000.
Itse pidin ostokieltokuukausia. Totaalinen ostokielto turhuuden markkinoilla!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:30"]
Onpa sitkeitä naisia! Järkevää on jemmata piesitäkin tuloista yllättävää mneoa varten. Kaksiturhaa asiaa joissa säästää paljon ovat tupakka ja alkoholit. Olen itsekin aina pyrkinyt hoitamaan lainat pois ja säästämään sitten vaikka vaatekuluissa. Viimeiisten vuosien aikana ole ollut hyväpalkkaisessa työssä ja saanut jo liikkaakin säästöön noin 250000e. Joku toinen asunto lie ostettava ja vuokrattava pois. Joku on joskus sanonut ettei ne suuret tulot, mutta kärjen käyttö rahan kanssa auttaa. Tosin ei se raha elämisen keskeinen sisältö ole.
[/quote]
Sanonta "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" on köyhien itsepetosta. Pienistä tuloista ei saa ikinä isoja säästöjä kokoon vaikka lopettaisi syömisen. Itse en saisi 1400 euron kk nettotuloilla kokoon 250 000 euroa edes koko elämäni aikana.
[/quote]Kyllä sanonta pitää paikkansa. Olen eläkeläinen ja keskituloinen työssäkävijä, samoin mieheni. Emme ole saaneet printöjä emmekä muuta rahaa ja olemme pienillä menoilla velattomia. On vähän säästöjä, omakotitalo, uusi auto, mökki, veneitä 3 kpl ja sijoitusasunto.
Nämä om hankittu säästäväisyydellä ja mielelläni jätän ne lapsilleni, että heidän ei ihan niin pihejä tarvitsisi olla kuin me olemme olleet.
Onpa sitkeitä naisia! Järkevää on jemmata piesitäkin tuloista yllättävää mneoa varten. Kaksiturhaa asiaa joissa säästää paljon ovat tupakka ja alkoholit. Olen itsekin aina pyrkinyt hoitamaan lainat pois ja säästämään sitten vaikka vaatekuluissa. Viimeiisten vuosien aikana ole ollut hyväpalkkaisessa työssä ja saanut jo liikkaakin säästöön noin 250000e. Joku toinen asunto lie ostettava ja vuokrattava pois. Joku on joskus sanonut ettei ne suuret tulot, mutta kärjen käyttö rahan kanssa auttaa. Tosin ei se raha elämisen keskeinen sisältö ole.
[/quote]
Sanonta "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" on köyhien itsepetosta. Pienistä tuloista ei saa ikinä isoja säästöjä kokoon vaikka lopettaisi syömisen. Itse en saisi 1400 euron kk nettotuloilla kokoon 250 000 euroa edes koko elämäni aikana.
[/quote]
No tuskin kellään pienipalkkaisella on 250 000 kerääntynyt säästötilille :D Tämä kirjoittajahan kertoi olleensa hyväpalkkaisessa työssä viimeiset vuodet! Mutta jo 10 000 on paljon rahaa, ja se murto-osa tuosta määrästä. Tämän summan olen itse saanut säästettyä juurikin noilla tuloilla (n. 1500e/kk), tosin en ole yh...
Mitä te jankkaatte, onhan ap tietenkin yksinhuoltaja. Se, että joku renttu asuu saman katon alla ei tee tästä miekkosesta lasten huoltajaa.
Mä kyllä eroaisin tollaisesta miehestä.
Laitan jokaisesta palkasta 400 € säästöön. Elän muutenkin säästeliäästi, miesystäväni ei tiedä mitään säästöistäni. Olen laittanut rahaa sivuun jo pidemmän aikaa.
[/quote]
[/quote]
Onko korkoa korolle tuttu? Et välttämättä saa kokoon 250 000 euroa mutta säästämällä rahaa ja sijoittamalla ne sinulla on kuitenkin mahdollisuus vaurastua.
Ethän sä ole yh jos asut miehen kanssa.
Olen yh, asun kahdestaan lapseni kanssa ja odotan yksin toista lasta. Säästän palkasta joka kuukausi 300€ ja lisäksi teen kuukausittain ylimääräisen lyhennyksen asuntolainaan. Olen aina säästänyt. Tällä hetkellä säästän vähenmän koska säästätilillä aika matalakorko ja asuntolainaa vielä jäljellä. Ei toki asuntolainassakaan hirveä korko ole, joten ei suurta eroa säästötiliin.
Mun täytyy oikeasti kysyä, mikä parisuhde tuollainen on?
Tarvitko oikeasti - rakastatko edes tuota miestä, joka vaan 'pumppaa' rahaa sulta?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:09"]
Mikähän yh luulet olevas kun asut avoliitossa?!
[/quote]
Yh joka maksaa kaiken lapsiin liittyvän YKSIN! Avoliitto ei katso sitä etten olisi yh.
Ap
[/quote]
Olen samanikäinen yh. Lapsia neljä. Säästössä 3000€. Lomasäästöt erikseen ja se tili on tän vuoden osalta tyhjä. Sinne säästän muutaman satasen joka vuosi lomarahaa. Ei sil ulkomaille mennä, mut jotain sentään ☺
Sossusta ei saa rahaa, jos tilillä on rahaa ja mikä yh oot jos sulla on mies?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:45"]
[/quote]
Kato on olemassa yksinhuoltajia jotka eivät tarvitse sossun rahoja. Tuliko sulle yllätyksenä? Yksinhuoltaja ei ole automaattisesti sossun asiakas, vaikka esim Hervannassa näin voi olla jo kolmannessa polvessa.
Minäkin olen ollut joskus yh ja elätin lapseni ihan palkkatuloillani. Avoliitossa asuminen ei poista yksinhuoltajuutta koska avopuoliso ei ole elatusvelvollinen, vaikke Kelassa toisin ajatellaankin. Elatusvelvollisuus on vain lapsen vanhemmilla. Avoliitto tosin puolittaa asumiskustannukset, ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:19"]
JSSAP!
[/quote]
Typerys! Tuo sanonta on aikansa elänyt, luuletko olevasi hauska?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 08:45"]
[/quote]
normaalit työssäkäyvät yh:t ei saa muutenkaan sossusta mitään vaan tulee toimeen omillaan ja osaa käyttää rahojaan järkevästi.
Kuukaustulot on kaikki yhteensä 1600e ja säästötilillä on nyt 1800e. Tavoite on saada kolmen kuukauden tulojen verran säästöön, mutta hitaasti sitä kertyy. Asuntolainaa lyhennän myös, joten onhan sekin toki säästämistä.
Teet juuri oikein! Jatka tuolla linjalla. Käypää pankissa ja avaa oma tili rahasto-osuuksille. Kun laitat muutaman kympin kuussa, ne lihoo kivasti parissa vuodessa. Muista, että silloin ostetaan, kun ollaan viivan alapuolella :)
Miten voi mennä rahaa ruokaan 800e/kk?? MITÄ te syötte? :D meidän 5henkisessä perheessä rahaa ruokaan menee n. 300e/kk ja oon aina kuvitellut eträ meillä syödään hyvin vaikka tarjousten perässä juostaankin. Ruuasta en haluaisi tinkiä mut en silti käsitä miten kukaan saa laitettua ruokaan noin paljon rahaa kuussa :D Jos mies on kova tuhlaamaan niin mielestäni ihan fiksua säästääkkin salassa häneltä.
[/quote]